IPPP1/443-1296/09-4/AW - Prawo do odliczenia podatku VAT przez fundację w związku z realizacją projektu wspierania gmin wiejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1296/09-4/AW Prawo do odliczenia podatku VAT przez fundację w związku z realizacją projektu wspierania gmin wiejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 grudnia 2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 24 grudnia 2009 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja uzyskała wpis w KRS 20 czerwca 2006 r., zgodnie z zapisami w statucie nie prowadzi działalności gospodarczej. Odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i nie figuruje w ewidencji płatników podatku od towarów i usług. W 2009 r. Fundacja jest realizatorem/beneficjentem działania 413 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Po zrealizowaniu projektu zobowiązana jest przedstawić, jako załącznik (do wniosku o płatność za 2009 r. w terminie do 31 grudnia 2009 r.) "Interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego wydaną przez właściwy organ upoważniony - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (w przypadku, gdy beneficjent złoży do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowalnych podatek VAT). Składając wniosek o przyznanie pomocy Fundacja złożyła oświadczenie o kwalifikowalności VAT, które skutkuje tym, iż VAT jest w przypadku realizacji projektu kosztem kwalifikowalnym. Wnioskodawca nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT, realizując projekt w ramach którego nie jest przewidziane prowadzenie działalności gospodarczej, której zresztą zgodnie ze statutem prowadzić nie może. Projekt obejmuje działania informacyjno-szkoleniowe oraz zakupy materiałów i sprzętu niezbędnych do realizacji projektu. W ramach projektu wszystkie działania są nieodpłatne. Projekt jest finansowany z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem projektu jest wspieranie rozwoju obszarów wiejskich na obszarze 16 gmin. Fundacja, jak wyżej wspomniano, nie jest płatnikiem podatku od towarów usług, czyli w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, również nie prowadzi działalności odpłatnej, a poszczególne transze dotacji przekazywane są na podstawie wniosków beneficjenta o płatność. Dofinansowanie projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (na podstawie § 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2907-2013 do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług. Wydatki w ramach projektu (np. zakupy sprzętu) objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z przedstawioną sytuacją Fundacja zwraca się z zapytaniem, czy w przypadku realizacji projektu w ramach działania 413 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na podstawie umowy przyznania pomocy z dnia 22 września 2009 r. zawartej z Samorządem Województwa, który jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu Państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Fundacji przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją opisanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z istniejącą sytuacją prawną Fundacji - beneficjenta działania 413 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013, który nie jest płatnikiem podatku od towarów usług, który nie ma możliwości odzyskania tego podatku, w przypadku przedstawionego stanu faktycznego, Fundacji nie przysługuje prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizowanym projektem. Uważa, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004. r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakupu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W omawianej sytuacji (realizacji projektu) nie występuje związek ze sprzedażą opodatkowaną. W takiej sytuacji nie będzie spełniony warunek dający Fundacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl