IPPP1/443-1269/08-2/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1269/08-2/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 3 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest właścicielem ośrodka wczasowego w K (Ośrodek), za pomocą którego świadczy usługi na rzecz osób trzecich oraz pracowników Spółki. Ośrodek jest wydzielony w strukturze Spółki, ewidencjonuje sprzedaż i zakupy jakie są ponoszone w związku z jego działalnością (samobilansuje się). Odpłatność za świadczone usługi Ośrodka są pobierane w dwojaki sposób. Jeżeli chodzi o osoby trzecie, to ponoszą one 100% odpłatność z własnych środków. Natomiast w przypadku gdy z usług Ośrodka korzysta pracownik Spółki, to ponosi on odpłatność w części, a w pozostałej części odpłatność zostaje pokryta z środków zgromadzonych na zakładowym funduszu świadczeń socjalnych Spółki (ZFŚS). W każdym jednak przypadku na rachunek bankowy przyporządkowany Ośrodkowi wpływa pełna odpłatność za świadczone w nim usługi, tj. 100% ceny usługi płaconej przez osoby trzecie oraz 100% ceny za skorzystanie z usługi przez pracownika, przy czym pracownik wpłaca faktycznie część tej kwoty, zaś pozostała część jest przelewana z rachunku ZFŚS na rachunek Ośrodka. Spółka przyjmuje za podstawę opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych za pośrednictwem Ośrodka kwotę, na którą składa się suma kwoty ponoszonej przez pracownika i kwoty dofinansowania z ZFŚS, a w przypadku osób trzecich kwotę jaką wnoszą te osoby z tytułu skorzystania z usług Ośrodka. Oznacza to, że Spółka wykorzystuje Ośrodek do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT należnym. Zakupy związane z działalnością Ośrodka są dokonywane bezpośrednio przez Ośrodek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do dokonywania odliczenia w całości podatku VAT naliczonego związanego z zakupami wykorzystywanymi w całości przez wydzielony Ośrodek (samobilansujący się), za pomocą którego Spółka dokonuje sprzedaży usług wypoczynku opodatkowanych w całości podatkiem VAT należnym, a jeżeli nie to w jakiej części przysługuje jej prawo do odliczenia wspomnianego podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w cenie zakupów wykorzystywanych na potrzeby opodatkowanej podatkiem VAT należnym działalności wykonywanej przez Ośrodek, z zastrzeżeniem sytuacji określonych w art. 88 ustawy o VAT, przy czym fakt przyznania pracownikowi Spółki dofinansowania z ZFŚS do usługi świadczonej za pośrednictwem Ośrodka nie ogranicza prawa Spółki do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego. Spółka świadczy za pośrednictwem Ośrodka usługi, które w 100% są opodatkowane podatkiem VAT. Zarówno pracownicy Spółki jak i osoby trzecie korzystający z jej usług oferowanych za pośrednictwem Ośrodka ponoszą pełną odpłatność za usługę, czego nie zmienia fakt dofinansowania pracownikom części ceny usługi z ZFŚS. Konsekwencją takiego wykorzystania Ośrodka jest to, że zakupy związane z jego funkcjonowaniem są w całości wykorzystywane do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Oznacza to, że spełniony jest przez Spółkę warunek wyartykułowany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi generalną przesłankę dającą możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w cenie zakupów. Spółka sama świadczy usługi na rzecz pracownika, a nie zakupuje i odsprzedaje je od podmiotu zewnętrznego. Nie wystąpi więc VAT naliczony w cenie zakupów, który byłby w części finansowany z ZFŚS, gdyż Spółka nie zakupuje żadnych usług (nie kupuje usługi sama od siebie i nie fakturuje siebie samej) i to sama Spółka wystawia fakturę na sprzedawaną pracownikowi usługę, która jest w części dofinansowana z ZFŚS (podstawą opodatkowania jest tutaj pełna wartość świadczenia, na które składa się suma kwoty wpłacanej przez pracownika oraz przyznanego pracownikowi dofinansowania z ZFŚS). Środki z ZFŚS Spółka przelewa na konto Ośrodka a więc po ich przelaniu możliwe jest przekazanie ich na zakup towarów/usług przez Ośrodek od podmiotów zewnętrznych. Dopiero na etapie wydatkowania środków przez Spółkę za pośrednictwem Ośrodka pojawi się podatek VAT naliczony zawarty w cenie zakupów. Jednak jak już podkreślono, zakupy Ośrodka nie są w żadnej mierze finansowane z ZFŚS, gdyż po dokonaniu przez Spółkę dofinansowania dla pracownika i przekazaniu kwoty dofinansowania na rachunek bankowy Ośrodka, kwota ta traci swój status środków z ZFŚS. W konsekwencji nie może być mowy o zastosowaniu do tych wydatków art. 88 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.p. Dla przykładu można podać, że sytuacja Spółki jest podobna do sytuacji podmiotu trzeciego, od którego Spółka zakupuje usługę finansowaną w części z ZFŚS. Nie można mieć bowiem wątpliwości, że otrzymanie przez podmiot trzeci zapłaty od Spółki finansowanej w części z ZFŚS nie ma wpływu na zakres prawa tego podmiotu do odliczenia podatku VAT naliczonego. Po rozdysponowaniu środków z ZFŚS tracą one swoją tożsamość z środkami zgromadzonymi na tym funduszu i jednocześnie przestają mieć do nich zastosowanie przepisy podatkowe dotyczące środków należących ZFŚS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepis art. 86 ust. 1 wyraża podstawowe prawo podatnika, jakim jest możliwość odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z zapisem tego artykułu w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Wskazany przepis jednocześnie wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest przejawem neutralności podatku od towarów i usług. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na zachwianie zasady neutralności podatku i dlatego mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej. W art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wprowadził ograniczenia podstawowego prawa podatnika, jakim jest prawo do odliczenia podatku. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. I tak zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego oraz stanowiska własnego wynika, że Spółka świadczy za pośrednictwem Ośrodka usługi, które w 100% są opodatkowane podatkiem VAT. Ośrodek jest wydzielony w strukturze Spółki, ewidencjonuje sprzedaż i zakupy jakie są ponoszone w związku z jego działalnością (samobilansuje się). Zarówno pracownicy Spółki jak i osoby trzecie korzystający z jej usług oferowanych za pośrednictwem Ośrodka ponoszą pełną odpłatność za usługę (czego nie zmienia fakt dofinansowania pracownikom części ceny usługi z ZFŚS). Konsekwencją takiego wykorzystania Ośrodka jest to, że zakupy związane z jego funkcjonowaniem są w całości wykorzystywane do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W ocenie Spółki w przedstawionym stanie faktycznym art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania.

Uwzględniając przestawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego, stanowisko Spółki oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji Spółka będzie mogła obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości (o ile nie pojawią się przesłanki określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług).

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy wydatki będące przedmiotem zapytania stanowiąą koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl