IPPP1/443-1356/09-3/IG - Zwolnienie od podatku VAT usług w ramach pakietu ubezpieczeniowego typu assistance medyczny świadczonych przez towarzystwo ubezpieczeniowe.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 5 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1356/09-3/IG Zwolnienie od podatku VAT usług w ramach pakietu ubezpieczeniowego typu assistance medyczny świadczonych przez towarzystwo ubezpieczeniowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego usługi kompleksowej lub usług jednostkowych wchodzących w jej skład ale świadczonych oddzielnie na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych oferujących ubezpieczenie typu assistance medyczny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego usługi kompleksowej lub usług jednostkowych wchodzących w jej skład ale świadczonych oddzielnie na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych oferujących ubezpieczenie typu assistance medyczny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący spółką kapitałową prawa niemieckiego planuje na terenie Polski świadczyć usługi wspierające działalność towarzystw ubezpieczeniowych poprzez utworzenie spółki kapitałowej zależnej (córki) lub oddziału.

Przedmiotem planowanej w Polsce działalności Wnioskodawcy będzie świadczenie usług wspierających rozliczanie usług medycznych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego oferowanego przez towarzystwa ubezpieczeniowe swoim klientom. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują swoim beneficjentom (głównie osoby fizyczne, firmy zatrudniające pracowników) usługę ubezpieczeniową polegającą na zapewnieniu opieki zdrowotnej w niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej oraz prywatnych praktykach lekarskich (tzw. medicover lub assistance medyczny). W zamian za tego typu ubezpieczenie zdrowotne towarzystwa ubezpieczeniowe pobierają wynagrodzenie w postaci składki ubezpieczeniowej. Beneficjent takiego ubezpieczenia może korzystać z usług opieki zdrowotnej oferowanych przez określone zakłady opieki zdrowotnej i prywatne praktyki lekarskie (identyfikacja za pomocą karty wystawionej przez towarzystwo ubezpieczeniowe), przy czym wynagrodzenie dla podmiotów świadczących taką opiekę pokrywane jest przez towarzystwo ubezpieczeniowe.

Wnioskodawca ma zamiar świadczyć na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych oferujących takie ubezpieczenie usługę kompleksową zapewniającą rozliczanie i administrację usług typu assistance medyczny pomiędzy towarzystwem a zakładami opieki zdrowotnej lub prywatnymi praktykami lekarskimi, składającą się z czynności stanowiących nierozerwalną całość. Świadczone usługi na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych polegające na zarządzaniu opieką zdrowotną obejmują między innymi: usługi wspierające znajdowanie i zarządzanie danymi dotyczącymi członkostwa, polis i usługodawców w systemie; obsługę wniosków o zwrot kosztów medycznych; przegląd i kontrolę usług medycznych wykorzystywanych przez ubezpieczonego; ustanawianie standardów konieczności leczenia, miejsca i harmonogramu opieki; analizę rynku związaną z tworzeniem sieci opieki zdrowotnej; tworzenie projektu planu ubezpieczeniowego; obsługę klienta; zarządzanie i analizę danych; zarządzanie ryzykiem ubezpieczeniowym; archiwizowanie danych i dokumentów.

Wnioskodawca przewiduje również możliwość świadczenia tylko wybranych czynności na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych według ich wyboru, ale związanych z oferowanym przez towarzystwa ubezpieczeniu typu assistance medyczny.

Analizując charakter oraz cel usługi kompleksowej Wnioskodawca jest zdania, iż należy ją uznać jako usługę pomocniczą związaną z ubezpieczeniami (PKWiU 67, 67.20.10-00.90 - Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe lub część z nich świadczonych oddzielnie ewentualnie jako 67.13.10-00.90 - Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione), tj. usługę pośrednictwa finansowego, która to podlega zwolnieniu przedmiotowemu z podatku od towaru i usług w Polsce zgodnie z art. 43 ust. 1 Nr 2) ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wnioskodawca ma możliwości zastosowania przedmiotowego zwolnienia w podatku VAT do świadczonej usługi kompleksowej lub usług jednostkowych wchodzących w jej skład ale świadczonych oddzielnie według wyboru towarzystwa ubezpieczeniowego, jaką planuje świadczyć Wnioskodawca w Polsce poprzez spółkę córkę lub oddział wyłącznie na rzecz tychże towarzystw ubezpieczeniowych oferujących ubezpieczenie typu assistance medyczny...

Zdaniem Wnioskodawcy opisana powyżej usługa kompleksowa rozliczania i wspierania opieki zdrowotnej w ramach ubezpieczenia assistance medyczny składająca się z szeregu czynności stanowiących całość usługi, jak również jej poszczególne elementy w przypadku odrębnego ich świadczenia, wyłącznie na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych stanowi usługę pośrednictwa finansowego, a w szczególności usługę pomocniczą związaną z ubezpieczeniami (PKWiU 67). Usługa pośrednictwa finansowego jest zaś na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1) w związku z załącznikiem 4 pozycja 3 ustawy o VAT zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane wyżej usługi - jeżeli są świadczone na rzecz podmiotów uprawnionych do świadczenia usług ubezpieczeniowych zgodnie z polskim prawem - są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Opisana w zapytaniu usługa kompleksowa, jak również jej poszczególne elementy świadczone w ramach assistance medyczny, mieszczą się w zakresie usług pośrednictwa finansowego. Usługę tę należy klasyfikować jako "usługi pomocnicze, związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) pozostałe" - PKWiU 67.20.10-00.90. Jest to jedna z kategorii, znajdujących się w sekcji "J" przedmiotowej klasyfikacji - "sekcja J" obejmuje zaś "usługi pośrednictwa finansowego". Należy więc uznać, że usługi, które są przedmiotem niniejszego zapytania, to rodzaj usług pośrednictwa finansowego. Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT są usługi, określone w załączniku Nr 4 do ww. ustawy. W pozycji 3 załącznika Nr 4 wymieniono - jako zwolnione właśnie usługi pośrednictwa finansowego. Wobec tego powinny one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Wskazać należy, iż na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi (7%, 3% i 0%) lub zwolnienie od podatku.

I tak, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy.

W poz. 3 cyt. załącznika, wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane według PKWiU w sekcji J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący spółką kapitałową prawa niemieckiego planuje na terenie Polski świadczyć usługi wspierające działalność towarzystw ubezpieczeniowych poprzez utworzenie spółki kapitałowej zależnej (córki) lub oddziału. Przedmiotem planowanej w Polsce działalności Wnioskodawcy będzie świadczenie usług wspierających rozliczanie usług medycznych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego oferowanego przez towarzystwa ubezpieczeniowe swoim klientom. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują swoim beneficjentom (głównie osoby fizyczne, firmy zatrudniające pracowników) usługę ubezpieczeniową polegającą na zapewnieniu opieki zdrowotnej w niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej oraz prywatnych praktykach lekarskich (tzw. medicover lub assistance medyczny).

Świadczone usługi na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych polegające na zarządzaniu opieką zdrowotną obejmują między innymi: usługi wspierające znajdowanie i zarządzanie danymi dotyczącymi członkostwa, polis i usługodawców w systemie; obsługę wniosków o zwrot kosztów medycznych; przegląd i kontrolę usług medycznych wykorzystywanych przez ubezpieczonego; ustanawianie standardów konieczności leczenia, miejsca i harmonogramu opieki; analizę rynku związaną z tworzeniem sieci opieki zdrowotnej; tworzenie projektu planu ubezpieczeniowego; obsługę klienta; zarządzanie i analizę danych; zarządzanie ryzykiem ubezpieczeniowym; archiwizowanie danych i dokumentów.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe".

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż usługi o których mowa we wniosku, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe", korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 3 załącznika Nr 4 do tej ustawy.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące prawidłowości zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja, została potraktowana jako element stanu faktycznego, bez dokonywania oceny jej prawidłowości. Podkreślić bowiem należy, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług, według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu lub usługi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl