IPPP1-443-1295/08-5/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1295/08-5/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, nr wpisu KRS XXX. Statutową działalnością Stowarzyszenia jest udzielanie społecznej pomocy osobom chorym oraz innym osobom potrzebującym, a w szczególności osobom niepełnosprawnym z zaburzeniami psychicznymi. W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie prowadzi:-

* Środowiskowy Dom Samopomocy,

* Warsztat Terapii Zajęciowej,

* Mieszkania chronione,

oraz realizuje różne inne formy profilaktyki i rehabilitacji dla osób niepełnosprawnych i innych osób potrzebujących pomocy.

Statutową działalność Stowarzyszenie prowadzi w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 z dnia 29 maja 2003 r. z późn. zm.), w formach przewidzianych w ustawie, określonych w art. 6, 7, 8 i 9 ustawy tj. działalność nieodpłatną pożytku publicznego i działalność odpłatną pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 6 ustawy Stowarzyszenie prowadząc działalność określoną w ustawie jako nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Powoduje to, że na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) art. 15 ust. 1, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jedną z form działalności prowadzonej przez Stowarzyszenie jest działalność odpłatna pożytku publicznego określona w art. 9 ustawy jako działalność gospodarcza, która charakteryzuje się tym, że nastawiona jest na uzyskanie dochodu wykorzystanego następnie jako środki własne do prowadzenia działalności statutowej pomocy społecznej. Ta część działalności pożytku publicznego Stowarzyszenia spełnia wymogi art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega rozliczeniu w zakresie podatku VAT. Ustawa o organizacjach pożytku publicznego i o wolontariacie wymaga (art. 9 ust. 3 oraz art. 10 ust. 1 i 2) aby poszczególne formy działalności nie dotyczyły tego samego przedmiotu działania i były rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z zastosowaniem przepisów ustawy o rachunkowości. Stowarzyszenie spełnia te wymogi.

W szczególności w zakresie wyodrębniania działalności odpłatnej pożytku publicznego podlegającej przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nalicza podatek należny oraz odlicza podatek naliczony od podatku należnego i ustala zobowiązanie w zakresie podatku VAT tylko od wyodrębnionej części działalności odpłatnej pożytku publicznego i o wolontariacie, podlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Do pozostałej części działalności Stowarzyszenie nie stosuje przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W ramach statutowej działalności nieodpłatnej pożytku publicznego Stowarzyszenie prowadzi Warsztat Terapii w skrócie W. Działalność W określa ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki społecznej z dnia 25 marca 2007 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. z dnia 15 kwietnia 2007 r.)

W jest wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo częścią Stowarzyszenia stwarzającą, zgodnie z postanowieniami ustawy, osobom niezdolnym do podjęcia pracy, możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.

Jednym z elementów programu terapii zajęciowej jest wykonywanie przedmiotów.

Część z tych przedmiotów ma charakter użytkowy i jest sprzedawana przez osoby niepełnosprawne na specjalnie zorganizowanych kiermaszach.

Środki finansowe ze sprzedaży przedmiotów gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym i wydatkowane (p. 10 ust. 2 rozporządzenia) na integrację społeczną osób niepełnosprawnych uczestników warsztatu. Od sprzedawanych przedmiotów Stowarzyszenie nie nalicza i nie odprowadza podatku należnego VAT.

Zakupy materiałów i usług na potrzeby WTZ, w tym materiały, służące do terapii zajęciowej, przyjmowane są w wartości brutto.

Wartość materiałów zużytych do terapii wynosiła w 2007 r.... zł a wartość sprzedanych przedmiotów użytkowych... zł W 2007 r. Stowarzyszenie zakupiło na potrzeby WTZ, z dofinansowaniem ze środków PFRON samochód osobowy. Zakup samochodu, podobnie jak zakup materiałów i usług dla WTZ został rozliczony w całości brutto i w takiej wartości został przyjęty do ewidencji środków trwałych

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przedstawiony we wniosku sposób rozliczania działalności, pożytku publicznego prowadzonej przez Stowarzyszenie, w oparciu o ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 z dnia 29 maja 2003 r. z późn. zm.) jest właściwy w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w szczególności:

1.

Czy prowadząc nieodpłatną działalność pożytku publicznego w Warsztacie Terapii Zajęciowej postępuje prawidłowo nie naliczając i nie odprowadzając podatku VAT należnego od wytwarzanych w ramach terapii zajęciowej i sprzedawanych na kiermaszach przedmiotów użytkowych.

2.

Czy postępuje prawidłowo jeżeli podatek VAT naliczony od zakupionych materiałów i usług, służących do terapii zajęciowej osób niepełnosprawnych, w ramach której wytwarzane są przedmioty użytkowe, które są następnie sprzedawane, jeżeli nie odlicza tego podatku od podatku należnego.

3.

Czy postąpiło prawidłowo nie odliczając podatku VAT naliczonego od podatku należnego od samochodu zakupionego dla WTZ wykorzystywanego do nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Prowadząc nieodpłatną działalność pożytku publicznego w Warsztacie Terapii Zajęciowej Stowarzyszenie postępuje prawidłowo nie naliczając i nie odprowadzając podatku VAT należnego od wytwarzanych w ramach terapii zajęciowej i sprzedawanych na kiermaszach przedmiotów użytkowych.

2.

Jeżeli podatek VAT naliczony od zakupionych materiałów i usług, służących do terapii zajęciowej osób niepełnosprawnych, w ramach której wytwarzane są przedmioty użytkowe, które są następnie sprzedawane, to Stowarzyszenie postępuje prawidłowo jeżeli nie odlicza tego podatku od podatku należnego.

3.

Stowarzyszenie postąpiło prawidłowo nie odliczając podatku VAT naliczonego od podatku należnego od samochodu zakupionego dla WTZ wykorzystywanego do nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże z uwagi na odmienne od przedstawionego przez Wnioskodawcę uzasadnienie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega, co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W załączniku nr 4 pod pozycją 10 jako zwolnione z opodatkowania wymienione zostały "Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)" - PKWiU 91.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, nr wpisu KRS XXX.

Statutową działalność Stowarzyszenie prowadzi w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 z dnia 29 maja 2003 r. z późn. zm.), w formach przewidzianych w ustawie, określonych w art. 6, 7, 8 i 9 ustawy tj. działalność nieodpłatną pożytku publicznego i działalność odpłatną pożytku publicznego. Zgodnie z art. 6 ustawy Stowarzyszenie prowadząc działalność określoną w ustawie jako nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Według Wnioskodawcy, powoduje to, że na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) art. 15 ust. 1, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach statutowej działalności nieodpłatnej pożytku publicznego Stowarzyszenie prowadzi Warsztat Terapii Zajęciowej (WTZ), który jest wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo częścią Stowarzyszenia.

Jednym z elementów programu terapii zajęciowej jest wykonywanie przedmiotów. Część z tych przedmiotów ma charakter użytkowy i jest sprzedawana przez osoby niepełnosprawne na specjalnie zorganizowanych kiermaszach.

Środki finansowe ze sprzedaży przedmiotów gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym i wydatkowane na integrację społeczną osób niepełnosprawnych uczestników warsztatu. Od sprzedawanych przedmiotów Stowarzyszenie nie nalicza i nie odprowadza podatku należnego VAT, nie odlicza również podatku naliczonego przy zakupie materiałów i usług na potrzeby WTZ, w tym materiałów, służących do terapii zajęciowej od podatku należnego.

Jedną z form działalności prowadzonej przez Stowarzyszenie jest działalność odpłatna pożytku publicznego określona w art. 9 ustawy jako działalność gospodarcza, która charakteryzuje się tym, że nastawiona jest na uzyskanie dochodu wykorzystanego następnie jako środki własne do prowadzenia działalności statutowej pomocy społecznej. Stowarzyszenie spełnia wymogi określone w art. 9 ust. 3 oraz art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o organizacjach pożytku publicznego i o wolontariacie aby poszczególne formy działalności nie dotyczyły tego samego przedmiotu działania i były rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z zastosowaniem przepisów ustawy o rachunkowości.

W zakresie wyodrębniania działalności odpłatnej pożytku publicznego podlegającej przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Stowarzyszenie nalicza podatek należny oraz odlicza podatek naliczony od podatku należnego i ustala zobowiązanie w zakresie podatku VAT tylko od wyodrębnionej części działalności odpłatnej pożytku publicznego i o wolontariacie, podlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Do pozostałej części działalności Stowarzyszenie nie stosuje przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Stowarzyszenie zakupiło na potrzeby WTZ, z dofinansowaniem ze środków PFRON samochód osobowy. Stowarzyszenie nie odliczyło podatku VAT naliczonego od podatku należnego od samochodu zakupionego dla WTZ wykorzystywanego do nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż zgodnie z powołanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zauważyć należy, iż w odniesieniu do działalności statutowej wykonywanej przez Stowarzyszenie, jeżeli jest ona sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 91, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z pozycją 10 Załącznika Nr 4 tej ustawy.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług, służących do terapii zajęciowej osób niepełnosprawnych, w ramach której wytwarzane są przedmioty użytkowe, które są następnie sprzedawane, oraz samochodu zakupionego dla WTZ wykorzystywanego do nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, gdyż brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb Warsztatu Terapii Zajęciowej ze sprzedażą opodatkowaną.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystycznych, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, o której mowa w § 3, tj. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2008 r.

Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi, w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług podatnik może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do uprawnionego organu statystycznego - Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Reasumując, czynności wytwarzania przez osoby niepełnosprawne w ramach prowadzonej terapii przedmiotów użytkowych i następnie ich sprzedaż na organizowanych kiermaszach, korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z pozycją 10 Załącznika Nr 4 tej ustawy, z uwagi na to, iż czynności te mieszczą się w ramach działalności statutowej Warsztatu Terapii Zajęciowej prowadzonego przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług, służących do terapii zajęciowej osób niepełnosprawnych, oraz samochodu zakupionego dla Warsztatu Terapii Zajęciowej z uwagi na brak związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl