IPPP1-443-1244/08-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1244/08-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży sprzętu medycznego. W celu zintensyfikowania swojej sprzedaży oraz w celu postrzegania Spółki przez swoich klientów/odbiorców (dalej Kontrahentów) jako podmiotu konkurencyjnego, Spółka stosuje wobec Kontrahentów będących w stałych stosunkach handlowych różnego rodzaju "gratyfikacje", czy też świadczenia w uznaniu działań swoich partnerów handlowych. Przyjętym przez Spółkę sposobem takiej gratyfikacji jest tzw. premia pieniężna, przyznawana przez Spółkę w związku z osiągnięciem przez Kontrahentów określonego poziomu zakupów w danym okresie sprawozdawczym/rozliczeniowym (na ogół w okresie 12 miesięcy, zgodnym z rokiem obrotowym Spółki tj. od października roku "n" do września roku "n+1"). Spółka zawierając różnego rodzaju porozumienia/umowy gwarantuje w nich wypłatę takiej premii wszystkim tym Kontrahentom, którzy przekroczą w ustalonych terminach (okresach rozliczeniowych) określone progi zakupów, będących w asortymencie Spółki towarów. Premia ustalana jest jako procent od zrealizowanych przez indywidualnych Kontrahentów obrotów (zakupów) ze Spółką. W zależności od indywidualnych ustaleń, rozliczenie takich premii odbywa się w rocznych (zgodnie z rokiem obrachunkowym Spółki) okresach rozliczeniowych. Rozliczenie premii, następuje na podstawie wystawionych przez Kontrahentów Spółki faktur VAT z naliczonym w nich podatkiem VAT według stawki 22%. Spółka otrzymując takie faktury odlicza naliczony w nich podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w opisanym stanie faktycznym w świetle przepisu artykułu 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wypłacane premie pieniężne/bonusy przez Spółkę, stanowią rzeczywiście wypłatę wynagrodzenia za usługi świadczone przez beneficjentów (tj. Kontrahentów Spółki) i czy konsekwentnie za prawidłowe należy uznać ich udokumentowanie fakturą VAT wystawianą przez Kontrahentów na rzecz Spółki.

2.

Czy Spółka ma prawo odliczyć podatek VAT wynikający z faktur wystawionych przez Kontrahentów Spółki tytułem udokumentowania wypłacanej przez Spółkę premii pieniężnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, kontrahenci będący wobec siebie w stałych stosunkach handlowych często stosują nawzajem różnego rodzaju "narzędzia", mające na celu zachętę do kontynuowania współpracy. Często spotykanym "narzędziem" jest właśnie premia pieniężna, zwana również bonusem. Premie te otrzymują nabywcy, zazwyczaj będący stałymi kontrahentami danego sprzedawcy. Przyczyny przyznania bonusu/premii pieniężnej bywają różne. Zwykle jednak są one przyznawane w związku z osiągnięciem określonego poziomu zakupów w danym okresie (kwartale, roku etc.). Premie te zazwyczaj nie są wypłacane w gotówce, lecz są potrącane z bieżącymi płatnościami (zobowiązaniami) danego nabywcy, który otrzymuje premię/bonus. Chociaż są w ten sposób potrącane (wypłacane), to nie są one jednak związane z konkretną transakcją. W związku z tym w ocenie Wnioskodawcy nie stanowią one rabatu do konkretnej transakcji. Nie pomniejszają więc obrotu sprzedawcy mimo tego, że wpływają jednocześnie na wysokość podatku naliczonego u nabywcy otrzymującego premię.

Według Wnioskodawcy powstaje pytanie o ewentualne skutki przyznania premii pieniężnej w podatku od towarów i usług. W ocenie Spółki istnieją przesłanki do uznania, że osiągnięcie określonego poziomu zakupów, w określonych terminach stanowi świadczenie, a co za tym idzie powinno być w świetle art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) uznawane za usługę.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że wypłata premii ma wymiar ekwiwalentny i wzajemny. Sprzedawca, czyli Wnioskodawca odnosi korzyści z takich, a nie innych zachowań kupującego (Kontrahenta). Zwiększenie sprzedaży na rzecz Kontrahentów skutkuje zwiększeniem obrotów Spółki. Co istotne o wypłacie premii nie decyduje swobodne jednostronne uznanie, lecz postanowienia umowne pomiędzy stronami. W chwili zawarcia umowy (porozumienia) o współpracy Spółka, w umowie takiej (porozumieniu) pisemnie potwierdza, że w dacie spełnienia przesłanek, szczegółowo opisanych w tym dokumencie (na ogół przekroczenie w określonym terminie określonego pułapu obrotów) Kontrahent uprawniony jest do otrzymania premii pieniężnej. Co oznacza, że Kontrahent może wystąpić z żądaniem do Spółki o wypłatę przedmiotowej premii. Strony są zatem wyraźnie wobec siebie zobowiązane, co potwierdza usługowy charakter świadczenia ze strony Kontrahentów oraz przysporzenie po stronie Spółki (zwiększenie obrotów) uzasadniającej wypłatę stosownej premii pieniężnej.

W przypadku, gdy premia pieniężna jest wypłacana w związku z osiągnięciem określonego obrotu w stosunkach handlowych z danym Kontrahentem, niewątpliwym jest, że premia ta związana jest z konkretnymi dostawami. Premia ta jest bowiem wynikiem dokonywania tych dostaw i dla określenia jej wysokości niezbędnym jest zidentyfikowanie (przyporządkowanie) wartości dostaw zrealizowanych przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym na rzecz konkretnego Kontrahenta. Jednakże związek ten jest jedynie pośredni i polega wyłącznie na ustalaniu wysokości wynagrodzenia za świadczenie konkretnej usługi przez Kontrahenta na rzecz Spółki poprzez odwołanie się do wcześniejszych dostaw zrealizowanych przez Spółkę na rzecz danego Kontrahenta. Premia ta kształtuje obrót uzyskany przez podmiot odrębny od dostawcy towarów (czyli od Spółki) i stanowi wynagrodzenie Kontrahenta za inne świadczenie niż dostawa towarów. Ustalenie przez strony wysokości wynagrodzenia za określone świadczenie jako pewną część wartości innych transakcji (wcześniejszych dostaw) nie pozwala zatem na uznanie, iż dochodzi do przyznania rabatu, co potwierdza z kolei, że wypłata przez Spółkę premii powinna być traktowana jako wypłata wynagrodzenia za inne świadczenie Kontrahenta na rzecz Spółki. Powyższe potwierdza stanowisko Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr pisma............), w którym to uznano, że premie (bonusy), należy traktować jako wynagrodzenie za świadczenie usług przez podatnika wynagradzanego premią. W tym przypadku to podmiot otrzymujący premię świadczy usługę. Usługa ta polega na określonych zachowaniach podmiotu otrzymującego premię tj. na osiągnięciu określonego poziomu zakupów. W przypadku otrzymania premii, to sam podmiot uzyskujący premię (o ile nie ma umowy na wystawianie faktur przez nabywcę towarów lub usług) powinien wystawić fakturę na otrzymaną premię. Podmiot wypłacający premię, czyli Wnioskodawca, nie ma obowiązków dokumentacyjnych, gdyż wypłacając premię nie świadczy żadnej usługi, a tylko wypłaca wynagrodzenie za usługę świadczoną na rzecz Spółki przez jej Kontrahentów.

W powołanym stanowisku Minister Finansów wskazał, że " (...)W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku wypłacania premii pieniężnej nabywcom za spełnienie takich zachowań jak np. niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych podatników. Wówczas wypłacona premia pieniężna również jest wynagrodzeniem za świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (...)".

W związku z powyższym, w ocenie Spółki gwarantowane (w zawieranych z Kontrahentami umowach/porozumieniach których sam tytuł brzmi na ogół następująco: "Umowa o zasadach udzielania premii pieniężnej") przez Spółkę premie pieniężne stanowią zapłatę za usługę świadczoną przez Kontrahentów na rzecz Spółki. Wartość (netto) wypłacanej premii pieniężnej przez Spółkę konstytuuje koszt uzyskania przychodów dla Spółki. Obciążenie tych premii przez Kontrahentów podatkiem VAT umożliwia Spółce potraktowanie tego podatku jako podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu na zasadach ogólnych wynikających z przepisów art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nadmienia, że z dniem 1 stycznia 2008 r. zmieniono treść art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w ten sposób, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Zakaz odliczenia ma więc obecnie charakter bezwarunkowy. Jeśli więc podatek wykazany na fakturze obiektywnie nie istnieje - gdyż transakcja nie podlega opodatkowaniu, bądź jest zwolniona od podatku - wówczas nie można odliczyć kwoty podatku z takiej faktury.

W świetle powyższego, jak również pojawiających się innych poglądów dotyczących kwalifikacji podatkowej (w zakresie VAT) premii pieniężnych powstała wątpliwość, czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wypłatę premii pieniężnych. W udzielonej ostatnio odpowiedzi na interpelację poselską dotyczącą premii pieniężnych Ministerstwo Finansów nie wyraziło żadnego wyraźnego nowego stanowiska, przypomniano natomiast że " (...)do problematyki premii pieniężnych odniósł się również Minister Finansów w piśmie urzędowym z dnia 30 grudnia 2004 r.,................, uwzględniając złożoność stanów faktycznych w tego rodzaju umowach, w piśmie urzędowym wyraźnie zaznaczono, że badanie skutków podatkowych w podatku od towarów i usług zależy od prawidłowego rozpoznania stanu faktycznego u podatnika (...)". Wnioskodawca uważa, że z tej odpowiedzi można wyczytać pogląd, że Ministerstwo Finansów podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko, uznając że wypłata premii pieniężnych, nie mających charakteru uznaniowego (tj. premii których wysokość, termin wypłaty nie zależy od swobodnego uznania wypłacającego, lecz wynika z postanowień współpracy pomiędzy wypłacającym a otrzymującym) stanowi zapłatę za świadczenie wykonane przez otrzymującego premię. Podsumowując zdaniem Spółki w opisanym stanie faktycznym, przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajduje zastosowania, co oznacza, że Spółka zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z otrzymanych faktur stanowiących potwierdzenie wypłaty premii pieniężnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl