IPPP1/443-1273/12-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1273/12-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabywane usługi marketingowo - reklamowe i pomocnicze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabywane usługi marketingowo - reklamowe i pomocnicze.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Główną działalnością Spółki jest sprzedaż produktów multimedialnych tj. gier komputerowych, konsolowych, filmów DVD i Blu-Ray, gier planszowych i karcianych programów edukacyjnych. Głównymi odbiorcami sprzedawanych przez Spółkę towarów są podmioty prowadzące sprzedaż detaliczną sklepy, supermarkety - kontrahenci. W ramach zawartych umów handlowych z tymi kontrahentami Spółka dostarcza wyżej wymienione towary, które z kolei są sprzedawane do ostatecznych odbiorców (klientów indywidualnych). Sprzedaż powyższych towarów jest opodatkowana 23% stawką VAT.

Spółka w ramach współpracy z kontrahentami - odbiorcami (towarów), zawiera umowy wyrażające zgodną wolę stron, na podstawie których Odbiorcy zobowiązują się świadczyć na rzecz Spółki różnego rodzaju usługi marketingowo-reklamowe za wynagrodzeniem dotyczące sprzedawanych przez Spółkę towarów.

Wynagrodzenie z każdym z kontrahentów za świadczone usługi ustalane jest indywidualnie i stanowi kwotę stałą lub wyliczane jest na podstawie% od obrotu. Nabywane usługi dotyczą sprzedawanych przez spółkę towarów i opodatkowanych podatkiem VAT.

Usługi marketingowe i reklamowe obejmują min. takie działania jak:

* reklama/prezentacja produktów na bilboardach, banerach, plakatach,

* organizacja akcji promocyjnych,

* dystrybucję dostarczonych przez Spółkę materiałów reklamowych,

* organizacja i kontrola ekspozycji produktów w sposób zapewniający rozpoznawalność, prezentację w celu zwiększenia sprzedaży i utrzymania właściwego wizerunku Spółki i jej produktów;

* reklama na nośnikach;

* przeznaczenie dodatkowej powierzchni na sprzedaż;

* usługi związane z promocją Marki;

* usługi organizacji-przeprowadzenia akcji promocyjnych Marki zleceniodawcy oraz przedsiębiorstwa;

* ekspozycja towarów;

* reklama w radiowęźle kontrahenta;

* udostępnienie powierzchni reklamowej (w tym dodatkowej powierzchni reklamowej);

* prezentację i reklamę produktów w drukowanych materiałach reklamowych takich jak inserty, gazetki, czasopisma, katalogi promocyjne wydawanych przez kontrahenta;

* prezentację i reklamę produktów w drukowanych materiałach reklamowych takich jak inserty, gazetki, czasopisma, katalogi promocyjne wraz z informacją o dostawcy (spółce);

* eksponowanie Marki i towarów na terenie sklepów (w tym na specjalnie wyznaczonych miejscach);

* usługi merchandisingowe polegające na opiece nad towarami i ich ekspozycją;

* usługa przygotowania ekspozycji w nowo-otwieranych placówkach handlowych;

* ekspozycja materiałów reklamowych oraz materiałów wspomagających sprzedaż dostarczanych przez Spółkę do placówek handlowych (plakaty, ulotki, naklejki, wobblery, standy, display, roll-up);

* rozpowszechnianie informacji o produkcie i dostawcy wpływanie na kształtowanie się popytu na produkt;

* reklama poza działem (towarów);

* umieszczenie towaru sprzedawcy na początku regału od strony ciągu komunikacyjnego lub w dowolnie innym miejscu zapewniającym korzystniejsze wyeksponowanie marki towaru;

* umieszczanie produktów w specjalnie oznaczonym i wyróżnionym miejscu regału, sklepu lub centrum handlowego;

* reklamę publiczną produktów w środkach masowego przekazu, prasie radiu, telewizji, w Internecie;

Poza usługami marketingowymi i reklamowymi Spółka nabywa od odbiorców również usługi pomocnicze o zróżnicowanym charakterze wspierające sprzedaż Produktów Spółki. Są to m.in.:

* przygotowanie raportów dotyczących sprzedaży Produktów, stanów magazynowych Produktów i innych podobnych analiz;

* testowanie towarów (nowych) i odpowiednia prezentacja;

* konsultacje handlowe w zakresie oceny rynku w każdym miejscu w którym powstanie nowa hala;

* opracowanie i udostępnianie danych statystycznych na temat sprzedanych towarów Spółki.

Usługi świadczone przez sieci mają charakter lokalny, regionalny lub krajowy-ogólnopolski. Usługi te są dokumentowane przez kontrahentów fakturami VAT.

Celem akcji promocyjnych jest wzrost wielkości sprzedaży towarów oznaczonych Marką i objętych akcją promocyjną w tym także wzrost w centrach sprzedaży, zwiększenie atrakcyjności produktów dla klientów, rozpoznawalność, pogłębianie wiedzy klientów o marce/znaku, właściwościach i cechach produktów, prezentacja w celu budowania oraz utrzymania właściwego (korzystnego) wizerunku Spółki i jej produktów.

Spółka jest zainteresowana sprzedażą jak największej ilości swoich Produktów na rzecz odbiorców a co za tym idzie, jest zainteresowana promocją oferowanych produktów jako że zwiększenie sprzedaży produktów w sklepach odbiorców skutkować będzie realizacją przez Spółkę większej ilości zamówień na produkty przez co przyczyni się do zwiększenia przychodów Spółki.

Spółka zainteresowana jest promowaniem jej jako kontrahenta Odbiorcy przy okazji promocji produktów dostarczanych do Odbiorców jako że zwiększenie rozpoznawalności Marki Spółki przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności wśród innych potencjalnych odbiorców produktów a przez to do zwiększenia przychodów.

Opłaty ponoszone przez Spółkę na rzecz kontrahentów (Odbiorców) w związku ze świadczeniem przez te podmioty usług marketingowych/reklamowych i pomocniczych są:

* ponoszone w celu osiągnięcia przychodów bądź też zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów;

* są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą;

* są związane ze sprzedażą opodatkowaną

* definitywne;

* "dobrowolne" oraz "ekwiwalentne".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup usług wymienionych w przedmiotowym wniosku, zwanych ogólnie usługami marketingowo-reklamowymi i pomocniczymi świadczonymi przez Odbiorców towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup usług wymienionych w przedmiotowym wniosku, zwanych ogólnie usługami marketingowo-reklamowymi i pomocniczymi świadczonymi przez odbiorców towarów.

Wskazać należy, iż w obecnych realiach rynkowych koncentrowanie się przez dystrybutorów takich jak Spółka jedynie na sprzedaży do bezpośrednich jej odbiorców (Sieci handlowych) jest niewystarczające, gdyż nie zapewnia zakładanego przez przedsiębiorcę celu, tj. maksymalnego nasycenia rynku jego wyrobami. Dalsza odsprzedaż towarów do ostatecznego klienta jest więc niezmiernie istotna i nie można założyć, że towar już sprzedany (do pierwszego ogniwa w łańcuchu) kończy proces starań dystrybutora o jego dalszą sprzedaż. Działania polegające na dalszym "przepychaniu" towarów przez kanały dystrybucyjne jest z punktu widzenia Spółki tak samo ważne jak pierwotna sprzedaż do kontrahenta. Dodatkowe czynności zmierzające do tego celu polegające na podejmowaniu działań promocyjnych marketingowych czy reklamowych przekładają się na wzrost sprzedaży u Wnioskodawcy i właśnie w ramach tych działań nawiązywana jest umowa z kontrahentami dotycząca reklam, promocji oraz dodatkowych/nadzwyczajnych ekspozycji w miejscach szczególnie widocznych i najczęściej odwiedzanych przez konsumentów. Nie ulega bowiem wątpliwości, że większe szanse na sprzedaż mają towary odpowiednio reklamowane, ułożone na półkach eksponowanych, na czołach regałów, na wyspach ustawionych w ciągach komunikacyjnych niż towary ułożone na np. najwyższych półkach w rogach sal.

Celem akcji promocyjnych jest wzrost wielkości sprzedaży towarów oznaczonych Marką i objętych akcją promocyjną w tym także wzrost w centrach sprzedaży, zwiększenie atrakcyjności produktów dla klientów, rozpoznawalność, pogłębianie wiedzy klientów o marce/znaku właściwościach i cechach produktów, prezentacja w celu budowania oraz utrzymania właściwego (korzystnego) wizerunku Spółki i jej produktów.

Spółka jest zainteresowana sprzedażą jak największej ilości swoich Produktów na rzecz odbiorców a co za tym idzie, jest zainteresowana promocją oferowanych produktów jako że zwiększenie sprzedaży produktów w sklepach odbiorców skutkować będzie realizacją przez Spółkę większej ilości zamówień na produkty przez co przyczyni się do zwiększenia przychodów Spółki.

Spółka zainteresowana jest promowaniem jej jako kontrahenta Odbiorcy przy okazji promocji produktów dostarczanych do Odbiorców jako że zwiększenie rozpoznawalności Marki Spółki przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności wśród innych potencjalnych odbiorców produktów a przez to do zwiększenia przychodów.

Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego jest jedną z fundamentalnych zasad leżących u podstaw konstrukcji podatku VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 129 ustawy VAT.

Przepis ten stanowi implementację art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE i odzwierciedla podstawową zasadę funkcjonowania podatku VAT - zasadę neutralności podatku VAT dla podatników wykonujących czynności opodatkowane VAT (podatek VAT powinien bowiem obciążać ostatecznego konsumenta towarów i usług). Warunkiem koniecznym dla uprawnienia do odliczenia podatku VAT naliczonego jest jednakże wykazanie związku dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Spółka nabywając usługi marketingowo - reklamowe i pomocnicze, które są związane z prowadzoną działalnością i wykorzystując je do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc do sprzedaży swoich towarów opodatkowanych podatkiem VAT nabywa uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z takich faktur.

Spółce będzie więc przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie wystawionych przez kontrahentów faktur za usługi promocyjne/marketingowe.

Prawo podatnika do odliczenia podatku VAT naliczonego od usług polegających na promocji i reklamie towarów w supermarketach jest również akceptowane przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych.

Przykładowo w interpretacji z 8 marca 2010 r. sygn. ILPP2/443-1703/09-2/MN Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził że: "Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia na zasadach ogólnych podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów w związku ze świadczeniem usług wykonywanych na podstawie zawartych odrębnych umów, a polegających na nadzwyczajnej ekspozycji już sprzedanych im wyrobów/towarów w halach sklepowych na tzw. miejscach czołowych, wyspach, specjalnych regalach - pod warunkiem, że przedmiotowe usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy"

Analogiczne stanowisko zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej wydanej 26 stycznia 2012 r. sygn. IPPP1/443-1522/11-4/ISz, w której stwierdził, że: "Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usługi marketingowej, otrzymanej od Nabywcy, polegającej przede wszystkim na reklamie wizerunkowej, w tym reklamie i promocji produktów Spółki (kosmetyków), wizerunku marek produktów Spółki, znaków towarowych oraz wizerunku Spółki, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług."

W ocenie Spółki, nabywane przez nią usługi promocyjne/marketingowe/reklamowe i pomocnicze mają niewątpliwie związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT (sprzedażą opodatkowaną towarów). Spółka więc co do zasady jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów dokumentujących świadczenie tych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl