IPPP1-443-141/09-2/MP - Prawo do odliczenia przez fundację podatku naliczonego w związku z wydatkami na realizację projektu współfinansowanego z EFS.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-141/09-2/MP Prawo do odliczenia przez fundację podatku naliczonego w związku z wydatkami na realizację projektu współfinansowanego z EFS.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w ramach realizacji projektu -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w ramach realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja realizowała projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) - działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości, na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa.

Celem projektu było wspieranie zatrudnienia poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw oraz zapewnienie im pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia.

Wnioskodawca nadmienia, że zgodnie z § 4 Statutu Fundacji, celem działalności Fundacji jest aktywizowanie bezrobotnych zwłaszcza młodych do podejmowania działalności gospodarczej na własny rachunek oraz inicjowanie rozwoju małych przedsiębiorstw. Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku VAT, natomiast podstawowa formą działalności Fundacji jest działalność szkoleniowa, podlegająca zwolnieniu z podatku VAT.

Projekt skierowany był do osób niezarejestrowanych jako bezrobotne, zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą (bez względu na wiek, płeć, posiadane doświadczenie zawodowe), z wyłączeniem osób, które były właścicielami przedsiębiorstwa i prowadziły działalność gospodarczą po 1 stycznia 2004 r.

Projekt obejmował następujące formy wsparcia dla uczestników projektu:

*

zorganizowanie szkoleń z zakresu podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej;

*

świadczenie specjalistycznych usług doradczych dotyczących procedur rejestracji firmy oraz opracowania biznes planu działalności gospodarczej i wniosku o dotację;

*

przyznanie środków finansowych w kwocie maksymalnie 16.000 zł na pokrycie kosztów związanych z uruchomieniem działalności gospodarczej;

*

przekazywanie tzw. wsparcia pomostowego - kwoty 700 zł przez pierwsze 6 lub 12 miesięcy działalności firmy, na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia firmy;

*

objęcie opieką indywidualnego doradcy, mającego za zadanie pomoc w określaniu potrzeb przedsiębiorcy oraz ułatwienie dostępu do specjalistycznych usług szkoleniowych i doradczych.

Wszystkie usługi oferowane w ramach projektu są bezpłatne, w związku z czym nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z zasadami realizacji projektów w ramach ZPORR, naliczony podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym, (czyli podlegającym refundacji), jeśli, zgodnie z przepisami, Beneficjentowi (czyli Fundacji) nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług.

W załączeniu Wnioskodawca przedstawił kopię umowy o dofinansowanie projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

*

czy Fundacji, jako jednostce która realizowała projekt przysługuje prawo do zwrotu lub odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenach towarów i usług nabywanych w celu realizacji przedmiotowego projektu, prowadzonego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości,..

Zdaniem Wnioskodawcy Fundacji nie przysługuje możliwość odliczenia od podatku należnego lub zwrotu kwot podatku naliczonego zawartych w cenach towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc istnienie związku tegoż podatku z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

*

odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju;

*

odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

*

eksport towarów;

*

import towarów;

*

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

*

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W przedmiotowym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z obrotem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym Fundacji nie przysługuje możliwość odliczenia lub zwrotu kwot podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast przepis art. 8 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny, należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez Stronę są usługami związanymi z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Tym samym przedmiotowe usługi, jako świadczone nieodpłatnie, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przepis art. 86 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Podatnicy podatku od towarów i usług, u których kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy - art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Z treści powołanych wyżej przepisów, iż:

*

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,

*

prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Fundacja zrealizowała projekt, współfinansowany ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Celem projektu było wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie mikroprzedsiębiorstw oraz zapewnienie im pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia. Projekt skierowany był do osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą. Wszystkie usługi oferowane w ramach projektu były bezpłatne.

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Fundacji nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu, a zatem nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu w trybie art. 87 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Organ podatkowy informuje ponadto, nie dokonuje merytorycznej analizy załączonych do wniosku dokumentów. Wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl