IPPP1/443-1350/08-5/GD - Sprzedaż napojów alkoholowych - obowiązek oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1350/08-5/GD Sprzedaż napojów alkoholowych - obowiązek oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.), uzupełnionego w dniu 21 sierpnia 2008 r., na wezwanie z dnia 18 sierpnia 2008 r. znak IPPP1/443-1350/08-2/GD (data doręczenia 21 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego oraz znaków akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego oraz znaków akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza sprowadzać od niemieckiego dystrybutora/producenta, z którym podpisana została umowa franchisingu szereg produktów wysokiej klasy, z kategorii napojów alkoholowych etylowych (wódki, likiery, inne napoje alkoholowe (...), oznaczone symbolem PKWiU 15.91.10 lub kodem CN 2008). Wyroby te na zasadzie umowy franchisingowej są sprzedawane w sklepach, w 15 krajach na świecie (w N, A, S, B, na W, w W B, F, J, N Z na L, we W, w U, C, D i R). Cechuje je wysoka jakość gwarantowana przez producenta, powiązana co należy zaznaczyć z wyższym kosztem produktów. Założeniem głównym sieci franchisingodawcy jest sprzedaż produktów prosto z beczek z możliwością sprzedaży mniejszych ilości produktu celem degustacji.

Po zapoznaniu się z pełną gamą produktów, klient ma mieć możliwość nabycia produktu najbardziej mu smakowo odpowiadającego. Sprowadzane wyroby akcyzowe podatnik zamierza sprowadzać w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego, w formie zarejestrowanego handlowca. Wyroby akcyzowe importowane będą przez podatnika w opakowaniach wielolitrażowych (5l i 10l). W momencie wprowadzenia towaru do magazynu zgodnie z art. 28 pkt 1 ust. 1 ustawy /podatek akcyzowy/, następować będzie zakończenie procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego, a podatek w odpowiedniej wysokości będzie odprowadzany na rzecz skarbu państwa. Dalej w kolejności, zgodnie z umową franchisingową łączącą niemieckiego dystrybutora/producenta z podatnikiem, spółka zamierza sprzedawać sprowadzone produkty w szeregu sklepach pod marką franchisingodawcy. Towary po wyprowadzeniu z magazynu będą przelewane do umieszczonych wewnątrz sklepów, wielorazowych, niemobilnych pojemników, opatrzonych kranikiem, celem prostszego podawania wyrobów zharmonizowanych klientom celem ich dalszej konsumpcji. Miejsca sprzedaży mają zatem zadanie pełnić dwie odrębne funkcje.

Funkcją pierwszą jest sklep, w którym prócz produktów alkoholowych butelkowanych, oznaczonych znakami akcyzy sprzedawane będą oliwy, octy oraz inne produkty gastronomiczne.

Funkcją drugą jest prowadzenie lokalu gastronomicznego ze sprzedażą importowanych alkoholi celem konsumpcji w miejscu sprzedaży. Zgodnie z powyżej przedstawionym schematem transferu produktu akcyzowego zharmonizowanego, po zamówieniu przez klienta odpowiedniej ilości alkoholu, będzie on przelany z wielorazowego pojemnika do jednorazowej butelki celem podania klientowi produktu do konsumpcji. Fakt podania klientowi alkoholu w butelce odpowiedniej wielkości służyć ma odmierzeniu odpowiedniej ilości napoju alkoholowego podawanego klientowi. Podatnik zdając sobie sprawę z faktu, iż niecały zamówiony alkohol może zostać spożyty przez klienta, dopuszcza możliwość wyniesienia przez klienta rozpoczętej butelki alkoholu celem spożycia w późniejszym terminie.

Spółka wszelkie towary podlegające zapłacie podatku akcyzowego będzie sprowadzał w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany handlowiec z terytorium Republiki Federalnej Niemiec. Spółka na podstawie łączącej go ze sprzedawcą produktów akcyzowych umowy Franchisingu, będzie jedynym sprzedawcą detalicznym sprowadzanych produktów podlegających zapłacie podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w ujęciu Dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. nalanie napoju alkoholowego oznaczonego symbolem PKWiU 15.91.10 lub kodem CN 2008, z pojemnika wielorazowego do jednorazowej butelki celem podania alkoholu do konsumpcji należy interpretować jako rozlew alkoholu zdefiniowany w art. 72 pkt 2 ustawy /podatek akcyzowy/ a tym samym jako produkcję, opodatkowaną zgodnie z art. 4 ustawy /podatek akcyzowy/ podatkiem akcyzowym, prowadzoną bezwzględnie zgodnie z art. 30 ustawy /podatek akcyzowy/ w składzie podatkowym?

2.

Czy na butelce służącej podaniu alkoholu celem konsumpcji należy umieścić znak akcyzy, zakładając możliwość ponownego użycia tej samej butelki do wskazanego celu oraz gdzie należy umieścić wskazany znak akcyzy jeżeli ze względu na funkcję jaką spełniać ma butelka jest ona podawana klientowi w lokalu otwarta?

3.

Czy w ujęciu Dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. wielokrotne przelewanie napoju alkoholowego oznaczonego symbolem PKWiU 15.91.10 lub kodem CN 2008, z opakowania wielolitrażowego do tego samego wielorazowego, niemobilnego pojemnika opatrzonego kranikiem należy interpretować jako rozlew? Czy taki pojemnik należy oznaczyć znakami akcyzy?

Zdaniem Wnioskodawcy.

1)

Zgodnie z art. 72 ust. 2 ustawy "podatek akcyzowy" "producentem alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest podmiot dokonujący wyrobu, oczyszczania skażania (...) a także podmiot dokonujący wyrobu lub rozlewu napojów alkoholowych destylowanych", z kolei zgodnie z art. 30 ust. 2 przywołanej powyżej ustawy "produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym".

Prócz powyższych regulacji brak jest w ustawie innego pojęcia rozlewu, czy też prób jego zdefiniowania. Brak innego pojęcia ustawowego opisującego proces przelania alkoholu z pojemnika do opakowania indywidualnego w opinii wnioskodawcy nie oznacza, iż poprzez pojęcie rozlewu należy traktować wszelkie procesy przelania alkoholi w ramach jednego przedsiębiorstwa.

W opinii wnioskodawcy poprzez rozlew alkoholi zdefiniowany w ustawie, należy rozumieć sytuację rozlewu przemysłowego wymagalnego do sprzedaży indywidualnych opakowań z alkoholem, a nie zastosowanie przelewu jako sprzedaży klientowi w ramach punktu gastronomicznego, czy też sklepu określonej części alkoholu z wielolitrażowego opakowania. W opinii wnioskodawcy, rozlew w brzmieniu ustawy jest czynnością samą w sobie, zdefiniowaną w rozumieniu prawa akcyzowego jako rodzaj produkcji. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym przelanie alkoholu do opakowania jednostkowego w sklepie jest integralną częścią transakcji kupna sprzedaży ustalonej uprzednio z klientem ilości alkoholu. Elementem istotnym tego rodzaju sprzedaży jest wydanie żądanego przez klienta towaru, a nie jak to ma miejsce w wypadku rozlewu (produkcji) przygotowanie towaru do dalszej sprzedaży. Za rozlew w rozumieniu produkcji można by rozumieć sytuację uprzedniego napełniania przez wnioskodawcę butelek z alkoholem i wystawiania ich w ofercie kierowanej do klientów. Sytuacja taka ze względu na specyfikę sklepu nie może mieć miejsca, gdyż zgodnie z ideą każdy ma prawo zamówić alkohol w żądanej przez siebie ilości. Przygotowanie butelek z gotowym produktem naruszało by zasady prowadzenia sklepu ustalone przez franchisingodawcę, a tym samym narażało by wnioskodawcę na spory sądowe z drugim podmiotem umowy franchisingu.

Także dalsze przepisy wskazują, iż interpretacja przelania alkoholu w prezentowanej formie jako rozlewu w rozumieniu prawa akcyzowego stoi w sprzeczności z podstawowymi założeniami procedur zawieszania poboru akcyzy. Stosując literalną wykładnię art. 30 ust. 2 należałoby uznać, iż rozlew w rozumieniu ustawy "podatek akcyzowy" może być dokonywany jedynie w trakcie trwania procedury zawieszenia poboru akcyzy i tylko w składzie podatkowym.

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy podatek akcyzowy definiującym instytucję składu podatkowego," jest to miejsce (...) w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy". Podobnie skład podatkowy definiuje dyrektywa rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r., zgodnie z nią poprzez skład podatkowy należy rozumieć "miejsce, w którym wyroby akcyzowe są wytwarzane, przetwarzane, posiadane, otrzymywane i wysyłane w procedurze zawieszenia, przy jednoczesnym zawieszeniu akcyzy".

W przedstawionym przez wnioskodawcę stanie faktycznym, ze względu na fakt prowadzenia działalności w procedurze zarejestrowanego handlowca procedura zawieszenia poboru akcyzy kończy się z momentem otrzymania przez podatnika, administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy "podatek akcyzowy").

Stosowanie przedstawionej w uprzednich akapitach interpretacji prawa akcyzowego, przy założeniu dokonywania przelewu, po opłaceniu od towaru podatku akcyzowego, prowadziłoby do powstania obowiązku po stronie podatnika do utworzenia składu podatkowego, w którym nie występowałaby procedurą zawieszenia poboru akcyzy, gdyż akcyza do tego momentu zostałaby już opłacona, a procedura zawieszenia zakończona.

Przeczyłoby to r l przepisów powołujących do życia skład podatkowy zamieszczonych zarówno w ustawie "podatek akcyzowy" jak i w Dyrektywie Rady 92/12/EWG. Ponadto istnienie składu podatkowego, w którym nie występowałaby procedura zawieszenia poboru akcyzy przeczyłoby podstawowym zasadom Dyrektywy horyzontalnej 92/12/EWG, tworzącej skład podatkowy w celu możliwości zastosowania zawieszenia poboru akcyzy, w opinii wnioskodawcy brak możliwości zawieszenia poboru akcyzy, warunkuje bezwzględnie niemożność ustanowienia składu podatkowego, w sytuacji bezwzględnego obowiązku ustanowienia składu podatkowego przy dokonywaniu rozlewu oraz jednoczesnego braku możliwości ustanowienia składu podatkowego ze względu na brak obowiązku akcyzy.

Jedynym rozwiązaniem tej sprzeczności jest interpretacja, iż rozlew w rozumieniu ustawy nie jest tożsamy z czynnością faktyczną, którą w planach dokonania ma wnioskodawca, wnioskodawca staje na stanowisku, iż nalewanie do opakowań jednostkowych produktu po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stanowi rozlewu w myśl art. 72 ust. 2 ustawy "podatek akcyzowy", a tym samym nie stanowi produkcji w rozumieniu ustawy i nie wymaga prowadzenia w tym celu odrębnego składu podatkowego.

Wnioskodawca staje na stanowisku, iż rozlew, o którym mowa w art. 72 ust. 2 ustawy "podatek akcyzowy" dotyczy jedynie rozlewu produktu, od którego nie odprowadzono w terminie wcześniejszym podatku akcyzowego, stanowiącego czynność indywidualną, a nie jak zostało to przedstawione w stanie faktycznym jedynie przygotowania towaru do realizacji umowy sprzedaży, kwestia ta dotyczy sytuacji sprzedaży alkoholu w ramach sklepu.

Odrębną kwestią jest nalewanie alkoholu w punkcie gastronomicznym. W sytuacji, gdy, tak jak zostało to przedstawione w stanie faktycznym, obowiązek podatkowy został spełniony w chwili sprowadzenia produktu, nalanie towaru zharmonizowanego w postaci alkoholu do naczynia, z którego klient ma alkohol spożywać, lub które ma odmierzać ilość opłaconego przez klienta towaru, zgodnie z przedstawioną powyżej interpretacją w opinii wnioskodawcy również nie mieści się w kategorii rozlewu i jest jedynie czynnością techniczną nieopisaną w ustawie "podatek akcyzowym, a co za tym idzie niepodlegającą regulacjom wynikającym z ustawy. Jeżeli jednak interpretacja powyższa zdaniem organu nie jest wystarczająca i zdaniem organu przelewanie alkoholu wewnątrz sklepu, na podstawie prezentowanego stanu faktycznego należy traktować jako rozlew, w opinii wnioskodawcy, do prezentowanego przypadku należałoby zastosować analogię do § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. z dnia 29 kwietnia 2004 r.). W myśl powołanej normy "nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku produkcji lub przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, jeżeli kwota należnej akcyzy jest równa lub niższa od kwoty uprzednio zapłaconej akcyzy."

Jeżeli tak jak wskazano powyżej do osoby dokonującej rozlewu należy stosować przepisy o producencie, to przepis powyższy należałoby w obecnej sytuacji zastosować także do czynności, jaką jest rozlew, a tym samym zwolnić wnioskodawcę w obowiązku prowadzenia czynności przelewu alkoholu w formie składu podatkowego.

Instytucja rozlewu w sklepie, w którym prowadzona jest sprzedaż detaliczna, której to dotyczy wniosek, uregulowana jest w § 30 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. z dnia 16 kwietnia 2004 r.). Zgodnie z powyższym przepisem, "szczególnego nadzoru podatkowego nie stosuje się w stosunku do wyrobów od których został już uiszczony należny podatek akcyzowy, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe w miejscu ich sprzedaży detalicznej." Ratio legis tej normy wskazuje, iż należy odrębnie kwalifikować rozlew przemysłowy od ponownego rozlewu, czy też jak zostało wskazane w prezentowanym stanie faktycznym od rozważenia w inne opakowania jednostkowe w miejscu sprzedaży detalicznej dokonanego po uiszczeniu od towaru należnego podatku akcyzowego.

2)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy "podatek akcyzowy" obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych (...) ciąży na producentach, importerach (...) oraz na podmiotach dokonujących pakowania, rozlania lub rozważenia wyrobów w opakowania jednostkowe, a także przepakowania ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe."

Zgodnie z tezą postawioną w stanowisku wnioskodawcy do pytania Nr 1 przedstawionej w stanie faktycznym czynności nalewania alkoholu przez wnioskodawcę, w opinii wnioskodawcy nie można utożsamiać z rozlewem zdefiniowanym w szeregu przepisów prawa akcyzowego. W związku z powyższym, w opinii wnioskodawcy sytuacja przedstawiona w stanie faktycznym sprawy nie kwalifikuje się w zakresie "rozlania" wynikającego z art. 86 ustawy "podatek akcyzowy".

Ponadto zachodzi wątpliwość, co do kwestii czy naczynie szklane służące podaniu alkoholu celem konsumpcji można uznać, za opakowanie jednostkowe zdefiniowane w art. 90 ust. 3 ustawy "podatek akcyzowy". Wśród niezbędnych cech kwalifikacyjnych opakowania jednostkowego ustawa wymienia enumeratywnie następujące cechy jest to opakowanie bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy, samodzielne, jednorazowego lub wielokrotnego użytku, umożliwiające jego przystosowanie lub przeznaczone do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu, posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które umożliwia przystosowanie, jest przystosowane lub umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych. W ujęciu powyższej definicji należy wskazać, iż w przeważającej, liczbie wypadków butelki służące podaniu alkoholu występować będą bez zamknięcia, co narusza jedną z przesłanek kwalifikacyjnych opakowania jednostkowego. Brak zamknięcia może uniemożliwiać umieszczanie znaku akcyzy w taki sposób aby każde użycie butelki skutkowało widocznym naruszeniem znaku akcyzy. Tym samym podstawowa funkcja kontrolna znaku akcyzy nie mogłaby zostać zrealizowana.

W opinii wnioskodawcy wymóg stosowania znaku akcyzy w przedstawionej do rozpatrzenia sytuacji stoi w sprzeczności z głównym celem definiowanym przez art. 21 dyrektywy horyzontalnej 92/12/EWG. Zgodnie z tą normą głównym celem wprowadzenia znaków akcyzy jest cel fiskalny polegający na zapewnieniu naliczenia i zapłaty akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych. Podatek akcyzowy jest opłacony od całości importowanego wyrobu zharmonizowanego. Dowodem opłaty jest pierwotne opakowanie jednostkowe, które do czasu całkowitego opróżnienia dostępne jest w siedzibie sklepu. Reasumując, w opinii wnioskodawcy, obowiązek naklejenia znaków akcyzy na opakowaniach szklanych służących podawaniu alkoholu do konsumpcji oraz wymierzaniu odpowiedniej ilości alkoholu, w myśl przepisów ustawy oraz dyrektywy horyzontalnej nie może zostać zrealizowany, a tym samym butelki w opinii wnioskodawcy nie powinny podlegać obowiązkowi naklejania znaków akcyzy. Za podstawę przedmiotowego stanowiska należy przyjąć twierdzenia powyższe.

3)

W przedmiotowej kwestii należy zważyć, iż jest to sytuacja analogiczna do przedstawionej w stanowisku do pytania 1, z tą różnicą, iż w tym przypadku nie mamy do czynienia z elementem umowy kupna-sprzedaży, a z przelaniem całości towaru po opłaceniu podatku akcyzowego, z jednego pojemnika do innego, celem ułatwienia podawania. Ponad argumentację przedstawioną w stanowisku do pyt. 1 w opinii wnioskodawcy, interpretując literalnie pojęcie rozlewu, należy stwierdzić, iż wymagane są co najmniej dwa naczynia do których z naczynia pierwotnego przelewa się zawartość. W sytuacji gdy alkohol w całości przelewany jest z jednego opakowania do drugiego, brak jest podstaw nawet językowych do interpretacji danej czynności jako rozlewu.

Wnioskodawca staje na stanowisku, iż nalewanie przelanie produktu z jednego opakowania do drugiego po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stanowi rozlewu w myśl art. 72 ust. 2 ustawy "podatek akcyzowy", a tym samym nie stanowi produkcji w rozumieniu ustawy i nie wymaga prowadzenia w tym celu odrębnego składu podatkowego. Jak zostało już to przedstawione powyżej, wnioskodawca staje na stanowisku, iż rozlew, o którym mowa w art. 72 ust. 2 ustawy "podatek akcyzowy" dotyczy jedynie rozlewu produktu, od którego nie odprowadzono w terminie wcześniejszym podatku akcyzowego, stanowiącego czynność indywidualną, a nie jak zostało to przedstawione w stanie faktycznym jedynie przygotowania towaru do realizacji umowy sprzedaży. W zakresie części tyczącej naklejania znaków akcyzy, wnioskodawca staje na stanowisku, iż zakładając, zgodnie z twierdzeniami powyższymi, że czynności będącej przedmiotem zapytania nie należy kwalifikować jako rozlewu w rozumieniu ustawy "podatek akcyzowy", zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy "podatek akcyzowy" na wnioskodawcy nie ciąży obowiązek oznaczenia opakowania z kranikiem znakiem akcyzy.

Ponadto w opinii wnioskodawcy opakowanie w postaci beczki z kranikiem do której przelany zostanie cały alkohol nie wyczerpuje cech opakowania jednostkowego zdefiniowanego w art. 90 ust. 3 przedmiotowej ustawy. Opakowania stanowiące wyposażenie sklepu zgodnie z umową franchisingu łączącą wnioskodawcę z dystrybutorem towaru przede wszystkim nie pozwala na przewożenie go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych. Opakowania w postaci beczek łączone drewnem stanowią konstrukcję połączoną drewnem, w której odłączenie jednej z części połączone jest z demontażem całej konstrukcji. Prócz powyższego opakowanie to nie jest przeznaczone do eksponowania wyrobów. Brak jest fizycznej możliwości sensorycznego sprawdzenia ich zawartości. Jedyną funkcją opakowania jest ułatwienie nalania jego zawartości do opakowań celem dalszej sprzedaży i konsumpcji. W kwestii realizacji obowiązku fiskalnego wynikającego z natury znaków akcyzy, wnioskodawca w ramach sugerowanego rozwiązania proponuje zachowywania opakowania pierwotnego wraz z naklejonym znakiem akcyzy do czasu zużycia całego przelanego do beczki wyrobu.

Opakowanie takie stanowić będzie dowód opłacenia od całości towaru znajdującego się na terenie sklepu podatku akcyzowego.

W opinii wnioskodawcy, rozwiązanie proponowane wypełni obowiązek udowodnienia legalności sprzedaży alkoholu wynikający z natury znaków akcyzy. W opinii wnioskodawcy inne rozwiązanie nie jest możliwe gdyż opakowania stanowiące wyposażenie sklepu nie powinny podlegać obowiązkowi naklejania znaków akcyzy.

Za podstawę przedmiotowego stanowiska należy przyjąć twierdzenia powyższe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy.

Wódki, likiery, inne napoje alkoholowe oznaczone symbolem PKWiU 15.91.10 i kodem CN 2208 wymienione w poz. 19 załącznika Nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, zdefiniowane w art. 72 ust. 1 ww. ustawy są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2.

wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4.

eksport i import wyrobów akcyzowych;

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3 tego artykułu, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W myśl art. 2 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym zarejestrowany handlowiec to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z innego państwa członkowskiego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Obowiązek podatkowy dla podatnika będącego zarejestrowanym handlowcem powstaje z dniem nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (art. 39 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym). Za datę nabycia, w myśl art. 39 ust. 4 ustawy, uważa się dzień, w którym wyroby zostały wprowadzone na miejsce określone w zezwoleniu, o którym mowa w art. 38 pkt 4.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

Skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami (art. 2 pkt 12 ustawy).

Zgodnie z art. 72 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym producentem alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest podmiot dokonujący wyrobu, oczyszczania, skażania, wydzielania z innego wyrobu lub odwadniania alkoholu etylowego, a także podmiot dokonujący wyrobu lub rozlewu napojów alkoholowych destylowanych.

Zgodnie z treścią § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) - nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku produkcji lub przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, jeżeli kwota należnej akcyzy jest równa lub niższa od kwoty uprzednio zapłaconej akcyzy.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym handlowcem. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie nabywał w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, alkohol (wódki likiery, inne napoje alkoholowe). W momencie wprowadzenia towaru do magazynu zgodnie, następować będzie zakończenie procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego, a podatek w odpowiedniej wysokości będzie odprowadzany na rzecz skarbu państwa

W dalszej kolejności, zgodnie z umową franchisingową łączącą niemieckiego dystrybutora/producenta z Podatnikiem, Spółka zamierza sprzedawać sprowadzone produkty w szeregu sklepach pod marką franchisingodawcy. Towary po wyprowadzeniu z magazynu będą przelewane do umieszczonych wewnątrz sklepów, wielorazowych, niemobilnych pojemników, opatrzonych kranikiem, celem prostszego podawania wyrobów zharmonizowanych klientom celem ich dalszej konsumpcji. Miejsca sprzedaży mają zatem zadanie pełnić dwie odrębne funkcje.

Funkcją pierwszą jest sklep, w którym prócz produktów alkoholowych butelkowanych, oznaczonych znakami akcyzy sprzedawane będą oliwy, octy oraz inne produkty gastronomiczne.

Funkcją drugą jest prowadzenie lokalu gastronomicznego ze sprzedażą importowanych alkoholi celem konsumpcji w miejscu sprzedaży.

Zgodnie z powyżej przedstawionym schematem transferu produktu akcyzowego zharmonizowanego, po zamówieniu przez klienta odpowiedniej ilości alkoholu, będzie on przelany z wielorazowego pojemnika do jednorazowej butelki celem podania klientowi produktu do konsumpcji.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca będzie dysponował alkoholem poza procedurą zawieszenia akcyzy i poza składem podatkowym z zapłaconą akcyzą. W stosunku do tego alkoholu pobór akcyzy nie może zostać zawieszony, tym samym dalszy obrót przedmiotowym alkoholem nie może odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia akcyzy.

Odnosząc powyższe do będącego przedmiotem zapytania Wnioskodawcy nalania przedmiotowego alkoholu z pojemnika wielorazowego użytku do jednorazowej butelki w celu podania alkoholu do konsumpcji - należy stwierdzić, że przedmiotowa czynność nie jest rozlewem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, a jedynie formą konsumpcji ww. wyrobów w miejscu ich sprzedaży. Wobec powyższego przedmiotowa czynność może odbywać się poza składem podatkowym.

Wyroby akcyzowe będące przedmiotem zapytania są umieszczone w poz. Nr 8 załącznika numer 3 do ustawy o podatku akcyzowym i zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy wyroby będące przedmiotem zapytania muszą być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Jednocześnie zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy ww. wyroby nie mogą być bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy przywiezione na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Przedmiotowe wyroby nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę w opakowaniach o pojemności 5 l i 10 l, podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. Obowiązek oznaczenia tych wyrobów znakami akcyzy spoczywa na podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego. Podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego stosują podatkowe znaki akcyzy (art. 86 ust. 1 ustawy).

Czynności opisane we wniosku, odbywające się w miejscu prowadzonej przez Podatnika działalności polegającej na przelaniu napojów alkoholowych z oznaczonych odpowiednimi znakami akcyzy opakowań 5 l i 10 l do "wielorazowych, niemobilnych pojemników opatrzonych kranikiem" - dozowników umieszczonych wewnątrz sklepów, a z nich do butelek, z których następuje wydanie napojów alkoholowych do konsumpcji, nie jest rozlewem w rozumieniu postanowień ustawy o podatku akcyzowym, a jedynie oferowaną formą konsumpcji ww. wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży.

Z tego też względu opakowania, w których wyrób jest oferowany do konsumpcji na miejscu, nie muszą być oznaczone znakami akcyzy.

W związku z powyższym czynność przelania alkoholu z wielolitrażowego zbiornika do niemobilnego, wielorazowego pojemnika zaopatrzonego w kranik nie jest rozlewem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Opakowania, z którego oferowany jest do konsumpcji alkohol (butelka, wielorazowy, niemobilny pojemnik z kranikiem) nie muszą być oznaczone znakami akcyzy.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w myśl art. 86 ust. 2 ustawy, w przypadku wystąpienia w obrocie wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, powstaje obowiązek oznaczania ich legalizacyjnymi znakami akcyzy.

W stosunku do wyrobów przelanych do zamykanych butelek i wprowadzanych do obrotu poprzez sprzedaż w sklepie, Wnioskodawca obowiązany jest, w myśl postanowień art. 86 ust. 2 i 3 ustawy, zakupić legalizacyjne znaki akcyzy i oznaczyć nimi przedmiotowe wyroby.

Reasumując:

*

Czynność nalania przedmiotowego alkoholu z pojemnika wielorazowego użytku do jednorazowej butelki w celu podania alkoholu do konsumpcji niej jest rozlewem w świetle postanowień ustawy o podatku akcyzowym i może być dokonana poza składem podatkowym;

*

Wnioskodawca nie ma obowiązku umieszczania znaku akcyzy na butelce służącej podaniu alkoholu celem konsumpcji;

*

Przelewanie alkoholu z opakowania wielolitrażowego do wielorazowego, niemobilnego pojemnika opatrzonego kranikiem nie jest rozlewem w świetle postanowień ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca nie ma obowiązku umieszczania znaków akcyzy na przedmiotowym pojemniku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 §2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 §1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl