IPPP1/443-1377/11-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1377/11-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przesyłania faktur VAT drogą elektroniczną, prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT udostępnianych drogą elektroniczną oraz prawidłowości akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę towaru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przesyłania faktur VAT drogą elektroniczną, prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT udostępnianych drogą elektroniczną oraz prawidłowości akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę towaru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

K. S.A. rozlicza transakcje z rynku towarowego prowadzonego przez G. SA. Rynek towarowy prowadzony jest w oparciu o Ustawę o giełdach towarowych, na podstawie, której K. pełni funkcję giełdowej izby rozrachunkowej (GIR). Kontrahenci K. na rynku towarowym nazywani są członkami GIR. Rozliczanie transakcji odbywa się na podstawie umowy pomiędzy K. a członkami GIR. W związku z pełnioną funkcją, K. wystawia duże ilości faktur VAT potwierdzających sprzedaż towarów giełdowych i otrzymuje równie duże ilości faktur za nabycie towarów giełdowych a także wystawia faktury VAT za świadczone usługi rozliczeniowe.

Dotychczasowy sposób obiegu faktur między stronami polegający na drukowaniu przez sprzedającego, przesyłaniu pocztą oraz ręcznym wprowadzaniu do systemu księgowego przez kupującego jest operacją pracochłonną, kosztowną, mogącą prowadzić do błędów i niepotrzebnie wydłużającą czas pomiędzy wystawieniem faktury a jej zaksięgowaniem. W związku z powyższym K. planuje wdrożyć elektroniczny system wymiany faktur VAT poprzez dedykowaną stronę WWW oraz jako nabywca wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów oznaczone jako "FAKTURA VAT".

Wymiana faktur będzie polegała na umieszczaniu w formacie PDF na serwerze WWW administrowanym przez K:

1.

faktur sprzedaży wystawianych przez K. na członków GIR

2.

faktur sprzedaży wystawionych przez członków GIR na K. lub wystawianych przez K. faktur jako nabywca stwierdzających dokonanie dostawy towarów oznaczonych jako "FAKTURA VAT".

Każdy członek GIR będzie miał dostęp tylko do swoich faktur. Dział informatyczny K. napisze dedykowane oprogramowanie do wymiany faktur oraz będzie administrował serwerem WWW, na którym zostanie zainstalowane to oprogramowanie. Serwer WWW z aplikacją do wymiany faktur zostanie udostępniony członkom GIR. Serwer będzie zabezpieczony zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami dotyczącymi bezpieczeństwa stosowanymi na rynku m.in.: szyfrowana komunikacja odbywająca się przez bezpieczny protokół HTTPS serwer będzie posiadał certyfikat SSL potwierdzający wiarygodność stron internetowych (serwerów WWW) oraz zapewniający poufność danych przesyłanych pomiędzy zabezpieczaną stroną WWW a komputerami osób ją odwiedzających. Dostęp do serwera WWW będzie limitowany, uprawnieni pracownicy K., a także pracownicy członka GIR otrzymają (w odpowiedzi na pisemny wniosek) login i hasło. Serwer WWW będzie logował (zapisywał) wszystkie czynności wykonywane przez pracowników członka GIR oraz K., tak aby móc jednoznacznie potwierdzić fakt oraz dokładny czas odebrania faktury VAT przez członka GIR. Raport dotyczący aktywności zalogowanego użytkownika systemu będzie dostępny w dowolnym momencie na żądanie organu podatkowego.

1.

Wymiana faktur sprzedaży wystawianych przez K. na członków GIR

Przed rozpoczęciem udostępniania faktur przez serwer WWW, członek GIR, który będzie zainteresowany ich wymianą w formie elektronicznej wypełni i przekaże do K. zgodę (akceptację) na wymianę faktur VAT formie elektronicznej. W umowie będzie określony sposób cofnięcia akceptacji.

Uprawnieni pracownicy K. będą umieszczać na serwerze WWW faktury sprzedaży. Pracownik członka GIR chcący pobrać faktury wystawione dla niego po zalogowaniu się do systemu wybierze opcję pobrania faktury. Pobranie faktury przez pracownika członka GIR będzie odnotowane w systemie w sposób trwały i będzie jednoznaczne z odebraniem faktury przez członka GIR.

Faktura udostępniana przez K. w celach ułatwienia identyfikacji sposobu otrzymania faktury będzie zawierać informacje o jej dostarczeniu drogą elektroniczną wraz z podaniem daty i godziny jej udostępnienia na stronie WWW przez K. oraz informację o dacie i godzinie odbioru przez pracownika członka GIR.

2.

Wymiana faktur sprzedaży wystawionych przez członków GIR na K. lub wystawianych przez K. faktur jako nabywca

Procedura udostępniania faktur sprzedaży przez członka GIR dla K. będzie wyglądała analogicznie. Pracownik członka GIR będzie umieszczał faktury sprzedaży na stronie WWW. Pracownik K. chcący pobrać faktury wystawione dla K. po zalogowaniu się do systemu wybierze opcję pobrania faktury. Pobranie faktury przez pracownika K. będzie odnotowane w systemie w sposób trwały i będzie jednoznaczne z odebraniem faktury przez K. K. wyrazi akceptację na umieszczanie faktur VAT w formie elektronicznej przez członków GIR jako ich odbiorca na serwerze WWW. W umowie będzie określony sposób cofnięcia akceptacji.

Wykorzystując opisany powyżej mechanizm udostępniania faktur przez serwer WWW, K. będzie również mógł udostępniać drugiej stronie wystawione jako nabywca faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów dla K. tzw. self-billing. Z możliwości tej będą mogli skorzystać jedynie członkowie GIR, którzy podpiszą z K. odpowiednią umowę.

W celu wymiany faktur wystawianych w ramach self-billingu pracownik K. będzie umieszczał faktury stwierdzające dokonanie dostawy na serwerze WWW. Pracownik członka GIR, dla którego została udostępniona faktura (zamiast zapisywać faktury w formacie PDF na serwerze WWW), będzie sprawdzał prawidłowość wystawionej faktury przez K. i w przypadku stwierdzenia jej prawidłowego wystawienia będzie zaznaczał przy odpowiedniej fakturze na stronie WWW "check box" oznaczony jako akceptacja treści faktury (akceptacja faktury w rozumieniu § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r.).W umowie między stronami określony będzie sposób akceptacji faktury w formie elektronicznej jako czynność polegającą na zaznaczeniu odpowiedniego pola - "check boxa" przy fakturze na stronie WWW.

System będzie również umożliwiał generowanie zbiorczego zestawienia zaakceptowanych poprzez zaznaczenie "check boxa" faktur w celu jego wydrukowania i zaakceptowania w formie podpisu przez upoważnioną osobę członka GIR i przekazania do k.k. nie będzie drukował własnych kopii faktur sprzedaży, kopii faktur wystawianych przez K. jako odbiorca oraz faktur udostępnianych przez członków GIR przez stronę WWW. Wszystkie faktury będą dostępne przez serwer WWW w dowolnym momencie dla pracowników członka GIR, pracowników K. jak również dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opisany w pkt 1 i 2 sposób przesyłania faktur w formacie elektronicznym zapewnia autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury w rozumieniu § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r.

2.

Czy faktury przekazane przez K. z wykorzystaniem techniki opisanej w zdarzeniu przyszłym spełniają warunki określone w § 4 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r.

3.

Czy faktury wystawione przez członka GIR i udostępnione K. w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym z wykorzystaniem techniki opisanej powyżej stanowią podstawę obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (stanowią otrzymaną skutecznie fakturę VAT w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).

4.

Czy zaznaczenie przez uprawnioną osobę "check box" może być traktowane jako wyrażenie drogą elektroniczną akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę na warunkach § 6 ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r.

5.

Czy w przypadku wystawiania przez K. faktur jako nabywcy w imieniu i na rzecz dostawcy (członka GIR) i umieszczeniu ich na dedykowanej stronie WWW, akceptacja treści faktury przez drugą stronę umowy może odbywać się poprzez potwierdzenie zbiorcze w formie podpisanej podpisem własnoręcznym tabeli, przesyłanej przez drugą stronę umowy.

Zdaniem Wnioskodawcy opisany w zdarzeniu przyszłym sposób udostępniania faktur przez K. członkom GIR oraz przez członków GIR Spółce. jest zgodny z przepisami prawa podatkowego, a w szczególności przepisami rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r. oraz rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r.Opisany w zdarzeniu przyszłym sposób udostępniania faktur spełnia wymogi określone w § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r.

Zgodnie z tym przepisem autentyczność pochodzenia faktury oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Kryterium to projektowany system będzie spełniał, z uwagi na zastosowanie:

1.

dedykowanego oprogramowania do wymiany faktur zainstalowanego na administrowanym przez K. serwerze WWW,

2.

zabezpieczenie serwera zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami dotyczącymi bezpieczeństwa stosowanymi na rynku m.in.: szyfrowana komunikacja odbywająca się przez bezpieczny protokół HTTPS; certyfikat SSL potwierdzający wiarygodność stron internetowych (serwerów WWW) oraz zapewniający poufność danych przesyłanych pomiędzy zabezpieczaną stroną WWW a komputerami osób ją odwiedzających, (technika analogiczna do wykorzystywanej w bankowości elektronicznej),

3.

limitowanego dostępu do serwera WWW (tylko dla uprawnionych pracowników K., a także pracowników członka GIR poprzez przyznany na jego pisemny wniosek login i hasło).

Integralność treści faktury (rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura) w rozumieniu rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r. zostanie zapewniona poprzez opisane wyżej rozwiązania techniczne i organizacyjne. Dodatkowo serwer WWW będzie logował (zapisywał) wszystkie czynności wykonywane przez pracowników K. oraz pracowników członka GIR, tak aby móc jednoznacznie potwierdzić fakt i dokładny czas odebrania faktury VAT przez członka GIR, a także wszystkich innych podejmowanych przez niego czynności, gdy będzie zalogowany do serwera WWW. Raport dotyczący aktywności zalogowanych pracowników będzie dostępny w dowolnym momencie na żądanie organu podatkowego. Rozwiązanie to umożliwi organowi podatkowemu zweryfikowanie wszelkich czynności związanych z wystawieniem faktury.

Zdaniem K. przepisy rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r. przewidują możliwość stosowania ww. rozwiązań technicznych. Podkreślenia wymaga, iż zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści nie polega wyłącznie na stosowanym formacie (PDF), ale rozwiązaniach technicznych, w ramach których faktury będą udostępniane.

W przedmiotowym postępowaniu Minister Finansów nie ma możliwości weryfikacji systemu (nie dysponuje środkami dowodowymi przewidzianymi w Ordynacji podatkowej dla postępowania podatkowego). Nie stoi to jednak na przeszkodzie jednoznacznej i bezwarunkowej ocenie, czy przedstawione w stanie faktycznym warunki techniczne wypełniają hipotezę stosownych przepisów rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r. K. oczekuje, iż Minister Finansów oceni rozwiązanie techniczne w zakresie opisanym w zdarzeniu przyszłym, wyrażając jednoznaczną ocenę tego zdarzenia w kontekście pytań K. Nie jest prawnie dopuszczalne wydanie interpretacji warunkowej lub wariantowej (por. wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 lutego 2011 r. sygn. III SA/Wa 1463/09 "Interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego nie może być wydana w oparciu o stan faktyczny, który budzi wątpliwości lub który wymaga interpretacja. Interpretacja nie może polegać na dywagowaniu na temat stanu faktycznego i w związku z wątpliwościami co do rzeczywistego stanu faktycznego zawierać wariantowe ujęcie problemu"). Jeżeli Minister Finansów nie posiada wiedzy niezbędnej do oceny stanu faktycznego, winien odmówić wydania interpretacji indywidualnej skoro nie może jednoznacznie wypowiedzieć się odnośnie przedstawionego stanu faktycznego.

K. znane są inne interpretacje indywidualne, w których Minister Finansów wyraził pogląd, iż "ocena prawidłowości zastosowanego sposobu (systemu) przesyłu faktur w formie elektronicznej oraz wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści przesyłanych faktur wymaga wiedzy specjalistycznej. Zatem tej oceny będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Przepisy te - jak wskazano wyżej - nie określają konkretnych wymogów technicznych w przedmiotowym zakresie, tak więc każde rozwiązanie techniczne, o ile zagwarantuje spełnienie wymogów prawa podatkowego będzie prawidłowe. Podkreśla się także, iż tutejszy organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy - Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby pozyskać wiedzę specjalistyczną" (tak np. interpretacji z dnia 13 maja 2011 r., Izba Skarbowa w Bydgoszczy, znak ITPP3/443-56/11/JK). W tym miejscu wskazać należy, ze "Istota interpretacji udzielanej w trybie art. 14b o.p. polega na dokonaniu wykładni przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w przedstawionym przez podatnika we wniosku o wydanie interpretacji stanie faktycznym oraz ocenie prawidłowości stanowiska wnioskodawcy co do stosowania w tym stanie faktycznym przepisów prawa podatkowego" (tak WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 8 kwietnia 2011 r. sygn. I SA/Wr 249/11, podobnie WSA w Bydgoszczy w wyroku z dnia 21 września 2010 r. sygn. I SA/Bd 661/10: "Organ w postępowaniu o wydanie interpretacji nie jest uprawniony do ingerencji w stan faktyczny zawarty we wniosku o jej udzielenie. Jego rolą jest ocenić stanowisko wnioskodawcy przez pryzmat przedstawionego stanu faktycznego jako prawidłowe albo nieprawidłowe. Istotą interpretacji jest dokonanie podatkowej kwalifikacji konkretnego bądź abstrakcyjnego stanu faktycznego opisanego przez wnioskującego. Ewentualne dywagacje czy oceny prawne ze strony organu podatkowego, wykraczające poza zakres stanu faktycznego czy też wyrażone przez wnioskodawcę stanowisko w sprawie, nie mają uzasadnienia").

Twierdzenie, iż Minister Finansów nie posiada wiedzy specjalistycznej niezbędnej do oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego pozbawia przepisy dotyczące wydawania interpretacji celu, w jakim zostały wprowadzone. W drodze analogii wskazać można na podejmowane przez Ministra Finansów - a negatywnie ocenione przez orzecznictwo - próby pomijania przy wydawaniu interpretacji innych gałęzi prawa i ich wpływu na wykładnię prawa podatkowego (por. wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 21 września 2010 r. sygn. I SA/Sd 625/10; "Podczas interpretacji przepisów prawa podatkowego nie można nie uwzględnić regulacji prawnych, które normują stosunki z zakresu obrotu gospodarczego. Ograniczenie interpretacji przepisów prawa podatkowego wyłącznie do sfery podatkowej - narusza przepisy regulujące wydawanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego").

K. wskazał w zdarzeniu przyszłym typowe i konkretne, znane na rynku metody zapewniania autentyczności pochodzenia dokumentów i zapewniania integralności ich treści. Ocena tych technologii - w ocenie K. - nie wymaga wiedzy specjalistycznej, tym bardziej, że opierają się one na powszechnie stosowanych rozwiązaniach w bankowości elektronicznej.

Wobec powyższego, zdaniem K. wystawione przez K. faktury z wykorzystaniem techniki opisanej w zdarzeniu przyszłym spełniają warunki określone w § 4 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r., tj. zapewniają autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury. Jednocześnie, z faktury wystawionej przez członka GIR z wykorzystaniem techniki opisanej powyżej i udostępnionej K. w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym, stanowią podstawę obniżenia przez K. kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (stanowią otrzymaną skutecznie fakturę VAT w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).

W odniesieniu do pkt 2 opisu zdarzenia przyszłego, zdaniem K. zaznaczenie na stronie WWW "check box" potwierdzającego akceptację faktury umieszczonej na tej stronie przez K., stanowi akceptację faktury udostępnionej drogą elektroniczną, wystawionej przez K. jako nabywcę towarów od członka GIR (wystawioną w imieniu i na rachunek członka GIR).

Zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., umowa o samofakturowanie, powinna zawierać w szczególności postanowienia, że podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, zwanej dalej "akceptacją", z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma być tak określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi; kopia faktury pozostaje u dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

Opisany w zdarzeniu przyszłym tryb wystawiania faktur przez K. w imieniu i na rzecz członka GIR zakłada elektroniczną formę udostępniania tych faktur. Oznacza to, że K. wystawi fakturę (udostępni ją) w formie elektronicznej. Dostawca (członek GIR) dokona akceptacji również w formie elektronicznej. Zgodnie z § 6 ust. 4 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w przypadku faktur przesyłanych do akceptacji w formie elektronicznej, które w tej formie są również zwracane drugiej stronie umowy, akceptacji dokonuje się w formie elektronicznej; § 19 ust. 2 stosuje się odpowiednio. Przepis ten nie określa w jaki sposób następuje akceptacja w formie elektronicznej. W szczególności nie chodzi tu o podpis elektroniczny. Co prawda § 6 ust. 2 stanowi, iż akceptacja następuje w formie podpisu, to jednak przepis ten dotyczy faktur tradycyjnych (nie przesyłanych elektronicznie). Lex specialis dla tej regulacji stanowi ust. 4, który wprowadza odrębny sposób (elektroniczny) akceptacji dla faktur wystawianych w takiej formie. Potwierdza to również odesłanie do odpowiedniego stosowania § 19 ust. 2 (przepisu szczególnego, dotyczącego ilości egzemplarzy faktury elektronicznej).

W konsekwencji, zdaniem K. "akceptacja" dla faktury udostępnionej w formie elektronicznej, powinna następować w tej samej formie, w jakiej fakturę udostępniono. Przyjmując zatem, że opisany wyżej sposób udostępniania faktur jest zgodny z prawem podatkowym, zaznaczenie przez uprawnionego pracownika członka GIR "check boxa" jest równoznaczne ze złożeniem oświadczenia o akceptacji treści faktury (rejestrowane przez serwer i oprogramowanie) i stanowi akceptację tej faktury w rozmienieniu § 6 ust. 4 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. Do faktury takiej - po jej akceptacji w opisanej wyżej formie - art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., nie będzie miał zastosowania.

W przypadku uznania przez Ministra Finansów, iż powyższe stanowisko K. nie jest prawidłowe, i przyjęcia, że akceptacja wymaga podpisu lub podpisu elektronicznego, zdaniem K. akceptacja faktur udostępnionych w formie elektronicznej może nastąpić także w postaci przekazania do K. zestawienia faktur, które członek GIR akceptuje, podpisanego własnoręcznie przez upoważnionego pracownika członka GIR. Przyjmując, iż rozporządzenie wymaga akceptacji w formie podpisu - dla faktur udostępnionych w formie elektronicznej - w ocenie K., równoważny skutek prawny wywoła podpis własnoręczny.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) dane w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentom opatrzonym podpisami własnoręcznymi, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. Zdaniem K. przepisy podatkowe nie wyłączają w żadnym miejscu powyżej regulacji ustawy o podpisie elektronicznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad 1. i 2.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 6.

Kwestię udostępniania faktur w formie elektronicznej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT.

Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją". Ust. 2 powyższego paragrafu stanowi, iż akceptacja lub jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

W myśl § 4 powyższego rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się - zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia - pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, natomiast przez integralność faktury rozumie się - zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia - to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Natomiast w myśl § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1.

bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca planuje wdrożyć elektroniczny system wymiany faktur VAT poprzez dedykowaną stronę www oraz jako nabywca wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów. Wymiana faktur będzie polegała na umieszczaniu w formacie PDF na serwerze administrowanym przez Wnioskodawcę:

* faktur sprzedaży wystawionych przez Wnioskodawcę,

* faktur sprzedaży wystawionych przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy lub wystawianych przez Wnioskodawcę jako nabywca stwierdzających dokonanie dostawy towarów.

Każdy z kontrahentów będzie miał dostęp tylko do swoich faktur. Serwer www z aplikacją do wymiany faktur będzie zabezpieczony zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami dotyczącymi bezpieczeństwa stosowanymi na rynku, m.in. szyfrowana komunikacja odbywająca się przez bezpieczny protokół HTTPS, serwer będzie posiadał certyfikat SSL potwierdzający wiarygodność stron internetowych oraz zapewniający poufność danych przesyłanych pomiędzy zabezpieczoną stroną www a komputerami osób ją odwiedzających. Dostęp do serwera będą mieli tylko uprawnieni pracownicy Wnioskodawcy oraz kontrahentów, posiadający login i hasło.

Serwer www będzie logował (zapisywał) wszystkie czynności wykonywane przez pracowników kontrahentów oraz Wnioskodawcy, tak aby móc jednoznacznie potwierdzić fakt oraz dokładny czas odebrania faktury przez kontrahenta. Pobranie faktury przez pracownika kontrahenta będzie odnotowane w systemie w sposób trwały. Faktura udostępniana przez Wnioskodawcę w celach ułatwienia identyfikacji sposobu otrzymania faktury będzie zawierać informacje o jej dostarczeniu drogą elektroniczną wraz z podaniem daty i godziny jej udostępnienia na stronie www przez Wnioskodawcę oraz informację o dacie i godzinie odbioru przez pracownika kontrahenta. Raport dotyczący aktywności zalogowanego użytkownika systemu będzie dostępny w dowolnym momencie na żądanie organu podatkowego.Procedura udostępniania faktur sprzedaży przez kontrahenta dla Wnioskodawcy będzie wyglądała analogicznie.

Ponadto przed rozpoczęciem udostępniania faktur przez serwer, kontrahent, który będzie zainteresowany wymianą faktur w formie elektronicznej wypełni i przekaże zgodę - akceptację na wymianę faktur VAT w formie elektronicznej. Podobną akceptację wyrazi również Wnioskodawca. W umowie będzie określony sposób cofnięcia akceptacji.

W ocenie tut. Organu należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż zaproponowany sposób wystawiania i udostępniania faktur elektronicznych, w przypadku gdy będą wynikały z obustronnych umów z kontrahentami, są zgodnie z ww. przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur.

Należy zauważyć, iż obecnie obowiązujące regulacje prawne nie narzucają podatnikom żadnej szczególnej technologii fakturowania elektronicznego. Faktury muszą odzwierciedlać faktyczne transakcje, dlatego też konieczne jest zapewnienie ich autentyczności, integralności i czytelności, jednakże można gwarantować autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur wg metody określonej przez podatnika. Zarówno bezpieczny podpis elektroniczny, jak i elektroniczna wymiana danych (EDI) zostały wskazane jedynie jako rozwiązania fakultatywne w celu zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Zatem jest to katalog otwarty i dopuszczalne są wszelkie metody gwarantujące spełnienie powyższych wymogów. Ww. rozporządzenie nie precyzuje, czy autentyczność pochodzenia i integralność treści należy zapewnić stosując rozwiązania informatyczne czy też odpowiednio opisane rozwiązania biznesowe (np. zapisane w umowie procedury).

Z opisu sprawy wynika iż, proponowane metody zapewniają kryterium autentyczności i integralności faktur, z uwagi na zastosowanie:

1.

dedykowanego oprogramowania do wymiany faktur zainstalowanego na administrowanym przez K. serwerze WWW,

2.

zabezpieczenie serwera zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami dotyczącymi bezpieczeństwa stosowanymi na rynku m.in.: szyfrowana komunikacja odbywająca się przez bezpieczny protokół HTTPS; certyfikat SSL potwierdzający wiarygodność stron internetowych (serwerów WWW) oraz zapewniający poufność danych przesyłanych pomiędzy zabezpieczaną stroną WWW a komputerami osób ją odwiedzających,

3.

limitowanego dostępu do serwera WWW (tylko dla uprawnionych pracowników Wnioskodawcy, a także pracowników kontrahentów poprzez przyznany na jego pisemny wniosek login i hasło).

Dodatkowo serwer będzie zapisywał wszystkie czynności wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy i kontrahentów, tak aby móc jednocześnie potwierdzić fakt i dokładny czas odebrania faktury, a także wszystkich innych podejmowanych czynności, w czasie zalogowania do serwera.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe okoliczności należy stwierdzić, że faktury, o których mowa we wniosku będą zabezpieczone przed modyfikacjami ich treści oraz będą dawały pewność co do tożsamości wystawcy. W konsekwencji przedstawiona procedura wystawiania i udostępniania faktur elektronicznych - poprzez opisane dedykowane oprogramowanie do wymiany faktur zainstalowane na serwerze www - zapewnią autentyczność pochodzenia oraz integralność treści tych faktur w rozumieniu § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r.

Tym samym faktury przekazane przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem techniki opisanej w zdarzeniu przyszłym spełniają warunki w § 4 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r.

Ad 3.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (ust. 11 cyt. artykułu).

Cytowane powyżej przepisy wskazują, iż podstawą do odliczenia podatku naliczonego są otrzymane przez podatnika faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z odpowiedzi na pytanie nr 1 i 2 wynika, iż przedstawiona procedura wystawiania i udostępniania faktur elektronicznych - poprzez opisane dedykowane oprogramowanie do wymiany faktur zainstalowane na serwerze www - zapewnia autentyczność pochodzenia oraz integralność treści faktur w rozumieniu § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r.

Ponadto w opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż udostępniane na serwerze faktury VAT w celach ułatwienia identyfikacji sposobu otrzymania faktury, będą zawierać informacje o jej dostarczeniu drogą elektroniczną wraz z podaniem daty i godziny jej udostępnienia na stronie www przez wystawcę oraz informacje o dacie i godzinie odbioru przez odbiorcę faktury.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że obecnie obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przesyłania i udostępniania faktur drogą elektroniczną. Zatem zarówno przesyłanie jak i otrzymywanie faktur elektronicznych jest równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur, o której mowa w cyt. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r.

W konsekwencji faktury VAT otrzymane przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem opisanej w zdarzeniu przyszłym techniki udostępniania faktur drogą elektroniczną, stanowią podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ad 4. i 5.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 4 ust. 1, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako "FAKTURA VAT", w tym również faktury, o których mowa w § 10, jeżeli nabywca towarów lub usług:

1.

jest podatnikiem zarejestrowanym, jako podatnik VAT czynny;

2.

ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy;

3.

w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w pkt 2, dostarczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację o zawarciu takiej umowy, zawierającą w szczególności:

a.

dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, z którym zawarł tę umowę,

b.

datę zawarcia umowy,

c.

okres obowiązywania umowy.

W myśl § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia, umowa, o której mowa w ust. 1 pkt 2, powinna zawierać:

1.

postanowienia, iż podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi:

a.

upoważnia nabywcę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów, w jego imieniu i na jego rachunek,

b.

poinformuje nabywcę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;

2.

postanowienia, iż podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług:

a.

będzie wystawiał faktury, faktury korygujące i duplikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami,

b.

będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma tak być określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi; kopia faktury pozostaje u dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi,

c.

poinformuje drugą stronę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;

3.

określenie terminu jej obowiązywania, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż 2 lata;

4.

określenie towarów lub usług, w odniesieniu do których nabywca będzie wystawiał faktury w imieniu i na rzecz dokonującego dostawy lub usługodawcy w okresie obowiązywania umowy.

W myśl § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia, faktura wystawiana na zasadach określonych w ust. 1 i 2 powinna dodatkowo zawierać informację, kto był wystawcą faktury i że wystawił ją w imieniu i na rachunek podatnika wymienionego w fakturze jako sprzedawca.

Zgodnie z § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia, w przypadku faktur przesyłanych do akceptacji w formie elektronicznej, które w tej formie są również zwracane drugiej stronie umowy, akceptacji dokonuje się w formie elektronicznej; § 19 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wykorzystując opisany w zdarzeniu przyszłym mechanizm udostępniania faktur VAT przez serwer www, Wnioskodawca będzie udostępniał drugiej stronie faktury wystawione jako nabywca w imieniu i na rzecz dostawcy. Z możliwości tej będą mogli skorzystać jedynie kontrahenci, którzy podpiszą z Wnioskodawcą odpowiednią umowę. W celu udostępnienia faktur wystawianych w ramach umowy o samofakturowanie, pracownik Wnioskodawcy będzie umieszczał faktury stwierdzające dokonanie dostawy na serwerze www. Pracownik kontrahenta, dla którego została udostępniona faktura, będzie sprawdzał prawidłowość wystawionej faktury i w przypadku stwierdzenia jej prawidłowego wystawienia będzie zaznaczał przy odpowiedniej fakturze na stronie www "check box" oznaczony jako akceptacja treści faktury. W umowie między stronami określony będzie sposób akceptacji faktury w formie elektronicznej jako czynność polegająca na zaznaczeniu odpowiedniego pola - "check boxa" przy fakturze na stronie www.Ponadto system będzie umożliwiał generowanie zbiorczego zestawienia zaakceptowanych poprzez zaznaczenie "check boxa" faktur w celu jego wydrukowania i zaakceptowania w formie podpisu przez upoważnioną osobę.

Na podstawie z cyt. wyżej § 6 ust. 4 rozporządzenia w przypadku faktur przesyłanych do akceptacji w formie elektronicznej, które w tej formie są również zwracane drugiej stronie umowy, akceptacji dokonuje się w formie elektronicznej.

W ocenie tut. organu, zgodzić należy się z Wnioskodawcą, iż przepis powyższy nie określa w jaki sposób następuje akceptacja w formie elektronicznej.

W konsekwencji zaproponowany sposób akceptacji faktury wystawionej przez Wnioskodawcę jako nabywcę w imieniu i na rzecz dostawcy, udostępnianej drogą elektroniczną na serwerze www, wynikający z umowy między stronami - poprzez zaznaczenie przez uprawnionego pracownika odpowiedniego pola -"check boxa" przy konkretnej fakturze, po zaznajomieniu się z jej treścią, wypełnia dyspozycję akceptacji tej faktury w rozumieniu § 6 ust. 4 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r.

Tym samym odpowiedź na pytanie nr 5 staje się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl