IPPP1-443-1319/09-4/JB - Opodatkowanie podatkiem VAT wpłaty na inwestycję dokonanej przez członka grupy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1319/09-4/JB Opodatkowanie podatkiem VAT wpłaty na inwestycję dokonanej przez członka grupy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłaty na inwestycję przez członka grupy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłaty na inwestycję przez członka grupy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Z protokołu z czynności sprawdzających z dnia 4 grudnia 2009 r. dokonanych przez komisarza skarbowego Urzędu Skarbowego i zawartego na nim zapisu: "W wyniku analizy wyciągów bankowych Nr .. z 6 sierpnia 2009) ustalono, że podatnik nie dokonał opodatkowania należnym podatkiem od towarów i usług otrzymanej w dniu 6 sierpnia 2009 przedpłaty na skrzynio-palety od Ewy G, ul. P. w wysokości 6.000 zł". Wnioskodawca (Zrzeszenie) powinno zapłacić 22% od kwoty 6.000 zł. Zakup skrzynio-palet jest inwestycją zatwierdzoną przez Urząd Marszałkowski w planie dochodzenia do uznania. Wnioskodawca prowadzi swoją działalność zgodnie z ustawą o grupach producentów rolnych i ich związkach. Po wykonaniu inwestycji i jej udokumentowaniu w odpowiednim terminie Zrzeszenie otrzymuje pomoc finansową z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w wysokości 75% wartości netto; nie jest ona opodatkowana. Kwota przyznanej pomocy tworzy fundusz operacyjny wraz z wpłatami członków Zrzeszenia w wysokości 25% wartości netto inwestycji. Fundusz operacyjny jest wykorzystywany na finansowanie programu działania Zrzeszenia (wg statutu Grupy). Pani Ewa G. nieprecyzyjnie sformułowała treść przelewu - była to wpłata własna na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania (wyżej wspomniane 25% tych kosztów), których nie finansuje ARiMR. Inwestycja - zakup skrzynio-palet została zrealizowana w sierpniu 2009 - zapłata za wystawioną fakturę nastąpiła po uzyskaniu kredytu inwestycyjnego.

Zrzeszenie jest właścicielem skrzynio-palet i one stanowią majątek Grupy. Ze względu na brak punktu logistycznego Zrzeszenie przechowuje je w gospodarstwach członków Grupy - zawarto umowy najmu pomieszczeń magazynowych do składowania skrzynio-palet (nieodpłatnie), tym samym nastąpiło nieodpłatne przekazanie skrzynio-palet bez przeniesienia prawa własności.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 27 stycznia 2010 r. Strona wskazała, iż dokonana wpłata przez członka Zrzeszenia - Panią Ewę G. nie skutkuje bezpośrednio przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami: skrzynio-paletami (lub innymi towarami) jak właściciel lub świadczeniem usług przez Zrzeszenie na rzecz wpłacającej. Właścicielem skrzynio-palet jest Zrzeszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zrzeszenie winno dokonać opodatkowania należnym podatkiem od towarów i usług wpłaty na inwestycję członka Grupy...

Zdaniem wnioskodawcy, wpłaty sadowników na Fundusz operacyjny, z którego finansowane są działania i inwestycje Grupy (w tym zakup skrzynio-palet dla członków Zrzeszenia, a nie sprzedaż członkom Zrzeszenia) nie powinno być opodatkowane. Wpłaty nie są darowizną a statutową działalnością Grupy, która ma realizować plan dochodzenia do uznania, aby stać się grupą uznaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami zaś, zgodnie z art. 2 pkt 6 są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 8 ust. 3 cyt. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 cyt. ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powyższego wynika, że otrzymane dotacje i inne dopłaty podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Zrzeszenie realizuje inwestycję w postaci zakupu skrzynio-palet, zatwierdzoną przez Urząd Marszałkowski w planie dochodzenia do uznania. Ww. projekt finansowany jest z pomocy finansowej otrzymywanej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz ze środków własnych członków Zrzeszenia. W związku z powyższym, członek Zrzeszenia - Pani Ewa G dokonała wpłaty na rzecz funduszu operacyjnego Zrzeszenia, tytułując przelew jako przedpłatę na skrzynio-palety. Zakupione skrzynio-palety pozostają własnością Zrzeszenia. Pani Ewa G w wyniku dokonanej wpłaty nie nabyła prawa do rozporządzania skrzynio-paletami jak właściciel, Zrzeszenie nie świadczy żadnych usług na rzecz wpłacającej.

Na podstawie powyższych uregulowań, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż dokonana przez Panią Ewę G wpłata nie stanowi zapłaty części należności za skrzynio-palety, bowiem w wyniku dokonania wpłaty nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Dokonana wpłata nie skutkuje również świadczeniem usług przez Zrzeszenie na rzecz wpłacającej. Właścicielem skrzynio-palet pozostaje Zrzeszenie. Dokonana wpłata nie może być zatem utożsamiana z przedpłatą na poczet dostawy towarów/świadczenia usług wykonywanych przez Zrzeszenie.

W związku z powyższym, nie dochodzi do zaistnienia czynności podlegających opodatkowaniu, w świetle art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Treść przelewu: "przedpłata na skrzynio-palety" w wyżej przedstawionym stanie prawnym nie wywołuje żadnych skutków powodujących zaistnienie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Dokonanej wpłaty nie można również rozpatrywać w kategorii dotacji czy innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż przedmiotowa wpłata nie ma bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną) dostarczanych przez Zrzeszenie towarów lub świadczonych usług.

Z uwagi na powyższe, stwierdzić należy, że wniesiona przez Panią Ewę G wpłata na rzecz Zrzeszenia, zasilająca Fundusz operacyjny tego Zrzeszenia, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dokonana przez członka Zrzeszenia wpłata jest współfinansowaniem inwestycji realizowanej przez Zrzeszenie w ramach wykonywania działalności statutowej Zrzeszenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl