IPPP1/443-1366/08-3/AP - Stawka VAT na wykonanie instalacji elektrycznej, przeciwpożarowej, telekomunikacyjnej, teletechnicznej, domofonowej, ochrony (monitoringu), które będą wbudowane w budynek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1366/08-3/AP Stawka VAT na wykonanie instalacji elektrycznej, przeciwpożarowej, telekomunikacyjnej, teletechnicznej, domofonowej, ochrony (monitoringu), które będą wbudowane w budynek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla wykonania instalacji wewnątrz budynku oraz na zewnątrz, a także zagospodarowania terenu wokół budynku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla wykonania instalacji wewnątrz budynku oraz na zewnątrz, a także zagospodarowania terenu wokół budynku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X Sp. z o.o. (dalej zwana "Spółką") prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług budowlanych. Spółka świadczy kompleksowe usługi polegające na generalnym wykonawstwie mieszkalnych budynków wielorodzinnych (pojedynczych budynków lub zespołów budynków) wraz z instalacjami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Ponadto, w związku z realizowanymi projektami, Spółka świadczy usługi w zakresie budowy form drobnej architektury oraz zagospodarowania terenu wokoło budowanych budynków wielorodzinnych (dalej łącznie "projekty budowlane").

W skład realizowanych projektów budowlanych wchodzą następujące elementy:

a.

znajdujące się w obiekcie budowlanym lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe (co do zasady lokale użytkowe znajdują się na parterze stanowiąc ogółem niewielką część powierzchni użytkowej obiektu ogółem),

b.

znajdujące się w budynku mieszkalnym: komórki lokatorskie, balkony i tarasy, piwnice, loggie, windy, garaże podziemne,

c.

miejsca postojowe znajdujące się w pobliżu budynków mieszkalnych,

d.

chodniki, tereny zielone, murki, place zabaw, ogrodzenia, bramy,

e.

instalacja elektryczna, kanalizacji, przeciwpożarowa, telekomunikacyjna, teletechniczna, domofonowa, ochrony (monitoringu).

Dodatkowo, realizacja projektu budowlanego może obejmować następujące pozycje:

a.

budki strażnicze (stanowiące odrębne budynki),

b.

garaże znajdujące się w osobno wybudowanym przeznaczonym do tego obiekcie budowlanym

Postanowienia umów, w których Spółka występuje jako generalny wykonawca dzielą wynagrodzenie za poszczególne prace wykonywane w ramach realizowanego projektu budowlanego wg tabeli podziału ceny ryczałtowej. Podział prac budowlanych, zgodnie z umową, wynika z przyjętej w branży praktyki, a ceny są rezultatem negocjacji prowadzonych przez Spółkę z inwestorem. Ze względu na przyjętą w branży praktykę zastosowany podział prac posiada kompleksowy charakter, tzn. wyszczególnione w tabeli podziału ceny

ryczałtowej pozycje obejmują np. prace zarówno związane z wybudowaniem lokali mieszkalnych jak i użytkowych (np. tynki wewnętrzne) znajdujących się w tym samym budynku, lub też budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (budki strażnicze).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny, Spółka wnosi o potwierdzenie, iż:

1.

w świetle § 5 ust. 1a Rozporządzenia VAT, wykonanie następujących instalacji: elektrycznej, kanalizacji, przeciwpożarowej, telekomunikacyjnej, teletechnicznej, domofonowej, ochrony (monitoringu), które będą wbudowane w budynek do wysokości przyłączy zewnętrznych (będących punktem, w którym są zakończone instalacje wbudowane w budynek), jak również terenów zielonych (i innej zieleni) przyległych do tych budynków, będzie opodatkowane stawką VAT 7%.

2.

w świetle art. 41 ustawy o VAT, wykonanie następujących instalacji: elektrycznej, kanalizacji, przeciwpożarowej, telekomunikacyjnej, teletechnicznej, domofonowej, ochrony (monitoringu), które będą wybudowane poza budynkiem, oraz prac budowlanych dotyczących wybudowania:

*

budek strażniczych oraz garaży znajdujących się w osobnym budynku,

*

miejsc postojowych znajdujących się w pobliżu budynków mieszkalnych,

*

chodników, terenów zielonych (nieprzyległych do budynków, o których mowa w pkt 3 wniosku), murków, plac zabaw, ogrodzeń, bram, będzie opodatkowane stawką podatku VAT 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

W świetle § 5 ust. 1a Rozporządzenia VAT, zdaniem Spółki, wykonanie takich elementów jak instalacja elektryczna, kanalizacji, przeciwpożarowa, telekomunikacyjna, teletechniczna, domofonowa, ochrony (monitoringu), które będą wbudowane w budynek do wysokości przyłączy zewnętrznych (będących punktem, w którym są zakończone instalacje wbudowane w budynek, a rozpoczynają się sieci poza budynkiem), jak również wykonanie terenów zielonych (oraz innej zieleni) przyległych do tego budynku będzie opodatkowane stawką VAT 7%.

Zgodnie z definicją budynku zawartą w PKOB, przez budynek rozumieć należy "zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi <...>".

Tym samym, zdaniem Spółki, wszelkie prace budowlane dotyczące wykonania instalacji znajdujących się w budynku do wysokości przyłączy zewnętrznych, w których będzie się kończyć instalacja wewnętrzna a zaczynać dalsza część instalacji, w szczególności instalacja elektryczna, kanalizacji, przeciwpożarowa, telekomunikacyjna, teletechniczna, domofonowa, ochrony (monitoringu) będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% zgodnie z § 5 ust. 1a Rozporządzenia VAT.

Wynika to z faktu, iż te instalacje są wbudowane w budynek mieszkalny, stanowią jego integralną i nieodłączną część oraz są wykonywane w trakcie budowy budynku mieszkalnego. Z tego względu zdaniem Spółki, roboty w trakcie budowy budynku mieszkalnego, a związane z wykonaniem takich instalacji w budynku do wysokości przyłącza zewnętrznego należy klasyfikować jako roboty budowlane związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Natomiast wykonanie terenów zielonych (oraz innej zieleni) przyległych do budynków, również będzie podlegało opodatkowaniu stawką VAT 7% w świetle § 5 ust. 1a Rozporządzenia VAT, gdyż zgodnie z objaśnieniami do PKOB,

(i)

Zieleń na ulicach i placach,

(ii)

Zieleń w osiedlach,

(iii)

Zieleń przydrożna oraz

(iv)

Tereny zielone pozostałe są sklasyfikowane zgodnie z obiektem, do którego przynależą.

W przedmiotowej sytuacji tereny zielone (oraz inna zieleń) będą przynależeć do budynku mieszkalnego, dlatego wykonanie tychże terenów zielonych będzie opodatkowane stawką VAT 7%.

Ad. 2

W świetle art. 41 ustawy o VAT, zdaniem Spółki, wykonanie następujących instalacji, które będą wybudowane poza budynkiem, będzie opodatkowane stawką podatku VAT 22% (jako element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu):

a. instalacja elektryczna, kanalizacji, przeciwpożarowa, telekomunikacyjna, teletechniczna, domofonowa, ochrony (monitoringu);

Ponadto, zdaniem Spółki, opodatkowaniu stawką 22% VAT będą podlegać również prace budowlane związane z wybudowaniem:

a.

budek strażniczych oraz garaży znajdujących się w osobnym budynku,

b.

miejsc postojowych znajdujących się w pobliżu budynków mieszkalnych,

c.

chodników, terenów zielonych (z wyjątkiem terenów zielonych nieprzyległych do budynków, o których mowa w pkt 3 wniosku podlegających opodatkowaniu stawką VAT 7%), murków, placów zabaw, ogrodzeń, bram.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT, do dnia 31 grudnia 2007 r. stawka podatku VAT w wysokości 7% obowiązywała dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Na potrzeby tego przepisu ustawodawca wskazał w art. 146 ust. 3 ustawy o VAT, iż przez infrastrukturę towarzyszącą rozumieć należy:

a.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami

*

jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W związku z faktem, iż w przepisach obowiązujących po 1 stycznia 2008 r. ustawodawca nie wskazał ogólnej definicji infrastruktury towarzyszącej, tym samym, zdaniem Spółki w dalszym ciągu można posiłkować się definicją zawartą w art. 146 ust. 3 ustawy o VAT.

Należy zwrócić uwagę na definicję budynku zawartą w PKOB, zgodnie z którą przez budynek rozumieć należy "zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi <...>".

W świetle powyższych definicji, zdaniem Spółki, wyłącznie wykonanie poza budynkiem mieszkalnym następujących instalacji: elektrycznej, kanalizacji, przeciwpożarowej, telekomunikacyjnej, teletechnicznej, domofonowej, ochrony (monitoringu), będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku VAT 22%. Wynika to z faktu, iż wyłącznie ta część prac budowlanych dotyczących instalacji będzie spełniać definicję prac budowlanych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i tym samym w świetle przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2008 r. podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT 22%.

Należy podkreślić, iż powyższe stanowisko znajduje również swoje uzasadnienie w stanowiskach organów podatkowych, np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 marca 2008 r. (Sygn. IPPP1/443-100/08-02/AW).

Zdaniem Spółki, opodatkowaniu stawką 22% VAT będą podlegać również prace budowlane związane z budową:

*

budek strażniczych oraz garaży znajdujących się w osobnym budynku,

*

miejsc postojowych znajdujących się w pobliżu budynków mieszkalnych,

*

chodników, terenów zielonych (z wyjątkiem terenów zielonych nie przyległych do budynków, o których mowa w pkt 3 wniosku podlegających opodatkowaniu stawką 7%), murków, placów zabaw, ogrodzenia, bram.

Wynika to z faktu, iż w świetle obowiązujących przepisów ustawy o VAT oraz Rozporządzenia VAT, roboty budowlane dotyczące tych elementów nie będą stanowić robót budowlanych związanych z budową budynku mieszkalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, będącego rozwinięciem art. 5, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).

Zgodnie zaś z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Co do zasady, stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 powołanej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 12 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy o VAT, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 c ww. ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy,

*

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Stosownie natomiast do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się (zgodnie z dyspozycją art. 146 ust. 3 powołanej ustawy):

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami

*

jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług budowlanych. W ramach realizowanego zadania inwestycyjnego Spółka będzie wykonywać instalacje: elektryczne, kanalizacji, przeciwpożarową, telekomunikacyjną, teletechniczną, domofonową, ochrony (monitoringu), które będą wbudowane w budynek do wysokości przyłączy zewnętrznych oraz te same instalacje wybudowane poza budynkiem.

Mając na względzie powyższe należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług podlegać będą roboty budowlane polegające na rozprowadzeniu w budynku wewnętrznych instalacji elektrycznych, sanitarnych, przeciwpożarowych itp. znajdujących się w tym budynku mieszkalnym i stanowiących jego integralną część. Natomiast roboty budowlane związane z wykonaniem tychże instalacji, lecz przeprowadzanych poza bryłą budynku, objęte będą podstawową, tj. 22%, stawką podatku VAT.

Spółka właściwie wskazała również, iż opodatkowaniu stawką 22% VAT będą podlegać również prace budowlane związane z budową:

*

budek strażniczych oraz garaży znajdujących się w osobnym budynku,

*

miejsc postojowych znajdujących się w pobliżu budynków mieszkalnych,

*

chodników, murków, placów zabaw, ogrodzeń, bram.

W przedmiotowej interpretacji uznano stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe z tego względu, iż Spółka niewłaściwie wskazała stawkę podatku dla wykonywanych terenów zielonych. Nie ma bowiem podstaw, aby rozdzielać wykonanie terenów zielonych na przyległe oraz nie przyległe do budynków mieszkalnych. Wiąże się to z faktem, iż "urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i mała architektura", zaliczane są do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 3 ustawy o VAT. Ponadto Wnioskodawca powołuje się na objaśnienia do PKOB dotyczące różnic w sposobie klasyfikowania w PKOB niektórych podzbiorów wyszczególnionych w PKOB, np.:

(i)

Zieleń na ulicach i placach,

(ii)

Zieleń w osiedlach,

(iii)

Zieleń przydrożna,

(iv)

Tereny zielone pozostałe klasyfikowane są zgodnie z obiektem, do którego przynależą.

W tym miejscu tut. Organ stwierdza, iż ww. objaśnienia do PKOB nie przesądzają o zastosowaniu stawki w wysokości 7% do wykonania tychże terenów zielonych, bowiem zaliczają się one do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zatem właściwą stawką dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na zagospodarowaniu terenów zielonych będzie stawka 22%.

Reasumując, mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane powyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż do wykonania instalacji wewnątrz budynku mieszkalnego zastosowanie znajdzie preferencyjna, tj. 7% stawka podatku VAT, natomiast wykonanie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu podlega opodatkowaniu tymże podatkiem w stawce równej 22%. Do infrastruktury towarzyszącej zalicza się również wykonanie terenów zielonych, a zatem w całości opodatkowane będzie 22% stawką podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl