IPPP1/443-1353/09-2/AP - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1353/09-2/AP Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "Wypożyczam w domu czyli e-usługi w bibliotece" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "Wypożyczam w domu czyli e-usługi w bibliotece".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dotyczy projektu realizowanego ze środków Unii Europejskiej. Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. "Wypożyczam z domu czyli e usługi w bibliotece" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013, Priorytet II, Działanie 2.2 Rozwój e-usług.

Założeniem projektu jest stworzenie dla mieszkańców i okolic dostępu do usługi korzystania z zasobów Miejskiej Biblioteki Publicznej za pośrednictwem Internetu. Dzięki jego realizacji możliwe będzie przeglądanie katalogów zasobów Biblioteki Miejskiej, jak również rezerwacja książek za pośrednictwem Internetu. W ramach projektu zrealizowane zostanie elektroniczne skatalogowanie zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz jej filii. Zakupiony zostanie niezbędny sprzęt komputerowy i oprogramowanie umożliwiające wypożyczanie książek za pośrednictwem Internetu oraz utworzenie przystosowanej do tego celu strony internetowej. Planowane jest też utworzenie "Czytelni Internetowej", do której zakupione zostaną dodatkowe zestawy komputerowe z koniecznym oprogramowaniem oraz meble stanowiące jej niezbędne wyposażenie.

Miejska Biblioteka Publiczna jest samorządową instytucją kultury prowadzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego. Realizując projekt Miasto (jst) wykonuje zadania własne o znaczeniu lokalnym, związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty. Korzystanie z zakupionego do biblioteki sprzętu będzie nieodpłatne i ogólnodostępne (w godzinach pracy biblioteki). Po realizacji projektu biblioteka będzie nadal prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego (Miasto), natomiast zarządzana będzie, jak dotychczas, przez dyrektora instytucji kultury.

Projekt decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego został zakwalifikowany do dofinansowania.

Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego (strona w umowie o dofinansowanie) posiada NIP i REGON i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Urząd Miasta, jako jednostka budżetowa i aparat wykonawczy jst, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, posiada odrębny NIP oraz REGON, lecz możliwości odliczania podatku VAT nie ma. Jest "Nabywcą" robót i usług, i w związku z tym na fakturach i dokumentach finansowych, umieszczane są dane Urzędu Miasta. Płatności za usługi/roboty budowlane dla wykonawców są realizowane z rachunku bankowego Urzędu Miasta.

Po realizacji projektu pn. "Wypożyczam z domu czyli e-usługi w bibliotece" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa obiekt i sprzęt objęty dofinansowaniem nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT w opisanym przypadku, dotyczący zakupów robót, dostaw i usług, finansowanych w ramach projektów unijnych i następnie ich wykorzystania, w sposób wyżej opisany, podlega odliczeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy

Miasto stoi na stanowisku, iż realizując projekt wykonuje zadania własne, do których należą wszystkie sprawy publiczne i zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Miasto jest tylko inwestorem inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnik podatku od towaru i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług.

Przy tak ukształtowanym stosunku właścicielsko-zarządczym Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, wystawionych przez wykonawców przedsięwzięcia pn. "Wypożyczam z domu czyli e-usługi w bibliotece", ponieważ usługi, dostawy i roboty budowlane nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Miasta.

Zgodnie z zasadą Nr 7 Rozporządzenia Komisji Wspólnoty Europejskiej Nr 448/04 (Dz. Urz. UE L. z 2004 r. Nr 72, poz. 66) VAT, który nie podlega zwrotowi, może być uznany za wydatek kwalifikowany. Własne stanowisko Miasta w sprawie jest następujące: podatek VAT dotyczący zakupów robót, dostaw i usług finansowanych w ramach projektów unijnych i następnie ich wykorzystania w sposób opisany w stanie faktycznym, nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zaznaczyć należy, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem określonym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 pkt 13 tej ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Oznacza to, że czynności obejmujące sprawy związane z bibliotekami gminnymi, które świadczone są w ramach zadań nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego odrębnymi przepisami prawa, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji wynika, iż Miasto zamierza zrealizować inwestycję pn. "Wypożyczam w domu czyli e-usługi w bibliotece". Projekt ten współfinansowany będzie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2012. Ponadto, Wnioskodawca zaznacza, iż po realizacji przedmiotowego projektu obiekt i sprzęt objęty dofinansowaniem nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Reasumując, odnosząc przedstawiony stan faktyczny do zacytowanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że przedmiotowa inwestycja nie będzie w przyszłości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (zakupy związane z projektem nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi Miasta), uznać należy, że Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z przedmiotowym projektem.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl