IPPP1/443-1385/08-2/AW - Wykonywanie zadań publicznych przez gminę a prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1385/08-2/AW Wykonywanie zadań publicznych przez gminę a prawo do odliczenia podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. "Uporządkowanie gospodarki ściekowej w zlewni jezior CCC, GGG i ZZZ w gminie X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. "Uporządkowanie gospodarki ściekowej w zlewni jezior CCC, GGG i ZZZ w gminie X".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina X realizuje zadanie nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591). W latach 2009 - 2011 planuje wykonać inwestycję pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki ściekowej w zlewni jezior CCC, GGG i ZZZ w gminie X". Aby zrealizować inwestycję gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie zadania ze środków w ramach EFRR Regionalnego Programu Operacyjnego. Głównym celem projektu jest ograniczenie ilości zanieczyszczeń przedostających się z nieszczelnych szamb posesji wokół jezior. Inwestycja stanowiąca własność gminy po jej zakończeniu zostanie przekazana w użytkowanie jednostce gminy - Gminnemu Zakładowi Komunalnemu, który od stycznia 2008 r. zajmuje się administrowaniem i eksploatacją ujęć wody oraz oczyszczalni ścieków. Gminny Zakład Komunalny pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Gminy, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów tego budżetu.

Mienie użytkowane przez Gminny Zakład Komunalny stanowi własność gminy X. W myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zarówno Gmina X jak i Gminny Zakład Komunalny w X są odrębnymi podatnikami podatku VAT. Gminny Zakład Komunalny od opodatkowanej sprzedaży m.in. za pobór wody i opłaty z tytułu odprowadzanych ścieków rozlicza naliczony i należny podatek VAT w Urzędzie Skarbowym w PPP. Gmina natomiast jest płatnikiem podatku VAT od czynszów, wynajmu lokali mieszkalnych i pod działalność gospodarczą, dzierżawy gruntów. Gmina jako podatnik podatku VAT nie będzie osiągać żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług, którym służyć ma inwestycja. Opłaty za ścieki od użytkowników będzie pobierał Gminny Zakład Komunalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może ubiegać się o zwrot podatku VAT z Urzędu Skarbowego od realizowanej inwestycji, czy podatek VAT od wykonywanych robót będzie wydatkiem kwalifikowanym, czy też nie?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT dotyczącego realizowanej inwestycji, ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi gmina będąca płatnikiem podatku VAT od czynszów, dzierżawy gruntów, wynajmu lokali.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym należą do zadań własnych gminy.

Z przedstawionego we w wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina w ramach zadań własnych realizuje projekt, przedmiotem którego będzie uporządkowanie gospodarki ściekowej w zlewni jezior CCC, GGG i ZZZ w gminie X. Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy Gmina nie będzie osiągać przychodów z tytułu świadczonych usług, którym ma służyć realizowany projekt, gdyż inwestycja zostanie przekazana w użytkowanie jednostce gminy - Gminnemu Zakładowi K.

Zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym (opodatkowaną działalność związaną z ww. projektem będzie prowadzić Gminny Zakład Komunalny) oraz Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Reasumując powyższe zdarzenie przyszłe i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl