IPPP1/443-139/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-139/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych w ramach badań naukowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych w ramach badań naukowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Cztery instytucje naukowe reprezentujące cztery gałęzie transportu zawarły konsorcjum naukowe w celu złożenia oferty do konkursu ogłoszonego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na realizację projektu badawczego zamawianego pt. "Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu". Konsorcjum wygrało konkurs a Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego ustanowił Politechnikę X jednostką kierującą realizacją projektu badawczego zamawianego nr P......./2/2006 pt. "Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu" zawierając z nią umowę nr G.../..../2007 z dnia 10 maja 2007 r. W realizacji projektu zgodnie z § 14 wymienionej wyżej umowy uczestniczy kilka jednostek naukowych (wcześniej wymienionych), które zadeklarowały swój udział w projekcie na zasadach równouprawnienia, tj. współwykonawców (nie podwykonawców) mających autorskie, odrębne i nie podporządkowane innej jednostce prawa własności uzyskanych wyników a także własne (autorskie), odrębne i niezależne kosztorysy i harmonogramy prac. Instytut Techniczny wykonuje jako jednostka współpracująca zadania badawcze projektu badawczego zamawianego pt. "Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu" na podstawie umowy nr G.../..../2007 z dnia 10 maja 2007 r. zawartej z Politechniką X. Źródłem finansowania tych zadań są środki finansowe jakie Politechnika X otrzymuje z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w oparciu o umowę nr G...(...)2007 i przekazuje Instytutowi jak również innym jednostkom będącym współwykonawcami projektu na podstawie odrębnie zawartych z nimi umów.

W wyniku realizacji projektu nie będzie wytworzony żaden produkt, towar czy usługa mające wartość handlową. Wynikiem realizacji projektu będzie nowa wiedza, ogólnodostępna w postaci publikacji w czasopismach prezentacji na ogólnodostępnych konferencjach jak również w ogólnodostępnych sprawozdaniach i raportach. Z rezultatów P... korzystać będzie całe społeczeństwo i uzyskana wiedza będzie stanowiła własność intelektualną całego społeczeństwa. Oznacza to, że w rozumieniu art. 5 i art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w naszej umowie z Politechniką X nie występuje określony odbiorca (nabywca) usługi. Nie jest nim również Politechnika X ponieważ sprawuje ona jedynie funkcję kontrolną względem wykorzystania środków publicznych. Uzyskane wyniki badań mogą być wykorzystane w przyszłości do opracowania nowych projektów naukowo-badawczych i rozwojowych, których finansowanie realizacji nie obejmuje przedmiotowy projekt badawczy zamawiany. Uzyskane wyniki badań mogą w przyszłości stanowić przedmiot patentów. Jednak nastąpić to będzie mogło dopiero po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu a koszty z tym związane nie będą ponoszone w ramach niniejszego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi badawcze wykonane przez Instytut Techniczny jako współwykonawcę projektu badawczego zamawianego nr P.....-../2/2006 podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zmianami).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Naszym zdaniem usługi wykonywane przez Instytut Techniczny jako współwykonawcę projektu badawczego zamawianego nr P......./2/2006 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z poź. zmianami).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegaj odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie bowiem, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). W pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów.

Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z wykonywaniem badań naukowych stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy może być dokonane na podstawie analizy umów cywilnoprawnych.

Jeśli z zawartych umów na wykonanie usług badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy a czynności będące przedmiotem umowy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w sytuacji, gdy usługi badawcze są realizowane na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorą usługi, dysponentem lub zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Instytut Techniczny współuczestniczy w realizacji projektu badawczego pn. "Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu", finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W wyniku realizacji projektu nie będzie utworzony żaden produkt, towar czy usługa mające wartość handlową. Wynikiem realizacji projektu będzie nowa wiedza, ogólnodostępna w postaci publikacji w czasopismach, prezentacji na ogólnodostępnych konferencjach jak również w ogólnodostępnych sprawozdaniach i raportach. Z rezultatów projektu korzystać będzie całe społeczeństwo a uzyskana wiedza będzie stanowić własność intelektualną całego społeczeństwa. Prawo własności uzyskanych wyników badań przysługuje Instytutowi.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy stwierdzić, że skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca (Instytut nie wykonuje żadnych usług na rzecz innych podmiotów), wykonywane czynności w ramach realizowanego projektu badawczego nie stanowią usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl