IPPP1/443-1308/10-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1308/10-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik świadczy usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla osób fizycznych będących sportowcami zawodowymi lub amatorami. Usługi świadczone są na terenach otwartych, często z wykorzystaniem obiektów sportowych na start i metę zawodów. Każdy uczestnik chcący skorzystać z usług podatnika, aby wziąć udział w imprezie zobowiązany jest do uiszczenia opłaty. W jej ramach organizator zapewnia uczestnikom wyznaczenie trasy, oznakowanie jej, zabezpieczenie techniczno-medyczne, punkty żywieniowe, pomiar czasu, klasyfikację itp.

Dotychczas Podatnik klasyfikował świadczone usługi i w związku z tym pobierane wpłaty według klasyfikacji z 2004 r. jako PKWiU 92.62, tj. Usługi związane ze sportem pozostałe, opodatkowane stawką VAT 22%.

W ostatnim czasie Podatnik spotkał się jednak wielokrotnie z odmienną klasyfikacją. Interpretacje pochodzące z urzędów skarbowych województw małopolskiego, dolnośląskiego wskazują, iż podejście Wnioskodawcy oraz podejście jego konkurentów było błędne i traktują pobierane opłaty za zorganizowanie i przeprowadzenie imprezy sportowej jako "wstęp na imprezy sportowe" wykazany w pozycji 159 Załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowując je stawką 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawkę VAT powinien zastosować Wnioskodawca do pobieranych od uczestników opłat biorąc pod uwagę fakt, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi klasyfikowane są do PKWiU 92.62 i opodatkowane 22% stawką, a Załącznik nr 3 w poz. 159 do ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż "wstęp na imprezy sportowe" bez względu na symbol PKWiU opodatkowany jest 7% stawką.

2.

Jeśli zdaniem Izby Skarbowej Wnioskodawca powinien przypisać pobierane opłaty do poz. 159 załącznika nr 3 do ustawy, czyli do "Wstępu na imprezy sportowe", jaki numer PKWiU powinien znaleźć się na fakturach VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Stawka VAT dotycząca pobieranych opłat od uczestników imprezy sportowej powinna wynosić 7%, zgodnie z pozycją 159 Załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, biorąc poduwagę fakt, iż wspomniany załącznik wskazuje opodatkowanie 7% stawką VAT "Wstępu na imprezy sportowe" bez względu na symbol PKWiU wykonywanych przez usługodawcę usług.

Ad. 2)

W fakturach VAT Wnioskodawca powinien umieszczać symbol PKWiU 92.62 z dopiskiem poz. 159 Zał. nr 3 do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy (obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Identyfikacja towarów i usług dla potrzeb stosowania stawek i zwolnień podatkowych następuje poprzez odwołanie się do klasyfikacji statystycznej. Zgodnie z brzmieniem § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) - do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W ww. klasyfikacji pod symbolem 92.62 mieszczą się "Usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, art. 41 ust. 2 ustawy stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, w poz. 159 wymieniony został "Wstęp na imprezy sportowe".

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik świadczy usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla osób fizycznych będących sportowcami zawodowymi lub amatorami. Każdy uczestnik chcący skorzystać z usług podatnika, aby wziąć udział w imprezie zobowiązany jest do uiszczenia opłaty. W jej ramach organizator zapewnia uczestnikom wyznaczenie trasy, oznakowanie jej, zabezpieczenie techniczno-medyczne, punkty żywieniowe, pomiar czasu, klasyfikację itp. Wnioskodawca dotychczas klasyfikował świadczone usługi i w związku z tym pobierał wpłaty według klasyfikacji z 2004 r. jako PKWiU 92.62, tj. Usługi związane ze sportem pozostałe, opodatkowane stawką VAT 22%. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy pobieranych opłat za zorganizowanie i przeprowadzenie imprezy sportowej nie powinien traktować jako "Wstęp na imprezy sportowe" wykazany w pozycji 159 Załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług opodatkować je stawką 7%.

Należy zwrócić uwagę, iż istnieje różnica pomiędzy pojęciem opłaty pobieranej od uczestników imprezy sportowej a pojęciem wstęp na imprezę sportową. Opłata pobierana od uczestników imprezy sportowej - sportowców chcących skorzystać z usług świadczonych przez Stronę polegających na zorganizowaniu i przeprowadzeniu imprezy sportowej jest związana z organizowaniem tej imprezy - pokrywa koszty związane z wyznaczeniem trasy, oznakowaniem jej, zabezpieczeniem techniczno-medycznym, punktów żywieniowych, pomiaru czasu, klasyfikacji. Natomiast wstęp na imprezę sportową jest związany z możliwością uczestniczenia w imprezie sportowej poprzez jej oglądanie - opłatą wnoszoną przez widza (kibica).

W związku z powyższym opłat za uczestnictwo w imprezie sportowej wnoszonych przez zawodników (sportowców) nie można utożsamiać z opłatami za uczestnictwo w imprezie sportowej wnoszonych przez widzów (kibiców).

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż zakres poz. 159 Załącznika nr 3 do ustawy dotyczy przede wszystkim obrotu uzyskanego ze sprzedaży biletów, karnetów, zaproszeń na imprezy sportowe, nie obejmuje on natomiast opłat wnoszonych przez sportowców organizatorowi imprez sportowych. W konsekwencji Wnioskodawca winien opodatkować przedmiotowe opłaty podstawową stawką podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, iż art. 41 ust. 2 w związku z poz. 159 Załącznika nr 3 do ustawy nie znajdzie zastosowania w rozpatrywanej sprawie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 uznać należało za nieprawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, iż w związku z uznaniem stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1, odpowiedź na pytanie oznaczone nr 2 stała się bezprzedmiotowa.

Ponadto poinformować należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązują stawki VAT podwyższone o 1 pkt procentowy (z 22% na 23% i z 7% na 8%) wprowadzone na okres tymczasowy na mocy ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) - art. 19 ust. 5.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl