IPPP1-443-1388/08-3/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1388/08-3/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów o wartości powyżej 5 zł - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. jest wydawcą miesięcznika. Miesięcznik jest czasopismem wysoce wyspecjalizowanym poświeconym tematyce produkcji, obróbki i dekoracji szkła oraz produkcji i montażu konstrukcji przeszklonych, takich jak: okna, drzwi, fasady, ogrody zimowe i świetliki. Prenumeratorami czasopisma są podmioty wyspecjalizowane zawodowo z branży szklarskiej i okiennej, którzy w ramach prenumeraty starają się zdobyć wiedzę specjalistyczną dotyczącą działalności gospodarczej przez nich wykonywanej.

W celu pozyskania nowych klientów Spółka zamierza rozdawać gadżety reklamowe tj. dyski przenośne tzw. pendrive'y z zamieszczonymi na nich dużymi logo spółki, których wartość wynosi ok. 20 zł. Dyski te jako że są w formie breloków są nieustannie w użyciu i nazwa spółki cały czas się utrwala w świadomości potencjalnych Klientów. Celem takiej działalności jest pozyskiwanie klientów, którzy prenumerowaliby czasopisma wydawane przez Spółkę albo zlecaliby reklamy w tych czasopismach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nieodpłatne przekazanie towarów tj. pendrive'ów tzw. dysków przenośnych z dużym logo Spółki o wartości powyżej 5 zł na potrzeby związane z prowadzoną działalnością tj. reklamową potencjalnym klientom Spółki będzie opodatkowane podatkiem VAT.

Zdaniem wnioskodawcy nawet jeżeli Spółka nieodpłatnie przekazuje gadżety reklamowe w związku z prowadzeniem działalności przez spółkę o wartości 20 zł - w niniejszej sprawie są to dyski przenośne pendrive'y z dużym logo Spółki, a następuje to w celach reklamowych to i tak czynności takie nie będą podlegać podatkowi VAT.

Wnioskodawca powołuje się na następujące wyroki:

1.

wyrok Naczelnego Sądu Wojewódzkiego z dn. 13 maja 2008 r. I FSK 600/07, z którego wynika, iż nieodpłatne przekazanie towarów na potrzeby związane z prowadzoną działalnością nie podlega, na podstawie przepisów obowiązujących od 1 czerwca 2005 r., opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dn. 13 marca 2008 r. I S.A/Ol 53/2008 Rzeczpospolita 2008/68 str. F2, wg którego: "Nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych potencjalnym klientom nie będzie opodatkowane, jeżeli jest związane z prowadzoną działalnością".

3.

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 2007 r. III S.A./Wa 1255/2007 Gazeta Prawna 2007/197 str.14, z którego tezy wynika: "Przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na cele prowadzonej firmy nie dochodzi do dostawy w rozumieniu przepisów o VAT. Nie powstaje więc obowiązek podatkowy".

4.

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dn. 14 lutego 2008 r. (I SA,/Rz 875/07), w którym Sąd stwierdził, że czynności mające na celu promocję czy reklamę nie są opodatkowane podatkiem VAT. Muszą jednak być związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Tylko wtedy od przekazanych towarów nie trzeba zapłacić podatku.

5.

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 2008 r. III S.A./Wa 1444/2007, z którego wynika wprost co następuje: "Nieodpłatne przekazanie towarów reklamowych i promocyjnych na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie jest odpłatną dostawą towarów, a więc nie podlega VAT."

Pendrive'y z logo Spółki niewątpliwie są towarami przekazanymi nieodpłatnie, jak również przekazanie nastąpiło na cele prowadzonej działalności gospodarczej Spółki tj. reklamowe.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych tzn. pendrive'ów z wielkim logo Spółki nawet, gdy wartość każdego z nich przekracza 5 zł (20 zł każdy) potencjalnym klientom oraz reklamodawcom celem zachęcenia ich do zlecenia Spółce usług reklamowych w wydawanych czasopismach lub prenumeraty czasopism, które bezspornie przyniesie Spółce przychód - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

Przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia.

2.

Wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 tego artykułu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

O łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

Których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli wartość rynkowa przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Z powyższej regulacji jednoznacznie wynika, iż nie podlegają opodatkowaniu przekazane jednej osobie prezenty o wartości nieprzekraczjącej w roku podatkowym kwoty 100 zł, o ile podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym prezenty przekazano.

Brak takiej ewidencji powoduje, że jedynie prezenty o wartości do 5 zł nie są opodatkowane. Natomiast wszystkie prezenty o wartości wyższej podlegają opodatkowaniu według ogólnych zasad.

Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest jednak to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż zakres omawianego przepisu art. 7 ustawy o VAT obejmuje przypadki, gdy czynności podjęte przez podatnika prowadzącego opodatkowaną działalność gospodarczą mają charakter zadysponowania towarami wchodzącymi w skład przedsiębiorstwa zarówno w celach związanych, jak i niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego zawartego we wniosku zauważyć należy, iż Spółka zamierza nieodpłatnie przekazywać klientom gadżety reklamowe, które związane są z prowadzoną działalnością tj. wręczenie gadżetu ma na celu pozyskanie klienta, uatrakcyjnienie i zwiększenie sprzedaży, a tym samym zwiększenie przychodu Spółki. Wartość gadżetu (pendrive), zgodnie z informacją zawartą we wniosku, wynosi ok. 20 zł. Ponadto ze stanu faktycznego nie wynika aby Spółka prowadziła ewidencję osób obdarowanych, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 cyt. ustawy.

W związku z tym wspomniany przepis nie znajduje zastosowania w badanej sprawie i przekazanie nieodpłatne gadżetów o określonej we wniosku wartości skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku VAT. W przypadku bowiem, gdy podmiot przekazujący nieodpłatnie prezenty, w związku z którymi przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie prowadzi ewidencji osób obdarowanych - nie podlega opodatkowaniu przekazanie nieodpłatne tylko tych towarów, których wartość rynkowa nie przekracza 5 zł (art. 7 ust. 4 pkt 2).

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że przedmiotowe pendrive'y mają wartość ok. 20 zł. zatem ich nieodpłatne przekazywanie klientom podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Przytoczone przez wnioskodawcę orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z czym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl