IPPP1/443-1249/08-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1249/08-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza ubiegać się jako Partner zawartego Konsorcjum o udzielenie przez Agencję (X) pomocy finansowej współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w formie dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet 2 Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw. X jest Instytucją Pośredniczącą II stopnia (Instytucją Wdrażającą) w ramach priorytetu 2 - Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej. X odpowiedzialna jest za realizację Poddziałania 2.1.1. Rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw - projekty konkursowe oraz Poddziałania 2.1.2 Partnerstwo dla zwiększania adaptacyjności - projekty konkursowe realizowane przez partnerów społecznych w ramach Działania 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

Wskazana pomoc finansowa pochodzi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej jest przeznaczona dla beneficjenta ostatecznego i jest przyznawana jako objęta Narodową Strategią Spójności na podstawie ustawy z dnia z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.).

Zgodnie z wytycznymi X do ubiegania się o dofinansowanie projektu uprawnieni są: 1) przedsiębiorcy;

1.

podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Projektodawcy mogą składać wnioski wspólnie z Partnerami. Partnerem może być wyłącznie przedsiębiorca lub podmiot działający na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego. Za właściwą realizację projektu odpowiada Projektodawca, pełniący funkcję Lidera.

Projektodawcę i jego Partnerów musi wiązać umowa (porozumienie), jednoznacznie określająca reguły partnerstwa, w tym zwłaszcza jednoznacznie wskazująca wiodącą rolę Projektodawcy, odpowiedzialnego za całość projektu i jego rozliczanie wobec X. Umowa musi zawierać:

* cel partnerstwa,

* zadania i obowiązki Partnerów w związku z realizacją projektu,

* plan finansowy w podziale na partnerów oraz zasady zarządzania finansami,

* zasady komunikacji i przepływu informacji w partnerstwie,

* zasady podejmowania decyzji w partnerstwie,

* sposób monitorowania i kontroli projektu.

Umowa (porozumienie) musi zostać dołączona do umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu operacyjnego Kapitał Ludzki. Stroną umowy o dofinansowanie projektu zawartej z X może być wyłącznie Projektodawca.

Pomoc finansowa przyznawana jest w danym tu przypadku beneficjentowi - Partnerowi Konsorcjum jako podmiotowi działającemu na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców. Jej efektem jest dofinansowanie projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych), dokonywane za pośrednictwem Lidera Konsorcjum. Wnioskodawca występuje tu jako podmiot wykonujący projekty szkoleniowe, na rzecz beneficjentów ostatecznych, na podstawie umowy Konsorcjum, która jest elementem umowy o dofinansowanie zawartej z X z Liderem Konsorcjum.

Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi szkoleniowe na rzecz beneficjentów ostatecznych. Na podstawie umowy o dofinansowanie, zawartej między Liderem Konsorcjum, a X uzyskuje on z X dofinansowanie - pokrycie 60% kosztów kwalifikowanych projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych). Pozostała część - 40% wartości świadczonych szkoleń jest pokrywana przez beneficjenta ostatecznego na podstawie umowy o wykonanie szkoleń, zawartej przez Konsorcjum, w imieniu i na rzecz którego działa Lider, z beneficjentem ostatecznym. Z tej umowy wynika, że Konsorcjum jest instytucją szkoleniową, a odbiorca szkoleń, podmiot gospodarczy jest Beneficjentem Ostatecznym.

Wnioskodawca wykonywane przez siebie usługi kwalifikuje jako usługi w zakresie edukacji (PKWiU 80), podlegające zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wykonując ww. projekt szkoleniowy będzie nabywał także towary i usługi opodatkowane VAT. Stanowią one element kosztów kwalifikowanych, finansowanych w 60% przez X, a w 40% opłacanych przez nabywcę usług szkoleniowych. Koszty pojawiające się w czasie realizacji ww. projektów można pogrupować w sposób następujący: - wydatki związane z personelem tj. wynagrodzenia osób prowadzących szkolenia, wynagrodzenia trenerów, wynagrodzenie lektorów, wynagrodzenia osób wykonujących obsługę administracyjno - biurową, wynagrodzenie informatyka, asystenta projektu, koszty podróży, koszty zakwaterowania, koszty wyżywienia,

* wydatki dotyczące uczestników szkoleń tj. koszty podróży, koszty wyżywienia, koszty noclegu, wynagrodzenie dla dyrektorów, kierowników, specjalistów i wynagrodzenia pozostałych pracowników,

* inne wydatki tj. koszty najmu pomieszczeń, sprzętu np. rzutników, kamer, komputerów.,

* koszty materiałów szkoleniowych np. segregatory notatniki, podręczniki do nauki języka, koszty obsługi wózków widłowych i suwnic, żurawi, zakup usług eksploatacyjnych jak np. telefony, prąd itp.

Wnioskodawca będąc podatnikiem VAT wykonuje w ramach swojej działalności czynności zwolnione VAT i opodatkowane VAT. VAT naliczony, rozliczany jest na podstawie struktury sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość wykonanych usług szkoleniowych, w części 60% - pokrytej dotacją uzyskaną z X za pośrednictwem Lidera Konsorcjum, stanowi dla Wnioskodawcy obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegający zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jako świadczenie usług w zakresie edukacji (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dotacja uzyskana z X za pośrednictwem Lidera Konsorcjum jako 60% wartości projektu szkoleniowego stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - ze względu na fakt, że ma ona bezpośredni wpływ na cenę usługi w zakresie edukacji, świadczonej przez Wnioskodawcę. W związku z tym kwota dotacji podlega zwolnieniu z VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Obowiązek podatkowy w przypadku dotacji uzyskanych od Lidera Konsorcjum z X powstaje zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy o VAT - z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (czyli z chwilą wpływu dotacji lub zaliczki na dotację, na rachunek bankowy Wnioskodawcy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, wynika, iż jeżeli dotacja kierowana będzie do podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, a jej otrzymanie będzie miało wpływ na obniżenie ceny towarów lub świadczonych usług, wówczas będzie to dotacja podlegająca opodatkowaniu wg stawki właściwej dla dotowanej usługi lub towaru.

Natomiast art. 19 ust. 21 ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Zgodnie z dyspozycją 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, natomiast pod pozycją 7 tego załącznika, wskazano usługi w zakresie edukacji oznaczone symbolem PKWiU ex 80.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka jako Partner Konsorcjum ubiegać się będzie wspólnie z Liderem o dotację, która w 60% pokryje wartość świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Pozostała część wartości świadczonych usług - 40% będzie pokrywana przez beneficjenta ostatecznego na podstawie umowy o wykonanie szkoleń, zawartej przez Konsorcjum (na rzecz którego działa Lider) z tym beneficjentem ostatecznym.

Wnioskodawca klasyfikuje usługi, które będzie świadczył w ramach projektu jako usługi w zakresie edukacji w grupowaniu PKWiU 80.

Strona wskazała, iż otrzymana dotacja będzie miała bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez nią usług.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, iż w przypadku gdy otrzyma dotacja, będzie miała bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług, to stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy dotacja ta zwiększy obrót i będzie korzystała zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy ze zwolnienia z podatku.

Należy również zauważyć, iż stosownie do art. 19 ust. 21 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania dotacji powstanie z chwilą wpływu dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że nie jest organem uprawnionym do dokonania klasyfikacji statystycznych. Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl