IPPP1-443-1408/08-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1408/08-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko "O" S.A., przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2008 r. (data wpływu 24 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa w zawieraniu umów o zarządzanie przez T... cudzym pakietem papierów wartościowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa w zawieraniu umów o zarządzanie przez T... cudzym pakietem papierów wartościowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

"O" Spółka Akcyjna (dalej: "Spółka") zawarła umowę z T... (dalej: "T"), na podstawie której świadczy usługi pośrednictwa w zawieraniu umów o zarządzanie cudzym pakietem (portfelem) papierów wartościowych w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych.

"T", z którym zawarta została powyższa umowa dysponuje zezwoleniem Komisji Nadzoru Finansowego na zarządzanie cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie.

W ramach usług oferowanych na podstawie przedmiotowej umowy Spółka świadczyć będzie usługi polegające na wykonywaniu czynności faktycznych mających na celu doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy "T" a podmiotem zlecającym "T" usługi zarządzania portfelem papierów wartościowych, a w szczególności na:

1.

pomocy w zawieraniu umów o świadczenie usług przez "T", a w szczególności podejmowanie czynności w celu wyszukiwania potencjalnych klientów dla "T";

2.

przedstawianiu klientom umów o zarządzanie cudzym pakietem papierów wartościowych;

3.

promowaniu usługi zarządzania pakietem papierów wartościowych poprzez udostępnianie materiałów informacyjnych.

Spółka otrzymała opinię klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którą usługi świadczone przez nią na rzecz T... mieszczą się zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w grupowani 67.13.10-00 jako "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż usługi pośrednictwa w zawieraniu umów o zarządzanie przez T... cudzym pakietem papierów wartościowych podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: "ustawa o VAT") odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Przez świadczenie usług rozumie się natomiast, zgodnie z art. 8 ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej oraz jednostki nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy. Dodatkowo ust. 3 tegoż artykułu stanowi, iż w celu identyfikacji usług stosuje się klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Natomiast w art. 43 ustawy o VAT wymienione zostały usługi, których świadczenie jest zwolnione od podatku. Zgodnie z ust. 1 pkt 1 tego artykułu zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ww. ustawy. W poz. 3 powyższego załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyłączeniem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości

Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż zgodnie z postanowieniami art. 135 ust. 1 (f) Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: "Dyrektywa") transakcje, łącznie z pośrednictwem, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2 niniejszej Dyrektywy są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. W świetle uregulowań Dyrektywy usługi świadczone przez Spółkę na rzecz "T" polegające na oferowaniu za pośrednictwem swoich placówek usług związanych z zarządzaniem przez "T" cudzym pakietem papierów wartościowych stanowią typowe usługi pośrednictwa finansowego, których przedmiotem są papiery wartościowe i w związku z tym nie podlegają VAT. Spółka pragnie zaznaczyć, iż zgodnie z postanowieniami pkt 12 ust. 1 art. 43 ustawy o VAT usługi zarządzania portfelem papierów wartościowych w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

Opodatkowanie usług pośrednictwa finansowego było również wielokrotnie przedmiotem rozważań Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: "ETS"). W wyroku z dnia 4 sierpnia 2007 (sygn. C-453/05) ETS stwierdził, iż dla potrzeb zwolnienia z opodatkowania VAT usługi pośrednictwa finansowego powinny być traktowane szeroko. Ustalając zatem, czy określone usługi podlegają opodatkowaniu VAT czy też są z niego zwolnione, należy brać pod uwagę nie tylko literalne brzmienie przepisu prawnego czy też wewnątrzpaństwowe klasyfikacje wyrobów i usług, ale również faktycznie wykonywane w ramach określonej usługi funkcje.

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na stanowisko Narodowego Banku Polskiego wyrażone w piśmie z dnia 21 grudnia 2004 r. (NB-BPN-I-022-70/04 - Rekomendowane kierunki interpretacyjne przepisów ustawy - Prawo bankowe dotyczące o. Bankowe.2005.2.83).

Definiując pojęcie pośrednictwa finansowego objętego zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (dalej: "Prawo bankowe") Narodowy Bank Polski uznał, iż pośrednictwo finansowe występuje nie tylko, w przypadku, gdy pośrednik upoważniony jest do zawarcia w imieniu mocodawcy umowy (czynności prawne), ale również, gdy zleceniobiorca dokonuje jedynie czynności faktycznych związanych z pośrednictwem w sprzedaży produktu finansowego:

"W przypadku czynności faktycznych, których wykonywanie zostało powierzone przedsiębiorcy w ramach pośrednictwa, uzasadniony jest pogląd, zgodnie z którym za tego rodzaju czynności należałoby uznawać jedynie czynności faktyczne pozostające w bezpośrednim związku z działalnością bankową, tzn. takie, które:

1.

można uznać za czynności cząstkowe (składowe) czynności wskazanych w art. 5 i 6 ust. 1 prawa bankowego, lub

2.

bez których podjęcia, ze względu na istotę lub charakter czynności bankowej lub czynności z art. 6 ust. 1 prawa bankowego (z którymi są one związane), nie jest możliwe należyte wykonanie umowy, mającej za przedmiot dokonanie czynności wymienionych w art. 5 i art. 6 ust. 1 przywołanej ustawy.

Stosując powyższe kryteria należałoby więc np. stwierdzić, że z czynnościami faktycznymi związanymi z wykonywaniem czynności bankowej udzielania kredytu mamy do czynienia dopiero od momentu konkretyzacji potencjalnego klienta banku".

Jakkolwiek zakres działalności Spółki nie jest objęty regulacjami Prawa bankowego, to jednak w opinii Spółki, z uwagi na brak definicji w ustawach podatkowych, a w szczególności w ustawie o VAT, przy interpretacji pojęcia: "pośrednictwo finansowe" należy posiłkować się regulacjami innych ustaw.

Podsumowując, zarówno w świetle wyroków ETS, jak i w regulacjach prawa bankowego, pojęcie pośrednictwo finansowe należy definiować szeroko, a w szczególności uznanie danej czynności za pośrednictwo finansowe nie jest uwarunkowane umocowaniem zleceniobiorcy do zawierania umów w imieniu mocodawcy.

Zgodnie z klasyfikacją dokonaną przez Łódzki Urząd Statystyczny, usługi świadczone przez Spółkę na rzecz T... zaliczone zostały do tzw. usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym, pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 67.13.10-00).

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane przy pomocy tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Klasyfikacją właściwą jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r..

Spółka pragnie podkreślić, iż stosowana obecnie klasyfikacja wyrobów i usług (z 2004 r.) w grupowaniu 67.13.10 zawiera usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane. Pośród usług wymienionych w tym grupowaniu znajdują się zarówno usługi zwolnione z opodatkowania VAT jak i podlegające opodatkowaniu tymże podatkiem (wyłączone ze zwolnienia). Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż PKWiU z 2004 r., według której obecnie urzędy statystyczne dokonują klasyfikacji nie zawiera dokładnego wyszczególnienia usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym. W tym celu należy brać pod uwagę specyfikację zastosowaną w PKWiU wprowadzonej dnia 18 marca 1997 r., którą nadal stosuje się dla celów podatkowych. Zgodnie z klasyfikacją z 1997 r. w grupowaniu 67.13.10 mieszczą się następujące usługi:

67.13.10-00.10 - usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów;

67.13.10.00.20 - usługi doradztwa finansowego i maklerów;.

67.13.10-00.30 - usługi kantorów wymiany walut;

67.13.10-00.90 - usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwolnione są od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ww. ustawy. W poz. 3 powyższego załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem, m.in.:

* usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20).

Oznacza to, iż co do zasady, usługi doradztwa finansowego, jako wyłączone ze zwolnienia podlegają opodatkowaniu według 22% stawki podatku VAT.

Spółka pragnie zaznaczyć, iż sam ustawodawca zaznaczył, iż symbol ex wskazuje, iż jedynie daną (wymienioną) usługę w ramach większego grupowania należy opodatkować podstawową stawką podatku VAT ("wyłączyć ze zwolnienia z podatku"). W konsekwencji, oznacza to, iż z usług pośrednictwa finansowego w ramach grupowania PKWiU 67.13.10 należy wyłączyć ze zwolnienia jedynie usługi doradztwa finansowego, podczas, gdy pozostałe usługi klasyfikowane w ramach tego grupowania podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym, ponieważ usługi świadczone przez Spółkę sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00 nie są objęte wyłączeniem ze zwolnienia wskazanym w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy (nie stanowią usług doradztwa finansowego), podlegać powinny zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Spółka dodatkowo podnosi, iż stanowisko zaprezentowane w niniejszym wniosku zostało potwierdzone w postanowieniu z dnia 17 stycznia 2007 r. Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (1471/NTR1/443-396/06/LS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl