IPPP1-443-1425/08-7/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1425/08-7/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008 r. (data wpływu 28 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 18 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd Gminy... jest podatnikiem podatku VAT w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych (wymienionych w art. 5 ust. 1ustawy o VAT) tj. m.in. odpłatnej dostawy towaru i odpłatnego świadczenia usług w zakresie sprzedaży wody z wodociągu gminnego jak również wynajmu lokali zarówno użytkowych jak i mieszkalnych. Mając w zasobie komunalnym gminy obiekt Ośrodka Zdrowia sklasyfikowany w PKOB w klasie ex 1264 (przejęty w 2004 r. od szpitala) Wnioskodawca przystąpił w 2008 r. do jego kompleksowej termomodernizacji - wymiana okien, drzwi, docieplenie ścian i stropów oraz remont dachu. Całość prac wykona jeden wykonawca wybrany w drodze przetargu zgodnie z prawem zamówień publicznych. Termomodernizowany budynek jest jednopiętrowy, mieszczący na parterze lokale użytkowe a na piętrze lokale mieszkalne. Lokale użytkowe wynajmowane są na Praktykę Lekarza Rodzinnego, Stomatologa, Aptekę i pracownię E-eleringową.

Za wynajem lokali użytkowych stanowiących 50% powierzchni budynku-cały parter, pobierany jest czynsz, od którego odprowadzany jest podatek należny w wysokości 22%. Natomiast następne 50% budynku - całe piętro stanowią lokale mieszkalne, za wynajem których czynsz podlega zwolnieniu z opodatkowania (za wyjątkiem opłat za media). Wnioskodawca podniósł, iż ww. budynek zwany Ośrodkiem Zdrowia pełni funkcję budynku mieszkalno-użytkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe będzie odliczenie przez Urząd Gminy połowy podatku naliczonego zawartego w fakturze VAT z tytułu zakupu ww. usług budowlanych (50% wynikające z tytułu udziału powierzchni lokali użytkowych w powierzchni budynku ogółem).

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ termomodernizowny przez Urząd budynek jest budynkiem mieszanym (tj. 50% powierzchni użytkowej budynku stanowią lokale użytkowe, natomiast pozostałe 50% powierzchni budynku stanowią lokale mieszkalne), to w 50% podatek zawarty w fakturze za usługi budowlane związany będzie z czynnościami opodatkowanymi (wynajem lokali na cele użytkowe jest czynnością opodatkowaną VAT), i będzie miał prawo do jego rozliczenia zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), z którego wynika, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku natomiast gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 90 ust. 1 ustawy.

Jeżeli natomiast, nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy). Jak stanowi art. 90 ust. 3 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego tj. pobiera czynsz opodatkowany stawką w wysokości 22%, za wynajem lokali użytkowych oraz czynności w związku, z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego tj. pobiera czynsz za wynajem lokali mieszkalnych podlegający zwolnieniu (za wyjątkiem opłat za media). Lokale te znajdują się w jednym budynku, przy czym lokale użytkowe stanowią 50% powierzchni budynku.

Stosownie do ww. art. 90 ust. 1 ustawy występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca ustalił, iż 50% powierzchni budynku jest wykorzystywane do działalności opodatkowanej tj. wskazał, iż działalność w tym zakresie dotyczy wynajmu lokali użytkowych.

W tym miejscu należy wskazać, iż jeżeli przedmiotem umowy będzie odnosząca się do budynku (PKOB-1264) jako całości, usługa termomodernizacyjna, udokumentowana stosowną fakturą, na podstawie której Wnioskodawca nie będzie mógł stwierdzić, jakie usługi były wykonane w lokalach mieszkalnych, a jakie w użytkowych będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50% tj. odpowiadającej udziałowi powierzchni lokali użytkowych w powierzchni budynku ogółem, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy.

Jeżeli jednak podejmowane będą osobno usługi dla lokali mieszkalnych i lokali użytkowych, i będą odpowiednio udokumentowane, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego (stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy) wynikającego z faktury, z której wynika iż usługi te były wykonane w lokalach użytkowych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego związane będzie z warunkami umowy i późniejszym udokumentowaniem transakcji.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, iż będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali użytkowych, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl