IPPP1-443-1390/11-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1390/11-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na oferowane usługi remontowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na oferowane usługi remontowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

M... S.A. przystąpił do przetargu organizowanego przez Urząd w S... z dnia 11 lipca 2011 r., którego zamówienie obejmuje wykonanie robót budowlanych polegających na remoncie nabrzeży po wschodniej stronie Portu i dalby dewiacyjnej.

Przedmiot zamówienia obejmuje remont: nabrzeża o długości 308 mb, nabrzeża o długości 151,5 mb, nabrzeża o długości 174 mb oraz remont dalby dewiacyjnej.

Przedmiotowe roboty remontowe mają polegać na:

* spłyceniu dna w pasie 25 m ze skarpą w stronę nurtu rzeki S... do głębokości technicznej 4,5 m - dotyczy dwóch nabrzeży,

* demontażu odbojnic z opon staro użytkowych,

* montażu gumowej belki odbojowej,

* demontażu drabinek wyjściowych,

* montażu nowych drabinek wyjściowych (wzdłużnice pomalować w pasy biało-czerwone, szczeble na kolor żółty, pochwyt na kolor żółty-obowiązują farby odblaskowe),

* demontażu odbojnic stalowych podłużnych na górnej krawędzi oczepu,

* montażu nowych odbojnic poliuretanowych korytkowych,

* kuciu oczepu w obrębie od ścianki szczelnej poprzez ścianę czołową nabrzeża, półkę oczepu aż do nawierzchni, tak przygotowaną warstwę należy zabezpieczyć (przebudowa oczepów),

* oczyszczaniu polerów, pomalowanie głowic na kolor żółty oraz nadanie im trwałych numerów,

* wykonaniu wykopów na płycie nabrzeża w miejscach przejść rurociągów kanalizacji deszczowej (budowa kanalizacji),

* rozkuciu konstrukcji płyty nabrzeża w niezbędnym zakresie do ułożenia rurociągów wylotowych,

* wycięciu, w zakresie niezbędnym w miejscach wylotów rur, otworów w ściance szczelnej,

* ułożeniu rurociągu, zazbrojenie, wykonanie deskowania i zabetonowanie wylotów kanalizacji,

* zabezpieczeniu "świeżego" betonu po 10 dniach asfaltem; wykonanie zasypu z właściwym zagęszczeniem,

* wykonaniu zakresu prac dotyczących oświetlenia i instalacji deszczowej oraz wody i branży drogowej (budowa separatora kanalizacyjnego, przebudowa oświetlenia),

* ułożeniu obok oczepu w pasie 1,2m, 2 m od krawędzi nabrzeża kostki brukowej (kolor szary),

* wzdłuż nabrzeży zamontowaniu balustrady stalowej (demontowalnej), która wydzieli "promenadę" na zapleczu nabrzeża od bezpośrednich urządzeń i wyposażenia nabrzeża,

* wykonaniu znaków zakazu kotwiczenia oraz tablic informujących o obciążeniu naziomu nabrzeża,

* wbudowaniu szeregu reperów na każdej sekcji nabrzeża wraz z reperami na obiektach stałych na zapleczu nabrzeża do monitorowania zachowania nabrzeża podczas eksploatacji,

* rozbiórce nawierzchni, montażu krawężnika do części stalowej, montażu krawężnika do żelbetonowego oczepu,

* wykonaniu stojaków na koła ratunkowe i bosaki w rozstawie ok 100m,

* rozbiórce oczepu żelbetonowego dalby istniejącej na konstrukcji wsporczej z pali drewnianych.

Wymienione roboty prowadzą do zmiany parametrów technicznych istniejącej infrastruktury akwenu portowego, dlatego też w złożonej ofercie przetargowej zastosowano stawkę 23% podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwie zastosowano, w złożonej ofercie przetargowej, do wymienionych robót remontowych stawkę 23% VAT.

Zdaniem wnioskodawcy:

Minister Finansów w wydanej interpretacji ogólnej nr PT2/033/1/442/TXW/2011/763 z 22 czerwca 2011 r. w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług przy usługach związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych - art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy VAT, wskazał, że 0% stawki VAT nie można stosować w tych przypadkach, gdy następuje przebudowa akwenu portowego, która prowadzi do zmiany w konsekwencji jego parametrów technicznych.

Brak ustawowej definicji parametrów technicznych wymusza konieczność stosowania wykładni językowej tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku wyrazów obcych autorstwa Władysława Kopalińskiego parametrami są wielkości liczbowe wyznaczające stan układu fizycznego albo charakterystyczne wielkości różnych urządzeń, procesów. Podobna definicja została zawarta w słowniku języka polskiego. Wobec czego pozwala to na stwierdzenie, że parametrem technicznym będzie wszelaka wielkość wyrażona w jednostkach miary, wagi, nachylenia, etc., np. ciężaru konstrukcji, odporności na uderzenia, wytrzymałości.

Mając na uwadze interpretację ogólną Ministra Finansów jak również słownikową definicję parametrów technicznych, zdaniem M... S.A. prace wykonywane w Porcie wymienione na wstępie, prowadzą do zmiany jego warunków technicznych. Przedmiotowe prace: zmieniają głębokość techniczną do 4,5m, zmieniają elementy nabrzeża z gorszej na lepszą jakość, np. odbojnice z opon staro użytkowych na gumową belkę odbojową, wymieniają odbojnice stalowe na poliuretanowe. Ponadto w wyniku wykonania robót powstanie nowa infrastruktura techniczna w postaci rurociągu kanalizacji deszczowej, separatora oraz ulegnie ulepszeniu sieć oświetleniowa oraz oczepowa nabrzeży.

Wobec zaistniałego stanu faktycznego i prawnego M... S.A. stoi na stanowisku, że w niniejszej sprawie, nie zachodzą warunki z art. 83 ust. 1 pkt 11 w zw. z ust. 2 ustawy VAT do zastosowania stawki preferencyjnej na zakres wymienionych robót. Dlatego na roboty remontowe w złożonej ofercie przetargowej skierowanej do Urzędu w S... zastosowano 23% stawkę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analizując zapis przywołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną, 0% stawką podatku do usług polegających na utrzymaniu akwenów portowych i torów podejściowych łącznie muszą być spełnione: kryterium rodzaju robót, tj. prace muszą polegać na utrzymaniu tych obiektów oraz kryterium miejsca, gdzie prace te są wykonywane.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, jakiego rodzaju obiekty traktować należy jako akweny portowe i tory podejściowe. Definicje tych pojęć znaleźć można w aktach prawnych innych gałęzi prawa.

I tak, stosownie do dyspozycji przepisu § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 101, poz. 645), ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o akwenie, rozumie się przez to wszelki obszar pokryty wodą.

W myśl pkt 35 tego paragrafu, przez tor podejściowy rozumie się tor wodny prowadzący z morza terytorialnego do portu morskiego albo przystani morskiej.

Z kolei pkt 7 stanowi, iż ilekroć jest mowa o dalbach oraz samodzielnych urządzeniach cumowniczych, cumowniczo-odbojowych i odbojowych - rozumie się przez to samodzielne konstrukcje jednopalowe, wielopalowe albo ramowe, zapuszczane w dno akwenu i służące do przejęcia obciążeń od statku dobijającego lub przycumowanego do budowli morskiej, posadowione poza zasadniczą konstrukcją budowli morskiej oraz wyposażone w urządzenia cumownicze i odbojowe,

Natomiast pkt 13 powołanego paragrafu wskazuje, iż przez nabrzeże rozumie się budowlę morską tworzącą obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczoną do postoju i przeładunku jednostek pływających, celów komunikacyjnych, spacerowych, pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo składowania ładunków.

Wskazać należy, iż ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "utrzymanie", wobec czego przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do znaczenia językowego, zgodnie z którym "utrzymanie" oznacza zachowanie czegoś takim, jakim było wcześniej, dbanie o coś, zachowanie w odpowiednim stanie. Utrzymanie obiektu oznacza zatem zachowanie go w niepogorszonym stanie, w tym zapewnienie jego odpowiedniej funkcjonalności.

W świetle powyższego użyte w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie "usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych" obejmuje czynności mające na celu zapewnienie odpowiedniego stanu tych obiektów, w tym prawidłową ich funkcjonalność. W konsekwencji usługi w zakresie utrzymania akwenów portowych lub torów podejściowych nie muszą ograniczać się tylko do usług wykonywanych bezpośrednio na tych obiektach. Efektem tych usług powinno być jednak utrzymanie akwenów portowych lub torów podejściowych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienie ich funkcjonalności.

Biorąc zatem pod uwagę art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy należy przyjąć, że aby zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług, roboty winny mieć na celu zapewnienie akwenom portowym i torom podejściowym uwarunkowań istniejących w ich pierwotnym stanie, w jakim zostały zbudowane, a nie zmianę dotychczasowych warunków lub parametrów eksploatacyjnych, np. zwiększających głębokość kanału portowego powodujących zmianę jego parametrów eksploatacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka przystąpiła do przetargu organizowanego przez Urząd Morski, którego zamówienie obejmuje wykonanie robót budowlanych polegających na remoncie nabrzeży po wschodniej stronie Portu i dalby dewiacyjnej. Przedmiot zamówienia obejmuje remont: nabrzeża o długości 308 mb, nabrzeża o długości 151,5 mb, nabrzeża o długości 174 mb oraz remont dalby dewiacyjnej.

Przedmiotowe roboty remontowe mają polegać na: spłyceniu dna w pasie 25 m ze skarpą w stronę nurtu rzeki S...do głębokości technicznej 4,5 m - dotyczy dwóch nabrzeży, demontażu odbojnic z opon staro użytkowych, montażu gumowej belki odbojowej, demontażu drabinek wyjściowych, montażu nowych drabinek wyjściowych (wzdłużnice pomalować w pasy biało-czerwone, szczeble na kolor żółty, pochwyt na kolor żółty-obowiązują farby odblaskowe), demontażu odbojnic stalowych podłużnych na górnej krawędzi oczepu, montażu nowych odbojnic poliuretanowych korytkowych, kuciu oczepu w obrębie od ścianki szczelnej poprzez ścianę czołową nabrzeża, półkę oczepu aż do nawierzchni, tak przygotowaną warstwę należy zabezpieczyć (przebudowa oczepów), oczyszczaniu polerów, pomalowanie głowic na kolor żółty oraz nadanie im trwałych numerów, wykonaniu wykopów na płycie nabrzeża w miejscach przejść rurociągów kanalizacji deszczowej (budowa kanalizacji), rozkuciu konstrukcji płyty nabrzeża w niezbędnym zakresie do ułożenia rurociągów wylotowych, wycięciu, w zakresie niezbędnym w miejscach wylotów rur, otworów w ściance szczelnej, ułożeniu rurociągu, zazbrojenie, wykonanie deskowania i zabetonowanie wylotów kanalizacji, zabezpieczeniu "świeżego" betonu po 10 dniach asfaltem; wykonanie zasypu z właściwym zagęszczeniem, wykonaniu zakresu prac dotyczących oświetlenia i instalacji deszczowej oraz wody i branży drogowej (budowa separatora kanalizacyjnego, przebudowa oświetlenia), ułożeniu obok oczepu w pasie 1,2m, 2 m od krawędzi nabrzeża kostki brukowej (kolor szary), wzdłuż nabrzeży zamontowaniu balustrady stalowej (demontowalnej), która wydzieli "promenadę" na zapleczu nabrzeża od bezpośrednich urządzeń i wyposażenia nabrzeża, wykonaniu znaków zakazu kotwiczenia oraz tablic informujących o obciążeniu naziomu nabrzeża, wbudowaniu szeregu reperów na każdej sekcji nabrzeża wraz z reperami na obiektach stałych na zapleczu nabrzeża do monitorowania zachowania nabrzeża podczas eksploatacji, rozbiórce nawierzchni, montażu krawężnika do części stalowej, montażu krawężnika do żelbetonowego oczepu, wykonaniu stojaków na koła ratunkowe i bosaki w rozstawie ok 100m, rozbiórce oczepu żelbetonowego dalby istniejącej na konstrukcji wsporczej z pali drewnianych.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy właściwie zastosowano, w złożonej ofercie przetargowej, do wymienionych robót remontowych stawkę 23% VAT.

Z okoliczności sprawy wynika, że przedmiotowe prace dotyczyć będą robót budowlanych polegających na remoncie nabrzeży po wschodniej stronie Portu i dalby dewiacyjnej. Prace wykonywane w Porcie, jak wskazuje sam Wnioskodawca, prowadzą do zmiany jego warunków technicznych. Przedmiotowe prace: zmieniają głębokość techniczną do 4,5m, zmieniają elementy nabrzeża z gorszej na lepszą jakość, np. odbojnice z opon staro użytkowych na gumową belkę odbojową, wymieniają odbojnice stalowe na poliuretanowe. Ponadto w wyniku wykonania robót powstanie nowa infrastruktura techniczna w postaci rurociągu kanalizacji deszczowej, separatora oraz ulegnie ulepszeniu sieć oświetleniowa oraz oczepowa nabrzeży.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi nie są usługami związanymi z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego Spółka przy ich wykonywaniu nie będzie miała prawa do zastosowania 0% stawki podatku.

W konsekwencji świadczona usługa, polegająca na remoncie nabrzeży po wschodniej stronie Portu i dalby dewiacyjnej, będzie podlegała opodatkowaniu podstawową, 23% stawką podatku od towarów i usług, w związku z czym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl