IPPP1/443-1339/10-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1339/10-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2010 r. (data wpływu 30 grudnia 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 18 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wnoszonych opłat:

* jest prawidłowe w części dotyczącej pytań Nr 1, 2, 3, 6, 7 i 9

* jest nieprawidłowe w części dotyczącej pytania Nr 4, 5, 8.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wnoszonych opłat.

W dniu 31 stycznia 2011 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku, nadesłane w odpowiedzi na wezwanie z dnia 18 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Związek posiada osobowość prawną, działa w strukturach Polskiego Związku. Polski Związek... jest dobrowolnym samorządnym stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego. Strukturę organizacyjną Związku tworzą Koła i Okrąg jako jednostki terenowe związku. Związek opiera działalność na pracy społecznej swych członków. Celem Związku jest m.in.:

* organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowania i ochronie wód, działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowania etyki wędkarskiej;

* upowszechnianie sportu wędkarskiego, organizowanie zawodów wędkarskich;

* organizowanie rekreacyjnych imprez wędkarskich;

* popularyzowanie wędkarstwa i działalności PZ wśród dzieci i młodzieży.

Ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług uchyla załącznik nr 4 do Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w którym pod pozycją 10 i 11 wymieniono jako usługi zwolnione - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz usługi związane z rekreacją i sportem. W ustawie o zmianie ustawy z 29 października 2010 r. wprowadzono art. 43 ust. 1 pkt 31 i 32, w związku z którym Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji podatkowej dla niżej wymienionych przychodów:

1. Członkowie organizacji wnoszą składki członkowskie ogólnozwiązkowe z tytułu przynależności do Polskiego Związku...;

2. Członkowie Okręgu wnoszą składki okręgowe roczne i okresowe na ochronę i zagospodarowanie wód z tytułu przynależności do Okręgu PZ.

3. Zgodnie ze Statutem każdy nowo wstępujący do organizacji wpłaca tzw. wpisowe. Wnoszone wpisowe w postaci znaczka wklejonego do legitymacji członkowskich.

4. Zarówno wpisowe jak i składki ogólnozwiązkowe i okręgowe są wnoszone w postaci wklejanych znaczków do legitymacji członkowskiej Każdy członek organizacji otrzymuje legitymację członkowską (uczestnicy do lat 16 bezpłatnie, pozostali członkowie za odpłatnością 5 zł). Zatem legitymacja członkowska jest niezbędnym elementem podstawowym umożliwiającym przynależność do organizacji członkowskiej.

5. Zgodnie z art. 7 ustawy o rybactwie śródlądowym osoba chcąca wędkować na wodach związku (ale nie tylko) jest obowiązana posiadać kartę wędkarską i zdać egzamin ze znajomości obowiązujących przepisów. Komisje egzaminacyjne działające w okręgu prowadzą egzaminy na kartę wędkarską i z tego tytułu jest pobierana opłata.

6. Polski Związek Wędkarski organizuje zawody wędkarskie mające na celu popularyzowanie idei wędkarstwa, a także zintegrowanie środowiska wędkarskiego. Związek jest organizacją uprawnioną do realizacji zadań polskich związków sportowych w zakresie kwalifikowanego sportu wędkarskiego. Organizatorem zawodów wędkarskich jest koło wędkarskie PZ lub Okręg PZ. W zależności od decyzji organizatora od zawodników pobiera się opłatę w postaci startowego (wpisowego) na pokrycie kosztów zawodów. Świadcząc tę usługę Związek nie jest nastawiony na osiąganie zysku.

7. W celu popularyzacji idei wędkarstwa udostępnia użytkowane przez Związek wody do wędkowania osobom niezrzeszonym w organizacji i cudzoziemcom. Wydaje osobom takim zezwolenie na wędkowanie i tego tytułu za świadczone tej usługi pobierane są opłaty za wędkowanie.

8. Na wodach użytkowanych przez Związek tworzone są łowiska specjalne, za wędkowanie na łowisku pobierane są opłaty uprawniające do połowu ryb wędką. Zgodnie z regulaminem łowiska wędkujący może zabrać ze sobą określoną ilość wyłowionych ryb. Łowisko finansowane jest ze sprzedaży pozwoleń.

9. Chcąc umożliwić wędkarzom okręgu wędkowanie na wodach innego okręgu, które są oddzielnymi podatnikami VAT, (w świetle paragrafu 13 pkt 5 Statutu) wnoszone są opłaty przez Okręg na rzecz innego okręgu, za udostępnienie wędkarzom Związku wód do wędkowania.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) Wnioskodawca wskazał, iż sprzedając legitymacje członkom PZ Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysków.

Ponadto wskazał, że na łowiskach specjalnych mogą wędkować osoby niezrzeczone w PZW po wykupieniu zezwolenia. Przychody z łowisk specjalnych przeznaczone są na zakup materiału zarybieniowego na łowisko i koszty związane z obsługą łowiska. Związek Wędkarski nie jest nastawiony na osiąganie zysków z łowiska.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy wnoszone składki członkowskie ogólnozwiązkowe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2. Czy wnoszone składki okręgowe roczne i okresowe na ochronę i zagospodarowanie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

3. Czy wpłacane wpisowe przez każdego nowo wstępującego członka jest objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

4. Czy legitymacje członkowskie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

5. Czy egzaminy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

6. Czy wnoszone startowe (wpisowe) na zawody wędkarskie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

7. Czy wnoszone opłaty za wędkowanie przez niezrzeszonych i cudzoziemców są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

8. Czy opłaty wnoszone przez wędkarzy na łowiska specjalne są opodatkowane podatkiem.

9. Czy kwoty przekazywane do innych okręgów w ramach zawartych porozumień za udostępnianie wód do wędkowania są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 i 2 Składki ogólnozwiązkowe i składki członkowskie okręgowe i okresowe są wnoszone kwotą pieniężną na wspólny cel przez każdego członka Polskiego Związku.... Wynikają z przynależności do organizacji. Nie są towarem ani usługą. Nie podlegają opodatkowaniu, nie są objęte zakresem działania art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 3 Wpisowe jest wnoszoną kwotą pieniężną jako jednorazowa opłata ta pobierana przy wstąpieniu do Polskiego Związku.... Członek Związku nie otrzymuje nic w zamian za wniesioną opłatę wpisowego. Nie podlegają opodatkowaniu, nie są objęte zakresem działania art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 4 Legitymacje członkowskie są niezbędnym elementem podstawowym umożliwiającym przynależność do organizacji członkowskiej, wpisowe jak i składki ogólnozwiązkowe i okręgowe są wnoszone w postaci wklejanych znaczków do legitymacji członkowskiej jako towar ściśle związany z naszymi działaniami realizowanymi przez naszą organizację. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 sprzedaż legitymacji korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Ad. 5 Wpłaty za przeprowadzone egzaminy na kartę wędkarską są opłatami zwolnionymi z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy VAT.

Ad. 6 Wypłacana opłata w postaci startowego (wpisowego) na zawody wędkarskie przez uczestników startujących w zawodach wędkarskich jest usługą ściśle związaną ze sportem, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy korzysta ze zwolnienia od podatku towarów i usług.

Ad. 7 Pobierane opłaty za wędkowanie od niezrzeszonych i cudzoziemców są usługą, która zgodnie z art. 6 ustawy jest opodatkowana 23% stawką podatku od towarów i usług.

Ad. 8 Opłaty pobierane za wędkowanie na łowisku specjalnym są opłatami zwolnionymi od podatku u usług na podstawie art. 43 pkt 21 ustawy VAT.

Ad. 9 Opłaty za udostępnienie wód wnoszone przez nasz okręg innemu okręgowi PZ są opodatkowane podatkiem towarów i usług wg stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej pytań Nr 1, 2, 3, 6, 7 i 9 oraz nieprawidłowe w części dotyczącej pytania Nr 4, 5, 8.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.- dalej: ustawa) podatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż, żeby uznać dane świadczenie za czynność opodatkowaną na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług musi być to świadczenie odpłatne, musi istnieć konkretny podmiot, beneficjent, który ponosi z wyświadczenia usługi korzyść, nawet potencjalną.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Od 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 146a pkt 1 ustawy). Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 10 wymieniał jako zwolnione usługi świadczone przez organizacje członkowskie (wyłącznie statutowe) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktu 21, 31 i 32 regulujących zwolnienia od podatku ww. usług oraz rozszerza ich zakres.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. l), m. Dyrektywy, Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

lit. l) - świadczenie usług, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji;

lit. m) - świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a. kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b. organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Powyższy przepis formułuje warunki, od których zależy zwolnienie:

a. zwolnienie dotyczy organizacji, które nie są nastawione na osiąganie z tytułu prowadzonej działalności;

b. są organizacjami o określonym charakterze i rodzaju - organizacje realizujące cele polityczne, związkowe, patriotyczne, filozoficzne, dobroczynne i obywatelskie;

c. wykonywane są w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki,

d. zwolnienie jest udzielane wówczas, gdy nie powoduje to zakłócenia konkurencji

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zaś zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca to dobrowolne samorządne stowarzyszenie miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego. Opiera swoją działalność na pracy społecznej swych członków. Celem Związku jest organizowanie i promowanie rekreacji i sportu wędkarskiego, użytkowanie i ochrona wód, działanie na rzecz ochrony przyrody, kształtowanie etyki wędkarskiej. Ponadto do zadań Wnioskodawcy należy organizowanie zawodów wędkarskich, imprez rekreacyjnych wędkarskich oraz popularyzowanie wędkarstwa wśród dzieci i młodzieży.

W tym miejscu należy podkreślić, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.), kultura fizyczna jest częścią kultury narodowej, chronionej przez prawo. Obywatele, bez względu na wiek, płeć, wyznanie, rasę oraz stopień i rodzaj niepełnosprawności - korzystają z równego prawa do różnych form kultury fizycznej.

Stosownie do treści art. 2 ww. ustawy, podstawowymi celami kultury fizycznej jest dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie wszystkich obywateli. W myśl art. 2 pkt 2 cyt. ustawy o kulturze fizycznej, cele, o których mowa w ust. 1, realizowane są w szczególności poprzez sport.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, podstawową jednostką organizacyjną realizującą cele i zadania w zakresie kultury fizycznej jest klub sportowy. A jak stanowi cytowany przepis w ust. 2, klub sportowy może działać jako osoba prawna utworzona na podstawie odrębnych przepisów albo jako osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 155, poz. 1095 i Nr 180, poz. 1280).

Z art. 8 ust. 1 ustawy o kulturze fizycznej wynika natomiast, iż kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, oraz zawodnicy niezrzeszeni w klubach sportowych, w liczbie co najmniej 15, mogą zakładać związki klubów sportowych lub zawodników, zwane dalej "związkami sportowymi". Związek sportowy - w myśl ust. 2 tego przepisu - może działać w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Powołane przepisy wskazują zatem, iż uprawianie kultury fizycznej następuje głównie w formie i w klubach sportowych. Te z kolei zrzeszając się mogą działać w formie związku sportowego, który z kolei występować może przez założenie stowarzyszenia.

W sprawie zastosowanie znajdują także regulacje ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 z późn. zm.). I tak, w myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, polskim związkiem sportowym jest związek sportowy, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej, o zasięgu ogólnokrajowym, utworzony po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu. Polski związek sportowy - jak wynika z ust. 2 powołanego przepisu - może działać w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Zgodnie z art. 10 powołanej wyżej ustawy o sporcie kwalifikowanym, minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu określi, w drodze rozporządzenia, wykaz dyscyplin sportu, w których mogą działać polskie związki sportowe, biorąc pod uwagę dane dotyczące zasięgu i potencjału rozwojowego danej dyscypliny sportu, a także stopnia jej zorganizowania.

Powyższy wykaz zawarto w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2001 r. w sprawie wykazu dyscyplin i dziedzin sportu, w których mogą działać polskie związki sportowe, oraz szczegółowych warunków i trybu udzielania zezwoleń na tworzenie polskich związków sportowych (Dz. U. Nr 8, poz. 67 z późn. zm.). W przedmiotowym rozporządzeniu zawarto załącznik nr 1, w którym określono wykaz dyscyplin sportu, w których mogą działać Polskie Związki Sportowe. W załączniku tym w pozycji 38 zamieszczono wędkarstwo.

W myśl art. 2 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

W świetle art. 34 ww. ustawy, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Działalność statutowa i gospodarcza stowarzyszenia stanowią zatem odrębne rodzaje działalności na gruncie prawa o stowarzyszeniach. Działalność gospodarcza o celach zarobkowych nie może być celem statutowym stowarzyszenia, może być tylko działalnością uboczną, jako jedno ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych.

Jak wynika z powołanych przepisów, Polskie Związki Sportowe mogą występować w porządku prawnym jako stowarzyszenia, które nie mają celów zarobkowych, opierając swoją działalność na pracy społecznej członków.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika ponadto, iż członkowie Związku wnoszą składki członkowskie ogólnozwiązkowe z tytułu przynależności do Związku oraz składki okręgowe roczne i okresowe na ochronę i zagospodarowanie wód. Przedmiotowe składki wynikają z przynależności każdego członka do Związku. Ponadto każdy nowy członek wstępujący do organizacji wpłaca tzw. wpisowe, jest to jednorazowa opłata pobierana za wstąpienie do związku. W zamian za wpłatę wpisowego nowy członek nie otrzymuje żadnego towaru bądź usługi.

W świetle do tej pory powołanych przepisów wywnioskować można, iż uprawianie sportu jako elementu szerszego zjawiska jakim jest kultura fizyczna może następować nie tylko poprzez członkowstwo w klubie sportowym. Może ono mieć także postać członkowstwa w związku sportowym o charakterze ogólnopolskim mającym prawną formę stowarzyszenia. Organizacja taka opiera się na statucie i koncentruje się na przedmiocie działalności jakim może być wędkarstwo. Organizacja taka może od swych członków pobierać składki bądź opłaty w wysokości przez siebie określonej, np. w statucie.

W takim przypadku należy wyjaśnić, iż pobierane opłaty należy podzielić na takie, które są związane z funkcjonowaniem stowarzyszenia jako struktury określonego podmiotu prawnego oraz takie opłaty lub składki, z którymi wiąże się określone świadczenie wzajemne. Przy ustalaniu charakteru pobranej kwoty znaczenie ma także cel, na który zostanie ona przeznaczona przez stowarzyszenie. Jeżeli opłata lub składka nie jest przeznaczona na utrzymanie struktury stowarzyszenia (np. kosztów utrzymania siedziby), lecz nabywa się za to rzeczy lub obiekty (zwiększanie liczebności łowisk lub zarybianie akwenów celem zwiększenia liczby ryb), z których następnie mogą swobodnie korzystać członkowie stowarzyszenia, to mamy do czynienia ze świadczeniem wzajemnym jak przy odpłatnej usłudze.

Otrzymywanych przez Związek należności z wyżej wymienionych tytułów nie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług, gdyż nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczącym usługę, a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem. Wynagrodzenie powinno mieć charakter wzajemny i ekwiwalentny, tzn. powinna istnieć bezpośrednia i jasno zindywidualizowana relacja pomiędzy podmiotami tego stosunku zobowiązaniowego. Ponadto nie stanowią wynagrodzenia za dostawę towarów, bowiem w wyniku dokonania powyższych czynności nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Należności powyższe przeznaczane są na bieżącą działalność oraz cele statutowe.

Z powyższego wynika zatem, iż Wnioskodawca nie świadczy odpłatnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1, oraz nie dokonuje odpłatnej dostawy (art. 7 ust. 1 ustawy) zatem nie wykonuje czynności opodatkowanych ustawą o podatku od towarów i usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Należy zatem uznać, iż w zakresie pytania Nr 1, 2 i 3 stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Z opisu okoliczności zdarzenia przyszłego wynika ponadto, że każdy członek organizacji winien posiadać legitymację członkowską, która jest niezbędnym i podstawowym elementem umożliwiającym przynależność do związku. Z tytułu wydania legitymacji Wnioskodawca pobiera opłatę od członków, którzy ukończyli 16 lat (pozostali bezpłatnie), w wysokości 5 zł. Sprzedając przedmiotowe legitymacje Związek nie jest nastawiony na osiąganie zysków.

Jak już wyżej wskazano świadczenie usług ma miejsce gdy istnieje bezpośredni związek między płatnością a otrzymywanym w zamian świadczeniem, z którego konkretny podmiot, beneficjent ponosi korzyść. W opisanej sytuacji, w wyniku wydania legitymacji członkowskiej nie dochodzi do świadczenia żadnych usług przez Wnioskodawcę na rzecz członków. Nie mamy również do czynienia z dostawą towarów, bowiem legitymacje te stanowią wyłącznie potwierdzenie członkostwa i umożliwiają kontrolę przynależności do związku. W wyniku wydania legitymacji nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. W związku z tym, czynność wydania legitymacji za określoną odpłatnością nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatki VAT.

Należy zatem uznać, iż w zakresie pytania Nr 4 Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko.

Wnioskodawca wskazał również, iż zgodnie z przepisami ustawy o rybactwie śródlądowym osoby chcące wędkować winny posiadać kartę wędkarską i zdać egzamin ze znajomości obowiązujących przepisów. Komisje egzaminacyjne działające na terenie okręgu prowadzą egzaminy na kartę wędkarską i z tego tytułu pobierane są opłaty.

Stosownie do treści art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (tekst jedn. Dz. U. z 1999 r. Nr 66, poz. 750 z późn. zm.), kartę wędkarską lub kartę łowiectwa podwodnego wydaje starosta, po złożeniu przez osobę zainteresowaną egzaminu ze znajomości ochrony i połowu ryb przed komisją powołaną przez społeczną organizację amatorskiego połowu ryb; z obowiązku składania egzaminu są zwolnione osoby posiadające średnie lub wyższe wykształcenie rybackie. A jak wynika z ust. 7 cytowanego przepisu, społeczna organizacja amatorskiego połowu ryb za przeprowadzenie egzaminu, o którym mowa w ust. 5, pobiera opłaty w wysokości przez siebie ustalonej.

Z cytowanego przepisu wynika zatem, iż wskazana w nim społeczna organizacja posiada prawo do pobrania opłaty za przeprowadzenie stosownego egzaminu.

Powołany powyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy wprowadza zwolnienie dla usług świadczonych w zakresie interesu zbiorowego członków, wykonywane na rzecz członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. W związku z niewypełnieniem powyższych przesłanek, opłaty pobierane za przeprowadzenie ww. egzaminów nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku. Opłaty pobierane za przeprowadzenie egzaminu nie stanowią wynagrodzenia za usługi świadczone dla zbiorowego interesu członków związku - do egzaminu może bowiem przystąpić każda osoba zainteresowana uzyskaniem karty wędkarskiej, a więc nie ma związku z realizacją celu zbiorowego interesu wyłącznie członków związku. Z tych też względów, niezależnie od tego, czy świadczone są na rzecz członków Wnioskodawcy, czy też osób niezrzeszonych zastosowanie znajdzie stawka podstawowa, tj. 23% (obowiązująca w oparciu o art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy).

Należy zatem uznać, iż w części dotyczącej pytania Nr 5 stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe

Jednym z celów związku jest popularyzacja idei wędkarstwa oraz zintegrowanie środowiska wędkarskiego, powyższy cel Związek realizuje poprzez organizację zawodów wędkarskich. Wnioskodawca jest organizacją uprawnioną do realizacji zadań polskich związków sportowych w zakresie kwalifikowanego sportu wędkarskiego. W związku z organizacją zawodów Wnioskodawca pobiera opłaty w postaci startowego (wpisowego) na pokrycie kosztów zawodów. Wnioskodawca wskazał, iż świadcząc tę usługę nie jest nastawiony na osiąganie zysków.

W przytoczonym powyżej przepisie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy przewidziane zostało zwolnienie od podatku VAT dla usług ściśle związanych ze sportem świadczonych przez związki stowarzyszeń, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Możliwość zastosowania powyższego zwolnienia Ustawodawca uzależnił od spełnienia 3 warunków:

* usługi te muszą być konieczne do organizowania i uprawnia sportu,

* związki świadczące te usługi nie są nastawione na osiąganie zysków oraz

* są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport.

W omawianej sytuacji Wnioskodawca organizując zawody i pobierając z tego tytułu opłaty startowe ma na celu popularyzację i upowszechnienie sportu jakim jest wędkarstwo. Pobierając opłaty startowe Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysków, powyższe opłaty przeznacza są na pokrycie kosztów zawodów. Niewątpliwie należy uznać, iż świadczona usługa ma ścisły związek ze sportem wędkarskim.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż opłaty pobierane w postaci startowego z tytułu udziału w zawodach wędkarskich korzystają ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Zatem w zakresie pytania Nr 6 Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko.

Wnioskodawca udostępnia również osobom niezrzeszonym w organizacji oraz cudzoziemcom do wędkowania użytkowane przez Związek wody. Takim osobom wydawane są zezwolenia na wędkowanie i z tego tytułu Wnioskodawca pobiera opłaty.

Należy uznać, iż w tym zakresie Wnioskodawca świadczy odpłatnie usługę na rzecz osób niezrzeszonych lub cudzoziemców - na rzecz podmiotów zewnętrznych (niebędących członkami). Wydaje zezwolenia na wędkowanie na użytkowanych przez siebie wodach w zamian za wynagrodzenie. Powyższe usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, z uwagi na krąg osób dla których świadczona jest usługa (tj. dla osób niebędących członkami związku). Zatem stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przedmiotowa czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i z uwagi, iż nie mieści się w zakresie ww. zwolnień winna zostać opodatkowana według stawki podstawowej 23%.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż w zakresie pytania Nr 7 stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika ponadto, że Wnioskodawca na użytkowanych przez siebie wodach tworzy łowiska specjalne. Za możliwość wędkowania na łowiskach specjalnych pobierane są opłaty uprawniające do takiego połowu, a wędkujący na nich mogą zabrać ze sobą określoną ilość złowionych ryb. Na takich łowiskach mogą wędkować osoby niezrzeszone w organizacji. Wnioskodawca wskazał, iż przychody z łowisk przeznacza się na zakup materiału zarybieniowego na łowiska i koszty obsługi łowiska. Ponadto wskazał, iż sprzedając pozwolenia na wędkowanie na łowiskach specjalnych Związek nie jest nastawiony na osiąganie zysków, gdyż te łowiska są finansowane w całości ze sprzedaży pozwoleń.

Stosownie do przytoczonych powyżej przepisów należy wskazać, iż opłaty pobierane od osób niezrzeszonych za wędkowanie na łowiskach specjalnych oraz opłat od członków (nie stanowiących składek członkowskich) Wnioskodawca będzie miał obowiązek opodatkować je podstawową, tj. obowiązującą od 1 stycznia 2011 r. 23% stawką.

Zatem w odniesieniu do pytania Nr 8 należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał ponadto, iż w celu umożliwienia wędkarzom należącym do okręgu wędkowania na wodach innego okręgu, wnosi opłaty na rzecz innego okręgu za udostępnienie ich wód do wędkowania. Należy zatem uznać, iż w imieniu swoich członków Wnioskodawca przekazuje należność na rzecz innego okręgu z tytułu której będą oni uprawnieni do połowu na wodach innego okręgu. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nabywa odpłatnie usługi, które nie mieszczą się w zakresie ww. zwolnień zatem winny zostać opodatkowane podatkiem VAT według stawki podstawowej tj. 23% (art. 146a pkt 1 ustawy).

Należy zatem wskazać, iż w części dotyczącej pytania Nr 9 stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl