IPPP1-443-1302/10-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1302/10-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu 23 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) na wezwanie Organu z dnia 10 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 10 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w związku z prowadzoną działalnością polegającą na handlu hurtowym towarami dekoracyjnymi i pokryciami podłogowymi dokonuje sprzedaży na dużą skalę - do kilkudziesięciu faktur miesięcznie dla jednego kontrahenta. Spółka zachęca kontrahentów do nabywania towarów m.in. poprzez nagradzanie ich premiami pieniężnymi - bonusami, których wysokość zależy od wartości/ilości zakupionych towarów, co oznacza, że w razie wzrostu wskaźnika zakupów rośnie wartość wypłacanej premii w danym okresie rozliczeniowym.

Z umów wynika, iż premia pieniężna uzależniona jest od określonego zachowania się kontrahentów wobec Spółki. Zachowanie to stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Spółki. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahenci otrzymują bonus w postaci premii pieniężnej. Jednocześnie wnioskodawca dokonując zakupów towarów lub usług otrzymuje na analogicznych zasadach bonusy od swoich dostawców.

W uzupełnieniu wniosku wniesionym w dniu 20 stycznia 2011 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż przyznawane premie dotyczą całego asortymentu, jaki znajduje się obecnie w obrocie pomiędzy konkretnymi kontrahentami oraz konkretnego okresu rozliczeniowego tj. mogą to być rozliczenia: miesięczne, kwartalne bądź roczne. Warunki otrzymywania premii ustalane są indywidualnie pomiędzy kontrahentami i uzależnione są od określonego zachowania się kontrahentów wobec Spółki tj. osiągnięcia określonej wartości/ilości zakupionych towarów. Bonus taki ma na celu zachęcenie kontrahenta do zwiększenia zakupów, a więc do określonego zachowania, które w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi świadczenie usługi. Oznacza to, że w razie wzrostu wskaźnika zakupów rośnie wartość wypłacanej premii w danym okresie rozliczeniowym. Po zakończeniu umówionego okresu sporządzane są zestawienia obrotów (suma wystawionych faktur sprzedaży w danym okresie) uzgadniane przez obie strony i na ich podstawie dokonywane są rozliczenia premii.

Jako że bonus ten nie jest powiązany z żadną konkretną dostawą, nie może być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku ze specyfiką działalności, polegającą na handlu hurtowym towarami dekoracyjnymi i pokryciami podłogowymi, sprzedaż dokonywana jest na dużą skalę - do kilkudziesięciu faktur miesięcznie dla jednego kontrahenta, nie ma zatem możliwości powiązania premii pieniężnej z konkretnymi dostawami towarów. Ponadto asortyment, który jest przedmiotem obrotów to kilkaset pozycji towarowych co dodatkowo uniemożliwia przypisanie poszczególnych kwot premii do konkretnych dostaw.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy czynność polegająca na wypłacie premii podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Jak powinien być udokumentowany fakt wydania kontrahentowi przez Spółkę premii pieniężnej.

Zdaniem wnioskodawcy, czynność podlegająca na wypłacie premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, dlatego też fakt powinien być potwierdzony fakturą VAT. Aktualnie premie pieniężne są rozliczane na podstawie wystawianych przez Spółkę na rzecz Dostawców faktur VAT, w których Spółka nalicza podatek VAT według stawki 22%. Były one bowiem traktowane jako wynagrodzenie za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. (nr PPS-812-1222/2004/AP/4026) w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Zatem przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz podmiotu, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. Ponadto z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy wynika, iż odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu od towarów i usług. Aby świadczenie usług uznać za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, korzyść na świadczącego usługę, co właśnie stanowi wypłacana premia pieniężna.

Bonus zachęca kontrahenta do zwiększenia zakupów a więc do określonego zachowania, które w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usługi. Ponieważ bonus ten nie jest powiązany z żadną konkretną dostawą, dlatego też nie może być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle powyższego Wnioskodawca uważa, że bonus ten stanowi wynagrodzenie za świadczenie usługi, które podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych i zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług powinien być udokumentowany fakturą VAT. Wnioskodawca uważa, że przyjęty przez strony umowy sposób rozliczenia bonusu w formie faktury VAT wystawionej przez kontrahenta otrzymującego bonus jest prawidłowy. Wypłata bonusu rocznego jest uwarunkowana osiągnięciem określonych progów obrotu, tworzy się więc relacja zobowiązaniowa, która na gruncie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Słuszność poglądu Wnioskodawcy wydaje się potwierdzać interpretacja indywidualna IPPP1-443-69/08-2/AK Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 marca 2008 r. w zakresie podatku od towarów i usług dot. opodatkowania premii pieniężnej i sposobu dokumentowania jej wydania. Wnioskodawca uważa, że ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach otrzymywanych od kontrahenta zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zarówno w przypadku bonusu miesięcznego jak i rocznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.). Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością polegającą na handlu hurtowym towarami dekoracyjnymi i pokryciami podłogowymi zachęca kontrahentów do nabywania towarów m.in. poprzez nagradzanie ich premiami pieniężnymi - bonusami. Wysokość premii zależy od wartości/ilości zakupionych towarów. Przyznawane premie dotyczą całego asortymentu jaki znajduje się w obrocie pomiędzy kontrahentami oraz konkretnego okresu rozliczeniowego: mogą to być rozliczenia miesięczne, kwartalne lub roczne.

Wraz ze wzrostem wskaźnika zakupów rośnie wartość wypłacanej premii w danym okresie rozliczeniowym. Po zakończeniu umówionego okresu sporządzane są zestawienia obrotów (suma wystawionych faktur sprzedaży w danym okresie) i na ich podstawie dokonywane są rozliczenia premii.

Jednocześnie Wnioskodawca, dokonując zakupów towarów lub usług, otrzymuje na analogicznych zasadach bonusy od swoich dostawców.

Na podstawie powyższych przepisów oraz okoliczności przedstawionych we wniosku należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów w odpowiedniej wielkości w danym czasie nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym, a sprzedającym nie dojdzie do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia nabywcy na rzecz zbywającego towary, nabywcy nie będą podejmować żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści. Pomiędzy Spółką a nabywcą produktów prowadzona będzie jedynie normalna wymiana handlowa. Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie, które zostaną wypłacone za wykonanie określonej ilości sprzedaży, stanowiły będą wynagrodzenie za realizowane usługi. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą i wypłacona w takim przypadku gratyfikacja w postaci premii pieniężnej jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przyznawane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie będą stanowić zapłaty za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, a otrzymanie takich płatności nie będzie rodziło obowiązku wystawiania faktur VAT przez Odbiorców.

Opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw w danym okresie rozliczeniowym, udokumentowanych poszczególnymi fakturami VAT, zmniejszający podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy. Wypłacona przez Wnioskodawcę premia za osiągnięcie określonego pułapu obrotów z konkretnym kontrahentem w konsekwencji dotyczy konkretnych transakcji, które stanowiły podstawę do wyliczenia wysokości obrotów z nabywcą, uprawniających do uzyskania premii. W rezultacie, premia taka obniża wartość nabytego wcześniej przez nabywcę towaru. Rzeczywista wartość transakcji zawartych przez nabywcę jest zatem niższa o kwotę wypłaconej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej. Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż premia nie będzie związana z konkretną dostawą towarów. Wnioskodawca sam wskazał, iż premia będzie wynikiem wszystkich dostaw dokonanych przez spółkę w okresie rozliczeniowym na rzecz danego kontrahenta. A zatem obrót uprawniający kontrahenta do uzyskania premii ustalany jest na podstawie konkretnych faktur, jakie Wnioskodawca wystawia na rzecz kontrahenta dokumentując dokonane dostawy towarów odbywające się w określonym przedziale czasowym. Aby ustalić wysokość należnej kontrahentowi premii, zsumowane muszą być poszczególne dostawy (jak wskazał Wnioskodawca z faktur sprzedaży VAT w danym okresie), na podstawie których dokonywane jest obliczanie premii, stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw.

W związku z powyższym Wnioskodawca, jako wypłacający premię, zobowiązany jest, na podstawie § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., wystawić fakturę korygującą, uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych wypłacanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych w sytuacji przedstawionej we wniosku. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania premii pieniężnych przez dostawcę Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga również kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT otrzymywanych od kontrahenta, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl