IPPP1-443-1388/08-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1388/08-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania archiwalnych czasopism o wartości poniżej 5 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

E sp. z o.o. jest wydawcą miesięcznika "Ś". Miesięcznik jest czasopismem wysoce wyspecjalizowanym poświęconym tematyce produkcji, obróbki i dekoracji szkła oraz produkcji i montażu konstrukcji przeszklonych, takich jak: okna, drzwi, fasady, ogrody zimowe i świetliki. Prenumeratorami czasopisma są podmioty wyspecjalizowane zawodowo z branży szklarskiej i okiennej, którzy w ramach prenumeraty starają się zdobyć wiedzę specjalistyczną dotyczącą działalności gospodarczej przez nich wykonywanej.

W celu pozyskania nowych Klientów Spółka od 1 stycznia 2008 r. rozdaje archiwalne wydania ww. czasopisma na spotkaniach architektów i projektantów, targach budowlanych i seminariach technicznych - organizowanych zarówno przez redakcję jak i zaprzyjaźnione firmy (wartość archiwalnego miesięcznika wynosi 4,99 zł). Celem takiej działalności jest pozyskiwanie klientów, którzy prenumerowaliby czasopisma wydawane przez Spółkę albo zlecaliby reklamy w tych czasopismach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nieodpłatne przekazanie towarów tj. archiwalnych czasopism o wartości poniżej 5 zł na potrzeby związane z prowadzoną działalnością tj. reklamową potencjalnym klientom Spółki będzie opodatkowane podatkiem VAT.

Zdaniem wnioskodawcy od 1 stycznia 2008 r. prezentami o małej wartości są te, których wartość rynkowa nie przekracza 5 zł, a nie jak dotychczas cena nabycia lub koszt jego wytworzenia. Do wyceny każdego przekazywanego prezentu (art. 7 ust. 4 pkt 2), jego wartość ustala się nie jak dotychczas na podstawie kwoty z faktury (netto), lecz według wartości rynkowej przy uwzględnieniu np. marży i kosztów transportu.

Wartość rynkową definiuje dodany do art. 2 ustawy VAT pkt 27b. Rozumie się przez nią "całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić należnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju". Jeżeli nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

1.

kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w razie braku ceny nabycia koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy - w stosunku do towarów;

2.

kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług - gdy w grę wchodzą usługi.

Ustalenie wartości rynkowej stanowi efekt procesu szacowania ceny z zastosowaniem wskazanej wyżej procedury. Faktycznie jednak jest to zawsze cena hipotetyczna, bowiem stanowi wypadkową cen rynkowych. Ustalenie wartości rynkowej następuje przez oszacowanie ceny. Jest ona porównywalna z cenami stosowanymi w danym momencie, dla danych towarów lub usług, na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, w warunkach uczciwej konkurencji na terytorium kraju. Szczególnie ważne jest, aby ustalenie wartości rynkowej zawsze przebiegało w warunkach uczciwej konkurencji, a porównywanie przeprowadzane było między niezależnymi podmiotami.

Jeżeli zatem wartość rynkowa egzemplarza czasopisma jest mniejsza niż 5 zł to nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli przekracza to niestety podlega z konsekwencjami z tym związanymi tj. koniecznością odprowadzenia podatku VAT do Urzędu Skarbowego.

Ustalenie wartości rynkowej czasopisma, które nie jest "aktualne" może nastąpić wg ceny w jakiej sprzedawane są archiwalne egzemplarze czasopism swoim dotychczasowym Klientom. W przypadku Spółki E czasopisma archiwalne sprzedawane są za cenę 4,99 zł.

Wnioskodawca powołuje się na następujące wyroki:

1.

wyrok Naczelnego Sądu Wojewódzkiego z dn. 13 maja 2008 r. I FSK 600/07, z którego wynika, iż nieodpłatne przekazanie towarów na potrzeby związane z prowadzoną działalnością nie podlega, na podstawie przepisów obowiązujących od 1 czerwca 2005 r., opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dn. 13 marca 2008 r. I S.A/Ol 53/2008 Rzeczpospolita 2008/68 str. F2, wg którego: "Nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych potencjalnym klientom nie będzie opodatkowane, jeżeli jest związane z prowadzoną działalnością".

3.

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 2007 r. III S.A./Wa 1255/2007 Gazeta Prawna 2007/197 str.14, z którego tezy wynika: "Przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na cele prowadzonej firmy nie dochodzi do dostawy w rozumieniu przepisów o VAT. Nie powstaje więc obowiązek podatkowy".

4.

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dn. 14 lutego 2008 r. (I SA,/Rz 875/07), w którym Sąd stwierdził, że czynności mające na celu promocję czy reklamę nie są opodatkowane podatkiem VAT. Muszą jednak być związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Tylko wtedy od przekazanych towarów nie trzeba zapłacić podatku.

5.

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 2008 r. III S.A./Wa 1444/2007, z którego wynika wprost co następuje: "Nieodpłatne przekazanie towarów reklamowych i promocyjnych na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie jest odpłatną dostawą towarów, a więc nie podlega VAT."

Czasopisma niewątpliwie są towarami przekazanymi nieodpłatnie, jak również przekazanie nastąpiło na cele prowadzonej działalności gospodarczej Spółki tj. reklamowe.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie archiwalnych czasopism o wartości poniżej 5 zł potencjalnym klientom oraz reklamodawcom celem zachęcenia ich do zlecenia Spółce usług reklamowych w wydawanych czasopismach lub prenumeraty czasopism, które bezspornie przyniesie Spółce przychód - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

Przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia.

2.

Wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 tego artykułu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

O łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

Których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli wartość rynkowa przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27b cyt. ustawy przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, iż nie podlegają opodatkowaniu przekazane jednej osobie prezenty o wartości nieprzekraczjącej w roku podatkowym kwoty 100 zł, o ile podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym prezenty przekazano.

Brak takiej ewidencji powoduje, że nie jest opodatkowane przekazanie nieodpłatne jedynie prezentów o wartości rynkowej nieprzekraczającej 5 zł. Natomiast przekazanie wszystkich prezentów o wartości wyższej podlega opodatkowaniu według ogólnych zasad.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca zamierza nieodpłatnie przekazywać archiwalne czasopisma o wartości poniżej 5 zł. Zatem na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz powyższych przepisów należy stwierdzić, że jeżeli wartość rynkowa przekazywanego nieodpłatnie czasopisma jest mniejsza niż 5 zł to transakcja taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług niezależnie od tego, czy wnioskodawca prowadzi ewidencję osób obdarowanych czy też nie.

Niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że wartość rynkowa czasopisma nie przekracza 5 zł.

Przytoczone przez wnioskodawcę orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z czym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl