IPPP1/443-140/08-03/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-140/08-03/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów rolnych przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów rolnych przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący zdarzenie przyszłe:

Rrrr Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (następca prawny W Sp. z o.o. w wyniku przekształcenia z dn.28.10.2007) posiada w wieczystym użytkowaniu grunty oraz prawo własności budynków i budowli znajdujących się na tych gruntach. Spółka postanowiła sprzedać jedną nieruchomość tzw. Przeładownia leżącą na terenie gm. Lllll i dzielnicy Uuuuu. Część leżąca na terenie gminy Lllll składa się z 15 działek, które objęte są jedną księgą wieczystą, natomiast działki leżące na terenie Uuuuu objęte są drugą księgą wieczystą. Wszystkie działki (cała wyżej wymieniona nieruchomość z terenu Lllll i Uuuuu) stanowią na dzień dzisiejszy jednolitą całość zakładu jakim jest wcześniejsza inwestycja Przeładownia. Z uwagi na to, że część nieruchomości, ta która leży na terenie gminy Lllll, objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe będzie sprzedana w pierwszej kolejności jako tzw. I etap. Natomiast w momencie, kiedy część Uuuuu również będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (na dzień dzisiejszy takowego planu nie ma, a to jest warunek sprzedaży) sprzedamy ten teren w drugiej kolejności jako tzw. II etap. Część z I etapu (teren Lllll) zostanie sprzedany dla 2 kontrahentów po 1/2 części nieruchomości. Nieruchomość z I etapu składa się z 15 działek (na dzień dzisiejszy jest to teren przemysłowy). 12 działek w ewidencji gruntów oznaczonych jest jako tereny kolejowe i drogi (wg. prawa budowlanego zaliczane do budowli), natomiast 3 działki jako grunty rolne (rola RlVa) niezabudowane. Prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z własnością budynków nabyło Przedsiębiorstwo Pppp w grudniu 1990 r. Następnie W Sp. z o.o. Na podstawie umowy z Wojewodą "o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania" przejęła w odpłatne użytkowanie ww. prawo użytkowania gruntów oraz własność budynków i urządzeń. Po spłacie należności za korzystanie z przedmiotu umowy nastąpiło przeniesienie na Spółkę przedmiotowego prawa użytkowania wieczystego i własności nieruchomości i urządzeń. Przy przeniesieniu własności przedsiębiorstwa podatek VAT nie był naliczany. Przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych i w trakcie użytkowania nie zostały poniesione wydatki stanowiące 30% wartości początkowej na ulepszenie tych budynków i budowli. Przedmiotowa nieruchomość była użytkowana powyżej 5 lat (od grudnia 2000 r.)

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż 3 działek wchodzących w skład I etapu oznaczonych jako grunty rolne niazabudowane przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania terenu pod budownictwo mieszkaniowe jest zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych z zastrzeżeniem pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie dotyczy również zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem. Działki oznaczone w ewidencji gruntów jako grunty rolne były wywłaszczone i zakupione przez przedsiębiorstwo w granicach lokalizacji inwestycji Przeładownia, sprzedawane są razem z terenami kolejowymi jako jedna całość. Dlatego sprzedaż tych gruntów jest zwolniona z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za - nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przy czym przez towary rozumie się zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z dyspozycją art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zwolnieniu od podatku podlega zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Regulacja ta oznacza, że zwolnieniem przedmiotowym nie jest objęta dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, a co za tym idzie podlegają one opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika, że decydujące znaczenie ma więc kwalifikacja przedmiotowego terenu, która została zawarta w planie zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość znajdującą się na terenie dwóch gmin. Transakcja sprzedaży ma być dokonana w dwóch etapach (podział w zależności od przynależności danego terenu do danej gminy). W pierwszej kolejności zostanie sprzedana część nieruchomości składająca się z 15 działek objętych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny pod budownictwo mieszkaniowe. II etap transakcji sprzedaży będzie zrealizowany w momencie objęcia miejscowym planem zagospodarowania terenu działek z tej części nieruchomości (obecnie nie ma takiego planu a zgodnie z oświadczeniem wnioskodawcy jest to warunek sprzedaży). W skład działek przeznaczonych do sprzedaży w I etapie wchodzi:

* 12 działek oznaczonych jako tereny kolejowe i drogi;

* 3 działki oznaczone jako grunty rolne niezabudowane.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy przyjąć, iż sprzedaż 3 działek oznaczonych jako grunty rolne niezabudowane przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny pod budownictwo mieszkaniowe, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej w wysokości 22% zgodnie z wyłączeniem zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Należy zauważyć, iż dla opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nie ma znaczenia podział na etapy. Dla właściwego opodatkowania powyższej transakcji istotne jest rozgraniczenie działek na tereny zabudowane i niezabudowane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl