IPPP1-443-1293/09-2/BS - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Działania 2.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1293/09-2/BS Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Działania 2.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją Projektu w ramach Działania 2.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją Projektu w ramach Działania 2.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Instytut jest państwową jednostką organizacyjną zarejestrowaną w Rejestrze Instytutów prowadzonym przez Polską Akademię Nauk. Instytut prowadzi działalność statutową polegającą na prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie nauk biologicznych i środowiska naturalnego. W przeważającej części działalność ta polega na prowadzeniu badań na potrzeby własne. Zatem zgodnie z zapisami art. 15 ust. 2 ustawy o VAT Instytut nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej. W razie podjęcia współpracy polegającej na świadczeniu usług na zewnątrz, Instytut prowadzi ewidencję na zasadach określonych w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

W 2008 r. Instytut podpisał umowę przedwstępną a w 2009 r. umowę ostateczną Uniwersytetem Medycznym o współpracy przy realizacji projektu "Centrum Badań Przedklinicznych i Technologii (CePT)". Projekt realizowany jest przez 10 instytucji naukowych, w ramach Działania 2. 2. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Projekt dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Koordynatorem i głównym Beneficjentem projektu jest Uniwersytet Medyczny. Celem projektu jest utworzenie na terenie miasta W. ośrodka badań biomedycznych, złożonego z dziesięciu ściśle współpracujących ze sobą środowiskowych centrów naukowych, w których prowadzone będą interdyscyplinarne badania podstawowe oraz badania dotyczące nowych metod diagnostycznych i terapeutycznych w odniesieniu do chorób układu krążenia, układu nerwowego oraz chorób nowotworowych i związanych z procesem starzenia.

Realizacja projektu polegać będzie przede wszystkim na zakupie i/lub wytworzeniu specjalistycznej aparatury badawczej najnowszej generacji oraz przeprowadzeniu prac budowlanych, w wyniku których udostępniona zostanie nowa przestrzeń na potrzeby tworzonych laboratoriów. Zamierzeniem Inwestora jest, aby Centrum Badań Przedklinicznych i Technologii po zakończeniu projektu stało się wiodącą jednostką badawczo-rozwojową w Europie Środkowej w zakresie badań biomedycznych, budującą rozległą sieć współpracy z innymi placówkami badawczymi w kraju i zagranicą oraz jak najszerszym kręgiem przedsiębiorców.

Analiza popytu pozwoliła zidentyfikować potencjalnych odbiorców rezultatów projektu i zakładany popyt na działalność badawczo-rozwojową CePT. Poza beneficjentami bezpośrednimi, którymi będą członkowie konsorcjum, z rezultatów projektu skorzystają także:

*

zewnętrzne jednostki badawcze z kraju i zagranicy, które będą mogły korzystać z aparatury CePT w ramach współpracy naukowej,

*

podmioty gospodarcze (głównie branża farmaceutyczna i techniki medycznej), które dzięki wynikom badań prowadzonych w CePT będą mogły zwiększyć swoją konkurencyjność poprzez wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań i nowych produktów, jak również korzystać z usług badawczych świadczonych przez specjalistyczne laboratoria,

*

jednostki służby zdrowia, które będą mogły bezpośrednio wykorzystać opracowane w CePT metody diagnostyczne i terapeutyczne, przyczyniając się do poprawy jakości życia pacjentów.

Co do zasady do dofinansowania w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka kwalifikują się wszystkie kategorie wydatków zaplanowane w projekcie. Zgodnie z "Krajowymi wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013" zapłacony podatek VAT naliczony może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko i wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia lub ubieganie się o zwrot VAT.

Opierając się na powyższych zapisach uznano, że skoro w efekcie realizacji projektu nastąpi nawiązanie współpracy, polegające na świadczeniu usług dla przedsiębiorców lub innych jednostek badawczych, Instytut będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji. W konsekwencji podatku VAT naliczonego nie można uznać za koszt kwalifikowany projektu. Wobec powyższego, we wniosku o dofinansowanie jako podstawę do obliczenia wysokości dotacji zadeklarowano wydatki w kwotach netto. W rezultacie, uzyskana przez Instytut dotacja nie pokrywa kwot podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację projektu inwestycyjnego CePT.

Instytut w latach 2008-2009 zaliczał zapłacony podatek VAT do wydatków kwalifikowanych Projektu. W związku z powyższym podatek VAT nie zostanie Instytutowi zrefundowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Instytutowi przysługuje prawo obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od wydatków ponoszonych na realizację Projektu w ramach Działania 2.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Instytutowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu, ponieważ wydatki te związane są bezpośrednio z działalnością, którą instytut planuje podjąć w wyniku realizacji inwestycji. Działalność ta co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy VAT. Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

*

czynności tej dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz

*

nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż ustawodawca nie stwierdził, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością obecnie prowadzoną. Oznacza to, że dopuszczalne jest odliczenie podatku VAT naliczonego także w przypadku, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do działalności, którą podatnik ma zamiar podjąć. Taka sytuacja występuje z reguły w sytuacji podejmowania nowej działalności lub zmiany jej profilu. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS), także polskich sądów i organów podatkowych.

ETS wskazał m.in. w wyroku z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie nr C-408/98 (Abeby Nationai plc v. Commissioners of Customs Excise), że system podatku VAT ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub do zapłaty, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji, wspólny system VAT zapewnia całkowitą neutralność opodatkowania VAT wszelkiej działalności gospodarczej, bez względu na jej cel i rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT. W związku z tym, możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym uprawnieniem, które wynika z zasad funkcjonowania podatku VAT.

Za szerokim ujmowaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT wypowiedział się także Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA). W oparciu o ustawę VAT z dnia 8 stycznia 1993 r., NSA w wyroku z dnia 22 lutego 2000 r. (sygn. III SA 7776/98) postawu tezę, iż co do zasady ustawa o podatku VAT nie wymaga dla odliczenia podatku naliczonego istnienia bezpośredniego związku między zakupem i sprzedażą tego samego towaru. Z kolei w orzeczeniu z dnia 25 czerwca 2007 r., (sygn. I FSK 967/06) NSA zwrócił uwagę, iż dokonując wykładni przepisów ustawy VAT należy nadać im taki sens, który pozwoli na zachowanie podstawowej i najistotniejszej cechy tego podatku, jaką jest jego neutralność dla podatnika. Wobec tego przyjąć należy, że każdy związek - zarówno bezpośredni jak i pośredni - ze sprzedażą opodatkowaną wykonywaną obecnie, uprzednio lub w przyszłości, winien być uwzględniony przy ocenie istnienia uprawnienia podatnika do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług, tylko wówczas bowiem będzie możliwa jego realizacja.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy VAT oraz powołane powyżej orzeczenia i interpretacje, należy stwierdzić, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikowi zawsze, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą. Nie ma znaczenia okres, w którym ta działalność będzie wykonywana.

W opinii Instytutu, ponoszone przez niego wydatki na realizację projektu, należy uznać za wydatki bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą, która co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT. Instytut jest czynnym podatnikiem VAT w zakresie działalności opodatkowanej, a realizowany projekt pozostaje w związku z przyszłą działalnością gospodarczą Instytutu.

Realizacja projektu pozwoli stworzyć specjalistyczną infrastrukturę badawczą i bezpośrednio przyczyni się do generowania obrotów w przyszłości. Realizacja projektu CePT jest zgodna z celami określonymi w dokumentach strategicznych, zarówno na poziomie lokalnym, regionalnym, jak i ogólnopolskim (Strategia Rozwoju kraju 2007-2015, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia na lata 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie, Strategia Rozwoju Nauki w Polsce do 2013 r. oraz perspektywiczna prognoza do roku 2020 i inne). Nadrzędnym celem, który ma zostać osiągnięty jest wzrost konkurencyjności i innowacyjności gospodarki poprzez zacieśnienie współpracy jednostek naukowych z przedsiębiorcami. Jednym z ważnych czynników determinujących taką współpracę jest udział instytutów naukowych w normalnym obrocie gospodarczym. Nie ulega wątpliwości, iż wydatki poniesione na realizację projektu są związane z przyszłą działalnością gospodarczą Instytutu. W związku z tym, należy uznać, iż podatek VAT naliczony od wydatków ponoszonych przez Instytut w ramach Projektu jest związany z działalnością, co do zasady opodatkowaną VAT Jednocześnie nie zachodzą przesłanki ograniczenia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikające z art. 88 ustawy VAT Instytutowi przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada, wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl ust. 2 powołanego przepisu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonywane są w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył również mechanizmy, które nakazują podatnikowi korektę podatku naliczonego w przypadku, gdyby dokonane przez niego odliczenie podatku z tytułu zrealizowanych zakupów okazało się w przyszłości z różnych względów nieuzasadnione. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w 2008 r. podpisał umowę przedwstępną a w 2009 r. umowę ostateczną z Uniwersytetem Medycznym o współpracy przy realizacji projektu "Centrum Badań Przedklinicznych i Technologii (CePT)". Projekt realizowany jest przez 10 instytucji naukowych, w ramach Działania 2.2. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Projekt dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Koordynatorem i głównym Beneficjentem projektu jest Uniwersytet Medyczny. Celem projektu jest utworzenie na terenie miasta W. ośrodka badań biomedycznych, złożonego z dziesięciu ściśle współpracujących ze sobą środowiskowych centrów naukowych. Realizacja projektu polegać będzie przede wszystkim na zakupie i/lub wytworzeniu specjalistycznej aparatury badawczej najnowszej generacji oraz przeprowadzeniu prac budowlanych, w wyniku których udostępniona zostanie nowa przestrzeń na potrzeby tworzonych laboratoriów. W efekcie realizacji projektu nastąpi nawiązanie współpracy, polegające na świadczeniu usług dla przedsiębiorców lub innych jednostek badawczych. Instytut prowadzi działalność statutową polegającą na prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie nauk biologicznych i środowiska naturalnego. W przeważającej części działalność ta polega na prowadzeniu badań na potrzeby własne. W razie podjęcia współpracy polegającej na świadczeniu usług na zewnątrz, Instytut prowadzi ewidencję na zasadach określonych w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione we wniosku wskazać należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem w zakresie w jakim zrealizowany projekt będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Powyższe wynika z faktu, iż - jak wskazuje Wnioskodawca - zakupy towarów i usług są związane z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi podatnika. Skutkiem powyższego Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z uwzględnieniem jednak przepisów art. 90 i art. 91 ustawy, oraz ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl