IPPP1/443-1249/08-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1249/08-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza ubiegać się jako Partner zawartego Konsorcjum o udzielenie przez Agencję (X) pomocy finansowej współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w formie dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet 2 Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw. X jest Instytucją Pośredniczącą II stopnia (Instytucją Wdrażającą) w ramach priorytetu 2 - Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej. X odpowiedzialna jest za realizację Poddziałania 2.1.1. Rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw - projekty konkursowe oraz Poddziałania 2.1.2 Partnerstwo dla zwiększania adaptacyjności - projekty konkursowe realizowane przez partnerów społecznych w ramach Działania 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

Wskazana pomoc finansowa pochodzi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej jest przeznaczona dla beneficjenta ostatecznego i jest przyznawana jako objęta Narodową Strategią Spójności na podstawie ustawy z dnia z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.).

Zgodnie z wytycznymi X do ubiegania się o dofinansowanie projektu uprawnieni są:

1.

przedsiębiorcy;

2.

podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Projektodawcy mogą składać wnioski wspólnie z Partnerami. Partnerem może być wyłącznie przedsiębiorca lub podmiot działający na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego. Za właściwą realizację projektu odpowiada Projektodawca, pełniący funkcję Lidera.

Projektodawcę i jego Partnerów musi wiązać umowa (porozumienie), jednoznacznie określająca reguły partnerstwa, w tym zwłaszcza jednoznacznie wskazująca wiodącą rolę Projektodawcy, odpowiedzialnego za całość projektu i jego rozliczanie wobec X. Umowa musi zawierać:

* cel partnerstwa,

* zadania i obowiązki Partnerów w związku z realizacją projektu,

* plan finansowy w podziale na partnerów oraz zasady zarządzania finansami,

* zasady komunikacji i przepływu informacji w partnerstwie,

* zasady podejmowania decyzji w partnerstwie,

* sposób monitorowania i kontroli projektu.

Umowa (porozumienie) musi zostać dołączona do umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu operacyjnego Kapitał Ludzki. Stroną umowy o dofinansowanie projektu zawartej z X może być wyłącznie Projektodawca.

Pomoc finansowa przyznawana jest w danym tu przypadku beneficjentowi - Partnerowi Konsorcjum jako podmiotowi działającemu na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców. Jej efektem jest dofinansowanie projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych), dokonywane za pośrednictwem Lidera Konsorcjum. Wnioskodawca występuje tu jako podmiot wykonujący projekty szkoleniowe, na rzecz beneficjentów ostatecznych, na podstawie umowy Konsorcjum, która jest elementem umowy o dofinansowanie zawartej z X z Liderem Konsorcjum.

Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi szkoleniowe na rzecz beneficjentów ostatecznych. Na podstawie umowy o dofinansowanie, zawartej między Liderem Konsorcjum, a X uzyskuje on z X dofinansowanie - pokrycie 60% kosztów kwalifikowanych projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych). Pozostała część - 40% wartości świadczonych szkoleń jest pokrywana przez beneficjenta ostatecznego na podstawie umowy o wykonanie szkoleń, zawartej przez Konsorcjum, w imieniu i na rzecz którego działa Lider, z beneficjentem ostatecznym. Z tej umowy wynika, że Konsorcjum jest instytucją szkoleniową, a odbiorca szkoleń, podmiot gospodarczy jest Beneficjentem Ostatecznym.

Wnioskodawca wykonywane przez siebie usługi kwalifikuje jako usługi w zakresie edukacji (PKWiU 80), podlegające zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wykonując ww. projekt szkoleniowy będzie nabywał także towary i usługi opodatkowane VAT. Stanowią one element kosztów kwalifikowanych, finansowanych w 60% przez X, a w 40% opłacanych przez nabywcę usług szkoleniowych. Koszty pojawiające się w czasie realizacji ww. projektów można pogrupować w sposób następujący: - wydatki związane z personelem tj. wynagrodzenia osób prowadzących szkolenia, wynagrodzenia trenerów, wynagrodzenie lektorów, wynagrodzenia osób wykonujących obsługę administracyjno - biurową, wynagrodzenie informatyka, asystenta projektu, koszty podróży, koszty zakwaterowania, koszty wyżywienia,

* wydatki dotyczące uczestników szkoleń tj. koszty podróży, koszty wyżywienia, koszty noclegu, wynagrodzenie dla dyrektorów, kierowników, specjalistów i wynagrodzenia pozostałych pracowników,

* inne wydatki tj. koszty najmu pomieszczeń, sprzętu np. rzutników, kamer, itp. komputerów.,

* koszty materiałów szkoleniowych np. segregatory notatniki, podręczniki do nauki języka, koszty obsługi wózków widłowych i suwnic, żurawi, zakup usług eksploatacyjnych jak np. telefony, prąd

Wnioskodawca będąc podatnikiem VAT wykonuje w ramach swojej działalności czynności zwolnione VAT i opodatkowane VAT. VAT naliczony, rozliczany jest na podstawie struktury sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia VAT naliczonego przy zakupach opodatkowanych VAT, stanowiących koszty kwalifikowane podlegające dofinansowaniu w 60% dotacją uzyskaną X za pośrednictwem Lidera Konsorcjum. Czy Wnioskodawca może nie stosować w tym zakresie rozliczenia strukturą sprzedaży i traktować ww. koszty kwalifikowane jako w całości związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wymienione w pytaniu koszty kwalifikowane, dotyczące również zakupów opodatkowanych VAT, podlegające dofinansowaniu w formie dotacji, są wprost określone co do rodzaju i kwoty w umowie o dofinansowanie, zawartej z X. Skoro uzyskana dotacja stanowiąca 60% wartości Projektu szkoleniowego, stanowi obrót zwolniony z VAT - pokryte nią koszty kwalifikowane są ściśle związane ze sprzedażą zwolnioną z VAT i w całości nie uprawniają do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - prawo odliczenia VAT naliczonego przysługuje bowiem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W tej sytuacji nie ma zastosowania art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ponieważ Wnioskodawca - podatnik ma możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przez podatnika tego podatku.

Zgodnie z dyspozycja art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Art. 90 ust. 2 ustawy stanowi, iż jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy, wymieniono usługi w zakresie edukacji oznaczone symbolem PKWiU ex 80, które stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż poczynione przez Wnioskodawcę zakupy będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych z podatku od towarów i usług. Świadczone usługi Wnioskodawca klasyfikuje jako usługi w zakresie edukacji (PKWiU 80), które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opisane we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług, które będą służyły wyłącznie działalności zwolnionej z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy jako wymienione w pozycji 7 załącznika nr 4 - usługi w zakresie edukacji PKWiU 80.

Wnioskodawca prawidłowo wskazał również, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie miał zastosowania art. 90 ust. 2 ustawy, bowiem Wnioskodawca tak jak wskazuje, ma możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że nie jest organem uprawnionym do dokonania klasyfikacji statystycznych. Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl