IPPP1-443-14/11-3/AS - Uprawnienie fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-14/11-3/AS Uprawnienie fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu 4 stycznia 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 stycznia 2011 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja realizuje obecnie dwa projekty finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich:

1.

Projekt "Centrum informacyjne dla cudzoziemców", finansowany w 75% z Europejskiego Funduszu Integracji Obywateli Państw Trzecich, w 10% ze środków budżetu Państwa oraz w 15% z innych środków,

2.

Projekt "I ty możesz zdobyć..."" finansowany w 75% ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, w 10% ze środków budżetu państwa oraz w 15% z innych środków.

W 2009 r. Fundacja zakończyła też realizację dwóch projektów:

1.

"M...", finansowanych w 75% z funduszu EFI, 10% budżetu państwa,

2.

"Prawnicy na rzecz uchodźców IV", finansowany ze środków EFU w 75%, budżetu państwa w 10% oraz w 15% z innych środków.

Fundacja realizuje też inne projekty społeczne, finansowane z dotacji MPiPS, Biura Wysokiego Komisarza NZ do spraw Uchodźców. Dotacje są przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji tych projektów: wynagrodzenia, zakup towarów i usług na potrzeby projektów. Fundacja nie pobiera opłat od uczestników projektów.

W III kwartale 2010 r. Fundacja rozpocznie prowadzenie działalności statutowej odpłatnej - Zarząd przyjął już uchwałę w tej sprawie. Jako podmiot nie przekraczający limitu przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (wartość usług w 2010 r. nie przekroczy nawet 15000 PLN), Fundacja wybrała zwolnienie z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja ma prawo do odliczenia VAT od zakupów dokonywanych do celów realizacji:

a.

zadań projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich,

b.

zadań projektów finansowanych z pozostałych dotacji,

c.

zadań działalności statutowej odpłatnej Fundacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej wymienionych we wniosku; nie przysługuje też prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektów realizowanych dzięki innym dotacjom ani prowadzonych w ramach działalności statutowej odpłatnej.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia lub zwrotu kwoty należnego podatku nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, prawo do odliczenia podatku przysługuje podatnikom tylko, gdy dokonywane zakupy są ściśle związane ze sprzedażą opodatkowaną podatnika. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku związanego z towarami, usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wszystkie działania Fundacji, bez względu na źródło finansowania, nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a zatem nie dają prawa do odliczenia VAT od zakupów dokonywanych w celu ich realizacji.

Fundacji nie przysługuje prawo odliczenia VAT od zakupów w celu realizacji zadań statutowych odpłatnych, gdyż nie są one związane z czynnościami opodatkowanymi VAT (do momentu przekroczenia limitu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Fundacja realizuje obecnie dwa projekty finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

Fundacja realizuje też inne projekty społeczne, finansowane z dotacji MPiPS, biura wysokiego komisarza do spraw uchodźców. Dotacje są przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji tych projektów: wynagrodzenia, zakup towarów, usług na potrzeby projektów. Fundacja nie pobiera opłat od uczestników projektów.

W III kwartale 2010 r. Fundacja rozpocznie prowadzenie działalności statutowej odpłatnej. Jako podmiot nie przekraczający limitu przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Fundacja wybrała zwolnienie z VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektów i zadań.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl