IPPP1-443-1355/09-6/JL - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu badań naukowych i prac rozwojowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1355/09-6/JL Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu badań naukowych i prac rozwojowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) - uzupełnionym w dniu 1 marca 2010 r. na wezwanie wysłane w dniu 15 lutego 2010 r. oraz w dniu 25 marca 2010 r. na wezwanie wysłane w dniu 11 marca 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut (I) jest międzyresortową jednostką badawczo-rozwojową. Organem sprawującym nadzór nad I jest Ministerstwo Gospodarki. Siedziba Instytutu mieści się w W. Oddział Zamiejscowy I -C ma swoją siedzibę w K.

Przedmiotem działania I jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, doświadczalnych i wdrożeniowych, związanych z mechanizacją i automatyzacją przemysłu, budownictwa, górnictwa skalnego, gospodarką odpadami oraz upowszechnianiem i wdrażaniem nowych rozwiązań technologicznych, technicznych i organizacyjnych w praktyce gospodarczej, w tym:

*

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz działalności prototypowo-doświadczalnej;

*

prowadzenie działalności w zakresie badań i certyfikacji w ramach posiadanych uprawnień;

*

prowadzenie działalności usługowej w zakresie ekspertyz technicznych i technologicznych, badań, stestacji, oceny stosowanych procesów i organizacji;

*

prowadzenie działalności w zakresie doskonalenia metod i technik prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, projektowanie i budowa stanowisk badawczych, aparatury badawczej i kontrolno pomiarowej;

*

prowadzenie współpracy naukowej w kraju i za granicą w zakresie realizacji prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych;

*

prowadzenie działalności szkoleniowej, normalizacyjnej, ochrony własności przemysłowej oraz informacji naukowo-technicznej;

*

upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych.

Działalność naukowo-badawcza Instytutu ma głównie charakter stosowany, ukierunkowany na rozwiązywanie problemów gospodarczych leżących w obszarze specjalizacji statutowej. Udział prac podstawowych, które dotyczą głównie mechaniki konstrukcji, teorii rozdrabniania i przesiewania surowców mineralnych, stanowi również znaczącą część ogółu realizowanych prac. Działalność Instytutu w ostatnich latach obejmuje ponad 60 realizowanych projektów statutowych, granty i projekty celowe zrealizowane na zlecenie NOT i Ministerstwa Gospodarki. Wyniki badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych w Instytucie są wdrażanie w przedsiębiorstwach z sektorów obejmujących zakres działalności I. Instytut prowadzi również Zakład Kształcenia Ustawicznego I będący niepubliczną placówka kształcenia ustawicznego w rozumieniu ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. i został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Miasto W. Instytut m.in. poprzez oddział zamiejscowy w K podejmuje działania na rzecz czynnego udziału we wdrażaniu projektów w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej Program dla Europy Środkowej na lata 2007-2013. W celu powstrzymania postępującego globalnego ocieplenia, konieczne są zmiany w istniejących systemach energetycznych, w kierunku ograniczenia zużycia energii oraz ograniczenia zużycia paliw kopalnych. W celu najefektywniejszego wykorzystania biomasy jako źródła energii planuje się w ramach Projektu C międzynarodowej sieci konsultacji i wymiany informacji z zakresu wytwarzania i wykorzystania biomasy.

C jest projektem europejskim finansowanym w ramach programu Europa Centralna, którego celem jest promowanie zrównoważonego rozwoju wykorzystania energii z biomasy w regonie Europy Centralnej. 18 różnych organizacji z Republiki Czeskiej, Słowacji, Polski, Węgier, Niemiec i Austrii - wspomaganych przez dwie instytucje z Ukrainy - pracuje razem w ramach trwającego 36 miesięcy projektu w celu wypracowania i rozwinięcia najlepszych rozwiązań naukowych dotyczących środowiskowych, ekonomicznych i socjologicznych aspektów wykorzystania biomasy.

Ponadto w piśmie będącym uzupełnieniem do wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż nie dokonuje w ramach opisanego projektu czynności gospodarczych opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu C Instytutowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu C Instytut nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych VAT, określonych w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym Instytut nie ma możliwości, na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych, odzyskania kwoty podatku naliczonego przy realizacji projektu C. Tym samym, zgodnie z zasadą nieodliczony podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest międzyresortową jednostką badawczo rozwojową. Przedmiotem działalności Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, doświadczalnych i wdrożeniowych związanych z mechanizacją i automatyzacją przemysłu, budownictwa, górnictwa skalnego itp. Instytut m.in. poprzez oddział zamiejscowy w K podejmuje działania na rzecz czynnego udziału we wdrażaniu projektów w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej Program dla Europy Środkowej na lata 2007-2013. W celu powstrzymania postępującego globalnego ocieplenia, konieczne są zmiany w istniejących systemach energetycznych, w kierunku ograniczenia zużycia energii oraz ograniczenia zużycia paliw kopalnych. W celu najefektywniejszego wykorzystania biomasy jako źródła energii planuje się w ramach Projektu C międzynarodowej sieci konsultacji i wymiany informacji z zakresu wytwarzania i wykorzystania biomasy. C jest projektem europejskim finansowanym w ramach programu Europa Centralna, którego celem jest promowanie zrównoważonego rozwoju wykorzystania energii z biomasy w regonie Europy Centralnej. Wnioskodawca podkreśla, iż nie dokonuje w ramach opisanego projektu czynności gospodarczych opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Realizowany przez Wnioskodawcę projekt, o którym mowa w pytaniu nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy jego realizacji.

Nadmienić ponadto należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Na podstawie przedstawionego przez zainteresowanego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego organy podatkowe dokonują oceny, czy w danej sytuacji podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony lub czy podatnikowi przysługuje zwrot podatku w trybie określonym przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami, które regulują zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Ocena prawna podanego przez podatnika stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) dokonana przez organ podatkowy może być jedynie pomocą przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek od towarów i usług może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych czy też nie.

Reasumując Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji opisanego we wniosku projektu. Tym samym tut. organ podatkowy uznał stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku jako prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl