IPPP1-443-124/09-4/IZ - Termin rozliczenia faktury korygującej zmniejszające wysokość podatku należnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-124/09-4/IZ Termin rozliczenia faktury korygującej zmniejszające wysokość podatku należnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy mieszkania i złożenia korekty deklaracji VAT-7 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy mieszkania i złożenia korekty deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka nabyła aktem notarialnym 7 stycznia 2008 r. nieruchomość: mieszkanie, od osoby fizycznej (małżeństwo). Poprzedni właściciel, od którego Spółka nabyła lokal mieszkalny, zakupił mieszkanie od developera w momencie ukończenia budowy co potwierdzają dokumenty:

*

mieszkanie pod wynajem

*

protokół oddania lokalu mieszkalnego do użytku z dnia 31 grudnia 2002 r.

*

ustalenie wielkości opłat miesięcznych tzw. czynsz od dnia 4 października 2002 r.

*

umowa najmu lokalu mieszkalnego

Na tej podstawie można stwierdzić, że mieszkanie: było zasiedlone po raz pierwszy pod koniec 2002 r. W dniu 11 sierpnia 2008 r. Spółka "podpisała notarialny akt sprzedaży mieszkania osobie fizycznej (w rejestrze KRS jako przedmiot działalności Spółki wpisano m. innymi kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek). W sporządzonym akcie notarialnym Notariusz zaznaczył, że Spółka jest płatnikiem podatku VAT i z tytułu dokonania tej sprzedaży opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., niekorzystającym ze zwolnienia z tego podatku, ustalając jednocześnie cenę sprzedaży mieszkania jako: wartość netto + podatek VAT. Stawka 22% Spółka po otrzymaniu zapłaty za mieszkanie wystawiła fakturę sprzedaży VAT stosowanie do zapisów w akcie notarialnym, wpisała fakturę VAT do rejestru. Sprzedaży VAT i dokonała kwartalnego rozliczenia podatku VAT w deklaracji VAT7 K za IV kwartał 2008 r. Wynikły do zapłaty z deklaracji podatek VAT Spółka "w części wpłaciła na konto US, a pozostała do zapłaty kwotę podatku VAT zwróciła się z wnioskiem o odroczenie terminu płatności do dnia 25 kwietnia 2009 r.

W momencie zbycia-sprzedaży mieszkania tj. od 11 sierpnia 2008 r. upłynęło ponad 5 lat kalendarzowych (od 1 stycznia 2003 r. do 31 grudnia 2007 r.) od daty ukończenia budowy mieszkania. Jednocześnie w uzupełnieniu do złożonego wniosku Strona wskazała, iż nieruchomość będąca przedmiotem transakcji nie zmieniła swojego charakteru użytkowania i nadal pozostaje lokalem mieszkalnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy można dokonać korekty faktury sprzedaży mieszkania w pozycji kwota podatku VAT: Stawka 22% na stawkę "zwolniony" i dokonać tym samym korekty deklaracji VAT-7K za IV kwartał 2008 r.

Spółka uważa, że zastosowanie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 10 oraz art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. pozwala na zastosowanie stawki "zwolniony" do sprzedaży mieszkania opisanego jak wyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towar rozumie się o rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział jednak dla pewnych czynności zwolnienie z podatku od towarów i usług.

I tak w myśl z art. 43 ust. 1 pkt 2 zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które maja być zasiedlone lub zamieszkałe po raz pierwszy, zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Przez pierwsze zasiedlenie, stosownie do zapisu art. 2 pkt 14 przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, iż Strona w dniu 07 stycznia 2008 r. nabyła od osoby fizycznej mieszkanie. W dniu 11 sierpnia 2008 r. Spółka dokonała sprzedaży przedmiotowego mieszkania osobie fizycznej, co potwierdzone zostało aktem notarialnym. Przedmiotowa dostawa została udokumentowana fakturą, na której wykazano stawkę podatku w wysokości 22%.

Uwzględniając stan faktyczny sprawy oraz powołane przepisy uznać należy, iż Spółka dokonując dostawy przedmiotowego mieszkania winna zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. gdyż Strona dokonała dostawy mieszkania, które było już zasiedlone, Wskazane przez Podatnika przepisy art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 43 ust. 2 pkt 1 nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W myśl ust. 4 powyższego artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 25 maja 2005 r.

w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca, stosownie do zapisu ust. 2 § 16 rozporządzenia powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b)

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl ust. 3 § 16 przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu

Stosownie do zapisu § 16 ust. 4 sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego

w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

W złożonym wniosku Strona wskazała, iż wystawiła fakturę VAT dokumentującą dostawę lokalu mieszkalnego ze stawką podatku w wysokości 22% i wykazała należy podatek w deklaracji VAT-7K złożonej za IV kwartał 2008 r.

Z powołanych przepisów wynika zatem, iż Strona uwzględnia fakturę korygującą w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę przedmiotowego mieszkania, a nie jak wskazała Spółka poprzez korektę deklaracji VAT-7K za IV kwartał 2008 r., w której wykazała pierwotną fakturę dokumentującą dostawę lokalu mieszkalnego ze stawką 22%.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane wyżej przepisy, Organ podatkowy podziela pogląd Podatnika, iż sprzedaż przedmiotowego mieszkania stanowiła czynność podlegającą zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Nie można zgodzić się jednak, ze stanowiskiem Strony, iż może Ona dokonać korekty deklaracji VAT-7K za IV kwartał 2008 r. i w tej części uznaje się stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Z uwagi na to, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydawanej interpretacji jest zobowiązany do oceny stanowiska Wnioskodawcy w pełnym zakresie, należało uznać, iż przedstawione przez Spółkę stanowisko w przedmiotowym zakresie jest nieprawidłowe

Zgodnie z przepisem art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, która należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Podatnik wniósł w dniu 28 stycznia 2009 r. opłatę w wysokości 75zł. Zatem kwota w wysokości 35 zł, zgodnie z art. 14f § 2a ustawy podlega zwrotowi na numer konta bankowego widniejący na załączonym do wniosku dowodzie wpłaty.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl