IPPP1/443-1249/08-3/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1249/08-3/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania świadczonych usług w zakresie edukacji dofinansowanych w 60% ze środków X - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania świadczonych usług w zakresie edukacji dofinansowanych w 60% ze środków X.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza ubiegać się jako Partner zawartego Konsorcjum o udzielenie przez Agencję (X) pomocy finansowej współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w formie dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet 2 Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw. X jest Instytucją Pośredniczącą II stopnia (Instytucją Wdrażającą) w ramach priorytetu 2 - Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej. X odpowiedzialna jest za realizację Poddziałania 2.1.1. Rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw - projekty konkursowe oraz Poddziałania 2.1.2 Partnerstwo dla zwiększania adaptacyjności - projekty konkursowe realizowane przez partnerów społecznych w ramach Działania 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

Wskazana pomoc finansowa pochodzi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej jest przeznaczona dla beneficjenta ostatecznego i jest przyznawana jako objęta Narodową Strategią Spójności na podstawie ustawy z dnia z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.).

Zgodnie z wytycznymi X do ubiegania się o dofinansowanie projektu uprawnieni są: 1) przedsiębiorcy;

1.

podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Projektodawcy mogą składać wnioski wspólnie z Partnerami. Partnerem może być wyłącznie przedsiębiorca lub podmiot działający na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego. Za właściwą realizację projektu odpowiada Projektodawca, pełniący funkcję Lidera.

Projektodawcę i jego Partnerów musi wiązać umowa (porozumienie), jednoznacznie określająca reguły partnerstwa, w tym zwłaszcza jednoznacznie wskazująca wiodącą rolę Projektodawcy, odpowiedzialnego za całość projektu i jego rozliczanie wobec X. Umowa musi zawierać:

* cel partnerstwa,

* zadania i obowiązki Partnerów w związku z realizacją projektu,

* plan finansowy w podziale na partnerów oraz zasady zarządzania finansami,

* zasady komunikacji i przepływu informacji w partnerstwie,

* zasady podejmowania decyzji w partnerstwie,

* sposób monitorowania i kontroli projektu.

Umowa (porozumienie) musi zostać dołączona do umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu operacyjnego Kapitał Ludzki. Stroną umowy o dofinansowanie projektu zawartej z X może być wyłącznie Projektodawca.

Pomoc finansowa przyznawana jest w danym tu przypadku beneficjentowi - Partnerowi Konsorcjum jako podmiotowi działającemu na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców. Jej efektem jest dofinansowanie projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych), dokonywane za pośrednictwem Lidera Konsorcjum. Wnioskodawca występuje tu jako podmiot wykonujący projekty szkoleniowe, na rzecz beneficjentów ostatecznych, na podstawie umowy Konsorcjum, która jest elementem umowy o dofinansowanie zawartej z X z Liderem Konsorcjum.

Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi szkoleniowe na rzecz beneficjentów ostatecznych. Na podstawie umowy o dofinansowanie, zawartej między Liderem Konsorcjum, a X uzyskuje on z X dofinansowanie - pokrycie 60% kosztów kwalifikowanych projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych). Pozostała część - 40% wartości świadczonych szkoleń jest pokrywana przez beneficjenta ostatecznego na podstawie umowy o wykonanie szkoleń, zawartej przez Konsorcjum, w imieniu i na rzecz którego działa Lider, z beneficjentem ostatecznym. Z tej umowy wynika, że Konsorcjum jest instytucją szkoleniową, a odbiorca szkoleń, podmiot gospodarczy jest Beneficjentem Ostatecznym.

Wnioskodawca wykonywane przez siebie usługi kwalifikuje jako usługi w zakresie edukacji (PKWiU 80), podlegające zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wykonując ww. projekt szkoleniowy będzie nabywał także towary i usługi opodatkowane VAT. Stanowią one element kosztów kwalifikowanych, finansowanych w 60% przez X, a w 40% opłacanych przez nabywcę usług szkoleniowych. Koszty pojawiające się w czasie realizacji ww. projektów można pogrupować w sposób następujący: - wydatki związane z personelem tj. wynagrodzenia osób prowadzących szkolenia, wynagrodzenia trenerów, wynagrodzenie lektorów, wynagrodzenia osób wykonujących obsługę administracyjno - biurową, wynagrodzenie informatyka, asystenta projektu, koszty podróży, koszty zakwaterowania, koszty wyżywienia,

* wydatki dotyczące uczestników szkoleń tj. koszty podróży, koszty wyżywienia, koszty noclegu, wynagrodzenie dla dyrektorów, kierowników, specjalistów i wynagrodzenia pozostałych pracowników,

* inne wydatki tj. koszty najmu pomieszczeń, sprzętu np. rzutników, kamer, komputerów.,

* koszty materiałów szkoleniowych np. segregatory notatniki, podręczniki do nauki języka, koszty obsługi wózków widłowych i suwnic, żurawi, zakup usług eksploatacyjnych jak np. telefony, prąd itp.

Wnioskodawca będąc podatnikiem VAT wykonuje w ramach swojej działalności czynności zwolnione VAT i opodatkowane VAT. VAT naliczony, rozliczany jest na podstawie struktury sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość uzyskanej dotacji powinna być dokumentowana fakturą wystawioną na rzecz Lidera Konsorcjum.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dotacja uzyskana z X za pośrednictwem Lidera Konsorcjum jako 60% wartości projektu szkoleniowego stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - ze względu na fakt, że ma ona bezpośredni wpływ na cenę usługi w zakresie edukacji, świadczonej przez Wnioskodawcę. W związku z tym kwota dotacji podlega zwolnieniu z VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Obowiązek podatkowy w przypadku dotacji uzyskanych od Lidera Konsorcjum z X powstaje zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy o VAT - z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (czyli z chwilą wpływu dotacji lub zaliczki na dotację, na rachunek bankowy Wnioskodawcy).

Wartość uzyskanej dotacji powinna być udokumentowana fakturą VAT wystawioną na rzecz Lidera Konsorcjum jako podmiotu, który bezpośrednio wpłaca kwoty dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Należy tu bowiem przyjąć, że dotacja jest wypłacana na podstawie umowy Konsorcjum zawartej między wykonawcą usług edukacji, a Liderem Konsorcjum. W rozumieniu przepisów o VAT, Lider Konsorcjum powinien być w tym zakresie traktowany jako nabywca wykonywanej usługi wedle 60% jej wartości. Również pozostałe 40% wartości projektu powinno być traktowane jako wykonanie usługi na rzecz Lidera Konsorcjum. Z konstrukcji porozumienia między Partnerami Konsorcjum wynika bowiem, że podmiotem zawierającym umowę szkoleniową z beneficjentem ostatecznym jest Lider. Lider de facto więc, w rozumieniu rozliczeń z VAT nabywa usługi szkoleniowe od Partnerów i sprzedaje je beneficjentowi ostatecznemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka jako Partner Konsorcjum ubiegać się będzie wspólnie z Liderem o dotację, która w 60% pokryje wartość świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Pozostała część wartości świadczonych usług - 40% będzie pokrywana przez beneficjenta ostatecznego na podstawie umowy o wykonanie szkoleń, zawartej przez Konsorcjum (na rzecz którego działa Lider) z tym beneficjentem ostatecznym.

Wnioskodawca klasyfikuje usługi, które będzie świadczył w ramach projektu jako usługi w zakresie edukacji w grupowaniu PKWiU 80.

Strona wskazała, iż otrzymana dotacja będzie miała bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez nią usług.

Z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż jeżeli dotacja kierowana będzie do podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczenia usług, a jej otrzymanie będzie miało wpływ na obniżenie ceny towarów lub świadczonych usług, wówczas będzie to dotacja podlegająca opodatkowaniu. Otrzymanie takiej dotacji nie może być potwierdzone fakturą VAT, bowiem nie stanowi ona sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem skoro faktura ma dokumentować sprzedaż, a dotacja nie spełnia definicji sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy, ponieważ nie jest ani odpłatnym świadczeniem usług, ani też odpłatną dostawą towarów, tym samym Wnioskodawca nie może wystawić faktury VAT na rzez Lidera jako podmiotu, który bezpośrednio wypłaca kwotę dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Sposób dokumentowania dotacji określa art. 106 ust. 7 ustawy, który stanowi, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Skoro zatem zwrot dofinansowania następuje w oparciu o fakturę wewnętrzną, a nie fakturę korygującą, wywieść z tego należy, iż otrzymane dofinansowanie nie powinno być udokumentowane fakturą VAT.

Co prawda literalnie przepis ten określa jedynie sposób udokumentowania zwrotu kwot dotacji poprzez wystawienie faktury wewnętrznej, ale przez analogię należy uznać, że w takim przypadku również otrzymanie dotacji należy dokumentować fakturą wewnętrzną.

Należy jednak zwrócić uwagę, że tylko dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę towaru lub usług sprzedawanych przez podatnika, podlegają dokumentowaniu fakturą wewnętrzną.

W zakresie rozliczeń pomiędzy uczestnikami konsorcjum należy zauważyć, że Prawo nie wyszczególnia umowy konsorcjum, należy ona do tzw. umów nienazwanych. Konsorcjum zwykle nie jest spółką prawa handlowego, nie ma własnej osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane, nie musi mieć odrębnej nazwy ani też siedziby. Konsorcjum jest zatem najczęściej umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Utworzenie konsorcjum ma charakter najczęściej tymczasowy, czyli po osiągnięciu celu do którego zostało powołane jest rozwiązywane. Podmioty tworzące konsorcjum są niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli działaniach nie związanych z konsorcjum), a w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Przedsiębiorcy w konsorcjum wybierają spośród siebie lidera, którym jest wytypowana spośród uczestników konsorcjum firma, który prowadzi rozliczenia gospodarcze, w tym podpisuje umowy i fakturuje sprzedaż. Pozostałe firmy wystawiają faktury liderowi konsorcjum i w ten sposób ostatecznie uczestniczą w zyskach wspólnego przedsięwzięcia.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca, zgodnie z zawartą Umową Konsorcjum jest tzw. Partnerem Konsorcjum, który udzielił Liderowi Konsorcjum, upoważnienia do zawarcia umowy z ostatecznym beneficjentem. Zgodnie z treścią umowy beneficjent usługi szkoleniowej zobowiązuje się do pokrycia 40% wartości świadczonych szkoleń. Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatne świadczenie usługi szkoleniowej przez Konsorcjum na rzecz beneficjenta, wypełnia definicję sprzedaży. W związku z powyższym na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, winno być dokumentowane fakturą VAT wystawioną przez Konsorcjum za powyższy zakres (40%) na rzecz ostatecznego beneficjenta usługi. Natomiast sposób rozliczeń pomiędzy uczestnikami konsorcjum winna regulować umowa konsorcjum.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl