IPPP1/443-1245/08-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1245/08-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie przejścia na Spółkę przejmującą wszelkich praw i obowiązków podatkowych, obciążających wcześniej Spółkę zależną, związanych z planowaną transakcją przejęcia Spółki zależnej, oraz w zakresie nie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT planowanej transakcji połączenia Spółki zależnej ze Spółką przejmującą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przejścia na Spółkę przejmującą wszelkich praw i obowiązków podatkowych, obciążających wcześniej Spółkę zależną, związanych z planowaną transakcją przejęcia Spółki zależnej oraz w zakresie nie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT planowanej transakcji połączenia Spółki zależnej ze Spółką przejmującą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

H Polska S.A. (dalej jako "H") jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe. (tekst jedn. - Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm. - dalej jako "prawo bankowe")

H jest 100% spółką zależną od Y Bank plc. (dalej jako "Y") z siedzibą i zarządem w Wielkiej Brytanii.

H jest rezydentem podatkowym Polski i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Y jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Wielkiej Brytanii.

W celu ułatwienia dalszego rozwoju działalności prowadzonej na terytorium Polski (w tym poprzez zwiększenie dopuszczalnego rozmiaru prowadzonej działalności - patrz art. 126 i następne Prawa bankowego, zwiększenie wiarygodności, wykorzystanie efektów skali itp.), a także w celu ujednolicenia sposobu prowadzenia działalności Grupy H w Unii Europejskiej (struktura oddziałowa), Y (jako spółka przejmująca) połączy się z H (jako spółką przejmowaną) na podstawie art. 491 § 1 (1) oraz w trybie art. 516 (1)-516 (18) ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

W konsekwencji niniejszego połączenia, H przestanie istnieć, a wszystkie jej aktywa i zobowiązania zostaną przydzielone do istniejącego polskiego oddziału Y, tj. H Bank (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce (dalej jako "Oddział"). Oddział będzie kontynuował i rozwijał działalność prowadzoną w Polsce przez H.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w związku z planowaną operacją na Y przejdą wszelkie prawa i obowiązki podatkowe obciążające wcześniej H (sukcesja generalna).

Czy planowana operacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej jako VAT).

Zdaniem wnioskodawcy w związku z planowaną operacją na Y przejdą wszelkie prawa i obowiązki podatkowe obciążające wcześniej H (sukcesja generalna);

Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm. - dalej jako "Ordynacja podatkowa"), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek. Jednocześnie, w myśl art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej.

Biorąc pod uwagę niniejsze regulacje, w następstwie połączenia Y i H (przez przejęcie) na Y (jako spółkę przejmującą) przejdą wszelkie prawa i obowiązki podatkowe obciążające wcześniej H (jako spółkę przejmowaną).

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w piśmie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 12 października 2005 r., znak 1471/NTR2/443-355b/05/MP, zgodnie z którym: następstwo prawne określone ww. przepisach prawa podatkowego tj. art. 93 § 1 i § 2 - (przypis H) obejmuje pełny zakres sukcesji praw i obowiązków wynikających ze wszystkich aktów normatywnych prawa podatkowego, zarówno formalnego jak i materialnego.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają czynności literalnie wymienione w tym przepisie, w tym m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (pkt 1).

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy. A zatem, aby daną czynność można było uznać za dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju podlegające opodatkowaniu VAT, w jej wykonaniu musiałaby dochodzić do przeniesienia przez podatnika prawa do rozporządzania towarami jak właściciel lub wykonania przez niego innego świadczenia.

W przypadku połączenia spółki matki ze spółką zależną nie można mówić o zajściu któregokolwiek z tych warunków, gdyż połączenie jest wynikiem autonomicznej decyzji Spółki matki, na którą spółka córka nie ma wpływu. A zatem, takie połączenie nie stanowi ani odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, które miałoby podlegać opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym, planowana operacja połączenia Y i H nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT ani z punktu widzenia H, ani z punktu widzenia Y. Stanowi to realizację zasady wyłączności ustawy sferze prawa daninowego wyrażonej w art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm. - dalej jako "Konstytucja").

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Artykuł 93. § 1 i 2 tej ustawy stanowią, że "osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych)".

Przedmiotem następstwa podatkowego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, przy czym zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, rozumie się przez to prawa i obowiązki zawarte we wszelkich aktach normatywnych prawa podatkowego, a więc biorąc pod uwagę niniejsze regulacje, w następstwie połączenia Y i H (przez przejęcie) na Y (jako spółkę przejmującą) przejdą wszelkie prawa i obowiązki podatkowe obciążające wcześniej H (jako spółkę przejmowaną).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) "Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów".

Artykuł 7 ust. 1 stanowi, że "przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Natomiast art. 8 ust. 1 stanowi, że "przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa".

A zatem, aby daną czynność można było uznać za dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju podlegające opodatkowaniu VAT, w jej wykonaniu musiałaby dochodzić do przeniesienia przez podatnika prawa do rozporządzania towarami jak właściciel lub wykonania przez niego innego świadczenia.

W przypadku łączenia się osób prawnych przez przejęcie nie mamy do czynienia z żadną transakcją, którą można by zakwalifikować do dostawy towarów lub świadczenia usług. Takiego rodzaju zdarzenia gospodarcze są uregulowane przez ustawę z dnia 15 września 2000 Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) w powiązaniu z art. 93-93e Ordynacji podatkowej i nie podlegają pod przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl