IPPP1/443-1366/08-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1366/08-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla usług związanych z wybudowaniem obiektu budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla usług związanych z wybudowaniem obiektu budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X Sp. z o.o. (dalej zwana "Spółką") prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług budowlanych. Spółka świadczy kompleksowe usługi polegające na generalnym wykonawstwie mieszkalnych budynków wielorodzinnych (pojedynczych budynków lub zespołów budynków) wraz z instalacjami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Ponadto, w związku z realizowanymi projektami, Spółka świadczy usługi w zakresie budowy form drobnej architektury oraz zagospodarowania terenu wokoło budowanych budynków wielorodzinnych (dalej łącznie "projekty budowlane").

W skład realizowanych projektów budowlanych wchodzą następujące elementy:

a.

znajdujące się w obiekcie budowlanym lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe (co do zasady lokale użytkowe znajdują się na parterze stanowiąc ogółem niewielką część powierzchni użytkowej obiektu ogółem),

b.

znajdujące się w budynku mieszkalnym; komórki lokatorskie, balkony i tarasy, piwnice, loggie, windy, garaże podziemne,

c.

miejsca postojowe znajdujące się w pobliżu budynków mieszkalnych,

d.

chodniki, tereny zielone, murki, place zabaw, ogrodzenia, bramy,

e.

instalacja elektryczna, kanalizacji, przeciwpożarowa, telekomunikacyjna, teletechniczna, domofonowa, ochrony (monitoringu).

Dodatkowo, realizacja projektu budowlanego może obejmować następujące pozycje:

a.

budki strażnicze (stanowiące odrębne budynki),

b.

garaże znajdujące się w osobno wybudowanym przeznaczonym do tego obiekcie budowlanym.

Postanowienia umów, w których Spółka występuje jako generalny wykonawca dzielą wynagrodzenie za poszczególne prace wykonywane w ramach realizowanego projektu budowlanego wg tabeli podziału ceny ryczałtowej. Podział prac budowlanych, zgodnie z umową, wynika z przyjętej w branży praktyki, a ceny są rezultatem negocjacji prowadzonych przez Spółkę z inwestorem. Ze względu na przyjętą w branży praktykę zastosowany podział prac posiada kompleksowy charakter, tzn. wyszczególnione w tabeli podziału ceny ryczałtowej pozycje obejmują np. prace zarówno związane z wybudowaniem lokali mieszkalnych jak i użytkowych (np. tynki wewnętrzne) znajdujących się w tym samym budynku, lub też budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (budki strażnicze).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny, Spółka wnosi o potwierdzenie, iż:

1.

w świetle § 5 ust. 1a Rozporządzenia VAT, Spółka ma prawo zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% dla całej wartości usług związanych z wybudowaniem obiektu budownictwa mieszkaniowego nawet w przypadku, gdy niewielka część powierzchni użytkowej tego obiektu będzie zajęta na potrzeby inne niż mieszkaniowe (np. na cele użytkowe). W przypadku stwierdzenia, iż jest to stanowisko nieprawidłowe, Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi, w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania dla celów podatku VAT robót budowlanych, które są związane z budową lokali niebędących lokalami mieszkalnymi w budynkach mieszkalnych;

2.

w świetle § 5 ust. 1a Rozporządzenia VAT, prace dotyczące wykonania znajdujących się w budynku mieszkalnym: komórek lokatorskich, balkonów i tarasów, piwnic, loggii, wind, garaży podziemnych/miejsc postojowych, korytarzy będących częściami wspólnymi budynku, będą stanowić roboty budowlane związane z budową budynku mieszkalnego i będą podlegać opodatkowaniu stawką podatku VAT 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

W świetle § 5 ust. 1a Rozporządzenia VAT, zdaniem Spółki, ma ona prawo zastosować stawkę VAT w wysokości 7% dla całej wartości usług związanych z wybudowaniem obiektu budownictwa mieszkaniowego, o ile budynek będzie spełniał definicję budynku mieszkalnego w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Zdaniem Spółki, w związku z faktem, iż w opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z usługą polegającą na wybudowaniu budynku mieszkalnego stałego zamieszkania sklasyfikowanego w rozporządzeniu Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych w dziale 11 (dalej "PKOB"), Spółka będzie posiadała prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% dla całej wartości usług budowlanych związanych z budową budynku mieszkalnego, nawet w sytuacji, gdy w budynku będą się znajdować również lokale użytkowe. Zgodnie z § 5 ust. 1a Rozporządzenia VAT stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do "robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 <...> w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy".

W rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć "budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11".

Wyjaśnienia zawarte w PKOB wskazują, iż przez budynki należy rozumieć "zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów."

Natomiast dalsze wyjaśnienia w PKOB wskazują, do jakiej grupy budynków należy zakwalifikować dany budynek w przypadku, gdy różne jego części zajęte są zarówno na cele mieszkalne jak i niemieszkalne. I tak, "Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem."

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, tzn. sytuację, w której zdecydowana większość powierzchni użytkowej obiektu zajęta będzie na cele mieszkaniowe, nie ulega wątpliwości, iż mamy do czynienia z wykonaniem przez Spółkę robót budowlanych związanych z wytworzeniem obiektu budownictwa mieszkaniowego spełniającego definicję art. 2 pkt 12 ustawy VAT, a w konsekwencji umożliwiających zastosowanie Spółce stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Należy podkreślić, iż przyjęte przez Spółkę stanowisko znajduje również swoje poparcie w licznych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, np. pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 15 listopada 2004 r. (Sygn. PI/005-2069/04/CIP/01) lub też pismo Izby Skarbowej w Opolu z dnia 29 stycznia 2007 r. (Sygn. PP-I/443-330/06/ABA).

W związku z powyższym nieuzasadnione i niemożliwe byłoby zdaniem Spółki wyodrębnianie w ramach świadczonej kompleksowej usługi budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego czynności polegających na budowie części obiektu niezwiązanych z budownictwem mieszkaniowym (np. lokali użytkowych stanowiących część budynku mieszkalnego). Tym bardziej, że nie jest możliwe przypisanie wartości wykonanych usług budowlanych tej części obiektu, która nie stanowi części mieszkalnej, ponieważ taka część obiektu stanowi integralną i niemożliwą do wyodrębnienia całość budynku mieszkalnego.

Z tego względu, w przypadku, gdy świadczone przez Spółkę kompleksowe usługi budowlane polegają na wybudowaniu obiektu budownictwa mieszkaniowego stałego zamieszkania, Spółka będzie posiadała prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% do całej wartości świadczonych usług, niezależnie od faktu, iż mniejsza część tego obiektu będzie posiadała charakter niemieszkalny (np. usługowy, przy założeniu, że budynek mieszkalny będzie spełniał definicję budynku mieszkalnego w rozumieniu PKOB). Takie stanowisko znajduje też potwierdzenie w odpowiedzi z dnia 13 maja 2008 r. podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów na interpelację nr 2653, zgodnie z którą "W przypadku natomiast dostawy całego budynku stanowiącego obiekt budownictwa mieszkaniowego będzie miała zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%".

Ad. 2

W świetle § 5 ust. 1a Rozporządzenia VAT, prace dotyczące wykonania znajdujących się w budynku mieszkalnym: komórek lokatorskich, balkonów i tarasów, piwnic, loggii, wind, garaży podziemnych/podziemnych miejsc postojowych, korytarzy będących częściami wspólnymi budynku, będą stanowić roboty budowlane związane z budową budynku i będą podlegać opodatkowaniu stawką podatku VAT 7%.

Elementy budynku takie jak komórki lokatorskie, balkony i tarasy, piwnice, loggie, windy, garaże podziemne/miejsca postojowe, korytarze będące częściami wspólnymi budynku stanowią nieodłączną i integralną część budynku, której nie można wydzielić z budynku. Jednocześnie, PKOB nie wyodrębnia wymienionych elementów z definicji budynku.

Z tego względu, zdaniem Spółki, roboty budowlane związane z budową w ramach budynku mieszkalnego takich części jak komórki lokatorskie, balkony i tarasy, piwnice, loggie, windy, garaże podziemne/miejsca postojowe, korytarze będące częściami wspólnymi budynku, będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku VAT 7% zgodnie z § 5 ust. 1a Rozporządzenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl