IPPP1-443-1261/08-4/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1261/08-4/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 2 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie miejsca opodatkowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanych z ich świadczeniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2008 r. (data wpływu 7 sierpnia 2008 r.)o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie miejsca opodatkowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanych z ich świadczeniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

"...") Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest podmiotem utworzonym i działającym w ramach Grupy (...) świadczącej usługi w sektorze bankowym i finansowym. Na podstawie zawartej umowy z jednym z podmiotów z Grupy mającym siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki (dalej: Kontrahent), Spółka będzie świadczyła na rzecz Kontrahenta usługi wsparcia w celu zapewnienia wszystkim pracownikom Kontrahenta niezbędnych narzędzi i wiedzy dotyczącej wewnętrznych polityk funkcjonujących u Kontrahenta, a także regulacji prawnych dotyczących działalności Kontrahenta (ang. P D).

W zakresie wskazanym powyżej, Spółka będzie wykonywała czynności związane z rozwojem, koordynowaniem i administrowaniem danymi dotyczącymi wewnętrznych polityk funkcjonujących u Kontrahenta, które będą dostępne dla wszystkich pracowników Kontrahenta poprzez centralną bazę (ang. My P). Ponadto Spółka będzie wprowadzała do bazy My P dane według ustalonego formatu każdorazowo w przypadku tworzenia, zmian, wdrażania bądź uchylania polityk funkcjonujących u Kontrahenta, jak również będzie wspomagać pracowników Kontrahenta przy wyszukiwaniu informacji dotyczących polityk wewnętrznych w bazie My P. Ponadto Spółka będzie monitorowała status wdrażania polityk wewnętrznych w podmiotach z Grupy.

Usługi świadczone przez Spółkę będą dzielić się na następujące czynności:

Główne obowiązki

* zarządzanie sprawami administracyjnymi dotyczącymi polityk wewnętrznych funkcjonujących u Kontrahenta,

* działanie jako punkt informacyjny w ramach Grupy w zakresie udzielania informacji o obowiązujących politykach wewnętrznych, a w szczególności w zakresie ich wydawania, zmian bądź uchylania,

* wsparcie autorów polityk wewnętrznych, pracowników oraz wyodrębnionych jednostek organizacyjnych Kontrahenta w zakresie informacji o zasadach tworzenia, wdrażania bądź udostępniania informacji dotyczących polityk wewnętrznych,

* koordynowanie działań związanych z tworzeniem oraz wdrażaniem polityk wewnętrznych funkcjonujących u Kontrahenta z wewnętrznymi jednostkami Kontrahenta w celu przygotowania tekstów polityk wewnętrznych według jednolitych formatów w różnych wersjach językowych,

* utrzymywanie wewnętrznej strony sieciowej (intranet) dotyczącej polityk wewnętrznych,

Zadania kontrolne

* weryfikacja poszczególnych polityk wewnętrznych pod kątem spełniania przez nie obowiązkowych standardów formalnych, prezentacyjnych oraz logicznych,

* monitorowanie uzyskania przez poszczególne polityki wewnętrzne niezbędnych akceptacji i zatwierdzeń w podmiotach z Grupy,

* przygotowanie okresowych raportów dotyczących procesów wdrażania polityk wewnętrznych w podmiotach z Grupy,

Zadania weryfikacyjne

* wskazywanie osób odpowiedzialnych za akceptację danej polityki wewnętrznej u Kontrahenta, w oparciu o obowiązujące procedury wewnętrzne,

* wskazywanie osób odpowiedzialnych za przegląd treści danej polityki wewnętrznej u Kontrahenta, w oparciu o obowiązujące procedury wewnętrzne.

W celu określenia charakteru świadczonych usług na podstawie klasyfikacji statystycznej, Spółka wystąpiła od ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej usług wykonywanych przez nią na podstawie umowy zawartej z Kontrahentem. Urząd Statystyczny zaklasyfikował usługi świadczone przez Spółkę do następującego grupowania statystycznego na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług: usługi prawnicze, rachunkowo księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy, biorąc pod uwagę uzyskaną przez Spółkę klasyfikację statystyczną, oraz charakter usług (opisanych w stanie faktycznym), miejscem świadczenia wykonywanych przez Spółkę usług, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, jest miejsce gdzie siedzibę posiada nabywca tych usług.

2.

Czy, biorąc pod uwagę uzyskaną klasyfikację statystyczną i charakter usług (opisanych w stanie faktycznym), Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia przedmiotowych usług.

Zdaniem Wnioskodawcy,

1.

miejscem opodatkowania świadczonych przez nią usług będzie miejsce, gdzie siedzibę ma nabywca tych usług.

2.

Spółce będzie jednocześnie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia przedmiotowych usług.

UZASADNIENIE do pytania nr 1

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), usługi świadczone przez podatników powinny być klasyfikowane w oparciu o klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W świetle przywołanego przepisu, ustalenie właściwej stawki opodatkowania oraz miejsca świadczenia usług, powinno odbywać się z uwzględnieniem klasyfikacji usług w oparciu o klasyfikację statystyczną (PKWiU). W opinii Spółki, w związku z faktem, iż Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego zaklasyfikował usługi świadczone przez Spółkę jako usługi prawnicze, rachunkowo księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej i zarządzania, mieszczące się w grupowaniu 74.1 PKWiU, zasady opodatkowania VAT tych usług powinny być ustalane z uwzględnieniem otrzymanej klasyfikacji statystycznej.

Według generalnej zasady zawartej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługi posiada siedzibę, bądź stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Jednocześnie, zgodnie z dyspozycją art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, dla wybranych usług (wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT), miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie siedzibę posiada ich nabywca.

Wskazane wyżej szczególne zasady ustalania miejsca opodatkowania stosuje się, zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT, m.in. do usług prawniczych, rachunkowo - księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej i zarządzania, klasyfikowanych w grupowaniu 74.1 PKWiU.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami, miejscem świadczenia usług klasyfikowanych w grupowaniu 74.1 PKWiU jest miejsce, gdzie nabywca usług posiada siedzibę.

W ocenie Spółki, otrzymana klasyfikacja statystyczna, zgodnie z którą usługi przez nią świadczone mieszczą się w grupowaniu 74.1 PKWiU, potwierdza charakter świadczonych przez nią usług. Dlatego też, zdaniem Spółki, miejscem świadczenia omawianych usług jest miejsce, gdzie ich nabywca posiada siedzibę. czyli w omawianym przypadku miejsce siedziby Kontrahenta. W konsekwencji, omawiane usługi nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

Powyższe podejście znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych.

Spółka pragnie podkreślić, iż analogiczne regulacje zawarte są w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r.). Zgodnie z art. 56 ust. 1 pkt c przywołanej dyrektywy, dla usług konsultantów, inżynierów, firm konsultingowych, prawników, księgowych oraz innych podobnych usług, jak również przetwarzania danych i dostarczania informacji, miejscem opodatkowania VAT powinien być kraj siedziby usługobiorcy.

UZASADNIENIE do pytania nr 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w ramach której dokonuje czynności opodatkowanych VAT. Jednocześnie, w myśl przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik nabywający towary lub usługi związane ze świadczonymi usługami, których miejscem opodatkowania nie jest terytorium kraju, ma prawo obniżyć swój podatek należny, jeżeli usługi te stanowiłyby czynności opodatkowane VAT w przypadku ich świadczenia na terytorium Polski, a dodatkowo podatnik posiada dokumentację niezbędną do wykazania związku pomiędzy dokonywanymi czynnościami a odliczeniem podatku.

W ocenie Spółki, w przedmiotowej sytuacji powinien znaleźć zastosowanie przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Miejscem świadczenia wykonywanych przez Spółkę na rzecz Kontrahenta usług, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT w związku z art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, jest miejsce, gdzie siedzibę posiada nabywca usług jednakże, gdyby usługi świadczone przez Spółkę były wykonywane na rzecz nabywcy, którego siedzibą byłaby Polska, usługi te stanowiłyby czynności opodatkowane VAT w Polsce.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w związku z faktem, iż usługi przez nią świadczone podlegałyby opodatkowaniu VAT w Polsce, jeśli byłyby świadczone na rzecz podmiotów krajowych, w przedmiotowej sytuacji powinien mieć zastosowanie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Dlatego też zdaniem Spółki przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących świadczenia usług na rzecz Kontrahenta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl