IPPP1/443-129/13-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-129/13-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie (L) działa na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, ustawy z 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego, Rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego, Rozporządzenia komisji WE nr 1198/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego, oraz przepisów prawa wydanych na podstawie ww. aktów prawnych dotyczących L. Obszar działania L to teren 7 gmin. Stowarzyszenie L jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym, zrzeszeniem o celach niezarobkowych, którego celem jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju, opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich oraz działania na rzecz rozwoju regionalnego i lokalnego, a w szczególności:

1.

Rozwój obszarów wiejskich oraz rozwój obszarów rybackich,

2.

Budowanie i promocja wizerunku regionu,

3.

Mobilizowanie ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych na terenie działania stowarzyszenia i zamieszkujących obszary zależne od rybactwa,

4.

Upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności,

5.

Wspieranie zrównoważonego rozwoju i ochrona środowiska,

6.

Wspieranie rozwoju edukacji dzieci i dorosłych na obszarach wiejskich,

7.

Wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, w szczególności rozwoju grup i organizacji społecznych, upowszechnianie idei demokracji i samorządności,

8.

Działanie na rzecz profilaktyki oraz poprawy jakości życia mieszkańców,

9.

Wspomaganie rozwoju kultury, sztuki i sportu,

10.

Wspieranie rozwoju turystyki,

11.

Ochrona dziedzictwa kulturowego i wspieranie działań na rzecz odbudowy i kultywowania lokalnych tradycji i sztuki oraz produktów regionalnych,

12.

Wspieranie rozwoju filantropii, wolontariatu i działalności charytatywnej,

13.

Wspieranie przedsiębiorczości,

14.

Przeciwdziałanie bezrobociu,

15.

Zapobieganie wykluczeniu społecznemu,

16.

Wspieranie pomocy społecznej i osób niepełnosprawnych,

17.

Inicjowanie, animowanie oraz wspieranie lokalnej aktywności społecznej, zawodowej i gospodarczej,

18.

Inicjowanie oraz wspieranie działań realizowanych na zasadach partnerstwa,

19.

Inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć społecznych oraz upowszechnianie rozwoju gospodarki społecznej,

20.

Wspieranie zastosowania i rozwoju nowych technologii w różnych dziedzinach życia mieszkańców,

21.

Złagodzenie skutków zmian strukturalnych w sektorze rybackim.

W związku z realizacją swego celu stowarzyszenie organizuje i finansuje różnego rodzaju przedsięwzięcia, o charakterze informacyjnym, szkoleniowym, doradczym w tym seminaria, szkolenia, konferencje, konkursy, imprezy kulturalne, sportowe, rekreacyjne, wydaje broszury, ulotki, foldery, prowadzi stronę Internetową, prowadzi działania wspólne z partnerami, którzy mają podobne cele działania. L realizuje cele również przez współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi i prawnymi. Działania te są skierowane do mieszkańców terenu L i są bezpłatne. Stowarzyszenie L nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit. Wszelkie nabywane przez L w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania przez stowarzyszenie (L) naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania przez stowarzyszenie (L) naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ L nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie w związku z realizacją swego celu organizuje i finansuje różnego rodzaju przedsięwzięcia, o charakterze informacyjnym, szkoleniowym, doradczym w tym seminaria, szkolenia, konferencje, konkursy, imprezy kulturalne, sportowe, rekreacyjne, wydaje broszury, ulotki, foldery, prowadzi stronę Internetową, prowadzi działania wspólne z partnerami, którzy mają podobne cele działania. Wnioskodawca realizuje cele również przez współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi i prawnymi. Działania te są skierowane do mieszkańców terenu i nie jest za nie pobierana jakakolwiek odpłatność. Ponadto, Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit. Wszelkie nabywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanych działań.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl