IPPP1/443-1418/11-2/PR - Zastosowanie zwolnienia dla usług szkolenia zawodowego świadczonych przez podwykonawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1418/11-2/PR Zastosowanie zwolnienia dla usług szkolenia zawodowego świadczonych przez podwykonawcę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług szkolenia zawodowego świadczonych przez podwykonawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług szkolenia zawodowego świadczonych przez podwykonawcę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach swojej działalności świadczy między innymi usługi szkoleniowe. W 2011 r. zawarła z osobą prawną umowy na przeprowadzenie szkoleń. Szkolenia realizowane były na rzecz spółki, która otrzymała dotację na kształcenie zawodowe swoich pracowników w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki, finansowanego w 80% z budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego na podstawie umowy zawartej z Województwem jako instytucją pośredniczącą. Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który został zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r., zmienioną decyzją z dnia 21 sierpnia 2009 r.

Cel realizowanego projektu to podniesienie kompetencji i kwalifikacji zawodowych pracowników spółki - beneficjenta poprzez podniesienie umiejętności i inwestycję w kapitał ludzki, jako działania niezbędne dla zwiększenia konkurencyjności firmy i wysokiej jakości jej usług, a tym samym zapewnienie warunków do wzrostu potencjału rozwojowego spółki z terenu województwa pomorskiego. Cele szczegółowe w ramach podniesienia kompetencji i kwalifikacji zawodowych pracowników są następujące:

* zwiększenie poziomu kompetencji i umiejętności pracowników spółki,

* wzmocnienie umiejętności społecznych i indywidualnych oraz wzrost motywacji pracowników wymaganych w pracy.

Spółka, która otrzymała dotację realizowała szkolenia za pośrednictwem zewnętrznych firm szkoleniowych. Bezpośrednimi beneficjentami szkoleń byli pracownicy spółki, która otrzymała dotację.

Szkolenia realizowane przez Wnioskodawczynię były w zakresie gospodarowania czasem z elementami asertywności. Celem szkoleń było przygotowanie pracowników do efektywnego gospodarowania czasem pracy. Szkolenia podnosiły kompetencje i kwalifikacje zawodowe pracowników poprzez zdobycie następujących umiejętności:

* planowanie dnia pracy,

* wybór priorytetów spośród wielu zadań,

* skuteczne ustalanie terminów spotkań z klientami,

* zarządzanie czasem pracy,

* utrzymywanie płynności w obiegu dokumentacji księgowej,

* asertywność w relacjach z klientami.

W związku z powyższym usługi świadczone przez Wnioskodawczynię były usługami w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego a wynagrodzenie, które otrzymywała za ich realizację było finansowane ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Wnioskodawczynię usługi kształcenia i doskonalenia zawodowego na rzecz spółki, która uzyskała dotację na ten cel są od 2011 r. zwolnione z podatku VAT zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni, świadczenie przez nią usług kształcenia i doskonalenia zawodowego na rzecz spółki przeznaczone dla pracowników spółki, która uzyskała dotację na ten cel, podlega zwolnieniu od podatku VAT zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl cytowanego przepisu, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są zwolnione od podatku VAT jeśli finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym usługi świadczone przez Wnioskodawczynię były usługami w zakresie kształcenia zawodowego pracowników. Wynagrodzenie, które otrzymała było finansowane ze środków publicznych. Spółka realizująca projekt unijny opłacała faktury Zainteresowanej ze specjalnie wyodrębnionego rachunku bankowego, przeznaczonego wyłącznie do rozliczeń projektu.

Artykuł 43 ust. 17 określa przypadki kiedy mimo spełnienia powyższej normy prawnej usługi nie podlegają zwolnieniu z VAT, a mianowicie jeżeli usługi te:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 29 lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia

Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi kształcenia zawodowego są niezbędne do realizacji projektu finansowanego ze środków publicznych i celem świadczenia usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ust. 17 ww. artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 17a ustawy - wprowadzonego do krajowego porządku prawnego ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), która weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2011 r. - zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Uzupełniając normę zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, należy wskazać, że zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy między innymi usługi szkoleniowe. W 2011 r. zawarła z osobą prawną, która otrzymała dotację na kształcenie zawodowe swoich pracowników w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki, finansowanego w 80% z budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego, umowy na przeprowadzenie szkoleń. Celem ww. projektu jest podniesienie kompetencji i kwalifikacji zawodowych pracowników spółki, jako działania niezbędne dla zwiększenia konkurencyjności firmy i wysokiej jakości jej usług, a tym samym zapewnienie warunków do wzrostu potencjału rozwojowego spółki. Szkolenia realizowane przez Wnioskodawczynię były w zakresie gospodarowania czasem z elementami asertywności, których celem było podnoszenie kompetencji i kwalifikacji zawodowych pracowników. Wątpliwości Zainteresowanej sprowadzają się do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, dla świadczonych przez siebie usług kształcenia i doskonalenia zawodowego na rzecz Spółki, które finansowane są ze środków publicznych.

Przedstawione okoliczności sprawy w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa podatkowego wskazują, iż Wnioskodawczyni realizując przedmiotowe usługi w zakresie ww. szkoleń, świadczy usługi nauczania mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, które są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych tj. budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego, i wypełnia hipotezę normy prawnej wyrażonej w § 13 ust. 1 pkt 20 cyt. wyżej rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe okoliczności sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż organizowane szkolenia zawodowe finansowane w 80% ze środków publicznych, będą korzystały ze zwolnienia od VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl