IPPP1-443-1388/08/11-7/S/JL - Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego przekazywania towarów o wartości powyżej 5 zł.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1388/08/11-7/S/JL Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego przekazywania towarów o wartości powyżej 5 zł.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazywania towarów o wartości powyżej 5 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazywania towarów nieodpłatnie, tj. pendrive'ów z dużym logo Spółki o wartości powyżej 5 zł na potrzeby związane z prowadzoną działalnością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. jest wydawcą miesięcznika. Miesięcznik jest czasopismem wysoce wyspecjalizowanym poświęconym tematyce produkcji, obróbki i dekoracji szkła oraz produkcji i montażu konstrukcji przeszklonych, takich jak: okna, drzwi, fasady, ogrody zimowe i świetliki. Prenumeratorami czasopisma są podmioty wyspecjalizowane zawodowo z branży szklarskiej i okiennej, którzy w ramach prenumeraty starają się zdobyć wiedzę specjalistyczną dotyczącą działalności gospodarczej przez nich wykonywanej.

W celu pozyskania nowych klientów Spółka zamierza rozdawać gadżety reklamowe tj. dyski przenośne tzw. pendrive'y z zamieszczonymi na nich dużymi logo spółki, których wartość wynosi ok. 20 zł. Dyski te, jako że są w formie breloków są nieustannie w użyciu i nazwa spółki cały czas się utrwala w świadomości potencjalnych Klientów. Celem takiej działalności jest pozyskiwanie klientów, którzy prenumerowaliby czasopisma wydawane przez Spółkę albo zlecaliby reklamy w tych czasopismach.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie towarów tj. pendrive'ów tzw. dysków przenośnych z dużym logo Spółki o wartości powyżej 5 zł na potrzeby związane z prowadzoną działalnością tj. reklamową potencjalnym klientom Spółki będzie opodatkowane podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy nawet jeżeli Spółka nieodpłatnie przekazuje gadżety reklamowe w związku z prowadzeniem działalności przez spółkę o wartości 20 zł - w niniejszej sprawie są to dyski przenośne pendrive'y z dużym logo Spółki, a następuje to w celach reklamowych to i tak czynności takie nie będą podlegać podatkowi VAT.

Wnioskodawca powołuje się na następujące wyroki:

1.

Wyrok Naczelnego Sądu Wojewódzkiego z dn. 13 maja 2008 r. I FSK 600/07, z którego wynika, iż nieodpłatne przekazanie towarów na potrzeby związane z prowadzoną działalnością nie podlega, na podstawie przepisów obowiązujących od 1 czerwca 2005 r., opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dn. 13 marca 2008 r. I S.A/Ol 53/2008 Rzeczpospolita 2008/68 str. F2, wg którego: "Nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych potencjalnym klientom nie będzie opodatkowane, jeżeli jest związane z prowadzoną działalnością".

3.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 2007 r. III S.A./Wa 1255/2007 Gazeta Prawna 2007/197 str.14, z którego tezy wynika: "Przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na cele prowadzonej firmy nie dochodzi do dostawy w rozumieniu przepisów o VAT. Nie powstaje więc obowiązek podatkowy".

4.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dn. 14 lutego 2008 r. (I SA,/Rz 875/07), w którym Sąd stwierdził, że czynności mające na celu promocję czy reklamę nie są opodatkowane podatkiem VAT. Muszą jednak być związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Tylko wtedy od przekazanych towarów nie trzeba zapłacić podatku.

5.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 2008 r. III S.A./Wa 1444/2007, z którego wynika wprost co następuje: "Nieodpłatne przekazanie towarów reklamowych i promocyjnych na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie jest odpłatną dostawą towarów, a więc nie podlega VAT."

Pendrive'y z logo Spółki niewątpliwie są towarami przekazanymi nieodpłatnie, jak również przekazanie nastąpiło na cele prowadzonej działalności gospodarczej Spółki tj. reklamowe.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych tzn. pendrive'ów z wielkim logo Spółki nawet, gdy wartość każdego z nich przekracza 5 zł (20 zł każdy) potencjalnym klientom oraz reklamodawcom celem zachęcenia ich do zlecenia Spółce usług reklamowych w wydawanych czasopismach lub prenumeraty czasopism, które bezspornie przyniesie Spółce przychód - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W dniu 16 października 2008 r. wydana została interpretacja indywidualna nr IPPP1-443-1388/08-3/JL, w której stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za nieprawidłowe.

W ww. interpretacji indywidualnej stwierdzono, że nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych o wartości powyżej 5 zł (ok. 20 zł każdy), podczas gdy Spółka nie prowadzi ewidencji osób obdarowanych, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Interpretacja była przedmiotem skargi Spółki. Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 czerwca 2009 r. sygn. III SA/Wa 121/09 uchylono w całości zaskarżoną interpretację indywidualną nr IPPP1-443-1388/08-3/JL z dnia 16 października 2008 r. Wskazując na motywy uchylenia zaskarżonej interpretacji Sąd pierwszej instancji stwierdził, że zestawiając datę otrzymania przez organ wniosku o wydanie interpretacji, z datą jej doręczenia Spółce, dojść należy do wniosku, że w niniejszej sprawie uchybiono terminowi określonemu w art. 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1998 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W efekcie z mocy prawa w dniu 22 października 2008 r. w obrocie prawnym pojawiła się interpretacja uznająca stanowisko Spółki za prawidłowe w pełnym zakresie. Sąd stwierdził zatem, że bezprzedmiotowe stało się merytoryczne rozpoznanie skargi i rozstrzyganie, która ze stron reprezentuje prawidłowe stanowisko.

W dniu 22 września 2010 r. Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem - sygn. akt I FSK 1477/09 - po rozpoznaniu skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 czerwca 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 121/09 w sprawie ze skargi Spółki z o.o. w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 16 października 2008 r., nr IPPP1-443-1388/08-3/JL w przedmiocie podatku od towarów i usług, uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku sygn. akt III SA/Wa 2634/10 z dnia 7 grudnia 2010 r. stwierdził, że zaskarżona interpretacja została wydana z zachowaniem 3-miesięcznego terminu, przewidzianego w art. 14d Ordynacji podatkowej.

Przedmiotowa interpretacja została poddana kontroli Sądu w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania potencjalnym klientom pendriv'ów opatrzonych logo Spółki. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w przedmiotowej sprawie podzielił stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego - wyrok z dnia 23 marca 2009 r. sygn. akt. I FPS 6/08 - i uznał za zasadne przytoczenie uzasadniającej go argumentacji. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w przedmiotowym wyroku stanął na stanowisku, że przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) obowiązującą od dnia 1 czerwca 2005 r., nie stanowi dostawy towarów, nawet jeżeli przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z nabyciem tych towarów.

Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie nie ulega wątpliwości, że opisane przez Spółkę pendrive'y, opatrzone jej logo, mają charakter gadżetów reklamowych. Oznacza to, że ich nieodpłatne przekazanie ma bezpośredni związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę - innymi słowy - dokonywane jest na cele związane z jej przedsiębiorstwem.

W rezultacie, w wyroku z dnia 7 grudnia 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał stanowisko Wnioskodawcy i uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w kwestii dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego przekazywania towarów o wartości powyżej 5 zł uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ustawodawca dla celów podatku od towarów i usług zrównał z odpłatną dostawą towarów niektóre nieodpłatne czynności. I tak, zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 cyt. ustawy o VAT przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zauważyć jednocześnie należy, iż stosownie do przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli wartość rynkowa przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Z powołanego wyżej przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, iż nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika, nawet jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie tych towarów. Natomiast wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem należy uznać za dostawę towarów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka ma zamiar przekazywać potencjalnym klientom pendrive'y. Przekazywane towary opatrzone będą logo Spółki, zatem mają charakter gadżetów reklamowych. Celem takiej działalności jest pozyskiwanie klientów, którzy prenumerowaliby czasopisma wydawane przez Spółkę albo zlecaliby reklamy w czasopismach. Oznacza to, że ich nieodpłatne przekazanie ma bezpośredni związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. Zatem, nieodpłatne przekazanie dokonywane jest na cele związane z przedsiębiorstwem i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz argumentację przedstawioną powyżej, stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl