IPPP1-443-1273/10-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1273/10-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sprawa dotyczy projektu "Nowy........realizowanego przez Politechnikę jako Beneficjenta w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013 (zwanego dalej Programem), Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.3 Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe, Poddziałanie 1.3.1 Projekty rozwojowe.

Politechnika zawarła w dniu 23 lutego 2009 r. z Ośrodkiem Przetwarzania Informacji jako "Instytucją Wdrażającą", umowę nr XX (zwaną dalej Umową) o dofinansowanie projektu zatytułowanego "Nowy...... (zwanego dalej Projektem). Do umowy zawarto dotychczas dwa aneksy: Aneks z dnia 18 czerwca 2009 r. oraz Aneks z dnia 9 kwietnia 2010 r.

Zgodnie z aktualnym Aneksem nr VV dofinansowanie udzielone jest Beneficjentowi formie:

* dotacji celowej stanowiącej część dofinansowania w wysokości odpowiadającej wkładowi krajowemu (15% kwoty dofinansowania, o której mowa w art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), zwanej dalej "ustawą o finansach publicznych", oraz

* płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - stanowiącej część dofinansowania w wysokości odpowiadającej wkładowi środków europejskich (85% kwoty dofinansowania), o której mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.

Okres trwania Projektu: od dnia 01.04.2009 do dnia 31.05.2013. Całkowita wartość projektu wynosi 2.740.000 zł. Projekt jest dofinansowywany w 100% w odniesieniu do wydatków kwalifikowanych w kwocie 2.740.000 zł.

Projekt jest realizowany zgodnie z:

1.

przepisami prawa krajowego i wspólnotowego oraz zasadami polityk wspólnotowych, które są dla niego wiążące, w tym z przepisami dotyczącymi konkurencyjności, zamówień publicznych, ochrony środowiska oraz równouprawnienia kobiet i mężczyzn;

2.

Programem oraz Szczegółowym opisem priorytetów Programu;

3.

Wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego wydanymi w trybie art. 35 ust. 3-7 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju w zakresie, w którym go dotyczą, obowiązującymi na dzień dokonania odpowiedniej czynności, z zastrzeżeniem pkt 4;

4.

Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków, w wersji obowiązującej w dniu prawidłowego pod względem formalnym złożenia wniosku o dofinansowanie. W przypadku zmian ww. Wytycznych na korzyść Beneficjenta jest on uprawniony do stosowania ich w wersji obowiązującej na dzień dokonania odpowiedniej czynności lub operacji związanej z realizacją Projektu. O skorzystaniu z nowej wersji Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków beneficjent informuje Instytucję Wdrażającą przy składaniu wniosku o płatność. Treść Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków oraz ich zmiany są publicznie dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. O miejscu publikacji, zmianie oraz terminie, od którego ww. Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków lub ich zmiany powinny być stosowane, Minister Rozwoju Regionalnego informuje w komunikacie zamieszczonym w dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej Monitor Polski";

5.

Umową i jej załącznikami, a w szczególności z wnioskiem o dofinansowanie.

Zgodnie z § 3 ust. 3 Aneksu w celu zapewnienia, że udzielone dofinansowanie nie stanowi pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w trakcie realizacji oraz w okresie trwałości Projektu obowiązują następujące zasady:

1.

wyniki uzyskane w efekcie realizacji Projektu nie mogą być bezpośrednio wdrażane przez Beneficjenta lub konsorcjantów realizujących zadania w ramach Projektu zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym wg zadań, oraz harmonogramem realizacji Projektu wg kwartałów;

2.

Beneficjent zobowiązany jest do rozpowszechniania wyników prowadzonych badań i prac rozwojowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników na równych zasadach rynkowych lub nieodpłatnie z zachowaniem równego dostępu do ww. wyników badań, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej;

3.

w przypadku Beneficjenta będącego spółką niedziałającą dla zysku, jej udziałowcy lub akcjonariusze nie mogą mieć preferencyjnego dostępu do infrastruktury badawczej dofinansowanej w ramach Projektu, ani do wyników przeprowadzonych badań;

4.

w przypadku konsorcjum naukowo - przemysłowego, reprezentowanego przez Beneficjenta, przedsiębiorcy wchodzący w skład konsorcjum nie mogą mieć preferencyjnego dostępu do infrastruktury badawczej dofinansowanej w ramach Projektu, ani do wyników przeprowadzonych badań.

Wnioskodawca zaznacza, że głównym celem prac badawczych realizowanych w Projekcie, jest opracowanie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych, a nie ich komercjalizacja przez Wnioskodawcę. Celem bezpośrednim projektu jest opracowanie podstaw nowej energooszczędnej technologii wytwarzania kompozytu w warunkach nietrwałości termodynamicznej diamentu na podłożu ze spieku WC/Co. Realizacja tego projektu przyczyni się do wzmocnienia powiązań między sferą przemysłu a sferą badawczo-rozwojową oraz zwiększania sprawności wdrażania nowoczesnych rozwiązań z zakresu nowych technologii, przyczyniając się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw.

Celem pośrednim Projektu jest zweryfikowanie wpływu parametrów procesu PPS na właściwości kompozytu. Badania wpływu parametrów procesu spiekania PPS na właściwości kompozytów przeprowadzone zostaną dla różnych udziałów objętościowych diamentu, rozmiaru cząstek diamentu i udziału fazy wiążącej Co.

Cel ogólny Projektu jest zgodny z priorytetami Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013, sformułowanymi w działaniu 1.3.1 ukierunkowanym na bezpośrednie zastosowanie w praktyce na potrzeby gospodarki oraz zwiększenie skali wykorzystywania nowych rozwiązań niezbędnych dla rozwoju gospodarki i poprawy pozycji konkurencyjnej przedsiębiorców oraz rozwoju polskiego społeczeństwa. Cel ogólny projektu wpisuje się w cele osi priorytetowej I PO lG, a w szczególności poddziałania 1.3.1. Zgodnie ze Szczegółowym opisem priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (dalej SZOP POIG) - aktualna wersja z dnia 2 września 2010 r. - celem działania 1.3.1 jest zdobywanie oraz zwiększenie skali wykorzystywania nowych rozwiązań niezbędnych dla rozwoju gospodarki i poprawy pozycji konkurencyjnej przedsiębiorców oraz rozwoju polskiego społeczeństwa. Z uwagi na niski stopień wykorzystywania w praktyce gospodarczej wyników prac B+R prowadzonych w polskich jednostkach naukowych, konieczne jest stosowanie instrumentów zwiększających podaż nowych, innowacyjnych rozwiązań przydatnych przedsiębiorcom, jak również kreowanie zapotrzebowania przedsiębiorców na te prace. Tego typu instrumentem finansowanym w ramach niniejszego działania, a będącym swego rodzaju pomostem między badaniami przemysłowymi a wdrożeniami, są projekty rozwojowe opracowywane przez jednostki naukowe. Mają one aplikacyjny charakter i są ukierunkowane na bezpośrednie zastosowanie w praktyce na potrzeby branży/gałęzi gospodarki. Mogą one mieć także szczególny wymiar społeczny - zastosowanie ich wyników powinno przyczyniać się do rozwiązywania najbardziej aktualnych problemów społecznych. W ramach SZOP POlG jako przykładowe rodzaje projektów w Poddziałaniu 1.3.1 Projekty rozwojowe sformułowano "Dofinansowanie projektów badawczych o charakterze aplikacyjnym, ukierunkowanych na bezpośrednie zastosowanie w praktyce na potrzeby branży/gałęzi gospodarki lub o szczególnym wymiarze społecznym. Projekty rozwojowe rozumiane są jako projekty mające na celu wykonanie zadania badawczego stanowiącego podstawę do zastosowania w praktyce."

W projekcie sformułowano następujące rezultaty:

* Liczba wdrożeń jako rezultat realizacji projektu rozwojowego szt. 2

* Liczba wynalazków zgłoszonych do ochrony patentowej jako efekt realizacji projektu rozwojowego (w tym patenty w zakresie wysokich technologii) szt. 1

* Liczba skomercjalizowanych wyników badań B+R wykonanych w jednostce naukowej szt. 1

* Liczba utworzonych nowych etatów badawczych etat 2

* Liczba bezpośrednio utworzonych nowych miejsc pracy (EPC) szt. 3

* Liczba publikacji dotycząca wyników projektu rozwojowego szt. 8

* Liczba opublikowanych raportów zawierających wyniki realizacji projektu szt. 8

* Liczba opracowanych w efekcie realizacji projektu nowych rozwiązań technologicznych, linii technologicznych szt. 3

* Liczba przygotowanych zastosowań praktycznych gotowych do użycia/wdrożenia (np. instrukcje, wytyczne) szt. 4

Przedmiotem projektu jest opracowanie podstaw nowej energooszczędnej technologii wytwarzania kompozytu. Opracowana technologia może znaleźć zastosowanie do wytwarzania narzędzi skrawających do obróbki materiałów drewnopochodnych. Projekt będzie realizowany zarówno z placówkami naukowymi jak i dedykowanymi przedsiębiorstwami z branży przemysłowej.

Przeprowadzenie projektu pozwoli na wykorzystywanie efektów prac prowadzonych na Wydziale Politechniki przez przedsiębiorstwa z branży narzędziowej drzewnej. Wzmocnienie powiązań miedzy kilkoma obszarami przemysłu a sferą badawczo-rozwojową oraz zwiększanie sprawności wdrażania nowoczesnych rozwiązań z zakresu nowych technologii, przyczyni się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw. Cel ten zostanie zrealizowany poprzez przeprowadzenie szeregu badań i działań mających na celu wytworzenie prototypowych narzędzi, testów skrawalnościowych i badań odporności na ścieranie w warunkach laboratoryjnych i konkretnych zastosowań przemysłowych.

Zgodnie z zapisami zawartymi we wniosku o dofinansowanie oraz w studium wykonalności projektu "W wyniku realizacji projektu nie przewiduje się wygenerowania zysków w całej fazie projektu, który został poddany analizie. Przedstawione wyniki wskazują, że przy zaangażowaniu środków pozyskanych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 koszty zostaną zwrócone ze społeczno - ekonomicznego punktu widzenia. Przedsięwzięcie powinno być postrzegane jako korzyść dla społeczności Polski, jak i Unii Europejskiej."

Projekt przyczyni się do wzrostu wartości społeczno-ekonomicznej rozumianej głównie poprzez: stworzenie nowej oferty technologicznej, podniesienie atrakcyjności regionu jako miejsca zamieszkania. Przewidywane są także korzyści o charakterze społeczno-gospodarczym wynikające z tworzenia bezpośredniego i pośredniego zatrudnienia, generowaniem popytu konsumpcyjnego i inwestycyjnego. Przedmiotowy projekt cechuje się znaczną społeczną i gospodarczą użytecznością planowanych wyników projektu. Przeprowadzenie proponowanych badań pozwoli na opracowanie podstaw nowej taniej i energooszczędnej technologii wytwarzania kompozytu na podłożu z węglika spiekanego o wysokiej odporności na zużycie ścierne i dużej odporności na kruche pękanie. Proponowana metoda wytwarzania kompozytu zawierającego cząstki diamentu w odróżnieniu od dotychczas stosowanych metod nie wymaga stosowania specjalistycznej aparatury wysokociśnieniowej, co wpłynie znacznie na obniżenie kosztu wytwarzania kompozytu. Opracowana technologia może znaleźć zastosowanie do wytwarzania narzędzi skrawających do obróbki materiałów kompozytowych.

Zgodnie z zapisami studium wykonalności projektu założenia przedmiotowego Projektu spełniają zapotrzebowanie rynku na jego wyniki. Wiąże się to z możliwością zastosowania wyników Projektu nie tylko przez więcej niż jeden podmiot, lecz przez odbiorców z więcej niż jednego obszaru przemysłu, zarówno w kraju i za granicą. Projekt jest w szczególności nakierowany na potrzeby sektorów:

* rynku narzędziowego (I bezpośrednia grupa odbiorców),

* rynku producentów płyt wiórowych (I pośrednia grupa odbiorców),

* rynku meblarskiego (II pośrednia grupa odbiorców).

Biorąc pod uwagę aktualny stan sektora narzędziowego i drzewnego, spodziewane tendencje w tych sektorach i ich otoczeniu w najbliższym okresie oraz pożądane kierunki zmian, należy stwierdzić, iż popyt na rezultaty realizacji projektu jest bardzo duży.

Utrzymanie dynamiki rozwoju w dłuższej perspektywie wymaga przeniesienia atutów konkurencyjności z kosztów pracy w sferę innowacji.

Na etapie tworzenia Studium Wykonalności Wnioskodawca przeprowadził rozmowy ze (zdaniem Wnioskodawcy) najważniejszymi przedstawicielami rynku:

* producentów narzędzi obróbki materiałów drewnopochodnych - "R" S.A., "Z" Sp. j., Fabryka (łącznie ponad 50% rynku),

* producentów płyt wiórowych - M

Przedstawione firmy wyraziły zainteresowanie rezultatami przedmiotowego Projektu. Wnioskodawca dysponuje stosownymi listami intencyjnymi dla każdego z przedstawionych rynków. W listach intencyjnych zawarto informacje, iż wszystkie koszty związane z przeprowadzeniem badań eksploatacyjnych przez (nazwa firmy) ponosi Wydział Politechniki", "Wszystkie koszty związane z wytwarzaniem narzędzi z wykorzystaniem kompozytu przez (nazwa firmy) ponosi "Wydział Politechniki". Informacje na ten temat zostały zawarte w studium wykonalności projektu.

Opracowanie podstaw technologii wytwarzania kompozytu na podłożu z węglika spiekanego może również spełnić oczekiwania środowiska naukowego ze względu na konieczność przeprowadzenia badań podstawowych, prowadzących do wyjaśnienia mało poznanego jeszcze mechanizmu spiekania kompozytów silnoprądowymi impulsami oraz wpływu impulsowego nagrzewania na ich właściwości i mikrostrukturę, w szczególności budowę granicy, decydującej o właściwościach mechanicznych kompozytu. Wymaga to wysokowyspecjalizowanej wiedzy, dlatego też rozwój tego typu nowych materiałów i nowoczesnych technologii wytwarzania, jest jednym z podstawowych elementów budowy gospodarki opartej na wiedzy. Realizacja projektu przyczynić się może także do zwiększenia roli nauki w rozwoju gospodarczym (poprzez stworzenie organizacji badawczo-rozwojowej zdolnej do skutecznego transferu do przemysłu wyników badań i prac rozwojowych w zakresie nowoczesnych materiałów na narzędzia), zwiększenia udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki w rynku międzynarodowym (poprzez ochronę wartości intelektualnych wypracowanych w Polsce w zakresie kompozytów).

W związku z przedstawionym stanem faktycznym uzyskane wyniki badań naukowych będą udostępniane nieodpłatnie - publikowane w czasopismach naukowych i prezentowane na konferencjach krajowych i zagranicznych. Zostaną również udostępnione podmiotom zainteresowanym ich wdrożeniem lub komercjalizacją na równych zasadach rynkowych odpłatnie lub nieodpłatnie. Prawa autorskie do uzyskanych w wyniku realizacji Projektu wyników badań naukowych będą przysługiwać wyłącznie Politechnice. W przypadku osiągnięcia pozytywnych rezultatów badań, będzie istniała możliwość ich komercjalizacji oraz wdrożeń.

Zgodnie z definicjami udostępnianymi przez Ośrodek Przetwarzania Informacji wdrożenie jest rozumiane w POIG szeroko, jako każde praktyczne zastosowanie wyników projektu w różnych obszarach życia społeczno-gospodarczego.

Przez wdrożenie należy rozumieć również nie mające wymiaru rynkowego praktyczne zastosowanie wyników projektu (bez transakcji handlowej związanej ze sprzedażą praw do wyników projektu bądź z przekazaniem prawa do korzystania z wyników projektu bez zmiany ich właściciela). Wdrożenie może polegać również na udostępnieniu oznaczonemu podmiotowi rezultatów przeprowadzonych badań nieodpłatnie, pod warunkiem, że podmiot ten będzie wykorzystywał te wyniki w praktyce.

Komercjalizacja natomiast rozumiana jest jako udostępnienie na zasadach rynkowych (odpłatnie) wyników badań uzyskanych w trakcie realizacji projektu.

Przez komercjalizację rozumiemy całokształt działań związanych z przenoszeniem wyników badań do praktyki gospodarczej i społecznej. Jest to sprzedaż wyników prac B+R, udzielenie licencji na korzystanie z tych wyników lub spowodowanie gospodarczego ich wykorzystywania przy użyciu innej formy prawnej (np. użytkowanie, leasing). W szczególności komercjalizacją jest transfer i sprzedaż przez instytucje sfery nauki danej wiedzy technicznej lub organizacyjnej i związanego z nią know-how biznesowi - komercjalizację technologii można zatem określić jako proces zasilania rynku nowymi technologiami.

Możliwość sprzedaży nastąpi po zakończeniu Projektu tj. po 31 maja 2013 r., lecz zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie studium wykonalności nie przewidziano w projekcie wygenerowania zysków. Nie uwzględniono również w analizie finansowej przychodów dla Wnioskodawcy z tytułu realizacji projektu. Z założonych celów i rezultatów projektu wynika jednak możliwość generowania przychodów przez projekt. W przypadku sprzedaży, będzie to sprzedaż opodatkowana VAT. Zakupiony sprzęt pomiarowy i urządzenia będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań badawczych w Projekcie, a po jego zakończeniu tj. po 31 maja 2013 r. do działalności dydaktycznej lub naukowo-badawczej nieopodatkowanej VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji opisanego Projektu, zarówno gdy po 31 maja 2013 r. nastąpi sprzedaż opodatkowana, jak i w przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy, w szczególności w przypadku nieosiągnięcia zakładanych rezultatów, możliwa sprzedaż opodatkowana VAT nie zostanie zrealizowana.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z literalnego brzmienia wyżej zacytowanego przepisu wynika, iż uznanie podmiotu za podatnika nie jest uzależnione od celu czy rezultatu jego działalności. Ustawa VAT definiuje działalność gospodarczą jako wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Działalność gospodarcza nie jest uzależniona od rezultatu, czyli widocznego efektu podejmowanych przez podatników działań. Działalność gospodarcza nie musi więc oznaczać konieczności osiągania zysków.

Zgodnie z orzecznictwem ETS nieważny jest rezultat prowadzonej działalności, istotnym staje się zamiar prowadzenia działalności i ponoszone w związku z tym faktem koszty.

Zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, należy stwierdzić co następuje.

Ustawodawca wyraźnie uzależnił prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony od związku towarów i usług zakupionych z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Czynności niewykorzystywane do takich celów nie mogą korzystać z prawa odliczenia. Po dokonaniu analizy przepisów art. 15 ust. 1 oraz 86 ustawy VAT należy stwierdzić, iż podatnikiem jest podmiot bez względu na rezultat prowadzonej działalności, a prawo do odliczenia podatku od nabytych towarów i usług istnieje, jeśli pozostają one w związku z tą działalnością. Podatnikiem jest więc nawet podmiot, który ponosiłby straty z takiej działalności.

Wnioskodawca nie może co prawda z góry przewidzieć rezultatu podejmowanych przez siebie obecnie badań. Z założenia jednak, uzyskane wyniki badań naukowych będą publikowane w czasopismach naukowych i prezentowane na konferencjach krajowych i zagranicznych. Zostaną również udostępnione podmiotom zainteresowanym ich wdrożeniem lub komercjalizacją na równych zasadach rynkowych odpłatnie lub nieodpłatnie. Prawa autorskie do uzyskanych w wyniku realizacji Projektu wyników badań naukowych będą przysługiwać wyłącznie Politechnice. W przypadku osiągnięcia pozytywnych rezultatów badań, będzie istniała możliwość ich komercjalizacji oraz wdrożeń.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że pomimo, iż nie uwzględniono w analizie finansowej w studium wykonalności projektu przychodów dla Uczelni z tytułu realizacji projektu, to z założonych celów i rezultatów projektu wynika jednak możliwość generowania przychodów przez projekt, a związek wszelkiego rodzaju nabytych towarów czy usług z celem prowadzenia opisanego we wniosku projektu o zamierzonych rezultatach, jest podstawą do możliwości odliczenia podatku VAT strukturą przy ich zakupie. Na prawo do odliczenia nie będzie miał wpływu także inny niż planowany obecnie rezultat badań, lub ich całkowity brak.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tejże ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Z powyższego wynika, iż w przypadku, gdy istnieje związek zakupionych towarów ze sprzedażą opodatkowaną, to nabywcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS wielokrotnie zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 tej ustawy definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania podatku od towarów i usług mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

1.

powszechność opodatkowania,

2.

faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

3.

stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Realizację cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, 7 i 8 ustawy o VAT, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ww. ustawy.

W myśl więc art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje natomiast wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych (ust. 2 cyt. artykułu).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika więc, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Za podatnika należy uznać również osobę, która zadeklarowała zamiar prowadzenia działalności gospodarczej i poczyniła w tym celu pewne nakłady, mimo że sama działalność gospodarcza jeszcze się nie rozpoczęła, nawet w sytuacji jeśli nigdy nie zostanie rozpoczęta. Tym samym poniesienie wstępnych wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej opodatkowanej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każdy, kto dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać już w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Politechnika - jako Beneficjent - realizuje projekt pn.: "Nowy.......... W związku z powyższym w dniu 23 lutego 2009 r. zawarła z Ośrodkiem Przetwarzania Informacji jako "Instytucją Wdrażającą", umowę o dofinansowanie ww. projektu. Do umowy zawarto dotychczas dwa aneksy: Aneks z dnia 18 czerwca 2009 r. oraz Aneks z dnia 9 kwietnia 2010 r.

Projekt ten jest dofinansowany w 100% w odniesieniu do wydatków kwalifikowanych, z czego 85% wartości tych wydatków pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast 15% z budżetu Państwa. Zgodnie z zawartą umową wraz z aneksami.

Beneficjent (tj. Politechnika) zobowiązany jest do rozpowszechniania wyników prowadzonych badań i prac rozwojowych na równych zasadach rynkowych wszystkim podmiotom gospodarczym zainteresowanym wykorzystaniem tych wyników, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. Wyniki badań naukowych będą publikowane w czasopismach naukowych i prezentowane na konferencjach krajowych i zagranicznych. Zostaną również udostępnione podmiotom zainteresowanym ich wdrożeniem lub komercjalizacją na równych zasadach rynkowych odpłatnie lub nieodpłatnie. Prawa autorskie do uzyskanych w wyniku realizacji Projektu wyników badań naukowych będą przysługiwać wyłącznie Politechnice. W przypadku osiągnięcia pozytywnych rezultatów badań, będzie istniała możliwość ich komercjalizacji oraz wdrożeń. W przypadku sprzedaży, będzie to sprzedaż opodatkowana VAT. Zakupiony sprzęt pomiarowy i urządzenia będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań badawczych w Projekcie, a po jego zakończeniu tj. po 31 maja 2013 r. do działalności dydaktycznej lub naukowo-badawczej nieopodatkowanej VAT.

Z powyższego wynika, iż na dzień złożenia przedmiotowego wniosku Wnioskodawca zakłada, iż w przypadku osiągnięcia pozytywnych rezultatów badań, będzie istniała możliwość komercjalizacji efektów Projektu, tj. udostępnienia na zasadach rynkowych (odpłatnie) wyników badań uzyskanych w trakcie realizacji Projektu - z założonych celów i rezultatów Projektu wynika możliwość generowania przychodów przez Projekt. Niewątpliwie sprzedaż taka opodatkowana będzie podatkiem VAT.

Jak zostało wskazane powyżej, dla określenia prawa do odliczenia istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w przedmiotowej sprawie Projekt realizowany jest z założeniem, że jego efekty ulegną komercjalizacji po 31 maja 2013 r.

Oczywistym jest, iż w wyniku, realizacji fazy badawczej Projektu Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów, jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego Projektu uzależnione jest właśnie od pozytywnego zakończenia tego etapu. Zatem wszystkie wydatki ponoszone od początku realizacji Projektu związane są m.in. z przewidywanym przyszłym wykorzystywaniem efektów Projektu do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, iż "Wnioskodawca zaznacza, że głównym celem prac badawczych realizowanych w Projekcie, jest opracowanie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych, a nie ich komercjalizacja (...)", jednakże Politechnika nie wyklucza takiej możliwości. Istotne jest w tym momencie założenie wykorzystania jego wyników do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności wskazane przez Wnioskodawcę, polegające np. na sprzedaży wyników prac B+R, udzielanie licencji na korzystanie z tych wyników lub spowodowanie gospodarczego ich wykorzystania przy użyciu innej formy prawnej (np. użytkowanie, leasing), niewątpliwie są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Udostępnianie wyników badań za wynagrodzeniem na rzecz podmiotów trzecich, z jakim mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie, stanowi bowiem świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o którym mowa art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy również wskazać, iż bez względu na fakt, czy realizacja projektu odniesie zamierzony skutek, to w momencie nabycia towarów i usług zachowana pozostanie pierwotna intencja ich nabycia - zostały one nabyte celem wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli nawet Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu nie osiągnie żadnych przychodów z powodów obiektywnych tzn. faza badawcza nie zakończy się pozytywnym wynikiem, to czynność opodatkowana nie wystąpi nie dlatego, że Wnioskodawca świadomie zmienił pierwotne przeznaczenie nabytych towarów i usług, lecz dlatego że wskutek niezależnych od niego czynników, wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych stało się niemożliwe.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych związanych z komercjalizacją Projektu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu pn.: "Nowy........ w zakresie w jakim zakupione towary i usługi będą przez Wnioskodawcę wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z treści wniosku wynika również, iż efekty Projektu udostępniane będą także nieodpłatnie. W tym miejscu należy podkreślić, iż w celu prawidłowego określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia, należy mieć również na względzie unormowania zawarte w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały przepisami art. 90 natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Zatem w świetle przytoczonych powyżej przepisów, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane przez Niego nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. Projektu w zakresie, w jakim zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl