IPPP1/443-1249/13-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1249/13-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 11 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014 r.) na wezwanie organu z dnia 7 stycznia 2014 r. (skutecznie doręczone 10 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014 r.) na wezwanie organu z dnia 7 stycznia 2014 r. (skutecznie doręczone 10 stycznia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie zamierza realizować zadanie polegające na zakupie wyposażenia do świetlicy wiejskiej w P., która prowadzona będzie przez Stowarzyszenie. Celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywana na rzecz członków, Stowarzyszenie nie jest nastawione na osiąganie zysków. W celu sfinansowania powyższego zadania została zawarta w dniu 12 marca 2013 r. "Umowa przyznania pomocy... na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413" Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-20I3 pomiędzy Samorządem Województwa Ś. z siedzibą w K a Stowarzyszeniem "K...... na przyznanie pomocy w wysokości do 80% kosztów realizacji operacji w wysokości 2.480,00 zł.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że projekt realizowany jest w grudniu 2013 r. Stowarzyszenie nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie występować sprzedaż opodatkowana. Dokonane zakupy w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wszystkie atrakcje związane z zakupem towarów w ramach realizacji projektu są nieodpłatne, dostępne dla wszystkich, którzy chcą z nich skorzystać. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu są wystawione na Stowarzyszenie "K....". W ramach realizowanego wniosku zakupione zostanie wyposażenie świetlicy wiejskiej w P. Wydatki związane z realizacją złożonego wniosku to zakup: wyposażenia kuchni, czajnika bezprzewodowego, krajalnicy, zestawu kina domowego, projektora multimedialnego, laserowego urządzenia wielofunkcyjnego, notebuka/laptopa, szafek kuchennych, aparatu cyfrowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 11 stycznia 2014 r.

Czy Stowarzyszenie będzie mieć możliwość odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację małego projektu w ramach działania 413 "Wrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 11 stycznia 2014 r. Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku wydatkami poniesionymi na realizację małego projektu zrealizowanego w ramach działania 413 " wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" w ramach osi Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ podczas realizacji projektu Stowarzyszenie nie uzyskiwało i nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów z działalności, nie będzie także występować sprzedaż opodatkowana. Stowarzyszenie nie jest i nie będzie zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług, co zdaniem Wnioskodawcy skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku zawartego w fakturach z realizacji zadań, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a i b) powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl znowelizowanego art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności sprawy wynika, że Stowarzyszenie uzyskało pomoc finansową na realizację małego projektu w ramach działań 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju". W ramach projektu zakupione zostanie wyposażenie świetlicy wiejskiej w P. Wnioskodawca wskazał, że nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów. Dokonane zakupy w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na przedstawiony stan sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o VAT, gdyż nie jest on podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach ww. projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. W konsekwencji Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl