IPPP1-443-1349/08-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1349/08-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu X, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu pn. "Termomodernizacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr... w....." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...... na lata 2007-2013, Powiat X zwrócił się o interpretację indywidualną w sprawie braku możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług VAT (jako naliczonego przy realizacji tego zadania). Zarząd Powiatu zadania publiczne Powiatu wykonuje przy pomocy jednostek organizacyjnych Powiatu, między innymi przez Starostwo Powiatowe - Urząd, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr... w.... Zespół ten działa jako jednostka budżetowa, ma nadany numer NIP i REGON, osiąga nieznaczne dochody z tytułu wynajmu, np. sali gimnastycznej. W 2007 r. dochody te osiągnęły poziom 14.026,35 zł, co oznacza, że mieszczą się w limicie obrotów uprawniających do zwolnienia podmiotowego z podatku VAT w 2008 r. Beneficjentem środków unijnych zgodnie z zapisami RPO może być jednostka samorządu terytorialnego - a więc Powiat X. Jednostka budżetowa - ZSP Nr.... - nie posiada osobowości prawnej i nie może być beneficjentem. Podczas realizacji tego zadania faktury będą wystawiane na beneficjenta czyli na Powiat X. Właścicielem budynków szkoły i innych jednostek organizacyjnych - majątku jest Powiat X.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie wykonywanych umów cywilnoprawnych. Starostwo Powiatowe - Urząd świadczy usługi w zakresie czynności opodatkowanych takich jak: najem, dzierżawa majątku własnego i Skarbu Państwa. W związku z tymi czynnościami należny podatek VAT jest odprowadzany do Urzędu Skarbowego wraz z miesięczną deklaracją VAT-7. Interpretując zapis art. 86 ustawy o podatku VAT, należy stwierdzić, że Powiatowi X nie przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, ponieważ Powiat X nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT. Jako jednostka samorządu terytorialnego - Powiat X ma nadany numer NIP:..... i składa deklaracje VAT-7 (zerowe). W przypadku sprzedaży majątku Powiatu np. nieruchomości czy części nieruchomości wówczas w deklaracji VAT-7 te czynności byłyby wykazane i przekazany podatek VAT należny do właściwego Urzędu Skarbowego. W przypadku wnioskowanego projektu tj. "Termomodernizacji Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr... w....." - Powiat X nie ma w planach likwidacji tej szkoły, a co za tym idzie i sprzedaży tej nieruchomości. W związku z powyższym Powiat X nie ma możliwości odzyskania podatku VAT (naliczonego) przy realizacji ww. termomodernizacji budynków Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr... w..... poprzez rozliczenie z podatkiem VAT należnym, bo taki nie wystąpi. W wykazie obligatoryjnych załączników do wniosku aplikacyjnego w ramach RPO wymagane jest od beneficjenta załączenie m.in. interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat X posiada możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr... w....." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa..... na lata 2007-2013.

Zdaniem wnioskodawcy Zarząd Powiatu X, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych uważa, że Powiat X nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr... w...." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr.142, poz. 1592 z późn. zm.), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

1.

edukacji publicznej,

2.

promocji i ochrony zdrowia,

3.

pomocy społecznej,

4.

polityki prorodzinnej,

5.

wspierania osób niepełnosprawnych,

6.

transportu zbiorowego i dróg publicznych,

7.

kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

8.

kultury fizycznej i turystyki,

9.

geodezji, kartografii i katastru,

10.

gospodarki nieruchomościami,

11.

administracji architektoniczno-budowlanej,

12.

gospodarki wodnej,

13.

ochrony środowiska i przyrody,

14.

rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

15.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

16.

ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,

17.

przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,

18.

ochrony praw konsumenta,

19.

utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

20.

obronności,

21.

promocji powiatu,

22.

współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Powiat X realizował będzie projekt pn. "Termomodernizacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr... w...." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa..... na lata 2007-2013. Powyższa inwestycja mieści się w ramach zadań publicznych Powiatu wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Powiat X, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy wskazać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, ponieważ przedmiotowa inwestycja nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl