IPPP1-443-14/10-2/AS - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w związku z zawarciem umowy zlecenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-14/10-2/AS Możliwość opodatkowania podatkiem VAT przychodu uzyskanego w związku z zawarciem umowy zlecenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych na podstawie umowy zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych na podstawie umowy zlecenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej zawarł umowę zlecenie, o której mowa w art. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku od osób fizycznych ze Spółką z o.o. (zwaną dalej Firmą, Spółką), na wykonanie czynności w zakresie badań potencjału rynkowego, popytu i zwyczajów konsumentów, w celu zwiększenia sprzedaży i wprowadzenia nowych produktów oraz analizę statystyczną uzyskanych wyników dla tej spółki. Spółka w ramach swojej działalności zajmuje się między innymi sprzedażą detaliczną elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, artykułów radiowo-telewizyjnych i instrumentów muzycznych; pozostałą sprzedażą hurtową; sprzedażą detaliczną pozostałą prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach. Firma jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jest zarejestrowana jako podatnik VAT UE. W związku z wykonywanymi zadaniami zleconymi przez Firmę, Wnioskodawca bierze udział w negocjacjach z kontrahentami spółki i pomaga w przygotowaniach i realizacji budżetu spółki. Za wynagrodzeniem wykonuje obowiązki wynikające z niniejszej umowy w każdym miejscu, w którym będzie to konieczne dla należnego ich wykonania w sposób i terminie każdorazowo uzgodnionym ze zleceniodawcą. Jednocześnie zgodnie z warunkami umowy odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonanie powierzonego zadania ciąży na Spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychód uzyskany w związku z zawarciem tej umowy zlecenia podlega - dla Wnioskodawcy - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT...

2.

Czy Wnioskodawca jest obowiązany wystawić za swoje usługi fakturę z podatkiem VAT, a następnie tę transakcję odnotować w rejestrze sprzedaży VAT i deklaracji VAT-7...

3.

Czy z tak wystawionej faktury przysługuje Spółce prawo do obniżenia podatku należnego o wykazany w niej podatek naliczony...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany z tytułu wyżej opisanej umowy zlecenia nie podlega podatkowi od towarów i usług. Nie ma zatem obowiązku ewidencjonowania tych przychodów w ewidencji sprzedaży VAT ani deklaracji VAT-7. Spółce z tak wystawionej faktury zgodnie z art. 88 ust. 3a nie przysługuje obniżenie podatku należnego o podatek naliczony. Stanowisko Wnioskodawcy wynika z faktu, że przychód uzyskany u zleceniobiorcy z tytułu zleconych zadań opisanych w stanie faktycznym, stanowi dla zleceniobiorcy przychód z działalności wykonywanej osobiście i spełnia warunki określone w art. 15 ust. 3 pkt 3.

Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT za wykonaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecone czynności, co do warunków wykonania tych czynności, wynagradzania i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Zawarta umowa w opinii Wnioskodawcy spełnia powyższe warunki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednakże w świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 powołanej ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wskazać należy, iż w rozumieniu z art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy zlecenia Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz Spółki usługi w zakresie badań potencjału rynkowego, popytu i zwyczajów konsumentów w celu zwiększenia sprzedaży i wprowadzenia nowych produktów, będzie także zajmował się analizą statystyczną wyników uzyskiwanych przez Spółkę. W umowie zostały określone warunki wykonania czynności, czas trwania zlecenia, jak również kwota wynagrodzenia. Ponadto wskazano, że pełną odpowiedzialność za wykonaną pracę wobec osób trzecich, ponosił będzie wyłącznie zleceniodawca.

Mając na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy, iż tak zawarta umowa zlecenia spowoduje powstanie stosunku prawnego (posiadającego cechy właściwe dla stosunku pracy), w ramach którego zleceniobiorca związany będzie ze zlecającym wykonanie czynności więzami prawnymi co do warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia, a także odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich. Zatem świadczonych przez Wnioskodawcę usług na rzecz Spółki na podstawie umowy zlecenia, o której mowa w złożonym wniosku - o ile, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, nie stanowią one czynności wykonywanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - nie można uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności powyższe objęte będą zakresem art. 15 ust. 3 pkt 3 powołanej ustawy, gdyż spełnione zostały kryteria wyłączające te usługi z czynności stanowiących działalność gospodarczą w świetle ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do pytania w kwestii obowiązku wystawiania faktur za powyższe czynności stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przez sprzedaż rozumie się w myśl art. 2 pkt 22 odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Wnioskodawca w zakresie przedmiotowych czynności nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w konsekwencji nie powinny być one dokumentowane fakturami VAT oraz odnotowane w rejestrze sprzedaży VAT i deklaracji VAT-7.

Z powyższego wynika, iż Spółce nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony z ewentualnie wystawionych w tym zakresie faktur - stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług mówiącego, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Z uwagi jednak na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest zleceniobiorca, natomiast zapytanie w zakresie pytania 3 dotyczy zleceniodawcy, tak więc przedmiotowa interpretacja w stosunku do pytania 3 nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl