IPPP1/443-1300/09-2/IG - Brak możliwości stosowania stawki 7% podatku VAT w sytuacji nabywania przez gminę sprzętu dla ochotniczych straży pożarnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1300/09-2/IG Brak możliwości stosowania stawki 7% podatku VAT w sytuacji nabywania przez gminę sprzętu dla ochotniczych straży pożarnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 10 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7 % do dostaw na terenie kraju towarów wymienionych w pozycji 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, kupowanych przez Gminę dla ochotniczych straży pożarnych, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7 % do dostaw na terenie kraju towarów wymienionych w pozycji 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, kupowanych przez Gminę dla ochotniczych straży pożarnych, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w partnerstwie z Gminą K,, złożyła w MJ w ramach priorytetu IV: Środowisko, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie 4.4: Ochrona przyrody, zagrożenia, systemy monitoringu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "Zapewnienie bezpieczeństwa w czasie klęsk żywiołowych i miejscowych zagrożeń na terenie gmin...". Wniosek uzyskał dofinansowanie. Przedmiotem projektu jest zapewnienie bezpieczeństwa w czasie klęsk żywiołowych i miejscowych zagrożeń m.in. przez zakup trzech samochodów ratowniczo - gaśniczych; dla Gminy C. - 2 samochody, dla Gminy K. - 1 samochód, z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. Zamówione samochody, z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. Zamówione samochody zgodnie z umowami partnerskimi zawartymi z jednostkami Ochotniczej Straży Pożarnej w C., R. i K., zostaną przekazane tym jednostkom protokołami zdawczo - odbiorczymi. Zgodnie z wymogami projektu w terminie 5 lat od jego finansowej realizacji, charakter własności zakupionych samochodów nie ulegnie zmianie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 41 ust. 2 i 10 ustawy o podatku od towarów i usług należy zastosować stawkę 7 % do dostaw na terenie kraju towarów wymienionych w pozycji 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, kupowanych przez Gminę dla ochotniczych straży pożarnych, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku VAT wynosi 22 % z zastrzeżeniem m.in. ust. 2-12c. Stosownie do art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 tej ustawy dla dostaw na terenie kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, stawka podatku stanowi 7 %. W konkretnym przypadku objętym wnioskiem będzie miała miejsce dostawa samochodów ratowniczo-pożarniczych wymienionych w poz. 129 pkt 1 załącznika nr 3 do ustawy. Zakupione przez gminę samochody będą przekazane dla jednostek ochotniczych straży pożarnych z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wobec spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w ww. przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, dla dostawy tych samochodów stawka podatku wynosi 7 %. Na uzasadnienie ww. stanowiska wnioskodawca ponadto wskazuje na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 9 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Gl 568/07 (LEX nr 259625). W tezie nr 2 WSA orzekł, iż nie można zaakceptować stanowiska, że skoro gmina nie została wymieniona w art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.), to dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy podatkowej na cele ochrony przeciwpożarowej, gdy nabywczą jest gmina podlega opodatkowaniu według stawki 22 %. W uzasadnieniu ww. wyroku WSA wskazał na przepisy art. 29 i 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej stanowiącej, że koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetów jednostek samorządu terytorialnego a koszty wyposażenia utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina. Są to ustawowe obligatoryjne nakazy finansowania jednostek ochrony przeciwpożarowej i powinny być uwzględnione przy wykładni przepisu art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 do tej ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7 % dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7 % stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7 % uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

1a)

jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2.

zakładowa straż pożarna,

3.

zakładowa służba ratownicza,

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

4a)

powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza,

6.

ochotnicza straż pożarna,

7.

związek ochotniczych straży pożarnych,

8.

inne jednostki ratownicze.

Z powyższego wynika, że jednostki samorządu terytorialnego (Gminy) nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli zatem nabywcą będzie Gmina to stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22 % (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT) bez względu na cel w jakim podmiot zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tj. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7 %, pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym w fakturze dokumentującej ich zakup.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Gmina dokona zakupu dwóch samochodów ratowniczo-gaśniczych z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowe Ochotniczej Straży Pożarnej.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług uznać należy, że jeżeli nabywcą specjalistycznego wyposażenia dla jednostek straży pożarnej będzie Gmina, stawką podatku właściwą dla tej dostawy będzie - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - stawka w wysokości 22 %, bez względu na cel tego zakupu.

Zastosowanie stawki 7 % jest możliwe w przypadku nabycia tego wyposażenia bezpośrednio przez jednostkę straży pożarnej pod warunkiem, że będzie ono służyć ochronie przeciwpożarowej. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym w fakturze dokumentującej jego zakup.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, że nabycie sprzętu przez Gminę może być opodatkowany stawką 7 %, pod warunkiem, że sprzęt trafia do jednostki ochrony przeciwpożarowej i towary przeznaczone są na cele tej ochrony, na co wskazuje wspomniany artykuł, należy uznać za nieprawidłowe.

Ustosunkowując się natomiast do powołanego we wniosku wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach stwierdzić należy - uznając rolę i znaczenie orzecznictwa sądowego w zakresie wskazywania kierunków wykładni przepisów materialnego prawa podatkowego - iż każdorazowo orzeczenie sądu jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa, którymi na terytorium RP są - zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) - Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. W związku z tym z uwagi na obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, powyższy wyrok nie znajduje w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl