IPPP1-443-1379/08-3/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1379/08-3/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 18 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania osiągniętego przychodu z tytułu świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania osiągniętego przychodu z tytułu świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jako niezależny operator międzynarodowej platformy cyfrowej do dystrybucji usług i produktów elektronicznych, stosujący kompleksowe innowacyjne rozwiązania służące rozpowszechnianiu m.in. elektronicznych kart podarunkowych dla podmiotów prowadzących działalność handlowo - usługową wraz z Bankiem N.... (Bank) zamierza wprowadzić na rynek nową usługę w postaci przedpłaconych kart podarunkowych. W związku z tym, Spółka zawrze umowy z podmiotami prowadzącymi działalność handlowo - usługową (w szczególności będą to centra handlowe), które zapewnią obsługę i dogodną lokalizację punktu wydawania przedpłaconej karty podarunkowej. W celu wykonania niniejszej usługi Spółka zobowiązana jest przekazać tym podmiotom terminal H, za pośrednictwem którego przekazywane będą informacje do banku o ilości i wartości sprzedanych przedpłaconych kart podarunkowych. Będzie on również umożliwiał sprzedaż przedpłaconych kart podarunkowych oraz zasilanie kont, jak również umożliwiać będzie dokonywanie płatności tymi kartami.

I.

Charakterystyka przedpłaconej karty podarunkowej:

"Przedpłacona karta podarunkowa"- oznacza kartę przedpłaconą wydawaną przez bank, posiadającą pasek magnetyczny, za pomocą której można dokonywać zapłaty środkami pieniężnymi zgromadzonymi na przypisanym do danej karty koncie, w punktach akceptujących płatność danym typem karty:

1.

przedpłacona karta podarunkowa jest wydawana w punkcie informacyjnym podmiotu prowadzącego działalność handlowo-usługową,

2.

klient wpłaca środki w punkcie informacyjnym podmiotu prowadzącego działalność handlowo-usługową - przy wydaniu przedpłaconej karty podarunkowej pobierana jest opłata za aktywację takiej karty, niezależna od kwoty środków przekazywanych przez klienta na załadowanie karty (wydanie przedpłaconej karty podarunkowej oznacza wpłacenie przez klienta za pośrednictwem podmiotu prowadzącego działalność handlowo-usługową wybranej kwoty środków pieniężnych na konto karty prowadzone przez bank oraz przypisanie do tej karty tej samej ilości środków pieniężnych, dzięki czemu klient może dokonywać zapłaty za towary lub usługi; czynności te odbywają się z wykorzystaniem terminala H, umieszczonego w punkcie informacyjnym podmiotu prowadzącego działalność handlowo-usługową i podłączonego za pośrednictwem szyfrowanego łącza internetowego do systemu Banku),

3.

wpłata środków na przedpłaconą kartę podarunkową odbywa się jednorazowo - karty podarunkowej nie można ponownie doładować środkami pieniężnymi, zgromadzone środki można wycofać:w terminie 14 dni od dnia załadowania karty,po upływie 14 dni od dnia załadowania karty do końca terminu jej obowiązywania po uiszczeniu odpowiedniej opłaty,

4.

załadowana przedpłacona karta podarunkowa nie zawiera danych osobowych klienta (użytkownika), jest natomiast spersonalizowana unikalnym numerem i działa jak każda inna karta płatnicza lub kredytowa - można nią dokonywać płatności we wszystkich terminalach oznaczonych logo organizacji płatniczej do wysokości wpłaconych na niej środków (także poza podmiotem prowadzącym działalność handlowo-usługową z którym Spółka zawrze umowę),

5.

przedpłacona karta podarunkowa upoważnia do zakupów lub skorzystania z usług w ściśle określonym czasie (data ważności karty).

Zgromadzone środki pieniężne na przedpłaconych kartach podarunkowych będą utrzymywane na wyodrębnionych kontach przez Bank. Bank też będzie właścicielem tych kont, ani Spółka ani podmiot prowadzący działalność handlowo - usługową nie są upoważnione i nie mogą dysponować środkami na nich zgromadzonymi. Środki pieniężne uruchamiane są przez Bank tylko i wyłącznie na podstawie realizacji przez klienta przedpłaconej karty podarunkowej (tzn. zapłaty tą kartą za zakup towarów lub usług) oraz przekazywane na konto bankowe podmiotu w którym jej użyto (np. punkt detaliczny w którym istnieje możliwość płatności kartą płatniczą danej organizacji płatniczej).

II.

Opis usługi, której świadczenie zamierza rozpocząć Spółka

Spółka zamierza rozpocząć działalność w zakresie pośrednictwa pieniężnego na rzecz podmiotów prowadzących działalność handlowo-usługową mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (PKWiU 67.13.10-00.90). Usługi te świadczone będą w oparciu o system stworzony przez Spółkę, który jest kompatybilny z systemem jakim posługuje się bank. W ramach tej działalności Spółka świadczyć będzie, za wynagrodzeniem, usługi polegające na:

1.

umożliwieniu sprzedaży klientom podmiotów prowadzących działalność handlowo - usługową kart podarunkowych, zasilania kont o wpłacone przez klientów kwoty, co prowadzić będzie do umożliwienia dokonywania płatności tymi kartami w punktach akceptujących płatność kartą danej organizacji płatniczej,

2.

przesyłania do banku informacji o ilości i wartości sprzedanych przez podmiot prowadzący działalność handlowo - usługową przedpłaconych kart podarunkowych oraz

3.

przekazywania do banku (nadzór nad przekazywaniem) w ściśle określonym czasie pieniędzy zgromadzonych z tytułu powyższej sprzedaży (pieniądze będą przekazywane bezpośrednio przez Spółkę bądź za pośrednictwem podmiotu prowadzącego działalność handlowo - usługową),

4.

sporządzania zestawień sprzedanych przedpłaconych kart podarunkowych dla podmiotów prowadzących działalność handlowo - usługową, stanowiących podstawę do wzajemnych rozliczeń pomiędzy Bankiem, podmiotem prowadzącym działalność handlowo-usługową i Spółką (w tym rozliczanie wykorzystania środków pieniężnych na przedpłaconych kartach podarunkowych).

Wykonanie powyższych usług wymaga wykonania przez Spółkę następujących świadczeń dodatkowych m.in. takich jak:

* sprzedaż podmiotowi prowadzącemu działalność handlowo - usługową terminala H,

* ewidencjonowanie sprzedaży przedpłaconych kart podarunkowych,

* dostarczanie podmiotom prowadzącym działalność handlowo - usługową instrukcji dotyczących współpracy przy wykonywaniu usług,

* szkolenie osób wskazanych przez podmioty prowadzące działalność handlowo - usługową w zakresie obsługi sprzedaży przedpłaconych kart podarunkowych,

* zorganizowanie działu h-d.

Wykonanie świadczeń dodatkowych nie stanowi samoistnych świadczeń na rzecz podmiotów prowadzących działalność handlowo - usługową. Mają one wymiar gospodarczy jedynie w kontekście ww. usługi.

III.

Wynagrodzenie za świadczoną usługę

Za wykonanie usług opisanych w pkt II Spółka będzie otrzymywać wynagrodzenie, na które składają się:

1.

opłata wnoszona przez klienta w chwili aktywowania przedpłaconej karty podarunkowej,

2.

ułamkowa część prowizji Banku, pobieranej przez Bank od ostatecznego punktu, w którym klient podmiotu prowadzącego działalność handlowo - usługową zrealizuje przedpłaconą kartę podarunkową,

3.

ułamkowa część odsetek bankowych od środków zgromadzonych na kontach prowadzonych przez Bank, odsetki te nie zwiększają wartości przedpłaconych kart podarunkowych,

4.

ułamkowa część środków zgromadzonych na kontach prowadzonych przez Bank nie wykorzystanych przez klienta podmiotu prowadzącego działalność handlowo - usługową do dnia upływu ważności tej karty.

Spółka założyła dwa modele rozliczania wynagrodzenia z podmiotami prowadzącymi działalność handlowo - usługową.

W pierwszym przypadku pobrana opłata wnoszona przez klienta w chwili doładowania (zakupu) przedpłaconej karty podarunkowej zgodnie z pkt III 1. będzie przekazywana bezpośrednio przez podmiot prowadzący działalność handlowo - usługową do Spółki. W drugim zaś podmiot prowadzący działalność handlowo - usługową będzie w pierwszej kolejności przekazywał wszystkie zgromadzone środki do Banku a dopiero bank będzie prowadzić dystrybucję środków stanowiących ww. opłatę.

W obydwu modelach wynagrodzenie Spółki stanowiące części ułamkowe opisane w pkt 111 2 -4 będą przekazywane do Spółki bezpośrednio z Banku na zasadach i warunkach zgodnych z regulaminem tego Banku.

Do przekazania środków pieniężnych Spółce będzie dochodziło np. raz w miesiącu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód osiągnięty z tytułu świadczenia usług opisanych w pkt II, za które Spółka pobiera wynagrodzenie, zgodnie z pkt III będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT).

Spółka stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 27 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia tych usług jest terytorium Polski, w związku z czym zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w powiązaniu z pozycją nr 3 załącznika nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług usługi te są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. W związku z czym wynagrodzenie Spółki za świadczone usługi składające się z czterech elementów wymienionych w pkt III będzie zwolnione z podatku VAT. Pozycja 3 tego załącznika obejmuje usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 65-67, z wyłączeniami, a usługi świadczone przez Spółkę należą do sekcji "J" PKWiU jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie wymienione (PKWiU) 67.13.10-00.90, pismo z dnia 18 czerwca 2008 r. Urzędu Statystycznego, sygn OK-...........).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W związku z tym, iż w złożonym wniosku Strona wskazała, iż będzie świadczyła swoje usługi na rzecz podmiotów mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zastrzeżenia wskazane w wyżej wymienionym art. 27 ust. 1 nie będą miały zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (..). Zgodnie z ust. 3 tego artykułu usługi wymienione klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku, w myśl art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział jednak dla niektórych usług zwolnienia z podatku. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w myśl, którego zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod poz. 3 wymieniono usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniami, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 65-67 sekcja J.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Strona zamierza wraz z Bankiem N... wprowadzić na rynek nową usługę w postaci przedpłaconych kart podarunkowych. W związku z tym, Spółka zawrze umowy z podmiotami prowadzącymi działalność handlowo - usługową (w szczególności będą to centra handlowe), które zapewnią obsługę i dogodną lokalizację punktu wydawania przedpłaconej karty podarunkowej. Podatnik wskazał, iż świadczone przez Niego usługi polegać będą na:

1.

umożliwieniu sprzedaży klientom podmiotów prowadzących działalność handlowo - usługową kart podarunkowych, zasilania kont o wpłacone przez klientów kwoty, co prowadzić będzie do umożliwienia dokonywania płatności tymi kartami w punktach akceptujących płatność kartą danej organizacji płatniczej,

2.

przesyłania do banku informacji o ilości i wartości sprzedanych przez podmiot prowadzący działalność handlowo - usługową przedpłaconych kart podarunkowych oraz

3.

przekazywania do banku (nadzór nad przekazywaniem) w ściśle określonym czasie pieniędzy zgromadzonych z tytułu powyższej sprzedaży (bezpośrednio przez Spółkę bądź za pośrednictwem podmiotu prowadzącego działalność handlowo - usługową),

4.

sporządzania zestawień sprzedanych przedpłaconych kart podarunkowych dla podmiotów prowadzących działalność handlowo - usługową.

Za świadczone usługi Strona będzie otrzymywać wynagrodzenie, na które składać będzie się:

1.

opłata wnoszona przez klienta w chwili aktywowania przedpłaconej karty podarunkowej, przy czym pobrana opłata wnoszona przez klienta w chwili doładowania (zakupu) przepłaconej karty podarunkowej będzie przekazywana bezpośrednio przez podmiot prowadzący działalność handlowo - usługową do Spółki lub podmiot prowadzący działalność handlowo - usługową będzie w pierwszej kolejności przekazywał wszystkie zgromadzone środki do Banku a dopiero bank będzie prowadzić dystrybucję środków stanowiących ww. opłatę.

2.

ułamkowa część prowizji Banku, pobieranej przez Bank od ostatecznego punktu, w którym klient podmiotu prowadzącego działalność handlowo - usługową zrealizuje przedpłaconą kartę podarunkową,

3.

ułamkowa część odsetek bankowych od środków zgromadzonych na kontach prowadzonych przez Bank, odsetki te nie zwiększają wartości przedpłaconych kart podarunkowych,

4.

ułamkowa część środków zgromadzonych na kontach prowadzonych przez Bank nie wykorzystanych przez klienta podmiotu prowadzącego działalność handlowo - usługową do dnia upływu ważności tej karty.

W złożonym wniosku Strona wskazała, iż świadczone przez Nią usługi należą do sekcji J PKWiU jako usługi pomocnicze, związane z pośrednictwem finansowym pozostałe gdzie indziej nie wymienione (PKWiU 67.13.10-00-90).

Biorąc zatem pod uwagę treść złożonego wniosku oraz obowiązujące przepisy uznać należy, iż świadczone przez Stronę usługi korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w celu prawidłowego ustalenia stawki podatku VAT należy ustalić prawidłowy symbol PKWiU dla świadczonych usług. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie usługodawca posiada wszelkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do grupowania PKWiU.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl