IPPP1/443-1340/13-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1340/13-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Towarzystwo to założona w 1991 r. organizacja pozarządowa (działająca w formie stowarzyszenia) o statusie pożytku publicznego, zajmującą się ochroną dzikich ptaków i miejsc, w których żyją. Celem Stowarzyszenia jest zachowanie dziedzictwa przyrodniczego dla dobra obecnych i przyszłych pokoleń. Działania te wspiera rzesza kilku tysięcy członków i woluntariuszy. Stowarzyszenie jest polskim partnerem światowej federacji towarzystw ochrony ptaków. Towarzystwo jest jedną z największych organizacji chroniących przyrodę w Polsce. Prowadzi działania zmierzające do ochrony ptaków, a przez to do ochrony całej przyrody. W celu zwiększenia skuteczności działań, są one skoncentrowane przede wszystkim na priorytetowych gatunkach, siedliskach i ostojach.

Jednym z przejawów prowadzenia aktywnych działań w zakresie ochrony ptaków jest projekt ukierunkowany na zachowanie i polepszenie jakości siedlisk wodniczki. W tym celu Stowarzyszenie zawarło z Komisją Europejską w dniu 24 sierpnia 2010 r. umowę na realizację projektu "Zarządzanie siedliskiem wodniczki (Acrocephalus paludicola) poprzez wdrożenie zrównoważonych systemów zagospodarowania biomasy", finansowany ze środków funduszu LIFE. W ramach projektu zdegradowane siedliska wodniczki zostają odtworzone lub ich stan zostaje polepszony poprzez usuwanie zakrzaczeń oraz koszenie porzuconych łąk. Służą temu między innymi działania określone w umowie sygnaturami:

A1 Przygotowanie wytycznych do miejscowych planów zarządzania siedliskiem wodniczki

A2 Umożliwienie wykorzystania programów rolno-środowiskowych w istniejących i odtworzonych siedliskach wodniczki

A3 Rzecznictwo na rzecz wprowadzenia odpowiednich płatności Natura 2000

C1 Odtworzenie siedlisk poprzez usuwanie drzew i zakrzaczeń

C2 Odtwarzanie siedlisk poprzez pierwsze koszenie

C3 Przygotowanie infrastruktury umożliwiającej zbiór biomasy

C4 Zapewnienie zagospodarowania biomasy z terenów chronionych na lubelszczyźnie

D1 Zainstalowanie tablic informacyjnych

D2 Uruchomienie i prowadzenie strony internetowej projektu

D3 Ogólna promocja projektu i zwiększenie świadomości społecznej

D4 Utrzymywanie obecności projektu w mediach

D5 Warsztaty połówkowe i konferencja końcowa

D6 Wymiana doświadczeń z podobnymi inicjatywami

E1 Stworzenie i wdrożenie zasad zarządzania projektem

E2 Organizacja regularnych spotkań Komitetu Sterującego projektem

E3 Stworzenie Grupy Doradców Naukowych i zaangażowanie jej w projekt

E4 Przygotowanie raportów technicznych z uwzględnieniem raportu Laika i Planu Ochrony po zakończeniu projektu LIFE

E5 Zarządzanie finansami i przygotowanie raportów finansowych

E6 Monitorowanie stanu populacji wodniczki

E7 Monitorowanie wykorzystania gruntów i technik koszenia

E8 Monitorowanie ilości i jakości biomasy

E9 Monitorowanie ekonomiki systemów wykorzystania biomasy

E10 Roczny i końcowy raport z monitoringu wraz z analizą

Wymienione działania związane są z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług z wyjątkiem działań oznaczonych sygnaturą E2 (Organizacja regularnych spotkań Komitetu Sterującego projektem), które obejmują zarówno działania związane z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak i z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotem spotkań Komitetu Sterującego jest omówienie sposobu realizacji działań wraz z ustaleniem strategii postępowania w odniesieniu do wszystkich wymienionych w projekcie. Część spotkań poświęcona jest działaniu związanemu z odpłatną działalnością statutową określoną w umowie jako działanie oznaczone sygnaturą C6, A4, A5, D7. Pozostała część spotkań komitetu sterującego poświęcona jest działaniom nie związanym z odpłatną działalnością statutową, nie związanym z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z prowadzonym działaniami A1, A2, A3, C 1, C2, C3, C4, D1, D2, D3, D4, D5, E1, E2, E3, E4, E5, E6, E7, E8, E9, E10 w części związanej z czynnościami nieopodatkowanymi, w ramach realizacji projektu, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, nabytych w celu realizacji tych działań.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego jak i poniższej argumentacji prawnej, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług (w tym stanowiących środki trwałe), nabytych w celu realizacji działań o sygnaturach A1, A2, A3, C1, C2, C3, C4, D1, D2, D3, D4, D5, E1, E2, E3, E4, E5, E6, E7, E8, E9, E10, w części związanej z czynnościami nieopodatkowanymi.

Artykuł 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej "uptu") zawiera ogólną zasadę, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis ten wyraża zatem prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnoszącego się tylko do realizacji czynności opodatkowanych.

Należy zwrócić uwagę, iż zasada ogólna wyrażona w tym przepisie może mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki (w świetle przedstawionego stanu faktycznego niniejszej sprawy rozważania na temat ograniczeń wynikających ze specyficznych modeli opodatkowania wydają się niecelowe). Tak więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje:

1.

podatnikowi w rozumieniu art. 15 uptu,

2.

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Opisane w stanie faktycznym działania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych i stowarzyszenie jako organizacja pożytku publicznego nie realizuje w tym zakresie żadnych przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Zainteresowany bierze udział w realizacji projektu pn. "Zarządzanie siedliskiem wodniczki (Acrocephalus paludicola) poprzez wdrożenie zrównoważonych systemów zagospodarowania biomasy". Powyższy projekt jest finansowany ze środków funduszu LIFE. W ramach projektu zdegradowane siedliska wodniczki zostają odtworzone lub ich stan zostaje polepszony poprzez usuwanie zakrzaczeń oraz koszenie porzuconych łąk. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca wykonuje szereg działań opisanych szczegółowo w opisie sprawy. Jak wskazał Zainteresowany nabywane towary i usługi w związku z udziałem projekcie nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, za wyjątkiem działań wskazanych w pkt E2, które służą zarówno działalności nieopodatkowanej podatkiem VAT jak i działalności opodatkowanej tym podatkiem.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z udziałem w ww. projekcie w zakresie wszystkich wymienionych działań, w tym działania E2 - w części związanej z czynnościami nieopodatkowanymi.

W świetle przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl