IPPP1/443-1399/11-3/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1399/11-3/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbywanych składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe.

N. jest spółką prawa polskiego, której właścicielem są dwie spółki prawa duńskiego - R. (dalej "R") oraz A. (dalej: "A"). W związku ze zmianą prowadzonego modelu biznesowego, Spółka planuje sprzedać część zapasów i środków trwałych do P. (dalej "P"), której właścicielami są również R i A.

Zapasy i środki trwałe, które zostaną sprzedane do P będą obejmowały:

* zapasy leków o wartości około 60 mln złotych,

* wyposażenie magazynu oraz inwestycje w obcych środkach trwałych (wyceniane na ok. 2,5 mln - 3 mln złotych).

Wymienione wyżej zapasy i środki trwałe są przypisane do działu dystrybucji Spółki. Oprócz nich, do działu dystrybucji są przypisani dwaj pracownicy (kierownik hurtowni oraz pracownik) oraz umowa oddelegowania dwóch pracowników z firmy zewnętrznej. Magazyn należy do podmiotu trzeciego i jest wynajmowany przez Spółkę. W dniu zbycia zapasów i środków trwałych Spółka planuje rozwiązać zarówno umowy najmu z pracownikami, jak i umowę najmu powierzchni magazynowej.

Sprzedaż zapasów i środków trwałych przez Spółkę odbędzie się na podstawie umowy sprzedaży aktywów, która zostanie zawarta pomiędzy Spółką a P. Sprzedaż zapasów i środków trwałych będzie udokumentowana fakturą VAT. Ponadto, Spółka pragnie zaznaczyć, że do każdego z przenoszonych składników zostanie zastosowana odpowiednia stawka VAT (8% dla leków, 23% lub zwolnienie w przypadku środków trwałych). Zarówno Spółka, jak i P prowadzą działalność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Zawarcie umowy sprzedaży aktywów pomiędzy Spółką a P będzie uwarunkowane wydaniem zgody przez odpowiednie organy (Główny Inspektorat Farmaceutyczny) na przeniesienie zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej ze Spółki do P.

W związku z powyższym, Spółka powzięła wątpliwość, czy sprzedaż zapasów i środków trwałych będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opisany w stanie faktycznym zespół zapasów i środków trwałych, które zostaną sprzedane przez Spółkę, nie będzie stanowił w dniu sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

2.

Czy sprzedaż opisanego w stanie faktycznym zespołu zapasów i środków trwałych będzie podlegała podatkowi VAT zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, a co za tym idzie, w związku z faktem prowadzenia wyłącznie działalności podlegającej opodatkowaniu VAT, Spółka będzie miała obowiązek zapłaty podatku należnego z tytułu sprzedaży tych składników na podstawie wystawionej faktury VAT.

W przedmiotowym stanie faktycznym kupujący, tj. P. Sp. z o.o., wystąpi z analogicznym wnioskiem o interpretację.

Zdaniem wnioskodawcy

W zakresie pytania nr 1 Spółka stoi na stanowisku, że zespół zapasów i środków trwałych, które zostaną sprzedane przez Spółkę, nie będzie stanowił w dniu sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W zakresie pytania nr 2 Spółka stoi na stanowisku, że sprzedaż opisanego w stanie faktycznym zespołu zapasów i środków trwałych będzie podlegała podatkowi VAT zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, a co za tym idzie, w związku z faktem prowadzenia wyłącznie działalności podlegającej opodatkowaniu VAT, Spółka będzie miała obowiązek zapłaty podatku należnego z tytułu sprzedaży tych składników na podstawie wystawionej faktury VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

UZASADNIENIE stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1:

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem na gruncie ustawy o VAT mamy do czynienia z ZCP, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

A. Istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

B. Zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącymprzedsiębiorstwie,

C. Składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

D. Zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wyżej wymienione zadania gospodarcze.

Takie rozumienie zaprezentował m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w indywidualnej interpretacji (sygn. lLPP1/443-574/10/11-S/NS z 3 sierpnia 2011 r. W przytoczonej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu napisał, iż "na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki: 1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, 2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie, 3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych, 4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizując ww. zadania gospodarcze."

Zdaniem Spółki, na dzień sprzedaży zespół składników sprzedanych do P. nie będzie spełniał łącznie wyżej wymienionych warunków i w związku z tym nie będzie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ad A. Zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań

Spółka stoi na stanowisku, że zespół przeniesionych zapasów i środków trwałych nie spełnia tego warunku. Spółka w ramach umowy sprzedaży aktywów sprzeda składniki materialne (zapasy w magazynie, aktywa w magazynie oraz inwestycje w obcych środkach trwałych). Sprzedane przez Spółkę składniki nie będą jednak obejmowały zobowiązań ani składników niematerialnych, co jest niezbędne do zakwalifikowania przenoszonych składników jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Takie podejście zaprezentował m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji (sygn. ITPP1/443-758/10/MN) z 2 września 2010 r. stwierdzając, że "dla istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa konieczne jest, by składały się nań zarówno składniki materialne, jak i niematerialne, w tym zobowiązania".

Ad B. Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie. Wyodrębnienie organizacyjne

Opublikowane stanowiska władz skarbowych odnoszące się do problemu organizacyjnego wyodrębnienia zespołu składników majątkowych potwierdzają stanowisko, iż kluczowe dla istnienia takiego wyodrębnienia są postanowienia dokumentów korporacyjnych podatnika, jak również konkretne stany faktyczne. Jak stwierdził Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 16 listopada 2005 r. (sygn. RO/423/141/2005), wyodrębnienie organizacyjne "powinno nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, ale może mieć też charakter faktyczny".

W rozpatrywanym przypadku, zdaniem Spółki, nie ma miejsca ani formalne, ani faktyczne wyodrębnienie organizacyjne przenoszonych zapasów i środków trwałych. Zespół przenoszonych zapasów i środków trwałych nie posiada własnego Statutu oraz odrębnej struktury organizacyjnej. Ponadto, zespół przenoszonych zapasów i środków trwałych nie posiada odrębnych komórek organizacyjnych, regulaminu ani kierownictwa.

Spółka pragnie również zaznaczyć, że w ramach umowy sprzedaży aktywów do P. nie zostaną przeniesieni pracownicy, co zgodnie z indywidualną interpretacją (sygn. IPPP1-443-702/11-2/MP) z dnia 29 czerwca 2011 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest niezbędne do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa. W przytoczonej interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że "Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa, obrotowe, ale także czynnik ludzki, a więc pracownicze".

Wyodrębnienie finansowe

Przenoszone zapasy środki trwałe nie są wyodrębnione finansowo od Spółki.

Dla przenoszonych składników materialnych i niematerialnych nie są prowadzone odrębne księgi rachunkowe, nie jest sporządzany oddzielny bilans czy też rachunek zysków i strat. Dodatkowo dla przenoszonych zapasów i środków trwałych nie jest tworzony oddzielny budżet.

Istotne jest, że wycena zbywanych zapasów i środków trwałych wynika jedynie z sumy wartości rynkowej tych składników, cena sprzedaży nie obejmuje żadnych dodatkowych wartości, ponieważ brak składnika ludzkiego i organizacyjnego, a także samodzielności ekonomicznej nie uzasadnia tego.

Zdaniem Spółki, przedstawione wyżej okoliczności, stanowią dowód na to, iż przenoszone zapasy i środki trwałe nie spełniają wymogu organizacyjnego i finansowego wyodrębnienia.

Ad C. Przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Przenoszone zapasy i środki trwałe były wykorzystywane przez Spółkę do realizacji określonych zadań gospodarczych. Należała do nich dystrybucja produktów wytwarzanych przez Grupę A.

Ad D. Zdolność do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze. Ostatnim warunkiem uznania zespołu zapasów i środków trwałych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność stanowienia przez niego niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze. Zdaniem Spółki, opisany wyżej zespół zapasów i środków trwałych nie umożliwia samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie z przytoczoną już indywidualną interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1-443-702/11-2/MP) jest to niezbędne do uznania danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazuje: "Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, musi odznaczyć się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym". Zdaniem Spółki zespół przenoszonych zapasów i środków trwałych nie jest wystarczająco wyodrębniony organizacyjnie i finansowo, co jest niezbędne do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej. Ponadto w ramach umowy sprzedaży zapasów i środków trwałych nie zostaną automatycznie przeniesione prawa Spółki do wynajmu magazynu ani zobowiązania z tytułu zapłaty czynszu. W związku z tym, konieczne będzie zawarcie przez P nowych umów na wynajem nieruchomości. Po zakupie zapasów i środków trwałych P podpisze nowe umowy na oddelegowanie pracowników z zewnętrznej firmy.

Podsumowanie stanowiska Spółki

W świetle powyższych argumentów, zdaniem Spółki, zespół zapasów i środków trwałych, które zostaną sprzedane przez Spółkę, nie będzie stanowił w dniu sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 2

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, którymi zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części. Zdaniem Spółki, opisane w stanie faktycznym przeniesienie zapasów i środków trwałych spełnia warunek zakwalifikowania jej do czynności opodatkowanej VAT.

Nie ulega wątpliwości, że przenoszone zapasy i środki trwałe są rzeczami, w związku z czym spełniają warunek zakwalifikowania ich jako towary. Ponadto, sprzedaż zapasów i środków trwałych przez Spółkę stanowi dostawę towarów, gdyż na skutek zawarcia umowy, własność składników zostanie przeniesiona na P. Spółka pragnie również zaznaczyć, że spełniony będzie warunek odpłatności dostawy towarów w związku z faktem, że w zamian za przeniesione zapasy i środki trwałe zostanie ustalona cena wykazana w umowie sprzedaży aktywów i na fakturze VAT.

Gdyby zespół przenoszonych zapasów i środków trwałych stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT to ich przeniesienie nie podlegałoby opodatkowaniu VAT. Spółka wykazała w swoim stanowisku dotyczącym pytania 1, że w opisanym stanie faktycznym zapasy i środki trwałe nie spełniają kryteriów wymaganych dla uznania ich za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Zatem powyższe wyłączenie nie będzie miało zastosowania.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. W konsekwencji, Spółka będzie miała obowiązek zapłaty podatku należnego z tytułu sprzedaży tych składników na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie natomiast do przepisu art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia". Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności w ramach których, następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport). Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy - organizacyjne i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

1.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne i niematerialne w tym zobowiązania odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnych charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Ważne jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak, aby można było przejąć funkcje gospodarcze). Jeśli dane zobowiązania dotyczą działalności związanej z wydzielonym majątkiem to winny być także w trakcie wydzielenia tegoż majątku przyporządkowane właśnie do niego. Wyodrębniona część majątku, aby można było o niej powiedzieć, iż na gruncie ustawy podatkowej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi być zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa także od strony zobowiązaniowej.

Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego to kryterium to sprowadza się do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca planuje sprzedać część zapasów i środków trwałych do spółki P. Zapasy i środki trwałe będą obejmowały zapasy leków oraz wyposażenie magazynu oraz inwestycje w obcym środku trwałym. Przedmiotowe zapasy i środki trwałe są przypisane do działu dystrybucji Wnioskodawcy. Oprócz nich, do działu dystrybucji są przypisani dwaj pracownicy (kierownik hurtowni oraz pracownik) oraz umowa oddelegowania dwóch pracowników z firmy zewnętrznej. Magazyn należy do podmiotu trzeciego i jest wynajmowany przez Spółkę. W dniu zbycia zapasów i środków trwałych Wnioskodawca planuje rozwiązań zarówno umowy najmu z pracownikami, jak i umowę najmu powierzchni magazynowej. Wnioskodawca powziął w wątpliwość, czy sprzedaż zapasów i środków trwałych nie będzie stanowiła zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT.

Aby uznać dany zespół składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą być wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie dojdzie do sprzedaży poszczególnych składników majątku, które to nie będą stanowiły na dzień sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Sprzedawane składniki majątku stanowią bowiem jedynie zespół składników materialnych, nie dochodzi natomiast do sprzedaży składników niematerialnych oraz zobowiązań. Masa majątkowa, która ma być przedmiotem sprzedaży z funkcjonalnego punktu widzenia, nie posiada również zdolności do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Do zbywanej masy majątkowej w chwili sprzedaży nie będą przydzieleni pracownicy oraz zakończona zostanie umowa najmu powierzchni magazynowej. Brak jest również wyodrębnienia finansowego, dla przenoszonych składników majątkowych nie są prowadzone oddzielnie księgi rachunkowe, nie jest sporządzany bilans czy też rachunek zysków i strat.

Reasumując, w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż wymienione we wniosku sprzedawane składniki majątkowe nie mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Opisana transakcja stanowić będzie dostawę poszczególnych składników majątku, podlegających opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla dostawy tych składników. W niniejszej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania wyłączenie z opodatkowania wynikające z art. 6 pkt 1 ww. ustawy.

W konsekwencji powyższego, transakcja sprzedaży składników majątkowych winna być udokumentowana fakturą VAT. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl natomiast art. 103 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 33 i 33b.

Zatem Wnioskodawca będzie po wystawieniu faktury VAT zobowiązany do zapłaty podatku należnego z tytułu sprzedaży przedmiotowych składników majątkowych, zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania pierwszego i drugiego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl