IPPP1-443-1272/08-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1272/08-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 3 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia importu usługi pośrednictwa w dostawie towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia importu usługi pośrednictwa w dostawie towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji artykułów z tworzyw sztucznych i dokonuje sprzedaży wyprodukowanych artykułów do Holandii, co stanowi dla niego wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Jednocześnie współpracuje z innym podmiotem holenderskim - pośrednikiem, który pozyskuje dla Wnioskodawcy zamówienia produkcyjne. W ramach zawartej umowy, za każde otrzymane oraz zrealizowane zamówienie polegające na wyprodukowaniu przez firmę Wnioskodawcy towaru oraz wysłaniu go z terytorium Polski bezpośrednio do odbiorcy, którym nie jest pośrednik, pośrednik otrzymuje prowizję. Za wykonaną usługę podmiot wystawił fakturę, która nie zawiera naliczonego podatku od wartości dodanej. Na fakturze tej zostały umieszczone numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy (pośrednika) jak i nabywcy usługi (Wnioskodawcy), pod którymi strony te zostały zarejestrowane dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Zapłata za tę fakturę nastąpiła we wskazanym przez nabywcę terminie i na wskazany numer konta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy nabyta usługa stanowi dla Wnioskodawcy import usług.

Gdzie jest miejsce świadczenia usługi, gdzie i kto powinien rozliczyć podatek VAT. Jeśli Wnioskodawca, to jaką stawkę powinien zastosować.

Czy usługa powinna być rozliczona jako wewnątrzwspólnotowe nabycie i zastosowana stawka VAT w wysokości 0 %. Jeśli zakupiona usługa nie jest ani importem towarów ani wewnątrzwspólnotowym nabyciem, to w jaki sposób powinna być rozliczona i wykazana w deklaracji VAT-7.

Zdaniem wnioskodawcy zakupiona usługa stanowi dla niego import usług. Miejscem świadczenia tej usługi, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. W tym przypadku jest to Holandia, bo tam towar jest wysyłany z terytorium Polski. A zatem, zakup tej usługi wykazuje jako import usług ze stawką VAT w wysokości 0 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższe czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy przepisy prawa podatkowego uznają je za wykonywane na terytorium kraju. Zatem dla określenia miejsca opodatkowania transakcji należy, w świetle ustawy, ustalić miejsce świadczenia usług.

Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług określona została w art. 27 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od zasady wskazanej w powyższym przepisie wprowadzono szereg wyjątków, określających inne niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter, np. przy świadczeniu usług pośrednictwa. Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów z zastrzeżeniem ust. 6. Z ust. 6 art. 28 ustawy wynika, że w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Jak wynika z powyższych uregulowań, aby określić miejsce opodatkowania usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów należy określić miejsce opodatkowania dostawy tych towarów. Art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, iż miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Zatem dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych opodatkowana jest w miejscu rozpoczęcia transportu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż przy sprzedaży swoich towarów do Holandii korzysta z usług pośrednika z Holandii, który pozyskuje dla Wnioskodawcy zamówienia produkcyjne. Transakcje sprzedaży towarów dokonywane są bezpośrednio pomiędzy Wnioskodawcą a odbiorcami towarów, natomiast pośrednik pobiera wynagrodzenie w formie prowizji za swoje usługi, tj. za zrealizowane zamówienie polegające na wyprodukowaniu przez firmę Wnioskodawcy towaru oraz wysłaniu go z terytorium Polski bezpośrednio do odbiorcy. Pośrednik udokumentował należne wynagrodzenie fakturą, w której nie naliczył podatku od wartości dodanej.

Zatem w myśl przywołanych wyżej przepisów prawa, w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, miejscem rozpoczęcia wysyłki towarów, a tym samym miejscem dostawy towarów jest Polska (sprzedaż towarów Spółki następuje z terytorium Polski na terytorium Unii Europejskiej - do Holandii). Stąd też usługi pośrednictwa, mające bezpośredni związek z dostawą towarów, wykonywane na rzecz Wnioskodawcy przez pośrednika holenderskiego, powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług, gdyż miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Jak stanowi art. 17 ust. 2 ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 i art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Z powyższych regulacji wynika więc, że nabywca usług świadczonych przez kontrahenta zagranicznego jest z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług, jeżeli miejscem świadczenia usług jest terytorium kraju, a usługodawcy nie rozliczyli podatku należnego.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu fatycznego wynika, iż pośrednik świadczący na jego rzecz usługi w zakresie pozyskiwania zamówień produkcyjnych, swoje usługi dokumentuje fakturą i nie rozlicza podatku od towarów i usług na terenie Polski.

Zatem, w myśl przywołanych powyżej przepisów prawa podatkowego, nabyte usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów będą stanowiły dla Wnioskodawcy import usług i podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu tych usług będzie Wnioskodawca.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W art. 106 ust. 7 ustawy wskazano, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy ustawy dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Powyższe uregulowanie odnosi się do przeniesienia prawa między podmiotami z dwóch różnych krajów UE do rozporządzania jak właściciel towarami, natomiast między Wnioskodawcą a pośrednikiem holenderskim nie dochodzi do dostawy towarów i przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, lecz dochodzi do świadczenia usług, polegających na wyszukiwaniu i pozyskiwaniu dla Wnioskodawcy zamówień produkcyjnych. Między Stronami nie zachodzi obrót towarowy.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca winien rozpoznać import usług i wystawić fakturę wewnętrzną z wykazanym na niej podatkiem należnym z tego tytułu, według stawek obowiązujących w kraju dla przedmiotowych usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ustawodawca dostawę niektórych towarów oraz świadczenie niektórych usług opodatkował stawkami niższymi lub zwolnił je od podatku. Jednakże usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów nie zostały wymienione, jako zwolnione bądź opodatkowane stawkami obniżonymi, i podlegają opodatkowaniu, zgodnie z cyt. wyżej art. 41 ust. 1 ustawy, stawką podatku w wysokości 22 %.

Reasumując, zgodnie z uregulowaniami art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, w powiązaniu z art. 22 ust. 1 ustawy, w przedstawionym stanie faktycznym, miejscem opodatkowania usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów będzie terytorium Polski. Nabytą przez Spółkę usługę pośrednictwa, należy uznać za import usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy i w związku z tym, w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia tych usług będzie Wnioskodawca. Nabycie przedmiotowej usługi pośrednictwa winno zostać potwierdzone fakturą wewnętrzną wystawioną zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, która zawierać będzie kwotę podatku należnego w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl