IPPP1-443-1297/09-2/PR - Opodatkowanie podatkiem VAT importu samolotu oraz usług wynajmu, wydzierżawienia lub oddania w leasing operacyjny samolotu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1297/09-2/PR Opodatkowanie podatkiem VAT importu samolotu oraz usług wynajmu, wydzierżawienia lub oddania w leasing operacyjny samolotu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania, zastosowania preferencyjnej stawki 0 % dla importu samolotu oraz usług najmu lub leasingu operacyjnego świadczonej przez Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania, zastosowania preferencyjnej stawki 0 % dla importu samolotu oraz usług najmu lub leasingu operacyjnego świadczonej przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka Akcyjna (dalej: "Spółka") jest przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie przewozów krajowych i zagranicznych, działającym na zasadzie operatora w strukturze Grupy. Spółka obsługuje głównie zagraniczne oraz polskie porty regionalne, zapewniając komunikację pomiędzy 20 portami zagranicznymi i krajowymi.

Spółka oferuje również wynajem oraz dzierżawę samolotów, jak również oddaje samoloty do używania w celu realizacji lotów czarterowych. Spółka prowadzi także działalność w zakresie szkolenia członków personelu lotniczego i pokładowego.

Spółka posiada świadectwo kwalifikacyjne wydane przez polski organ nadzoru lotniczego (tj. przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego).

Celem powiększenia floty powietrznej należącej do Spółki, rozważany jest obecnie zakup przez Spółkę kolejnego samolotu (dalej: "Samolot"). Zgodnie ze specyfikacją producenta, masa własna Samolotu, to ponad 21 ton.

Samolot zostanie zakupiony od producenta Samolotu. Po zakupie Samolotu, zostanie on następnie zaimportowany z terytorium Brazylii do Polski. Importerem Samolotu będzie Spółka.

Po dokonaniu zakupu, Samolot zostanie następnie oddany przez Spółkę do używania na rzecz spółki (2). Podstawą przekazania Samolotu do używania na rzecz Spółki (2) będzie umowa najmu, dzierżawy lub też leasingu operacyjnego. Spółka (2) będzie wykorzystywała samolot w swojej działalności przewozowej w przeważającej mierze na liniach zagranicznych, ale również na liniach krajowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy import Samolotu przez Spółkę będzie podlegać opodatkowaniu polskim podatkiem VAT i czy podatnikiem z tego tytułu będzie Spółka.

2.

Czy import Samolotu przez Spółkę będzie opodatkowany podatkiem VAT według stawki 0 %.

3.

Czy usługa najmu, dzierżawy lub leasingu operacyjnego świadczona przez Spółkę na rzecz Spółki (2) będzie opodatkowana podatkiem VAT według stawki 0 %.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Spółki, import Samolotu przez Spółkę będzie podlegać opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, a podatnikiem z tego tytułu będzie Spółka.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: "Ustawa VAT"), opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce podlega, między innymi, import towarów. Jak stanowi art. 2 pkt 7 Ustawy VAT, pod pojęciem importu towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Z uwagi na fakt, iż w wyniku zakupu Samolotu przez Spółkę, Samolot będzie przywożony na terytorium Polski z Brazylii, operacja ta będzie stanowić import towarów w rozumieniu wyżej powołanej definicji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną obniżoną lub zerową stawkę celną.

Biorąc zatem pod uwagę, iż importerem Samolotu będzie Spółka, Spółka będzie również podatnikiem podatku VAT z tytułu dokonywanego importu Samolotu.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, import Samolotu przez Spółkę będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 0 %.

Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 1 pkt 5 Ustawy VAT, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do importu środków transportu lotniczego używanych w lotnictwie cywilnym do wykonywania głównie transportu międzynarodowego o masie własnej przekraczającej 12 ton oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego przywożonego przez ich użytkownika docelowego, posiadającego świadectwo kwalifikacyjne wydane przez polski organ nadzoru lotniczego.

W opinii Spółki, import Samolotu przez Spółkę spełnia wyżej wskazane warunki dla zastosowania do tej transakcji stawki podatku VAT w wysokości 0 %. Masa własna Samolotu przekracza znacząco 12 ton (wynosi ponad 21 ton) i będzie on wykorzystywany głównie do wykonywania transportu międzynarodowego (aczkolwiek może on być również wykorzystywany w transporcie krajowym). Spółka posiada także świadectwo kwalifikacyjne wydane przez polski organ nadzoru lotniczego (tj. przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego).

Z perspektywy wyżej wskazanego warunku dotyczącego sposobu wykorzystywania środków transportu lotniczego należy również wskazać, iż sposób jego sformułowania w art. 83 ust. 1 pkt 5 Ustawy VAT nie jest do końca zgodny z Dyrektywą 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: "Dyrektywa VAT"). Jak bowiem wynika z art. 148 lit. e) i f) Dyrektywy VAT, warunkiem preferencyjnego traktowania dostawy lub też wynajmu statków powietrznym jest nie tyle używanie konkretnych samolotów głównie w transporcie międzynarodowym, lecz status nabywcy takich samolotów, który powinien zajmować się głównie odpłatnym przewozem na trasach międzynarodowych. Dyrektywa VAT kładzie zatem większy nacisk nie na sposób wykorzystania konkretnego samolotu, lecz na status jego nabywcy, który powinien być przewoźnikiem wykonującym przede wszystkim transport międzynarodowy.

Niezależnie jednak od powyższego, w przypadku importu Samolotu przez Spółkę, opisane wyżej warunki dla opodatkowania tego importu stawką VAT 0 % zostaną zdaniem Spółki, spełnione.

Należy przy tym stwierdzić, iż sam fakt późniejszego oddania Samolotu przez Spółkę w najem, dzierżawę lub leasing operacyjny do Spółki (2) nie będzie, zdaniem Spółki, wpływał na możliwość zastosowania stawki VAT 0 % do opodatkowania importu Samolotu przez Spółkę. Zdaniem Spółki, pomimo oddania Samolotu do używania na rzecz Spółki docelowym użytkownikiem Samolotu, w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 5 Ustawy VAT, będzie w dalszym ciągu Spółka będzie bowiem użytkował Samolot w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, co będzie dokonywane poprzez odpłatne udostępnienie Samolotu do używania na rzecz Spółki (3). Typowa działalność prowadzona przez Spółkę, jak i przez innych podobnych operatorów, polega nie tylko na wykorzystywaniu samolotów do wykonywania własnych przewozów, ale również na czarterowaniu, wynajmowaniu, wydzierżawianiu czy też oddawaniu w leasing operacyjny samolotów. Z tych zatem względów należy stwierdzić, iż spełnione zostaną wszystkie warunki do opodatkowania importu Samolotu przez Spółkę według stawki VAT w wysokości 0 %.

Ad. 3

Zdaniem Spółki, usługa wynajmu, wydzierżawienia lub też oddania w leasing operacyjny Samolotu świadczona przez Spółkę na rzecz Spółki (2) po zakupie Samolotu, będzie opodatkowana podatkiem VAT według stawki 0 %.

Jak stanowi art. 83 ust. 1 pkt 13 Ustawy VAT, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru środków transportu lotniczego oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych środków wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym.

Samolot oddany w najem lub też wydzierżawiony albo oddany w leasing operacyjny przez Spółkę do Spółki (2) wykorzystywany będzie głównie w transporcie międzynarodowym (choć nie jest również wykluczone jego wykorzystywanie w określonym zakresie w transporcie krajowym). Dlatego też, w opinii Spółki, usługa świadczona w przedmiotowym zakresie przez Spółkę na rzecz Spółki (2) będzie opodatkowana podatkiem VAT według stawki 0 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl