IPPP1-443-1296/10-2/AS - Możliwość zwolnienia z VAT działalności w zakresie kształcenia stacjonarnego, kształcenia ustawicznego oraz przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1296/10-2/AS Możliwość zwolnienia z VAT działalności w zakresie kształcenia stacjonarnego, kształcenia ustawicznego oraz przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2010 r. (data wpływu 22 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług odnośnie działalności Szkoły w zakresie w zakresie:

* kształcenia stacjonarnego, ustawicznego, przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej, przychodów z tytułu opłat za przystąpienie do egzaminów rekrutacyjnych, nauczania języków obcych oraz przeprowadzania. Postępowania... - jest prawidłowe,

* odpłatnego zakwaterowania słuchaczy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla działalności edukacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest państwową jednostką administracyjną która prowadzi działalność na podstawie ustawy zgodnie z którą Szkoła ta ma osobowość prawną, a do mienia i finansów tej Szkoły stosuje się przepisy dotyczące państwowych szkół wyższych. Szkoła działa również na podstawie Statutu stanowiącego załącznik do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów. Zgodnie z art. 1 powołanej powyżej ustawy, zwanej dalej ustawą, zadaniem Wnioskodawcy jest kształcenie i przygotowywanie do służby publicznej urzędników służby cywilnej oraz kadr wyższych urzędników administracji Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca, jest związana z systemem administracji Państwa. Szkoła jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 3 ust. 1 Statutu, do zakresu działania Szkoły należy w szczególności:

1.

kształcenie kandydatów na stanowiska wyższych urzędników administracji publicznej,

2.

opracowywanie programów oraz organizowanie szkoleń dla administracji publicznej, w szczególności przewidzianych dla służby cywilnej,

3.

współpraca z administracją publiczną ze szkołami wyższymi oraz innymi instytucjami, a także organizacjami krajowymi i zagranicznymi.

Szkoła swoją misję realizuje przez kształcenie stacjonarne oraz ustawiczne.

Proces kształcenia stacjonarnego w K. trwa 18 miesięcy. Zajęcia odbywają się pięć dni w tygodniu, słuchacze odbywają staże w polskiej i zagranicznej administracji. W trakcie całego kształcenia w K. słuchacze otrzymują stypendia, które opodatkowane są podatkiem dochodowym, od stypendium odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne. Absolwenci K. mają obowiązek przepracowania w administracji publicznej pięciu lat pod rygorem zwrotu kosztów kształcenia. Szkoła posiada budynek przystosowany do celów mieszkaniowych słuchaczy K.

Kształcenie ustawiczne jest ważną częścią misji Szkoły. Szkolenia oferowane przez K. mają na celu podnoszenie kwalifikacji osób pracujących w strukturach administracji.

Od 2007 r. Szkoła realizuje zadanie polegające na przeprowadzaniu postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej. Prowadzi takie postępowanie dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie i pobiera z tego tytułu opłatę, która zgodnie z art. 45 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej stanowi przychód Szkoły (ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej Dz. U. Nr 227 poz. 1505). Z przychodów uzyskiwanych z tych opłat jest finansowana działalność statutowa dotychczas prowadzona przez Szkołę, ale w pierwszej kolejności pokrywane są koszty związane z przeprowadzaniem wyżej wspomnianych postępowań kwalifikacyjnych.

Z przychodów uzyskiwanych z opłat za szkolenia jest finansowana działalność statutowa prowadzona przez Szkołę, ale w pierwszej kolejności pokrywane są koszty związane z przeprowadzaniem wyżej wspomnianych szkoleń.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opisana powyżej działalność Szkoły z w zakresie:

* kształcenia stacjonarnego,

* kształcenia ustawicznego,

* przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej,

korzysta z ustawowego zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 29 lit. a) i c ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2010 r., Nr 226, poz. 1476).

2.

Czy przychody z tytułu opłat za przystąpienie do egzaminów rekrutacyjnych w ramach kształcenia stacjonarnego w K. oraz inne świadczenia świadczone odpłatnie przez Szkołę na rzecz słuchaczy korzystają z ustawowego zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 29 lit. a) i c ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2010 r. Nr 226, poz. 1476).

3.

Czy opisana powyżej działalność Szkoły z w zakresie:

* kształcenia osób pracujących w strukturach administracji polegającego na nauczaniu języków obcych,

* przeprowadzania. Postępowania..., zakończonego wydaniem certyfikatu - egzamin językowy potwierdzający znajomość języka na określonym poziomie,

korzysta z ustawowego zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 28 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2010 r., Nr 226, poz. 1476).

4.

Czy opisana powyżej działalność Szkoły w zakresie odpłatnego zakwaterowania słuchaczy Szkoły korzysta z ustawowego zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 30 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2010 r. Nr 226. poz. 1476).

Zdaniem Wnioskodawcy działalność Szkoły w zakresie:

* kształcenia stacjonarnego, kształcenia ustawicznego oraz przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej korzysta z ustawowego zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 29 lit. a) i c ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2010 r., Nr 226, poz. 1476).

* przychodów z tytułu opłat za przystąpienie do egzaminów rekrutacyjnych w ramach kształcenia stacjonarnego w K. oraz inne świadczenia odpłatne Szkoły na rzecz jej słuchaczy korzystają z ustawowego zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 29 lit. a) i c ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2010 r. Nr 226, poz. 1476).

* kształcenia osób pracujących w strukturach administracji polegającego na nauczaniu języków obcych, przeprowadzania. Postępowania..., zakończonego wydaniem certyfikatu - egzamin językowy potwierdzający znajomość języka na określonym poziomie, korzysta z ustawowego zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 28 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2010 r., Nr 226, poz. 1476).

* odpłatnego zakwaterowania słuchaczy Szkoły korzysta z ustawowego zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 30 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2010 r., Nr 226, poz. 1476).

Jest to zgodne z intencją Dyrektywy 2006/112 art. 132 ust. 1 lit. i) z zastrzeżeniem art. 134.

W przekonaniu Wnioskodawcy opisana wyżej działalność Szkoły, jej przychody oraz wydatki ponoszone przez Szkołę są związane z działalnością statutową która polega na kształceniu i przygotowywaniu do służby publicznej urzędników służby cywilnej oraz kadr wyższych urzędników administracji Rzeczypospolitej Polskiej (art. 1 ustawy o K.). Działalność Szkoły została w tym zakresie doprecyzowana w Statucie, gdzie w § 2 postanowiono, że Szkoła służy Rzeczypospolitej Polskiej, przygotowując kadry dla służby publicznej, neutralne politycznie, kompetentne i odpowiedzialne za powierzone im sprawy. Misję swoją Szkoła realizuje kształcąc zarówno w trybie stacjonarnym jak i ustawicznym. Zadanie Szkoły, (uregulowane ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej Dz. U. Nr 227 poz. 1505), które polega na przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej jest związane z działalnością szkoleniową czy też oświatową, której końcowym etapem jest weryfikacja wiedzy, umiejętności oraz predyspozycji danej osoby do pracy w administracji publicznej na zasadach określonych w stosownych ustawach. Jest to zadanie statutowe Szkoły.

W podobny sposób wypowiedział się NSA w Poznaniu w swoim wyroku z dnia 13 czerwca 2002 r. (I SA/Po 3219/00, LEX nr 77883), w którym stwierdził, że egzamin jest sprawdzianem wiedzy oraz umiejętności (...) i stanowi etap kończący proces szkolenia. Jest to niezbędny etap działalności oświatowej, mającej na celu przygotowanie i uzyskanie określonych prawem uprawnień. Należy przy tym dodać, że Główny Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 6 października 2006 r. zakwalifikował czynności objęte niniejszym wnioskiem według następujących kodów PKWiU 80.42.10-00, 80.42.10-20, co potwierdza stanowisko prezentowane powyżej. Zostało ono potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2007 r. IP-PB3-423-315/07-3/AG który uznał za prawidłowe stanowisko Szkoły twierdzącej że zadanie polegające na przeprowadzaniu postępowania kwalifikacyjnego zalicza się do jej zadań statutowych, związanych z działalnością szkoleniową czy też oświatową, której końcowym etapem jest weryfikacja wiedzy, umiejętności oraz predyspozycji danej osoby do pracy w administracji publicznej na zasadach określonych w stosownych ustawach. Szkoła realizując swoje zadania ustawowe polegające na kształceniu pracowników administracji publicznej pobierając opłaty za swoje usługi. Wysokość tych opłat opiera się na kalkulacjach mających na celu pokrycie wszystkich kosztów związanych z organizacją i przeprowadzeniem usługi - szkolenia. K. nie ma na celu realizacji zysku z tej działalności Ewentualny dochód przeznaczany jest na cele statutowe.

Opłaty za udział w postępowaniu kwalifikacyjnym w służbie cywilnej określone są ustawowo. Z przychodów uzyskiwanych z tych opłat jest finansowana działalność statutowa dotychczas prowadzona przez Szkołę, ale w pierwszej kolejności pokrywane są koszty związane z przeprowadzaniem wyżej wspomnianych postępowań kwalifikacyjnych.

Proces kształcenia stacjonarnego w K. trwa 18 miesięcy. Zajęcia odbywają się pięć dni w tygodniu, słuchacze odbywają staże w polskiej i zagranicznej administracji. W trakcie całego kształcenia w K. słuchacze otrzymują stypendia, które opodatkowane są podatkiem dochodowym, od stypendium odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne. Absolwenci K. mają obowiązek przepracowania w administracji publicznej pięciu lat pod rygorem zwrotu kosztów kształcenia.

Szkoła posiada budynek, który został odpowiednio przystosowany do tego, by zaspokajać potrzeby słuchaczy w zakresie zakwaterowania i w ten sposób realizować zasadę równego dostępu do edukacji. Kalkulacja opłat za zakwaterowanie oparta jest na założeniu, że słuchacz ponosi jedynie część kosztów związanych z utrzymaniem 1 miejsca noclegowego, nigdy 100%. Pozostałe odpłatne świadczenia na rzecz słuchaczy kalkulowane są w taki sposób, by przychód z opłat za te świadczenia zrównoważył koszty.

Zatem w przekonaniu Wnioskodawcy działalność Szkoły w zakresie opisanym powyżej jest w całości zwolnione z VAT z art. 43 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2010 r. Nr 226, poz. 1476).

Mając na względzie powyższe rozważania, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe odnośnie działalności Szkoły w zakresie kształcenia stacjonarnego, ustawicznego, przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej, przychodów z tytułu opłat za przystąpienie do egzaminów rekrutacyjnych, nauczania języków obcych oraz przeprowadzania. Postępowania...,

* nieprawidłowe odnośnie działalności Szkoły w zakresie odpłatnego zakwaterowania słuchaczy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatkowa wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie natomiast do art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

W kwestii zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-30, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy zwalnia się usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

a.

w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty;

b.

w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie;

c.

świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a) i b, pod warunkiem, że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

W świetle powołanych przepisów należy stwierdzić, iż dla oceny, czy określone usługi będą zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 konieczne jest ustalenie w pierwszej kolejności, czy omawiane usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie czy spełniają dodatkowe warunki wynikające z ww. przepisu, tj. czy prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub czy mają uzyskaną akredytację na dany rodzaj szkolenia lub czy są finansowane w wysokości co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Mając powyższe na względzie, w ocenie tut. organu działalność w zakresie kształcenia stacjonarnego i kształcenia ustawicznego oraz przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego prowadzona przez Szkołę wypełnia definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, bowiem służy Rzeczpospolitej Polskiej, przygotowując kadry dla służby publicznej, neutralne politycznie, kompetentne i odpowiedzialne za powierzone im sprawy. Słuchacze Szkoły składają zobowiązanie do podjęcia i wykonywania, przez okres nie krótszy niż pięć lat od daty jej ukończenia, pracy w urzędach administracji na stanowiskach postawionych im do dyspozycji przez Prezesa Rady Ministrów. Działalność Szkoły prowadzona jest w formach i na zasadach przewidzianych w ustawie oraz ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505).

Zgodnie ustawą zadaniem Szkoły jest kształcenie i przygotowanie do służby cywilnej oraz kadr wyższych urzędników RP. Działalność w tym zakresie została doprecyzowana w Statucie.

Zgodnie z § 3 ust. 1 Statutu, do zakresu działania Szkoły należy w szczególności:

1.

kształcenie kandydatów na stanowiska wyższych urzędników administracji publicznej,

2.

opracowywanie programów oraz organizowanie szkoleń dla administracji publicznej, w szczególności przewidzianych dla służby cywilnej,

3.

współpraca z administracją publiczną ze szkołami wyższymi oraz innymi instytucjami, a także organizacjami krajowymi i zagranicznymi.

Z ust. 2 powyższego paragrafu wynika, iż Szkoła może przeprowadzać sprawdzenie poziomu znajomości wybranych języków obcych pracowników administracji publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne.

Zgodnie z § 14 Statutu w Szkole działają:

1.

Komisja Rekrutacyjna, do której należą sprawy określone w § 15,

2.... Komisja Sprawdzająca, do której należą sprawy określone w § 25,

3.

Komisja Programowo-Dydaktyczna, do której należą sprawy określone w § 6 ust. 1 pkt 7, § 30 ust. 5 oraz w § 31 ust. 1 pkt 3.

Z § 25 ust. 1 Statutu wynika, iż przeprowadzenia sprawdzenia znajomości języka obcego, zgodnie z wymaganiami określonymi przez dyrektora, dokonuje. Komisja Sprawdzająca.

W myśl § 20 ust. 1 Statutu Szkoła prowadzi działalność dydaktyczną w formie:

1.

kształcenia słuchaczy, które trwa od 18 do 24 miesięcy,

2.

szkoleń dla członków korpusu służby cywilnej oraz kadr wyższych urzędników administracji.

Program kształcenia jest otwarty, podlega zmianom i uzupełnieniom odpowiednio do potrzeb służby publicznej (§ 20 ust. 2 Statutu). Stosownie do ust. 3 powyższego paragrafu, Szkoła opracowuje programy szkoleniowe dla własnej działalności dydaktycznej oraz może opracowywać programy na potrzeby służby cywilnej i administracji publicznej.

Rodzaje zajęć dydaktycznych - jak wynika z § 21 Statutu - zarówno w toku kształcenia, jak i w działalności szkoleniowej oraz metody prowadzenia (m.in. treningi, konwersatoria, seminaria problemowe, warsztaty, badania terenowe), są dostosowane przede wszystkim do aplikacyjnego charakteru kształcenia i szkoleń.

Z powyższego wynika, iż Szkoła swoją misję realizuje przez kształcenie stacjonarne oraz ustawiczne. W ramach kształcenia ustawicznego Szkoła prowadzi szkolenia i kursy, mające na celu podnoszenie kwalifikacji osób pracujących w strukturach administracji. Podkreślić należy, iż absolwenci K. mają obowiązek przepracowania w administracji publicznej pięciu lat pod rygorem zwrotu kosztów kształcenia.

Zadanie Szkoły polegające na przeprowadzaniu postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej wynika z art. 43 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505), zgodnie z którym Wnioskodawca, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2 prowadzi postępowanie kwalifikacyjne dla pracowników służby cywilnej ubiegającej się o mianowanie. Postępowanie to jest związane z działalnością szkoleniową i oświatową, którego końcowym etapem jest weryfikacja wiedzy, umiejętności oraz predyspozycji danej osoby do pracy w administracji publicznej.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 i ust. 2 ustawy o służbie cywilnej osoba przystępująca do postępowania kwalifikacyjnego wnosi za nie opłatę w wysokości nie wyższej niż 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi przychód Szkoły.

Stosownie do art. 47 ustawy o służbie cywilnej Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej, ustalając:

1.

zakres tematyczny postępowania kwalifikacyjnego,

2.

organizację i sposób prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego oraz szczegółowe zasady przyznawania punktów, o których mowa w art. 43 ust. 5,

3.

minimalne liczby punktów, o których mowa w art. 43 ust. 6,

4.

rodzaje dokumentów potwierdzających spełnianie warunku określonego w art. 40 pkt 4,

5.

wysokość i sposób wnoszenia opłaty, o której mowa w art. 45

- biorąc pod uwagę konieczność sprawdzenia w postępowaniu kwalifikacyjnym wiedzy i umiejętności wymaganych od urzędnika służby cywilnej.

Na podstawie wyżej wskazanego art. 47 wydano Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (Dz. U. Nr 218, poz. 1695).

Zatem odpowiadając na pytanie nr 1, działalność w zakresie kształcenia stacjonarnego, kształcenia ustawicznego oraz przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy.

Odnosząc się do pytania nr 2, przychody z tytułu opłat za przystąpienie do egzaminów rekrutacyjnych w ramach kształcenia stacjonarnego w K. oraz inne świadczenia świadczone odpłatnie przez Szkołę na rzecz słuchaczy, jako usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego również korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy.

Zastosowanie powyższego zwolnienia uzasadnione jest spełnieniem przesłanek wynikających z tego przepisu, bowiem wymienione wyżej świadczenia stanowią usługi kształcenia zawodowego oraz prowadzone są w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W odpowiedzi na pytanie nr 3 należy stwierdzić, iż działalność w zakresie kształcenia osób pracujących w strukturach administracji, polegająca na nauczaniu języków obcych oraz przeprowadzania. Postępowania..., zakończonego wydaniem certyfikatu - egzaminu językowego, potwierdzającego znajomość języka na określonym poziomie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Tym samym w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Z opisu sprawy wynika również, iż Szkoła posiada budynek, który został odpowiednio przystosowany, by zaspokajać potrzeby słuchaczy w zakresie zakwaterowania. W myśl § 33 ust. 2 Statutu słuchacz uprawniony jest do ubiegania się o odpłatne zakwaterowania w hotelu Szkoły.

Odnosząc się do kwestii usługi odpłatnego zakwaterowania słuchaczy w hotelu Szkoły należy podkreślić, iż w myśl cyt. art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a) ustawy zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty.

W związku z faktem, iż ustawa o VAT nie definiuje pojęcia "uczeń", "bursa" i "internat", dlatego też należy posiłkować się definicjami wynikającymi z odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 259, poz. 2572) przez słowo "uczeń" należy rozumieć także słuchaczy i wychowanków.

Bursa w rozumieniu § 46 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 52, poz. 467), zapewnia opiekę i wychowanie uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, w tym uczniom wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy i wychowania, oraz słuchaczom zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów pracowników służb społecznych, w wieku do 24 lat.

Internat natomiast w myśl zasad metodycznej statystyki edukacji jest to placówka opiekuńczo-wychowawcza określonej szkoły przeznaczona dla młodzieży uczącej się poza miejscem stałego zamieszkania.

Z powyższego wynika jednoznacznie, iż budynek - hotel, którym dysponuje Szkoła i zapewnia słuchaczom (uczniom) odpłatne zakwaterowanie nie wypełnia definicji bursy, ani też internatu, zatem nie może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a).

Usługa powyższa nie jest również świadczona na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących domy studenckie, zatem nie może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. b).

W art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c) przewidziano zwolnienie dla usługi zakwaterowania świadczonej na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a) i b, pod warunkiem, że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów. Powyższy artykuł nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem Szkoła dysponuje własnym budynkiem, którego ponadto nie można uznać za bursę, czy też internat.

Tym samym działalność w zakresie odpłatnego zakwaterowania słuchaczy Szkoły nie będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy.

Zgodnie z przytoczonym na wstępie art. 146a ust. 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

We wspomnianym wyżej załączniku nr 3 do ustawy w poz. 163 wymienione zostały usługi związane z zakwaterowaniem, sklasyfikowane do grupowania PKWiU 55.

Zatem odpłatne usługi zakwaterowania słuchaczy w hotelu Szkoły będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 146a ust. 2 ustawy w związku z poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, pod warunkiem sklasyfikowania przedmiotowej usługi w grupowaniu PKWiU 55.

Podkreślić należy, iż zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniego grupowania nie są kompetentne organy podatkowe. Uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl