IPPP1/443-1261/11-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1261/11-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług rekreacyjno-sportowych w zakresie wstępu na zajęcia fitness, siłownię, saunę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług rekreacyjno-sportowych w zakresie wstępu na zajęcia fitness, siłownię, saunę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności spółki jest świadczenie usług związanych z rekreacją we własnym obiekcie przygotowanym specjalistycznie do prowadzenia zajęć fitness. Spółka sprzedaje karnety wstępu na saunę, siłownię i inne zajęcia mające na celu poprawę kondycji fizycznej klientów. Odbiorcami usług są zarówno firmy zakupujące abonamenty okresowe dla swoich pracowników jak i osoby indywidualne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przez Spółkę kart wstępu na siłownię, saunę oraz na inne zajęcia fitness służące poprawie kondycji fizycznej - jest w świetle obowiązującej od 1 stycznia 2011 r. ustawy o VAT opodatkowane 8% stawką podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na zastosowanie preferencyjnej 8% stawki podatku VAT dla sprzedaży kart wstępu do siłowni sauny i na zajęcia fitness, służące poprawie kondycji fizycznej - pozwala obowiązujący od 1.01.2011 przepis art. 41 ust. 2 wprowadzający do załącznika nr 3 ustawy o VAT - zmodyfikowaną pozycję 186 - "pozostałe usługi związane z rekreacją - w zakresie wstępu" - bez względu na symbol PKWiU. Należy zauważyć że w stanie prawnym obowiązującym do końca 2010 r. "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" ograniczały się wyłącznie do symbolu PKWiU ex. 92.72, a więc obejmowały wąską grupę usług rekreacyjnych. Dokonana przez ustawodawcę zmiana, rozszerza pojęcie usług rekreacyjnych co skutkuje możliwością zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla sprzedaży kart wstępu (karnetów, biletów itp.) na wszelkie zajęcia rekreacyjne gdzie indziej nie sklasyfikowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wskazać należy, iż od 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.)

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (ust. 2). Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, a stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wymienione, bez względu na symbol PKWiU, "pozostałe usługi związane z rekreacją-wyłącznie w zakresie wstępu".

Z treści przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług związanych z rekreacją we własnym obiekcie przygotowanym specjalistycznie do prowadzenia zajęć fitness. Wnioskodawca sprzedaje karnety wstępu na saunę, siłownię i inne zajęcia mające na celu poprawę kondycji fizycznej klientów. Odbiorcami usług są zarówno firmy zakupujące abonamenty okresowe dla swoich pracowników jak i osoby indywidualne.

Wskazać należy, iż od 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.)

Stwierdzić należy, iż w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wskazane "Pozostałe usługi związane z rekreacją-wyłącznie w zakresie wstępu" bez względu na PKWiU. Ustawodawca nie określił form ani kategorii "wstępu", które objął 8% stawką podatku. Znaczenie "wstępu" należy rozumieć zgodnie z brzmieniem zawartym w Słowniku języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa - www.sjp.pwn.pl) jako możliwość wejścia gdzieś. Oznacza, to iż preferencyjną stawkę podatku należy stosować w przypadku, gdy opłata za wstęp jest związana z dostępem do określonego obiektu, czy też sprzętu różnego rodzaju, tak jak to ma miejsce w przypadku np. siłowni.

Natomiast pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w załączniku nr 3 do ustawy) nie można, w ocenie tut. Organu, utożsamiać z pojęciem "biletu wstępu/karnetem" uprawniającym do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa w nich. Wstęp na zajęcia fitness nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce np. w przypadku kupienia biletu do kina czy też na wystawę psów, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Zauważyć należy, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca sprzedaje bilety wstępu/ karnety upoważniające do wejścia/wstępu na zajęcia fitness, a zatem bilet wstępu/karnet upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do czynnego uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Z tych też względów opłaty (bilet wstępu/karnet) pobierane za uczestnictwo w zajęciach fitness służących poprawie kondycji fizycznej, nie mogą być uznane za opłaty za wstęp, lecz udział w zajęciach. W związku z tym Zainteresowanemu na sprzedaż biletów/karnetów na zajęcia fitness nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług wynikające z art. 41 ust. 1 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy o VAT. W konsekwencji Wnioskodawca winien opodatkować usługi o których mowa powyżej podstawową stawką podatku VAT. Natomiast bilety/karnety sprzedawane na siłownię i saunę, jako usługi związane z rekreacją - w zakresie wstępu korzystać mogą z preferencyjnej stawki podatku VAT, na mocy art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawca winien opodatkować wstęp na zajęcia fitness podstawową stawką podatku od towarów i usług - 23%, z uwagi na fakt, iż art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy nie znajdzie zastosowania w rozpatrywanej sprawie, natomiast usługi związane ze wstępem na siłownię i saunę korzystać mogą z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8% na mocy art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 ustawy o VAT jako usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż "dokonana przez ustawodawcę zmiana, rozszerza pojęcie usług rekreacyjnych co skutkuje możliwością zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla sprzedaży kart wstępu (karnetów, biletów itp.) na wszelkie zajęcia rekreacyjne gdzie indziej nie sklasyfikowane" w całości uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl