IPPP1/443-1255/12-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1255/12-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka (zwany dalej Wnioskodawcą) świadczy następujące usługi kontrahentowi:

Usługi wsparcia w zakresie wdrażania oraz późniejszego funkcjonowania programów / aplikacji informatycznych dla obszarów związanych z kartami kredytowymi, banking oraz internetowymi produktami bankowymi. W szczególności następujące usługi:

1.

Wsparcie w zakresie kierowania projektami obejmujące utrzymywanie bieżącej komunikacji z kontrahentami, technologicznymi kierownikami projektów i dostawcą ITO celem monitorowania przyszłych potrzeb i teraźniejszych ryzyk oraz problemów w obszarze wdrażanych programów / aplikacji, w szczególności całościowe wsparcie procesu SDLC polegające na:

* przejęciu wymagań biznesowych,

* doprecyzowaniu wymagań pomiędzy kontrahentami a dostawcą oprogramowania,

* przedstawieniu propozycji realizacji wymagań,

* wdrożeniu aplikacji,

* zapewnienie odpowiedniej dokumentacji wszystkich faz projektowych,

* regularne raportowanie postępu projektów do Klienta.

2.

Wsparcie w zakresie organizowania procesu testowania dostarczanej aplikacji i konfiguracji produktów biznesowych, polegające na:

* przygotowywanie planu testów dla projektów i produktów biznesowych,

* przygotowywanie skryptów / przypadków testowych,

* terminowe przeprowadzanie testów, zgodnie z planem testów,

* ocena i analiza progresu w testach oraz ryzyk, w tym związanych z niedotrzymaniem terminów przeznaczonych na testy,

* regularne raportowanie statusów błędów (defektów) napotkanych podczas testów,

* kompletne dokumentowanie rezultatów wykonywanych testów (m.in. wydruki z ekranów systemu),

* analizowanie i logowanie błędów wykrytych podczas testów,

* regularne raportowanie i wyjaśnianie błędów zidentyfikowanych w aplikacjach, ustawianych produktach,

* regularne raportowanie statusu testów,

* współpraca przy rozwiązywaniu problemów produkcyjnych,

* parametryzowanie produktów i aplikacji biznesowych zgodnie z wytycznymi biznesowymi,

* przeprowadzanie kontroli ustawień parametrów.

3.

Usługi doradcze, ze szczególnym uwzględnieniem analiz biznesowych dla procesu SDLC.

4.

Wsparcie funkcjonowania produkcyjnego programu ( aplikacji) platformy obejmujące:

* wsparcie rozwiązywania incydentów zgłaszanych przez Klienta (wsparcie 24/7w przypadku krytycznych problemów produkcyjnych),

* współpraca z ITO (International Technology Organization) przy rozwiązywaniu problemów wymagających prac programistycznych,

* nadzorowanie czasu rozwiązywania problemów,

* regularne raportowanie do kontrahenta statusu problemów.

5.

Obsługa zmian ustawień parametrów systemów:

* koordynacja, testowanie i ustawianie zmian parametrów w systemie na wniosek kontrahentów,

* prowadzenie dokumentacji zmian parametrów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów wykonywane usługi podlegają opodatkowaniu wg stawki podstawowej 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Stawka ta w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na postawie przepisów przejściowych wynosi 23% (art. 146a pkt 1 ustawy o VAT).

W przepisach ustawy o VAT jak i przepisach wykonawczych do ustawy zostały określone preferencyjne stawki podatku jak i zwolnienia od podatku.

Jak wynika z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz art. 41 ust. 2a ustawy o VAT stawki obniżone (5%, 8%) mają zastosowanie do czynności określonych w załącznikach do ustawy nr 3 i nr 10. Należy zaznaczyć, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i powinny być stosowane do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Zatem, aby było możliwe zastosowanie 8% lub 5% stawki podatku VAT dany towar bądź dana usługa powinny być wymienione w odpowiednim załączniku do ustawy lub w rozporządzeniu wykonawczym. Przedstawione we wniosku usługi nie stanowią żadnych z usług wymienionych ww. przepisach. Tym samym, nie korzystają z opodatkowania preferencyjnymi stawkami podatku VAT.

Natomiast usługi zwolnione od podatku zostały określone w art. 43 ustawy o VAT. Kluczową rolę w odpowiedzi na pytanie czy przedstawione we wniosku usługi mieszczą się w katalogu usług zwolnionych odgrywają przepisy art. 43 ust. 1 pkt 7, 38, 39, 40 i 41 oraz art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. W cytowanych przepisach art. 43 ust. 1 pkt 7, 38, 39, 40 i 41 ustawy o VAT dotyczących usług finansowych ustawodawca nie wymienił usług przedstawionych we wniosku. Ponadto, przedstawione we wniosku usługi nie spełniają przesłanek do uznania ich za usługi pomocnicze, o których mowa w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. Bowiem zgodnie z ww. przepisem ze zwolnienia korzystają także usługi stanowiące element usługi wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37-41, które same stanowią odrębną całość i są właściwe oraz niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37-41. Trudno uznać, iż Wnioskodawca wykonuje stanowiący odrębną całość element niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej z VAT. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają wyłącznie charakter informatyczny i techniczno-administracyjny. Czynności te banki (instytucje finansowe) mogłyby i często wykonują we własnym zakresie (przy użyciu wewnętrznych zasobów ludzkich i technicznych). Fakt, że z powodów ekonomicznych decydują się zlecać je podmiotom zewnętrznym nie przesądza o ich niezbędności dla wykonywania usług finansowych. Dla wykonania przez kontrahentów usług finansowych usługi nabywane od Wnioskodawcy nie są niezbędne. Podsumowując, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę obejmują obsługę informatyczną i techniczno-administracyjną pewnych procesów związanych ze świadczeniem przez kontrahentów określonych usług finansowych, jednak same w sobie takimi usługami nie są.

Przedstawione we wniosku usługi nie mieszczą się w zakresie zwolnień ani w zakresie stawek preferencyjnych przewidzianych przepisami dotyczącymi podatku VAT.

W związku z powyższym świadczenie przedmiotowych usług zdaniem Spółki podlega opodatkowaniu wg podstawowej stawki podatku VAT wynoszącej 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl