IPPP1-443-1313/08-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1313/08-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

1.1 Bonusy wypłacane podmiotom krajowym.

Spółka C. prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji produktów kosmetycznych. W ramach współpracy handlowo - dystrybucyjnej, Spółka dokonuje dostaw swoich produktów na rzecz krajowego kontrahenta (dalej jako: "Odbiorca" lub."Partner").

Na podstawie stosownych porozumień, zawieranych w formie pisemnych umów lub aneksów do umów handlowo - dystrybucyjnych, jak również w drodze innych ustaleń handlowych (w tym ustnych porozumień), strony wprowadziły mechanizmy handlowe, na podstawie których Spółka jest zobowiązana do wypłaty Odbiorcom określonych kwot pieniężnych (nazywanych m.in. jako premie pieniężne, bonusy, wynagrodzenia za dokonywanie przez Odbiorców czynności), po ziszczeniu się określonych warunków, wskutek wystąpienia określonych zdarzeń lub w zamian za określone zachowanie po stronie Odbiorcy.

W ramach bieżącej współpracy handlowo - dystrybucyjnej, Spółka dokonuje na rzecz Odbiorców płatności wymienione poniżej:

(1) Premia od obrotów

Na podstawie porozumień handlowych, C. zobowiązuje się do przyznania Odbiorcom premii pieniężnej z tytułu zrealizowania przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok kalendarzowy) określonego poziomu obrotów wszystkimi lub określonymi towarami Spółki. Płatność ta może mieć postać tzw. premii "warunkowej", która jest należna pod warunkiem osiągnięcia określonego poziomu obrotów w danym okresie (należność wymagalna po przekroczeniu omawianego poziomu obrotów), lub tzw. premii "bezwarunkowej" - wówczas płatność jest dokonywana niezależnie od tego, czy dany poziom obrotów zostanie zrealizowany w określonym przedziale czasowym. Wysokość wypłacanych przez Spółkę kwot jest ściśle uzależniona od wartości obrotów towarami C. zrealizowanej przez Odbiorców w przyjętym okresie rozliczeniowym i stanowi określony procent wartości netto tych obrotów, przy czym procent ten może mieć wartość stałą lub zmienną (narastającą) uzależnioną od stopnia realizacji określonego celu zakupowego przez Odbiorców w danym okresie (tzw. premia progowa").

(2) Wynagrodzenie premiowe za działania marketingowe.

Spółka dokonuje płatności na rzecz Odbiorców w zamian za przeprowadzenie określonych działań promocyjnych i reklamowych, których przedmiotem są produkty oferowane przez Spółkę. W ramach tych działań Odbiorcy podejmują czynności polegające w szczególności na:

* objęciu produktów C. programem lojalnościowym, adresowanym do ostatecznych klientów;

* zamieszczeniu produktów C. w materiałach promocyjnych Odbiorcy, standardowych i specjalnych;

* dystrybucji materiałów reklamowych dostarczonych przez C.;

* czynnej promocji produktów C. w punktach dystrybucji z udziałem hostess;

* ekspozycji produktów C. w szczególnym miejscu i w szczególny sposób;

* okolicznościowych akcjach promocyjnych;

* promocji marki C.;

* ogólnokrajowej akcji promocyjnej;

* działaniach promocyjnych na rzecz nowego produktu.

Wysokość wynagrodzeń wypłacanych z powyższych tytułów jest ściśle uzależniona od wielkości obrotów towarami C. zrealizowanych przez Odbiorców w przyjętym okresie rozliczeniowym.

(3) Premia logistyczna.

Spółka wypłaca niektórym swoim Odbiorcom dodatkowe wynagrodzenie za możliwość dostarczania przez C. produktów nie bezpośrednio do poszczególnych placówek handlu detalicznego Odbiorcy rozproszonych na terytorium Polski, lecz do jednego, określonego magazynu centralnego Partnera. Świadczenie będące ekwiwalentem tej płatności obejmuje również dodatkowo organizację przez Odbiorców dalszej dystrybucji towarów C. z magazynu centralnego do poszczególnych placówek handlu detalicznego w ramach sieci handlowej Odbiorcy. Wysokość udzielanej gratyfikacji pieniężnej uzależniona jest od wartości obrotów towarami Spółki dokonywanych przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym.

(4) Prowizja za pośrednictwo.

Spółka wypłaca niektórym swoim Odbiorcom dodatkowe wynagrodzenie z tytułu pośredniczenia w koordynacji działań sieci sklepów rozprowadzających produkty C. Wartość usługi Odbiorcy określana jest jako procent kwoty stanowiącej wartość obrotów produktami C. przez całą sieć sklepów koordynowanych przez Odbiorcę w określonym przedziale czasowym.

(5) Wynagrodzenie za składanie zamówień drogą elektroniczną.

Spółka wypłaca niektórym swoim Odbiorcom wynagrodzenie z tytułu składania zamówień na zakup towarów drogą elektroniczną (wynagrodzenia mogą być bowiem składane drogą elektroniczną, papierową lub ustną). Wynagrodzenie za usługę Odbiorcy określane jest kwotowo i wypłacane za ustalony okres (rok).

1.2 Bonus wypłacany podmiotowi zagranicznemu.

Na podstawie stosownych porozumień zawartych na szczeblu międzynarodowym pomiędzy spółką C. z siedzibą we Francji (tj. centralę grupy C.) a spółkami-matkami dwóch Odbiorców, Spółka jest obciążana przez C. Francja z tytułu tzw. bonusu międzynarodowego.

Bonus ten jest wynikiem dokonywanych na szczeblu międzynarodowym (pomiędzy C. France a spółkami-matkami Odbiorców) rozliczeń uwzględniających określony procent od osiągniętych przez Odbiorców obrotów z tytułu dokonanych zakupów towarów od Spółki.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, C. France obciąża Spółkę częścią premii pieniężnej wypłacanej przez C. France na rzecz spółki-matki Odbiorów Spółki.

Przedstawione powyżej premie pieniężne i bonusy były przyznawane przez Spółkę w przeszłości, są przyznawane obecnie oraz będą przyznawane w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* czy w przypadkach opisanych W punkcie 1.1 "Bonusy wypłacane podmiotom krajowym" stanu faktycznego ma miejsce świadczenie usług (które powinno być dokumentowane fakturami VAT) pomiędzy Odbiorcami (tj. podmiotami świadczącymi usługi) a Spółką (beneficjentem świadczenia), z tytułu których C. wypłaca Odbiorcom dodatkowe wynagrodzenie (premie pieniężne, bonusy).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadkach opisanych w pkt 1.1, 1 - 5 powyższego stanu faktycznego ma miejsce świadczenie usług przez Odbiorców na rzecz C.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uznaje się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Aby dokonać oceny, czy zdarzenia, z tytułu których wypłacane będą wskazane w stanie faktycznym premie pieniężne, rodzą po stronie Odbiorcy skutki w podatku VAT, ustalenia wymaga w szczególności to, czy czynność zakupu lub odsprzedaży przez Odbiorców odpowiedniej ilości bądź wartości towarów nabytych od C. oraz inne zdarzenia stanowiące tytuł do wypłaty przez Spółkę premii pieniężnych, objęte są zakresem przedmiotowym ustawy o VAT. W szczególności, należy określić, czy niniejsze czynności mogą zostać uznane za podlegające opodatkowaniu VAT odpłatne świadczenia usług.

Spółka wskazuje, iż w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, która nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy, w tym również;

1.

przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż pojęciu świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT nadano bardzo szeroki zakres. Obejmuje ono nie tylko działania podatnika, ale również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonywania określonych czynności oraz tolerowania określonego stanu rzeczy.

W odniesieniu do płatności wymienionych w pkt 1.1. 1-5 powyższego stanu faktycznego, Spółka pragnie podkreślić, że w tych przypadkach uiszczane na rzecz Odbiorców kwoty wynagrodzenia stanowią ekwiwalent pieniężny za określone zachowanie ze strony beneficjentów płatności. W efekcie, zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że określone czynności wykonane przez Odbiorców lub zobowiązanie do określonego zachowania, których wykonanie stanowi tytuł do wypłaty kwot opisanych w stanie faktycznym, należy uznać za świadczenie usług przez Odbiorców na rzecz C. w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Spółka pragnie podkreślić, iż kwestia opodatkowania VAT premii pieniężnych wypłacanych w zamian za zrealizowanie przez beneficjentów określonego poziomu obrotów była wielokrotnie przedmiotem analizy władz skarbowych. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w pismach z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PP3-0602-77412004/AP19065 DM6) oraz z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/20041AP14026), płatności nie są związane z żadną konkretną dostawą np. wypłacane z tytułu nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, stanowią odpłatność za usługę podlegającą opodatkowaniu VAT.

Ponadto, powyższa kwestia była wielokrotnie poruszana w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez Ministra Finansów. W znakomitej większości tych interpretacji, zwłaszcza tych wydawanych w ciągu minionego roku, prezentowane jest stanowisko analogiczne do przytoczonego powyżej, tj. nakazujące traktować premie niezwiązane z konkretnymi dostawami, a np. wypłacane z tytułu nabyć towarów o określonej wartości lub ilości, jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT.

Przyznanie przez Spółkę Odbiorcom premii warunkowej i bezwarunkowej nie jest związane z konkretną dostawą dokonaną na rzecz danego Odbiorcy. Za słusznością takiego stanowiska przemawia także fakt, że przyznanie ww. premii nie wynika z dokonania konkretnej dostawy towarów na rzecz Odbiorcy, lecz ma na celu utrwalenie współpracy handlowej pomiędzy stronami umowy.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, należy uznać, że wypłacane przez nią Premie od obrotów stanowią wynagrodzenie za określone zachowanie ze strony Partnerów, które to zachowanie należy, na gruncie przepisów ustawy o VAT, potraktować jako świadczenie usługi, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem. W przedstawionym stanie faktycznym, płatność przyznawana przez Spółkę ma charakter świadczenia wzajemnego tzn. stanowi ekwiwalent za określone zachowanie (świadczenie) ze strony Odbiorcy, polegające na dokonaniu zakupów towarów Spółki o określonej wartości, w danym okresie czasu. W efekcie:

a.

w przypadku zrealizowania przez Odbiorcę określonego świadczenia (polegającego na dokonaniu określonych transakcji handlowych z C. w danym przedziale czasowym), wypłacenie ww. premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale stanowi zobowiązanie cywilnoprawne Spółki;

b.

w przypadku niezrealizowania przez Odbiorcę przedmiotowego świadczenia, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia, w związku z czym Spółka nie ma obowiązku wypłaty ww. premii. W tym zakresie Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku premii bezwarunkowych, mimo braku wskazania na minimalny poziom obrotów, które powinny zostać zrealizowane przez Odbiorcę, w celu otrzymania płatności musi on jednak wykonać stosowne świadczenie, wyrażające się w osiągnięciu jakiegokolwiek obrotu towarami Spółki.

Podsumowując, zdaniem Spółki, w przypadku wskazanym w pkt 1.1,ppkt 1 powyższego stanu faktycznego, wypłacane przez C. premie pieniężne stanowią w każdym przypadku ekwiwalent określonego świadczenia ze strony Odbiorców. W efekcie, stanowią one wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych przez Odbiorców, podlegających opodatkowaniu VAT.

W odniesieniu do płatności wymienionych w pkt 1.1.2-5 stanu faktycznego Spółka pragnie podkreślić, że w tych przypadkach uiszczane na rzecz Odbiorców premie pieniężne stanowią bezsprzecznie ekwiwalent pieniężny za określone wzajemne świadczenia ze strony beneficjentów płatności, w szczególności inne niż realizacja przez Odbiorców określonego poziomu zakupów od C. w danym okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości że określone czynności wykonywane przez Odbiorców lub zobowiązanie do określonego zachowania Partnerów, stanowiące tytuł do wypłaty kwot opisanych w pkt 1.1.2-5 stanu faktycznego, należy uznać za świadczenie przez Odbiorców na rzecz Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W szczególności, za wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych na rzecz C. uznać należy wymienione poniżej płatności:

* wynagrodzenie premiowe za działania marketingowe (pkt 1.1.2 stanu faktycznego, które to płatności dokonywane są przez C. w zamian za konkretne działania marketingowe podejmowane przez Odbiorców, polegające w szczególności na świadczeniu przez Partnerów różnorodnych usług reklamowych (dystrybucja materiałów promocyjnych C., umieszczanie produktów C. w materiałach reklamowych Odbiorcy, eksponowanie produktów C. w określony sposób) i marketingowych, realizacji innych przedsięwzięć wspierających sprzedaż detaliczną towarów nabywanych od Spółki oraz zagwarantowaniu udziału produktów Spółkiw organizowanych przez Odbiorcę akcjach promocyjnych;

* premie Iogistyczne (pkt 1.1.3 stanu faktycznego), w przypadku których świadczenie Odbiorcy (za które otrzymuje on ekwiwalent pieniężny) polega na efektywnej organizacji łańcucha dystrybucji towarów nabywanych od Spółki, w szczególności poprzez organizację centralnego magazynu lub transportu i dystrybucji towarów do placówek handlu detalicznego. Korzyścią dla C. z tego tytułu jest zmniejszenie kosztów logistycznych związanych z dostawą produktów Spółki do Odbiorców oraz częściowe przeniesienie ciężaru i odpowiedzialności w procesie dystrybucji na Partnerów;

* prowizja za pośrednictwo (pkt 1.1. 4 stanu faktycznego), wypłacana jest Odbiorcy w zamian za koordynowanie działań sklepów prowadzących dystrybucję produktów oferowanych przez C. Korzyścią C. z tytułu tej usługi jest możliwość sprzedaży produktów w większej liczbie podmiotów przy jednoczesnym ograniczeniu obciążenia Spółki wynikającego z konieczności kontaktowania się z wieloma podmiotami.

* wynagrodzenie za składanie zamówień drogą elektroniczną (pkt 1.1. 5 stanu faktycznego) wypłacane jest Odbiorcy w zamian za składanie zamówień drogą elektroniczną. Korzyścią dla C. jest ułatwienie dalszego operowania danymi dotyczącymi zamówień.

Podsumowując, zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że wynagrodzenie wypłacane przez nią Odbiorcom towarów wskazane w pkt 1.1. 1-5 stanu faktycznego, stanowi w każdym przypadku ekwiwalent określonego świadczenia ze strony Odbiorców dokonywanego na rzecz Spółki. Tym samym, płatności te należy dla celów VAT traktować jako wynagrodzenie należne Odbiorcom z tytułu wykonywania przez nich określonych usług na rzecz C., podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę konkluzje przedstawione w powyższej części wniosku, nie ulega wątpliwości, że w zamian za premie pieniężne, wskazane w pkt 1.1. 1-5 stanu faktycznego, Odbiorcy świadczą na rzecz Spółki usługi, które powinny być udokumentowane fakturami VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Zatem przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Ponadto z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy wynika, iż każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tego rodzaju bonusów pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. zakupów określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób - wówczas wypłacane premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie i nie zawsze polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania

Zterytorium kraju działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji produktów kosmetycznych. Na podstawie stosownych porozumień i ustaleń handlowych Spółka jest zobowiązana do wypłaty Odbiorcom określonych kwot pieniężnych (premie pieniężne, bonusy wynagrodzenia za dokonywane przez Odbiorców czynności) po ziszczeniu się określonych warunków, wskutek wystąpienia określonych zdarzeń lub w zamian za określone zachowania Odbiorcy. W ramach współpracy handlowo - dystrybucyjnej Spółka dokonuje na rzecz Odbiorców następujących płatności:

* premia od obrotów - z tytułu zrealizowania przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok kalendarzowy) określonego poziomu obrotów wszystkimi lub określonymi towarami Spółki,

* wynagrodzenie za działania marketingowe - za przeprowadzenie przez Odbiorców określonych działań promocyjnych i reklamowych, których przedmiotem są produkty oferowane przez Spółkę, wysokość wynagrodzeń wypłacanych w tego tytułu uzależniona jest od wielkości obrotów towarami Spółki zrealizowanych przez Odbiorców w przyjętym okresie rozliczeniowym,

* premia logistyczna - wypłacana Odbiorcom za możliwość dostarczania przez Spółkę produktów nie bezpośrednio do poszczególnych placówek handlu detalicznego lecz do jednego magazyny centralnego i organizację przez Odbiorców dalszej dystrybucji towarów. Wielkość udzielanej gratyfikacji uzależniona jest od wartości obrotów towarami Spółki dokonywanych przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym,

* prowizja za pośrednictwo - wypłacana Odbiorcom z tytułu pośredniczenia w koordynacji działań sieci sklepów rozprowadzających produkty Spółki, korzyścią Spółki jest możliwość sprzedaży produktów większej liczbie podmiotów przy ograniczeniu obciążenia Spółki wynikającego z konieczności kontaktowania się z wieloma podmiotami,

* wynagrodzenie za składanie zamówień drogą elektroniczną, korzyścią dla Spółki jest ułatwienie dalszego operowania danymi dotyczącymi zamówień.

pośredniczenia w koordynacji działań sieci sklepów rozprowadzających produkty Spółki, korzyścią Spółki jest możliwość sprzedaży produktów większej liczbie podmiotów przy ograniczeniu obciążenia Spółki wynikającego z konieczności kontaktowania się z wieloma podmiotami,

* wynagrodzenie za składanie zamówień drogą elektroniczną, korzyścią dla Spółki jest ułatwienie dalszego operowania danymi dotyczącymi zamówień.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pomiędzy Spółką a siecią Odbiorców towarów istnieją uzgodnienia, na podstawie których w przypadku przekroczenia przez Odbiorców określonego limitu zakupów od Wnioskodawcy, bądź za określone zachowanie Odbiorcy, jest on zobowiązany do wypłaty określonej premii pieniężnej. Wypłacana w ten sposób premia nie jest związana z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od konkretnego zachowania nabywców. Wypłacana premia stanowi rodzaj wynagrodzenia dla Odbiorców za świadczone na rzecz Spółki usługi. Zatem, pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej 22%.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, otrzymanie przez Odbiorców premii pieniężnej powinno zostać udokumentowane fakturą VAT spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl